Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7

Anbefalte innlegg

Er det så rart å ikke ville måtte forholde seg til valg? Jeg er mer enn villig til å betale noen for å ta valg for meg, både innen teknologi, mat og annet.

Når man sitter åtte-ni timer om dagen og gjør haugevis av strategiske teknologivalg på jobb er det ganske deilig å ikke ha en telefon som spør "hvilken app skal jeg bruke til å vise klokka nå" når du kommer hjem, og bare det å vite at "denne telefonen funker sånn som dette, og det får jeg ikke gjort noe med" gjør at jeg slipper å tenke noe mer på det.

Hadde en Nexus i fjor, og selv om den var en flott telefon orka jeg ikke styre med den lenger. Ble for mye mental load. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke gidder.

Forholde seg til valg? Det verste er jo at du prøver får dette til å virke tungvindt   :lol:  :lol:  :lol: Du trenger ikke ta et eneste valg på Android hvis du ikke ønsker det heller. Har flere venner som aldri har lagt inn en eneste app. Android bare funker vet du ;)

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem i all verden fjerner minnekortet?

Hvis du vil overføre filer til et annet sted f.eks. Eller det kan falle ut/miste kontakten. Når du mister mobiler kan dette f.eks skje. Det vil aldri skje med internminnet. Fastloddet RAM og NAND er det tryggeste i denne sammenheng.

Hvis jeg skal klare å miste minnekortet på min LG G4 hvor det ligger under bakdekselet, så er det bare å kaste hele telefonen i søpla for da har den fått seg et dødelig støt :) Har også et 0,3 mm silikondeksel på baksiden som beskytter telefonen ytterligere. Overføre filer gjør man jo enten trådløst eller med en USB kabel, ingen vits å ta ut minnekortet.

Lenke til kommentar

Android bare funker vet du

Det er bra at det har kommet dit, for alle dere som foretrekker Android. Da er det to svært gode plattformer som funker bra; Android og iOS. Nå er det vel bare å håpe at Windows spiser seg litt større andeler i dette markedet så blir det tre konkurrerende plattformer. Det vil antagelig være en sunn og god plattform for konkurranse.

Men nå handler vel denne tråden om Apple og en mulig fjerning av minijack, så disse plattform-diskusjonene hører antagelig hjemme i en annen tråd...:)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

...den største ulempen i mine øyne er at man har en ekstra enhet som må ha batteri (for å drive dac og forsterker, ihvertfall per i dag)

AtW

Dette kan jo løses ved at dac bygges inn i høyttalerne (in-ear, on-ear eller over-ear) og drives av batteriet i mobilen. Jeg håper hvert fall ikke du får rett i at det blir en egen enhet med eget batteri, og kun den muligheten...

Ikke egen enhet, men du må ha batteri i en enhet som ikke har det i dag (dvs hodetelefonen), dacen og forsterkeren i en mobil drives en enhet som av andre grunner allerede må ha et batteri, så der er det ikke et så stort problem. Man kan jo tenke seg at det kan kjøres over kabelen, men da blir det en hodetelefon som ikke kan brukes på svært mye utstyr, lenge. Da virker det ikke spesielt verd det når fordelene er så små.

AtW

Lenke til kommentar

...den største ulempen i mine øyne er at man har en ekstra enhet som må ha batteri (for å drive dac og forsterker, ihvertfall per i dag)

AtW

Dette kan jo løses ved at dac bygges inn i høyttalerne (in-ear, on-ear eller over-ear) og drives av batteriet i mobilen. Jeg håper hvert fall ikke du får rett i at det blir en egen enhet med eget batteri, og kun den muligheten...

Ikke egen enhet, men du må ha batteri i en enhet som ikke har det i dag (dvs hodetelefonen), dacen og forsterkeren i en mobil drives en enhet som av andre grunner allerede må ha et batteri, så der er det ikke et så stort problem. Man kan jo tenke seg at det kan kjøres over kabelen, men da blir det en hodetelefon som ikke kan brukes på svært mye utstyr, lenge. Da virker det ikke spesielt verd det når fordelene er så små.

AtW

Trådløse headset MÅ ha eget batteri uansett.

Headset med kabel KAN drives av batteriet i mobilen.

Men vi får kanskje se hvordan Apple løser dette når de eventuelt lanserer denne løsningen på høsten...:-)

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Men vi får kanskje se hvordan Apple løser dette når de eventuelt lanserer denne løsningen på høsten...:-)

Selvfølgelig men de har jo allerede (stort sett), dac og forsterker allerede, her var set snakk om digitale kabeldrevede hodetelefoner.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Selvfølgelig men de har jo allerede (stort sett), dac og forsterker allerede, her var set snakk om digitale kabeldrevede hodetelefoner.

AtW

Jepp. De kan antagelig drives av batteriet i mobilen.

Lenke til kommentar

Trolig vil Hodetelefonene få et oppadbart batteri eller mulighet for å skifte de ut, så ser ikke helt problemet annet enn at Apple nå har laget enda en liten inntektskilde for seg selv.

Det største problemet jeg eventuelt ser er om Apple løser hodetelefonene til sine enheter ved hjelp av propietære løsninger , noe som er godt mulig.

Lenke til kommentar

Trolig vil Hodetelefonene få et oppadbart batteri eller mulighet for å skifte de ut, så ser ikke helt problemet annet enn at Apple nå har laget enda en liten inntektskilde for seg selv.

Det største problemet jeg eventuelt ser er om Apple løser hodetelefonene til sine enheter ved hjelp av propietære løsninger , noe som er godt mulig.

Det er jo selvfølgelig en ulempe at man må ha batteri i en enhet som kan klare seg uten.

AtW

Lenke til kommentar

Basert på tidligere produkter fra Apple, vil det sannsynligvis bli:

1. En proprietær løsning laget eksklusivt for Apple.

2. En løsning med oppladbare batterier, som ikke er utskiftbart (uten å bryte garanti).

Dette bringer flere ulemper som blant annet dårligere fleksibilitet og kortere levetid på ett produkt.

Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig en ulempe at man må ha batteri i en enhet som kan klare seg uten.

AtW

Nei, der mener jeg du tar feil.

Fordelen er større for mobile enheter :

Fordelen for store hodetelefoner :

*Man slipper at enheten tar strøm fra den mobile enheten.

*Man kan trolig få lengre tid med musikk nettopp pga egen tilgang til strømkilde.

*Hodetelefonene blir noe tyngre , dette kan ha fordeler for de nyere høytalerne som veier svært lite og gir god lydkvalitet når man ellers risikerer at de blåser av.

Ulemper finnes jo selvsagt :

*Må lades.

*'Veier litt mer.

De minste hodetelefonene vil trolig ikke trekke mer strøm enn de analoge hodetelefonene (ear plugs).

*Noe tyngre vekt.

Lenke til kommentar

AtW

*Man kan trolig få lengre tid med musikk nettopp pga egen tilgang til strømkilde.

*Hodetelefonene blir noe tyngre , dette kan ha fordeler for de nyere høytalerne som veier svært lite og gir god lydkvalitet når man ellers risikerer at de blåser av.

*Må lades.

*'Veier litt mer.

De minste hodetelefonene vil trolig ikke trekke mer strøm enn de analoge hodetelefonene (ear plugs).

*Noe tyngre vekt.

Nei, det tar jeg ikke, det er en helt åpenbar ulempe for hodetelefoner om de må ha ett batteri, at du mener andre fordeler veier opp endrer ikke den saken.

Man får forøvrig neppe noen stør merkbar økning i levetiden på telefonen med forestker i hodetelefonen, trekket er lite i forhold til resten av utstyret i telefonen. Tyngre hodetelefoner er ikke noen fordel, når har du noengang opplevd at hodetelefoner blåser av hodet ditt?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er fullt klar over fordelene ett diktatur har og har derfor ikke sagt at diktatur er utelukkende negativt.

Referansen var mer rettet mot ideen om at folk ikke vil ha valgmuligheter, og er fornøyd med kun ett (eller ingen) valg.

Likte du den gamle Iphone kontakten og har skaffet deg ekstra utstyr som bruker denne? SYND FOR DEG, nå skal det være på denne måten!

Fordelen er jo at Apple kan oppnå visjonene sine uten å måtte ta for mye hensyn til trofaste forbrukere.

Så helt klart, ett diktatorisk styre har sine fordeler, men ofte på bekostning av frihet.

Blir litt som at det er lettere å være sau enn å være gjeter. Du får trygghet, mat, ingen ansvar, slipper å tenke, null stress, beskyttelse, osv, men, du må på en måte følge gjeterens ordre. Har en vært sau for lenge, blir det også tilnærmet umulig å "stikke av" da en ikke er forberedt på verden utenfor gjeterens gjerde.

Veldig interessant at du skriver dette. Det er jo nettopp denne svart hvitt fremstillingen som blir feil. enten er du en ulv som vandrer helt fritt(Android), eller så er er du en sau som bare følger alt gjeteren sier (iOS). Sannheten er at begge er et sted i mellom. Diktaturer som faktisk tar den ruten med gjeter-sau forhold gjør det vanligvis svært dårlig. Det er tilnærmet umulig at noen kan gjøre alle valg for en så stor gruppe forskjellige individer. Det var derfor jeg nevnte militære byråkratiske diktaturer. De vil bestemme mye for deg, men de kommer ikke til å bestemme alt. Etter endt diktatur vil det heller ikke være noen problemer når du ikke har noen til å si hva du skal gjøre. Hvis det er noe folk virkelig vil så etterfølger oftest diktaturet disse kravene. De prøver og å holde orden ved å gjøre at forholdene for folk er gode, snarere enn å bruke makt.

Det samme gjelder Apple og iOS. Hvis det er noe  folk virkelig vil ha, så kommer de ofte til å gi det. Unntaket i begge tilfellene er hvis de mener det vet bedre enn alle. Det høres dumt ut, men er egentlig ikke det. 10 byråkrater kan ha mer rett enn 100 millioner mennesker.

Så både Apple, og spesielt diktaturer burde ikke skrives om med slik svart/hvitt analogi. Det skaper et galt bilde av virkeligheten. Apple tar mange av valgene for deg, men det er på ingen måte i nærheten av at iOS brukere er sauer på noen måte. Så til din originale post. Ja, jeg tror ikke jeg ville hatt problemer med å sammenligne styreformen til Apple i iOS for et vellykket diktatur.. Og det mener jeg positivt, siden folk sannsynligvis kommer til å misforstå dette, siden folk er så utrolig negative til diktatur og ser svart hvitt på det uten å skille.

En digital lydutgang fra mobilen kunne vært en fordel hvis man har en samsvarende digital inngang på stereoanlegget.

For de fleste hodetelefoner er det den analoge delen som skal dytte lyden inn i ørene som pleier å være det svake leddet, og ekstrakostnader med elektronikk og dyre plugger på hodetelefonkabelen vil gi mindre penger til driverelementene eller føre til dyrere hodetelefoner.

Mulig at du har rett, men vil ikke masseproduksjon sørge for å holde prisene nede ? Elektronikk i dag er ikke like dyr som den var for 10 år siden.

Forholde seg til valg? Det verste er jo at du prøver får dette til å virke tungvindt   :lol:  :lol:  :lol: Du trenger ikke ta et eneste valg på Android hvis du ikke ønsker det heller. Har flere venner som aldri har lagt inn en eneste app. Android bare funker vet du ;)

Hvorfor ta unødvendig mange valg, når du ikke trenger å gjøre det? Jeg er heller ikke noen tilhenger av å ta mest mulig valg, og gjøre det mest mulig slik jeg vil ha det. Er det egentlig så sikkert at jeg vet hva som er det beste gulvbelegget? Hvis han i butikken sier at jeg ikke kommer til å like det om ett år, burde jeg da ikke tenke meg om? La han anbefale et gulvbelegg? Jeg får ikke tatt valget selv, men ender sannsynligvis opp med et bedre valg. Hvertfall hvis den i butikken kan jobben sin (som ikke er sikkert, men lett å se om det virker som de kan eller ikke).

Hvis du da kjøper en Samsung telefon. Du får en melding med en link til en nettside. Du trykker på den. Da vil du garantert få opp en boks. Den gir deg valg om du vil åpne lenken i Chrome eller Internet (eller noe sånt). Er ikke det et valg? I iOS tar den deg bare rett til Safari. Når det er sagt, så er valgene i Android mye basert på at du aktivt finner og velger, og du har få valg hvis du ikke vil ta valg, men iOS har fortsatt færre. Og ja, valg kan være tungvindt. Valg kan være noe av det vanskeligste du møter på i livet. Det er nettopp derfor folk i større grad vil slippe alle valg de ikke trenger å ta. Nettopp fordi det er lettere og mer komfortabelt. Hvis du forsetter å synes dette er merkelig eller latterlig er du nok ikke alene. Likevel ville jeg anbefalt å prøve å forstå andre mennesker, og andres situasjon. Da hadde du gjerne ikke synes dette var så teit. Jeg har selv en mobil som gir meg mye valg, mer enn de fleste. Likevel forstår jeg godt de som går for færre valg. 

Hvis jeg skal klare å miste minnekortet på min LG G4 hvor det ligger under bakdekselet, så er det bare å kaste hele telefonen i søpla for da har den fått seg et dødelig støt :) Har også et 0,3 mm silikondeksel på baksiden som beskytter telefonen ytterligere. Overføre filer gjør man jo enten trådløst eller med en USB kabel, ingen vits å ta ut minnekortet.

Jeg hadde en telefon jeg mistet ganske mye (blitt mye bedre der nå :p). Skjermen sprakk ikke av fallene, og med tanke på at det var en eldre modell og dårligere glass enn i dag, så er det imponerende. Eller flaks. Uansett, minnekortleseren fikk til slutt så mye juling at den ble bøyd, slik at minnekortet ble dyttet lit ut, og ikke fikk skikkelig kontakt. Det falt stadig ut, og det skjedde feil i filene på minnekortet, som følge av denne dårlige og frafallene kontakten. Internminnet var fortsatt fint. Jeg sier ikke at det kommer til å skje. Jeg sier bare at det er enda en fordel med internminne.

Sånn sett gjelder jo det samme for bluetooth headsett. De har ingen plugg i mobilen, ingen kabler som kan bli skadet. Ingen kontakter. Det er ikke så vanlig på mobil akkurat, men på PC så kan jo mini-jack porten bli ødelagt. Samtidig har du ingen "sikkerhetslinje" om du mister mobilen hvis headsettet er trådløst. Mini-jack porten klarer faktisk ganske mye før den faller ut. (altså delen som hører til headset, ikke mobil :p)

Lenke til kommentar

AtW

*Må lades.

*'Veier litt mer.

*Noe tyngre vekt.

1 :Nei, det tar jeg ikke, det er en helt åpenbar ulempe for hodetelefoner om de må ha ett batteri, at du mener andre fordeler veier opp endrer ikke den saken.

2 Man får forøvrig neppe noen stør merkbar økning i levetiden på telefonen med forestker i hodetelefonen, trekket er lite i forhold til resten av utstyret i telefonen. Tyngre hodetelefoner er ikke noen fordel, når har du noengang opplevd at hodetelefoner blåser av hodet ditt?

AtW

1 De minste hodetelefonene vil trolig trekke fra mobilen, de største vil trolig trenge eget batteri.

Ja, har hatt hodetelefoner som har falt av pga vindkast , er en god del år siden og de var store. Dyre var de også og hadde fått høy karakter av flere audiophile , men kunne ikke redde dem fra Nidelva...

2 Om det blir sånn at disse ikke vil ha behov for batteri så betyr det jo også at strømtrekket er neglisjerbart, dermed er det jo i utgangspunktet ikke et problem eller?

Lenke til kommentar

AtW

*Må lades.

*'Veier litt mer.

*Noe tyngre vekt.

1 :Nei, det tar jeg ikke, det er en helt åpenbar ulempe for hodetelefoner om de må ha ett batteri, at du mener andre fordeler veier opp endrer ikke den saken.

2 Man får forøvrig neppe noen stør merkbar økning i levetiden på telefonen med forestker i hodetelefonen, trekket er lite i forhold til resten av utstyret i telefonen. Tyngre hodetelefoner er ikke noen fordel, når har du noengang opplevd at hodetelefoner blåser av hodet ditt?

AtW

1 De minste hodetelefonene vil trolig trekke fra mobilen, de største vil trolig trenge eget batteri.

Ja, har hatt hodetelefoner som har falt av pga vindkast , er en god del år siden og de var store. Dyre var de også og hadde fått høy karakter av flere audiophile , men kunne ikke redde dem fra Nidelva...

2 Om det blir sånn at disse ikke vil ha behov for batteri så betyr det jo også at strømtrekket er neglisjerbart, dermed er det jo i utgangspunktet ikke et problem eller?

Da er de feildesignet, omsluttende hodetelefoner skal være tette, og derfor ha et visst trykk mot hodet rundt ørene, det er det som hindre hodetelefoner å falle av, ikke vekta.

Det er lite i forhold til det svære batteriet man har på en mobil ja, det er riktig, men det er jo ikke så negjlisjerbart at man ikke må ha et batteri i hodetelefonen, og det er her ulempen kommer inn, det er jo selvfølgelig en mindre ulempe når man klarer seg med et mindre batteri, men ikke-eksisterende er det ikke.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er fullt klar over fordelene ett diktatur har og har derfor ikke sagt at diktatur er utelukkende negativt.

Referansen var mer rettet mot ideen om at folk ikke vil ha valgmuligheter, og er fornøyd med kun ett (eller ingen) valg.

Likte du den gamle Iphone kontakten og har skaffet deg ekstra utstyr som bruker denne? SYND FOR DEG, nå skal det være på denne måten!

Fordelen er jo at Apple kan oppnå visjonene sine uten å måtte ta for mye hensyn til trofaste forbrukere.

Så helt klart, ett diktatorisk styre har sine fordeler, men ofte på bekostning av frihet.

Blir litt som at det er lettere å være sau enn å være gjeter. Du får trygghet, mat, ingen ansvar, slipper å tenke, null stress, beskyttelse, osv, men, du må på en måte følge gjeterens ordre. Har en vært sau for lenge, blir det også tilnærmet umulig å "stikke av" da en ikke er forberedt på verden utenfor gjeterens gjerde.

Veldig interessant at du skriver dette. Det er jo nettopp denne svart hvitt fremstillingen som blir feil. enten er du en ulv som vandrer helt fritt(Android), eller så er er du en sau som bare følger alt gjeteren sier (iOS). Sannheten er at begge er et sted i mellom. Diktaturer som faktisk tar den ruten med gjeter-sau forhold gjør det vanligvis svært dårlig. Det er tilnærmet umulig at noen kan gjøre alle valg for en så stor gruppe forskjellige individer. Det var derfor jeg nevnte militære byråkratiske diktaturer. De vil bestemme mye for deg, men de kommer ikke til å bestemme alt. Etter endt diktatur vil det heller ikke være noen problemer når du ikke har noen til å si hva du skal gjøre. Hvis det er noe folk virkelig vil så etterfølger oftest diktaturet disse kravene. De prøver og å holde orden ved å gjøre at forholdene for folk er gode, snarere enn å bruke makt.

Det samme gjelder Apple og iOS. Hvis det er noe  folk virkelig vil ha, så kommer de ofte til å gi det. Unntaket i begge tilfellene er hvis de mener det vet bedre enn alle. Det høres dumt ut, men er egentlig ikke det. 10 byråkrater kan ha mer rett enn 100 millioner mennesker.

Så både Apple, og spesielt diktaturer burde ikke skrives om med slik svart/hvitt analogi. Det skaper et galt bilde av virkeligheten. Apple tar mange av valgene for deg, men det er på ingen måte i nærheten av at iOS brukere er sauer på noen måte. Så til din originale post. Ja, jeg tror ikke jeg ville hatt problemer med å sammenligne styreformen til Apple i iOS for et vellykket diktatur.. Og det mener jeg positivt, siden folk sannsynligvis kommer til å misforstå dette, siden folk er så utrolig negative til diktatur og ser svart hvitt på det uten å skille.

Vi diskuterte dette litt dypere igår for å unngå missforståelser, men innleggene ble slettet pga vi driftet for mye fra original artikkel. Så må nok avslutte diskusjonen.

Men:

En liten oppklaring fra min side var:

Diktatur har både fordeler og ulemper, som alle andre styre metoder. Media sin feil at diktatur kun er negativt ladet, ikke min.

Eksempelet med gjeter og sau, var ikke nedlatende ment som at Apple/IOS brukere er sauer (dyr), og heller ikke at Android brukere er gjetere (mennesker). Mer ett eksempel på en styre metode hvor Apple forbruker er sauer (ikke som dyr, men som ledd i diktatorisk styre), og gjeter ville vært Apple selv (like mye menneske som forbruker).

"Android brukere" er faktisk ikke med her i det hele tatt, så vet ikke helt hvor det kom ifra. Det finnes flere mobiler som har Android OS, men som ikke har 3.5mm kontakt.

Å ligge i denne aksept/komfort sonen for lenge, gjør det vanskeligere (dyrt, kompleks, tidkrevende, tiltaks krevende, osv) å være "uenig", og terskelen for "stikke av" er da meget høy.

Dette er ingen tilfeldighet, heller en textbook business strategi.

Det er ikke slik at en diktator er absolutt ond, og vil bare skape elendighet, tvert imot. En gjeter vil jo at sauene skal ha det best mulig. Styre måten er bare litt mye basert på at ved å ofre noe frihet, vil det være mulig at hele gruppen beveges som en enhet, ett samfunn, ett organ.

"Diktatur done right" er mer vinklet for utsagn som tyder på at forbruker er lykkelig. Selv om valgmuligheter/fleksibilitet er ofret.

"Ignorance is bliss" sies det. På overflaten kan slik virke meget negativt, svart/hvit som du sier, men går en litt i dybden på ett slikt utsagn, forstår en at det ikke bare er negativt, i flere tilfeller (siden vi er flere millioner individer med forskjellig personlighet og mål) er det faktisk heller mer positivt. Dette kommer dessverre ikke tydelig frem via forum innslag, da det vil kreve alt for mye diskutering.

Jeg har vanskelig (som forbruker) å takke Apple for å fjerne 3.5mm kontakten. Denne tar ikke så stor plass at det vil være noe fordel for meg som kan veie opp for ulempene ved å fjerne en slik fleksibilitet.

Som nevnt tidligere, Samsung A8 lansert i fjor, er en mobil som viser hvor tynn denne kontakten er. Mobilen er 5.9mm tykk, hvor Iphone 6s er 7.1mm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...