Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på hvorfor de bruker en spesiell teknologi i sine produkter. Det har ikke du heller. Begge/alle kan gjerne spekulere så mye de ønsker seg, og gjerne også være så konspiratoriske man vil i forhold til at det eneste kan være penger, men det blir bare synsinger.

Ja, det stemmer, begge parter synser fordi man ikke har 100% sikker info, og? De fleste her inne skjønner det.

AtW

Ikke sant. Det er jo kanskje det som gjør dette forumet underholdende da...:) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å 100% vite hvorfor et selskap velger en enkelt komponent. Likevel kan en sep å denne delen, og ulike versjoner på et generelt nivå. Og TLC/MLC/SLC er et veldig generelt nivå. Det er ikke snakk om at Apple valgte en spesifikk modell, men en type. Altså ikke en spesifikk 3.5 mm plugg fra en produsent, men pluggen i seg selv f.eks.

Så en kan se generelt på slik type NAND. Hvorfor lages det, hva er formålet, hva er fordelene kontra det mer tradisjonelle MLC? Det er billigere, og du får mer på samme plass. På bekostning av ytelse, og ofte veldig mye. Med mengden internminne som er, er ikke størrelse et problem. Og hvis det var kunne de bruk Samsung sin 3D V-NAND 32 layer NAND, i MLC versjon. Så nei, det er ikke 100% garantert at kostnad er grunnen. Det er bare 99.9%. Det kan f.eks være en alien kom og sa at de skulle bruke det. De kan ha blitt bestukket. Det å si at det ikke er av økonomiske grunner er i så fall det som er konspirasjonsteorien. Så billigere produksjon for Apple på bekostning av ytelse. Selv om den nye løsningen de bruker er ganske smart (som ikke er oppfunnet av Apple hvis noen lurte). Så gjelder ikke de nye S-modellene.

Samme gjelder for tilbakekjøp av aksjer. Tilbakekjøp av aksjer øker prisen på hver aksje, fordi det blir færre av dem. Uten at selskapet er verdt mindre. Som også gjør at de som har aksjer får aksjer som er mer verdt, og mer utbytte. Det er altså ren økonomisk motivasjon bak det. Uten at jeg forstår hva som er så gale med det. Så lenge det gjøres som i 6S, der de får høy ytelse, men på en måte som gjør at det og blir økonomisk. Her er det økonomi som har fått andre selskaper til å utvikle denne løsningen.  Det å ofre kvalitet og ytelse for mer profitt derimot synes jeg ikke noe om. Men alt av produkter er jo en vurdering av kvalitet og ytelse, med pris inni bildet. Skulle en lagd det beste en klarte, ville prisen blitt urimelig høy. Nesten ingen ville kjøpt det. For å ikke snakk om umuligheten ved å faktisk fremstille dette produktet... Det å putte sammen de dyreste komponentene på markedet derimot er fullt mulig, og kan ses i levende live i form av en Galaxy S6 Edge.

Når det er sagt tviler jeg på at denne minijacken forsvinner pga økonomi. Folk sier de vil selge mer beats headset og overganger osv. De gjør vel gjerne det. Og de tjener nok ekstra på det. Men folk må og tenke på at iPhone er Apples gullgruve. De har en ekstrem margin på rundt 46-47% på telefonen. (nei, dette tallet er ikke produksjonspris subtrahert med utsalgspris). De nærmer seg 50% av all inntjening på iPhone. Hvorfor skulle de ofre gullgruven sin for et par adaptere? Et par flere beats headset? Jeg tror folk som mener dette har et litt vel negativt syn på Apple, og spesielt adaptere. Ja, Apple selger det dyrt, men er de alene? Har noen sett i Dell sin nettbutikk f.eks? Er ikke kabler og overganger en kjøper på komplett langt dyrere enn den man kan få på sider som dealextreme? Kabler og overganger er ikke så ofte noe folk planlegger hva de trenger 1 mnd i forveien. De trenger det gjerne med noe annet de kjøper, eller relativt kjapt etter at de har kjøpt noe. Samtidig som kostnaden i utgangspunktet er lav uansett. Altså et produkt det er lett å ta mye for, men likevel selge bra.

Lenke til kommentar

Hvis noen hadde visst 100% hvorfor diverse selskaper gjør det de gjør, så har de uansett ikke lov til å si det. Noen avgjørelser er mer åpenbare på hva som er grunnen en andre derimot. Det finnes avgjørelser som er knyttet til valg av tjenester eller produkter fra andre. Disse "andre" sier ofte åpent hva som er bra med hvert enkelt produkt. Da blir det ikke vanskelig å tenke seg hvorfor et selskap valgte A fremfor B og C.

Lenke til kommentar

De to siste innleggene dine er jeg stort sett enig i, TKongen.

Bare for å kommentere kort rundt det du skriver om minnetype. Jeg aner ikke hvilken type minne det sitter i mine dingser og jeg må ærlig talt innrømme at jeg bryr meg null og niks om det. Heller ikke vet jeg hva de andre komponentene er, hvem som lager de eller hvor de kommer fra. Eller hvem som fant de opp først, noe mange ser ut til å mene skal være viktig.

Alt jeg bryr meg om er at dingsene gjør det de skal og dekker mine behov på en tilfredsstillende måte. Gjør de det kan de ha hva som helst av komponenter inne i seg...

Lenke til kommentar

Pfff, selv om ingen vil innrømme det vet alle her inne vet at det er to-tre primære motiver her.

1: selge vansinnige mengder Beats hodetelefoner til alle Apple-eiere med den største "disruptive" hendelsen på hodetelefonmarkedet siden, vel, siden walkman'en.

2: få færre porter på enheten, som er en klar og tydelig trend på Apple-enheter for tiden.

3: bli kvitt en eller flere patentlisenser på minijack og utvidet minijack og erstatte med egen patent som andre kan lisensiere.

Man kan si det finnes andre grunner men innerst inne vet dere alle at det faktisk er så enkelt, disse er de tre viktigste grunnene.

Motsi i vei nå, men jeg tror ikke noe på dere ;)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er vel neppe noen gyldige patent på jack-type-plugger? Er ikke de fra 1800-tallet?

Nettopp. Enkelte selskaper liker vel å selv inneha patenter på ting. Det er penger i slikt.

Da lager man en ny løsning/dings hvor royalties er mulig og markedsfører denne som mye bedre enn den (standardiserte/royaltyfrie) som ble fjernet (eller ikke valgt). Kunder som "ikke bryr seg så mye bare dingsen dekker deres behov" blir jo uansett fornøyde.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Pfff, selv om ingen vil innrømme det vet alle her inne vet at det er to-tre primære motiver her.

1: selge vansinnige mengder Beats hodetelefoner til alle Apple-eiere med den største "disruptive" hendelsen på hodetelefonmarkedet siden, vel, siden walkman'en.

2: få færre porter på enheten, som er en klar og tydelig trend på Apple-enheter for tiden.

3: bli kvitt en eller flere patentlisenser på minijack og utvidet minijack og erstatte med egen patent som andre kan lisensiere.

Man kan si det finnes andre grunner men innerst inne vet dere alle at det faktisk er så enkelt, disse er de tre viktigste grunnene.

Fantasien er det hvert fall ingenting i veien med...:)

Lenke til kommentar

Er vel neppe noen gyldige patent på jack-type-plugger? Er ikke de fra 1800-tallet?

Nettopp. Enkelte selskaper liker vel å selv inneha patenter på ting. Det er penger i slikt.

Da lager man en ny løsning/dings hvor royalties er mulig og markedsfører denne som mye bedre enn den (standardiserte/royaltyfrie) som ble fjernet (eller ikke valgt). Kunder som "ikke bryr seg så mye bare dingsen dekker deres behov" blir jo uansett fornøyde.

Om løsningen faktisk er bedre ser jeg ikke helt problemet. Om Apple erstatter 3,5mm med en funksjonelt identisk plugg som ikke er kompatibel er det bare dust. Tilbyr de derimot noe mer (som lightning f.eks gjør foran 30-pin og micro-usb) er det helt fett for meg. 

At noe er proprietært er alltid en ulempe, men det er ingen showstopper om det også gjør noe som ikke standardløsningen får til. Jo mindre viktig en teknologi er, jo mindre problematisk er det at den er proprietær. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

AtW

Det er gyldige patenter på de jack-type plugger som sitter i mobiltelefoner. Husk det er ikke bare primæridéen men variasjoner på utformingen og variasjoner på bruken som kan patenteres. I dag kan man skifte sang, svare en telefon, etc, gjennom manipulering av signalet som går gjennom pluggen. Det vil også være aktuelt å patentere endringer på utformingen, for eksempel for å få vanntette plugger.

Eksempler på patent-abastrakter:

US 6000970 A - 1999.

CN 104916949 A - i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At noe er proprietært er alltid en ulempe, men det er ingen showstopper om det også gjør noe som ikke standardløsningen får til.

Dette utsagnet er jeg enig i.

Uheldigvis blir folks oppfatting av "bedre" ofte noe påvirket av markedsføringstiltak, noe uttalelser om diverse nyvinninger ofte reflekterer. Dette i markedet generelt, ikke kun mht. mobildingser.

Så... i denne saken gjenstår det å se hva det hele blir til; Reell nyvinning eller et inntektsinnbringende tiltak som kundemassen godtar.

Lenke til kommentar

...

Fantasien er det hvert fall ingenting i veien med... :)

Nei, hverken hos meg eller Apple. De vet å tjene penger som ingen andre.

Hvis jeg fikk styrt fantasien min i samme retning som Apple, så kunne kanskje jeg også tjent noen penger?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

...

Fantasien er det hvert fall ingenting i veien med... :)

Nei, hverken hos meg eller Apple. De vet å tjene penger som ingen andre.

Hvis jeg fikk styrt fantasien min i samme retning som Apple, så kunne kanskje jeg også tjent noen penger?

Jepp. Det kan du. Det skal litt til å være så dyktige som Apple og de andre store gigantene, men alle bedrifter har jo startet i det små med en eller annen drøm/fantasi. Å få det til å vokse opp til å bli verdens største er antakelig ganske vanskelig.

Men det er jo bare å sette i gang det...:)

Lenke til kommentar

At noe er proprietært er alltid en ulempe, men det er ingen showstopper om det også gjør noe som ikke standardløsningen får til.

Uheldigvis blir folks oppfatting av "bedre" ofte noe påvirket av markedsføringstiltak, noe uttalelser om diverse nyvinninger ofte reflekterer. Dette i markedet generelt, ikke kun mht. mobildingser.

Så... i denne saken gjenstår det å se hva det hele blir til; Reell nyvinning eller et inntektsinnbringende tiltak som kundemassen godtar.

Nå må man ikke blande kortene her heller da. Du ser ut til å utelukkende se tingene ut ifra at Apple kutter ut minijack for at de ønsker å pushe lightning som en forbedret arvtager.

Men Apple tar trolig en slik vurdering baserte på ganske så mange avveininger, og ikke bare fordi at de eventuelt ønsker å pushe lightning som en forbedret arvtager av minijack. Det er sikkert en vurdering av at de nå uansett skal gjøre et re-design av iPhone, de ønsker at ting skal bli enda mer minimalistisk, de vil at den skal bli tynnere, lettere osv osv... Men samtidig ønsker de å putte så mye og god maskinvare i telefonen som mulig, og de ønsker å ha plass til et så stort batteri i et så lite kabinett som de får til osv..

Det å da eventuelt kunne få lightning til å doble som lydutgang så de kan bli kvitt en hel del elementer i telefonen som selve minijackmodulen og det gjør sikkert også sånn at Apple kan skalere ned DAC og effektforsterker da disse plutselig kun skal drive høyttalerne på telefonen som uansett ikke er spesielt krevende som endel ting som drives av minijack'en kan være. Alt dette kan jo åpne opp for andre ting og forbedringer som Apple ikke hadde funnet mulig om de ikke sløyfet minijack.

Men et direkte og klart svar på hvorfor Apple eventuelt velger å sløyfe minijack vil vi aldri få vite.

EDIT:

En ting er helt sikkert. iPhone er for øyeblikket Apple sin suverent største og viktigste inntektskilde. Og det har vært den mestselgende smarttelefonen på markedet i flere år på rad nå.

Det å fjerne minijack'en er utvilsomt en veldig kontroversiell, vanskelig og tøff avgjørelse og ta. Dette er jo noe som eventuelt kan slå veldig negativt ut for Apple om det skulle medføre et dramatisk fall i salgstallene til iPhone 7, som igjen vil gå hardt utover aksjeverdien og det hele.

Dette er jo også det første året smarttelefonmarkedet er spådd å ha jevnt over en nedgang i salgstallene sammenlignet med året før. I alle tidligere år så har jo salgstallene bare steget og steget for hvert år, men den tiden tror man er forbi. Man tror at markedet nå har nådd toppen, at markedet begynner å bli mettet og at salgstallene til alle kommer til å avta og for en aktør som Apple som har vært ganske suverene på både salgstall og inntjening så er jo det veldig negativt i seg selv og det at de da attpåtil kanskje skal ta så kontroversielle valg som kan skade salgstallene ytterligere med å fjerne minijack'en er jo noe de garantert ikke vil foreta seg uten at de har klokkeklar tro på at det å fjerne den vil åpne opp for andre ting som de finner svært så positive og som de tror vil slå positivt ut for salget og iPhone.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

At det er en trend med færre porter på enheter er ikke en grunn for å fjerne enda en. Det er bare en observasjon fra din side. Det at noe har skjedd før, betyr ikke at noe annet, som ikke er direkte knyttet opp mot det forrige og vil skje.

Jeg tviler Apple er veldig opptatt av å lage sin egen lisens for alt mulig. De er generelt veldig fornøyde med å lisensiere og kjøpe ting fra andre. De gjør det i stor grad. Hvis du vil ha eksempler på noe slikt, se på hvordan Sony gjorde før. Vil du ha minnekort? Vel dette minnekortet er akkurat som de andre, bare litt forskjell fysisk som betyr at du MÅ kjøpe Sony kort. Det gjør jo ikke Apple.

Det å selge iPhones er så mye viktigere enn å selge Beats headset. Det gir ikke mening å ødelegge for iPhone salget for et par Beats headset. De må selge endel Beats headset for å ta igjen tapet med en mindre solgt iPhone. De produktene selges i store kvanta til enorm profitt. En 5% reduksjon i salg betyr utrolig mye penger for Apple. For at Beats skal dekke over det tapet må de ha en ekstrem økning i salg. Tvilsomt at det er grunnen. Altfor risikabelt. Og du vil ikke risikere selskapets gullgruve for noe så lite.

Jeg motsier ikke bare det du sier, men jeg synes heller ikke argumentasjonen din er dekkende, og gjør det sannsynlig å tro at det du skriver stemmer. Siden vi ikke vet må vi operere med sannsynlighet. For meg virker ikke det du sier som sannsynlige grunner. Hvertfall ikke alene.

Et annet stort problem er utbredelse. Vi kunne lett hatt Thunderbolt-porter i alt. Desverre er USB/VGA/HDMI ol veldig utbredt. Det gjør at mange fortsetter med disse. Det finnes bra med produkter med Displayport f.eks, men de produktene som er forbrukerelektronikk har stort sett aldri DP. Det er stort sett kun fra selskaper som Apple, Dell, Lenovo ol. i sine (vanlige for apple) buisnessprodukter som har det. Når det er sagt er ikke Dell sine Ultrasharp hverken dårlig priset eller veldig utilgjengelige for konsumenter flest. Egentlig burde langt flere kjøpt dem til den prisen de går for.

Men de selger ikke dette på elkjøp. De markedsføres ikke mot forbrukere på samme måte. Selv om de er mye bedre, så blir de altså stort sett ikke brukt. Apple er et selskap som ikke bryr seg om det. De vil ha noe som er bra. Finnes det ikke, som i tilfellet med micro-USB, så lager de noen nytt. Finnes det noe bra, så bruker de det. Som f.eks Thunderbolt fra Intel. De er jo ikke ute etter å lage noe nytt og eget. Og for å si det sånn. Hadde alle selskaper gjort som Apple.... Da hadde det nok ikke vært mye HDMI eller USB på markedet!

Lenke til kommentar

slankere og lettere er hverken viktig eller nødvendig etter noen av mine behov.. lengere batteritid trenger jeg derimot - noe som blir enda dårligere om man skal la bluetooth stå på over tid..

Du må ikke la Bluetooth stå på dersom dette ryktet skulle stemme. Da er det bare å koble til et headset med kabel, enten direkte i Lightning eller i en overgang fra Lightning til noe-annet.

Hvor lang batteritid trenger du? Nå har jeg hatt min iPhone 6s gående i drøyt 11 timer, Bluetooth på hele tiden (blant annet til Apple Watch), et par timer telefontid, mye meldinger av ulike slag. Jeg har 65% batteri igjen. Utpå kvelden når jeg legger meg tenker jeg det er mellom 50-60% igjen.

Lenke til kommentar

slankere og lettere er hverken viktig eller nødvendig etter noen av mine behov.. lengere batteritid trenger jeg derimot - noe som blir enda dårligere om man skal la bluetooth stå på over tid..

Dette begynner å bli en gammel myte. Blåtann v4.X bruker forsvinnende lite strøm. Og du har da bare blåtann på når du trenger å ta det i bruk og du benytter da ikke hodetelefoner 24/7? Nå koster det jo strøm/batteri å drive hodetelefoner via minijack også og jeg er neimen meg ikke sikker på at det er store forskjellen på det sammenlignet med å kjøre moderne blåtann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...