_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det som fascinerer meg litt er å se hvor dyre headset folk velger å bruke på ubrukelige utganger. De fleste laptoper har så elendig DAC at man like godt kan spare seg pengene ved å kjøpe kvalitet i det hele tatt. På jobb sitter jeg med en Macbook Pro som er kobla til en Thunderbolt-dock. Macen har god DAC og spiller pent i Momentumene mine. Kobler jeg dem til Belkin-hubben i stedet blir alt bare sorg. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Tror dere det kommer til å følge med noen earbuds da? Er vel påbudt med en eller annen form for handsfree med tlf her i Norge så de må jo sende med noe. Påbudt med handsfree i bil, ja - men ikke ellers i samfunnet. Hvorfor skulle det utløse et krav om at det følger med øreplugger? Gjorde ikke det til min Lumia 950. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det som fascinerer meg litt er å se hvor dyre headset folk velger å bruke på ubrukelige utganger. De fleste laptoper har så elendig DAC at man like godt kan spare seg pengene ved å kjøpe kvalitet i det hele tatt. På jobb sitter jeg med en Macbook Pro som er kobla til en Thunderbolt-dock. Macen har god DAC og spiller pent i Momentumene mine. Kobler jeg dem til Belkin-hubben i stedet blir alt bare sorg. Det finnes dårlige DACer, men DAC-kvalitet er litt oppskrytt, det er billig å lage en god dac i disse tider. AtW 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 "Dac" er kanskje upresist. "Utgang". Altså forsterker, dac, sokkel etc. Lenke til kommentar
-CerN- Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Liker det ikke. De har værsågo med å levere med overgang i esken da. Men det er jo Apple vi snakker om her, så det spørst Dette vil ikke virke. En overgang vil ikke hjelpe med standard hodetelefoner/plugger. " En annen ulempe er at Lightning ikke støtter analog lyd, slik at både DAC (digital til analog-konverterer) og forsterker må sitte i selve hodetelefonen." Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det er feil. Null problem med overgang, men den må inneholde dac og forsterker. Det gjøres allerede med andre adaptere. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hadd samsung gjort dette ville de bli hata på, men siden det er apple vil det cære revulusjonerende og inovativt. Kunne de bare ikke brukt 2,5mm pluggen? De fjerner den jo for å tvinge utvikling fremover. Kanskje Mr. Ive er lei kablet headset og vil pushe trådløst i neste iterasjon. Tror ikke folk hadde mistet besindelsen sin noe mer om Samsung gjorde det, sett at de (som Apple også må) fant en god løsning til transisjonsfasen eller en god erstatning. Har du sett Galaxy S6 der de droppet minnekortstøtte? Internt minne er jo helt klart 100 ganger bedre og mer praktisk. Det er en naturlig utvikling. Har du sett i hver eneste forumtråd med S6 og S7? Folk klager over manglende minnekort. Men når det er sagt så er det ganske mange som klager når Apple gjør ting også. Slik denne tråden viser. Så jeg ser ikke helt at det er så veldig forskjellig sånn sett. Den store forskjellen er vel salg. Hvis Samsung gjør noe som dette, hopper kunder lettere over på andre produkter fra gjerne LG eller Sony som har minnekortstøtte. Kunder hos Apple har et mye lengre steg å gå da de må ut av iOS. Da "aksepterer" de endringene lettere. De kan synes det er negativt, men terskelen for å bytte er større, da forskjeller ellers er større. Det er et vanlig problem i Android verden. Samsung er ikke alene om å lage gode telefoner. Forskjellene til de andre er ikke så store. Spesielt ikke siden TouchWiz har blitt mer og mer som stock Android over 2 år nå, og fortsetter. Tynnere telefon, mindre batteri og mer BT-bruk. Høres lovende ut for batteritiden dette. Håper hardwaren er en god del mindre strømgjerrig i neste omgang da. Det er ingen kommende HW forbedringer i sikte som vil gi nevneverdige forbedringer i strømsparelse innen iPhone 7 blir lansert. De tok en del ut denne generasjonen, og pga diverse ting vil vi gjerne se ett større hopp for iPhone 8, men for iPhone 7 blir nok srømforbruk ganske likt. Selvfølgelig litt bedre. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg har et 32GB minnekort med musikk. Mobilen min har 16GB internminne. Do the math. Folk som gjør narr av løsninger som er gode for andre fordi de selv klarer seg uten, er i mine øyne utrolig kortsynte. 5 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det er enorme ulemper ved minnekort og filsystemtilgang på telefon. Fordeler også, men det er definitivt en tradeoff. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Ditt mål på "enorm" er noe mindre enn mitt. Det er en tradeoff, som det er en tradeoff å bruke plastposer på Kiwi når det finnes stresskofferter i håndsydd lær. Internminne har gode egenskaper men er helt umulig å utvide, og det er ikke nødvendigvis alt man trenger hastigheten til. Endret 7. januar 2016 av tommyb 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Jeg tenker overhodet ikke på hastighet, men på dataintegritet, sikkerhet og konsistens. Det har stor verd for utviklere å vite at det man lagrer er på et fast medie, at det forblir der og at ikke andre applikasjoner kan røre det. Og det som er bra for utviklere er til syvende og sist bra for brukere, siden det gjør at man da kan fokusere på ting som gir verdi istedet for å takle plattformskit. På den annen side er fordelene ved løst minne åpenbare: fleksibilitet og pris. Jeg forstår veldig godt de som foretrekker å ha minnekort tilgjengelig, men selv ser jeg ikke behovet. Men dette er off topic for denne tråden, selv om det er interessant. Endret 7. januar 2016 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Vi er nok ganske enige i pros et cons uansett, selv om utsynspunktet og vektingen er vidt forskjellig. Min telefon ville vært mye mindre verd om den ikke hadde minnekortleser. Jeg vil si at det er verd minst tusen kroner for meg, for hadde den ikke vært der, kunne jeg ikke hatt en telefon med 16Gb. Tilsvarende har jeg tidligere definert bort og valgt å ikke vurdere telefonmodeller som ikke har 3.5mm utgang. Hvis jeg brukte bluetooth og var fornøyd med det, hadde jeg ikke tenkt slik, men hvis to telefoner er ellers like, ville jeg ikke valgt den som trenger adapter om den var f.eks. 500 kroner billigere. Så en standard utgang er verd minst 500 kroner for meg. Det samme gjelder utskiftbart batteri. Nå har jeg en modell uten utskiftbart batteri, men hadde jeg hatt et alternativ med utskiftbart batteri, hadde jeg kunne betale noen hundrelapper mer for den. Her ser jeg at totalprisen begynner å bli høy - bortimot to tusen kroner før jeg har spesifisert skjerm, CPU og features, og jeg har jo rammer. Derfor ender jeg opp med en telefon som ikke er perfekt, men min telefon er vanntett, har greit kamera og kan romme min musikk, innenfor mitt budsjett, men jeg har måtte gitt opp ting som trykkfølsomhet, 64GB internminne, støtte for desktopapplikasjoner og utskiftbart batteri. Alt kan man ikke få. Men jeg ville heller hatt 3.5" kontakt enn tynnere telefon, og heller utskiftbart batteri enn unibody. Andre vil annerledes. Endret 7. januar 2016 av tommyb 3 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Andre vil annerledes. Det er det fine med dette...:-))) Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg tenker overhodet ikke på hastighet, men på dataintegritet, sikkerhet og konsistens. Det har stor verd for utviklere å vite at det man lagrer er på et fast medie, at det forblir der og at ikke andre applikasjoner kan røre det. Og det som er bra for utviklere er til syvende og sist bra for brukere, siden det gjør at man da kan fokusere på ting som gir verdi istedet for å takle plattformskit. På den annen side er fordelene ved løst minne åpenbare: fleksibilitet og pris. Jeg forstår veldig godt de som foretrekker å ha minnekort tilgjengelig, men selv ser jeg ikke behovet. Men dette er off topic for denne tråden, selv om det er interessant. I Android 6 så krypteres minnekortet og brukes akkurat som interminne (hvis man ikke aktivt velger det bort), så da er jo denne problemstillingen borte. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) I Android 6 så krypteres minnekortet og brukes akkurat som interminne (hvis man ikke aktivt velger det bort), så da er jo denne problemstillingen borte. Nei, den har blitt verre. Plutselig har du en gigantkilde til feil om minnekortet ryker/fjernes. En merkelig og elendig idé som Microsoft også prøvde men heldigvis gikk bort fra. Endret 7. januar 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg har et 32GB minnekort med musikk. Mobilen min har 16GB internminne. Do the math... 48. Maks. Folk som gjør narr av løsninger som er gode for andre fordi de selv klarer seg uten, er i mine øyne utrolig kortsynte. Enig. For å bruke dette til å få tråden tilbake på sporet...noen klarer seg fint uten den minijack-pluggen og syns kanskje også at lyd ut gjennom Lightning er helt suverent, og kanskje til og med noe som kan gi bedre lydkvalitet på mobile enheter. Ingen grunn til å gjøre narr av det... 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Folk som gjør narr av løsninger som er gode for andre fordi de selv klarer seg uten, er i mine øyne utrolig kortsynte. Det er ikke snakk om å gjøre narr av, men om å ha forskjellige preferanser og vurderinger av tradeoffs. Ting jeg f.eks anser som ikke verdt det og er glad Apple har droppa: 3,5mm (bruker uansett BT, og porten tar plass) Løst batteri (bygger tykkelse, lager leamikk) Minnekort (fordi å ha nytte av det forutsetter filsystemtilgang, noe som fucker sikkerhet eller dataintegritet) Valgbare standardapper (fordi jeg ikke ønsker å forholde meg til valg, og fordi dette skaper kompleksitet) Masse muligehter for å endre alt (se over) Ting jeg savner på iPhone er f.eks trådløs lading, en bedre widgetløsning og vanntetthet. Å si at man er glad features man ikke ønsker er utelatt er ikke å gjøre narr av de som ønsker seg dem - et produkt som inneholder alt alle ønsker seg vil aldri noensinne kunne bli bra. Endret 7. januar 2016 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Minnekort og minnekort, fru Blom. Når musikksamlingen er på 50 Gb, Here Maps tar opp 15 Gb, og det som er igjen av internminnet er 27 Gb, da er det godt å ha minnekort på 128 Gb. Lenke til kommentar
neutral22 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Såååå, ikke noen ny iPhone på meg da :/ litt kjipt, men det får så være. Hmm, hva skal en da gå for om en er vant me iPhone, og vil ha noe med bra lyd og kamera (og 3.5mm lydutgang? 2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg tenker overhodet ikke på hastighet, men på dataintegritet, sikkerhet og konsistens. Det har stor verd for utviklere å vite at det man lagrer er på et fast medie, at det forblir der og at ikke andre applikasjoner kan røre det. Og det som er bra for utviklere er til syvende og sist bra for brukere, siden det gjør at man da kan fokusere på ting som gir verdi istedet for å takle plattformskit. På den annen side er fordelene ved løst minne åpenbare: fleksibilitet og pris. Jeg forstår veldig godt de som foretrekker å ha minnekort tilgjengelig, men selv ser jeg ikke behovet. Men dette er off topic for denne tråden, selv om det er interessant. I Android 6 så krypteres minnekortet og brukes akkurat som interminne (hvis man ikke aktivt velger det bort), så da er jo denne problemstillingen borte. Vet ikke helt hvordan dette gjør problemstillingen noe bedre? De fleste investerer jo ikke i spesielt raske minnekort så det å legge kryptering oppå det hele gjør vel ikke situasjonen rundt ytelse noe særlig bedre? Og dette kan vel fort by på endel uheldige problemer når diverse brukere plutselig napper ut minnekortet og vips så sluttet en bunke med ting på telefonen å fungere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå