Espp Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Har Apple patent på Lightning? Sier seg selv hvorfor de gjør dette hvis de har det. Fy faen hvor mye penger de kommer til tjene. Naivt å tro at det finnes et teknologiselskap som bryr seg om oss, de bryr seg om penger. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Har Apple patent på Lightning? Sier seg selv hvorfor de gjør dette hvis de har det. Fy faen hvor mye penger de kommer til tjene. Naivt å tro at det finnes et teknologiselskap som bryr seg om oss, de bryr seg om penger. Apple tjener "kun" $4 på hver Lightning-kontakt som blir laget, tidligere tok de $10 i lisens fra utstyrsprodusentene: http://appleinsider.com/articles/14/02/07/apple-lowers-mfi-lightening-licensing-fees-paving-way-for-more-affordable-ios-accessories- Det er ikke rart at Apple-utstyret sjekker om det er originale/lisensierte kabler som er tilkoblet mobilene... Hvis man tar en simpel Koss Posta Pro, plusser på en DAC og forsterker, og i tillegg legger til $4 for Lightning-pluggen så stiger prisen fort. Kabelbytte på hodetelefonene blir også mye dyrere enn før. Endret 8. januar 2016 av Frobe Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Du sammenligner altså (igjen) Apple per nå og Windows fra 2005. Syns du det er rettferdig? Jeg sammenligner da ingenting! Jeg forteller hva det var som gjorde at jeg byttet fra Windows til Apple-dingser den gangen jeg gjorde det. Det er da ikke sammenligning med noe som helst... Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Alle ting som jeg er glad jeg har på min LG G4 Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter Diktatur done right, eller hva? Det finnes gode eksempler på diktaturer som har oppnådd resultater ingen demokratier er i nærheten av å ha klart. Det å si at diktatur er utelukkende negativt er å ignorere utrolig mange aspekter ved diktatur, og mangel på å skille mellom diktaturer. F.eks pleier byråkratiske militærdiktaturer stort sett å gjøre det veldig bra. Er fullt klar over fordelene ett diktatur har og har derfor ikke sagt at diktatur er utelukkende negativt. Referansen var mer rettet mot ideen om at folk ikke vil ha valgmuligheter, og er fornøyd med kun ett (eller ingen) valg. Likte du den gamle Iphone kontakten og har skaffet deg ekstra utstyr som bruker denne? SYND FOR DEG, nå skal det være på denne måten! Fordelen er jo at Apple kan oppnå visjonene sine uten å måtte ta for mye hensyn til trofaste forbrukere. Så helt klart, ett diktatorisk styre har sine fordeler, men ofte på bekostning av frihet. Blir litt som at det er lettere å være sau enn å være gjeter. Du får trygghet, mat, ingen ansvar, slipper å tenke, null stress, beskyttelse, osv, men, du må på en måte følge gjeterens ordre. Har en vært sau for lenge, blir det også tilnærmet umulig å "stikke av" da en ikke er forberedt på verden utenfor gjeterens gjerde. Endret 8. januar 2016 av keramikklampe Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Dette har du jo nevnt hundrevis av ganger før. Du bruker jo kun et merke og har da inget grunnlag å sammeligne med andre produkter i motsetning til oss som bruker alle. Men vil du ikke utvide dine horisonter så får du bare fortsett å blindt følge din overbevisning. Lykke til. Jeg har en IT-horisont som strekker seg tilbake til begynnelsen av 80-tallet og har vært gjennom mange ulike systemer, produsenter, merker og modeller. Nå har jeg funnet noe jeg er fornøyd med. Svært fornøyd faktisk, for første gang i min IT-historie. Da ser ikke jeg noen spesielt god grunn til å skulle forsøke andre ting nå. Men blir jeg misfornøyd skal jeg si fra. Da kan det jo hende jeg er åpen for å teste nye ting igjen...:-) Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Om det er noe som helst fordeler som følger av dette, for eksempel tynnere telefon, o.l, stiller jeg meg positiv. Jeg bruker pr. nå utelukkende bluetooth-headphones uansett. Ulempen, selvfølgelig, blir de få gangene man skal sette på noe musikk på et anlegg med AUX. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Har en vært sau for lenge, blir det også tilnærmet umulig å "stikke av" da en ikke er forberedt på verden utenfor gjeterens gjerde. Høres ut som selve definisjonen på Apple-kunder spør du meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 ...dessuten er jo iPhone ganske dyr ... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Litt mindre opprydding i tråden...Fjernet en del innlegg som sporet av diskusjonen i det 2 siste sidene , prøv å holde dere til det som diskuteres og la eventuelt avsporinger være en del av "spoiler" hvor resten av innholdet i det minste holder seg til hva som diskuteres i tråden fra starten av. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 ...men når det er sagt, så kanskje det kan være mulig å få denne tråden tilbake på sporet og la den handle om en mulig erstatning av den gamle minijack'en...(?) Hvis det blir noe av, så skal det bli spennende å finne ut av om det er med på å løfte lydkvaliteten på mobiltelefoner et hakk eller to. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hvorfor skulle det løfte kvaliteten ett eller to hakk? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hvorfor skulle det løfte kvaliteten ett eller to hakk? Fordi ting utvikler seg. Det meste av funksjoner på digitale dingser blir noe bedre fra generasjon til generasjon. Kanskje det å sende lyd ut av Lightning-porten kan legge grunnlaget for alle som jobber innen det å levere lydprodukter og dermed kan komme opp med produkter som løfter kvaliteten. Vi får se...det er jo allerede mulig å koble headset til Lightning, men jeg vil tro at vi ikke har nådd toppen på utvikling av lydkvalitet på noe såpass ungt som smarttelefoner... Lenke til kommentar
Espp Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Nei klart, hvis de plutselig klarer å lage forsterkere som tar mindre plass så vil jo lyden bli bedre, men det er jo ikke direkte koblet opp mot Lightning - mer det at de kanskje får frigitt mer plass til å stappe bedre innmat inn i. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Nei klart, hvis de plutselig klarer å lage forsterkere som tar mindre plass så vil jo lyden bli bedre, men det er jo ikke direkte koblet opp mot Lightning - mer det at de kanskje får frigitt mer plass til å stappe bedre innmat inn i. Nettopp. Det er totaliteten som teller, men så er det jo sånn at Apple påvirker hele bransje og hele markeder. Det kan jo hende at det er produsenter som henger seg på toget og blir med på moroa...:-))) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 For å bidra litt mer i denne diskusjonen ( Deltar pga moderering de siste sidene så gjerne si ifra om jeg overseer noe ) så er det vel egentlig logisk at nyere enheter dropper den analoge tilkoblingen og går over til en digital utgang. Leste denne nå nylig som er i det minste interessant lesning HDMI vs Optical vs Analog Audio: What's the Best Connection? Joda, sikkert kjipt at mye av det gamle utstyret som fungerte fra Gen 1 iPhone nå må byttes ut , men har du faktisk hatt headset fra 2008 så er det vel på tide å bytte det ut da det må begynne å bli bra slitt. Har faktisk selv et sett med Creative headset fra 2004 som fortsatt er brukbart , men hovedsakelig pga at det er brukt nesten utelukkende hjemme og kun når kone og unger sover ( Jepp, ikke lurt å ta en BF4 på full guffe når noen sover ). Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Joda, sikkert kjipt at mye av det gamle utstyret som fungerte fra Gen 1 iPhone nå må byttes ut , men har du faktisk hatt headset fra 2008 så er det vel på tide å bytte det ut da det må begynne å bli bra slitt... Jepp, det hadde det sikkert vært på tide å bytte ut. Men det er jo ikke sikkert man må. Dersom Apple kutter ut minijack, så er det jo mulig at det kan brukes en overgang fra Lightning til minijack for de som ikke ønsker å bytte headset... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 En digital lydutgang fra mobilen kunne vært en fordel hvis man har en samsvarende digital inngang på stereoanlegget. For de fleste hodetelefoner er det den analoge delen som skal dytte lyden inn i ørene som pleier å være det svake leddet, og ekstrakostnader med elektronikk og dyre plugger på hodetelefonkabelen vil gi mindre penger til driverelementene eller føre til dyrere hodetelefoner. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 En digital lydutgang fra mobilen kunne vært en fordel hvis man har en samsvarende digital inngang på stereoanlegget. For de fleste hodetelefoner er det den analoge delen som skal dytte lyden inn i ørene som pleier å være det svake leddet, og ekstrakostnader med elektronikk og dyre plugger på hodetelefonkabelen vil gi mindre penger til driverelementene eller føre til dyrere hodetelefoner. Mulig at du har rett, men vil ikke masseproduksjon sørge for å holde prisene nede ? Elektronikk i dag er ikke like dyr som den var for 10 år siden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 En digital lydutgang fra mobilen kunne vært en fordel hvis man har en samsvarende digital inngang på stereoanlegget. For de fleste hodetelefoner er det den analoge delen som skal dytte lyden inn i ørene som pleier å være det svake leddet, og ekstrakostnader med elektronikk og dyre plugger på hodetelefonkabelen vil gi mindre penger til driverelementene eller føre til dyrere hodetelefoner. Det er fordeler og ulemper med en digital utgang, man kan feks tenke seg en dac og forsterker tilpasset hodetelefonen. En ulempe er at kostanden øker som du er inne på (flere dacer og forsterkere), den største ulempen i mine øyne er at man har en ekstra enhet som må ha batteri (for å drive dac og forsterker, ihvertfall per i dag) AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 ...den største ulempen i mine øyne er at man har en ekstra enhet som må ha batteri (for å drive dac og forsterker, ihvertfall per i dag) AtW Dette kan jo løses ved at dac bygges inn i høyttalerne (in-ear, on-ear eller over-ear) og drives av batteriet i mobilen. Jeg håper hvert fall ikke du får rett i at det blir en egen enhet med eget batteri, og kun den muligheten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå