Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere kjøpte jeg et nytt headset for et par dager siden. Det kom levert med en påskrudd overgang fra minijack til stor jack. Ingen reagerer på denne type overgang og bruker den ved behov eller skrur den av når det ikke er behov for den og man heller skal bruke minijack.

Det ville ikke vært noe stor overraskelse for min del om det samme prinsippet kunne vært for en Lightning-plugg. Altså hvis noen produsenter fortsetter å levere headset med en minijack i enden av kabelen så kan den kanskje leveres med en liten plugg påskrudd på minijack'en med en Lightning-plugg som inkluderer dac i enden i stedet for en stor jack-plugg.

Alternativt leveres headset med en kabel med Lightning-plugg direkte på kabelen og dac integrert i headsettet. Det er jo heller ingen umulighet at det kan skiftes ut kabel til bruk mot andre plugger.

Slæpp åff...dette ordner seg... :)

Eg hadde aldri kjøpt ein mobiltelefon med jackutgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere kjøpte jeg et nytt headset for et par dager siden. Det kom levert med en påskrudd overgang fra minijack til stor jack. Ingen reagerer på denne type overgang og bruker den ved behov eller skrur den av når det ikke er behov for den og man heller skal bruke minijack.

Det ville ikke vært noe stor overraskelse for min del om det samme prinsippet kunne vært for en Lightning-plugg. Altså hvis noen produsenter fortsetter å levere headset med en minijack i enden av kabelen så kan den kanskje leveres med en liten plugg påskrudd på minijack'en med en Lightning-plugg som inkluderer dac i enden i stedet for en stor jack-plugg.

Alternativt leveres headset med en kabel med Lightning-plugg direkte på kabelen og dac integrert i headsettet. Det er jo heller ingen umulighet at det kan skiftes ut kabel til bruk mot andre plugger.

Slæpp åff...dette ordner seg... :)

Eg hadde aldri kjøpt ein mobiltelefon med jackutgang.

Da får vi håpe for din skyld at ryktet stemmer da, så kan du endelig få kjøpt deg en mobiltelefon...:)

Lenke til kommentar

Men det er analogt til analogt, poenget som har vært skissert tidligere er at man ikke kan ha en slik overgang uten et analogt signal ut. Som jeg har sagt gjentatte ganger, ikke uløsbart, men løsningen er enten ikke heldigital som satt som forutsetning for det jeg kommenterte, eller det følger med noen ulemper. 

AtW

Du forsto ikke sammenligningen nei. Prøv en gang til...:)

Lenke til kommentar

Men det er analogt til analogt, poenget som har vært skissert tidligere er at man ikke kan ha en slik overgang uten et analogt signal ut. Som jeg har sagt gjentatte ganger, ikke uløsbart, men løsningen er enten ikke heldigital som satt som forutsetning for det jeg kommenterte, eller det følger med noen ulemper. 

AtW

Du forsto ikke sammenligningen nei. Prøv en gang til... :)

Jeg forstår hva du sa jo, og forklarte hvorfor dette er en noe annerledes situasjon.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Du forsto ikke sammenligningen nei. Prøv en gang til... :)

Jeg forstår hva du sa jo, og forklarte hvorfor dette er en noe annerledes situasjon.

AtW

...men du forsto nok ikke helt hva jeg mente...

Lenke til kommentar

Dere overtenker og overdramatiserer dette her. 

Om dette skjer kommer det garantert et enkelt lite adapter som konverterer lightning til 3,5mm og som dermed gjør at alle dagens headset funker som før. Da kan folk velge - enten kjøre standard med adapter, standard med BT eller proprietært med Lightning. Skal jeg gjette tipper jeg også Apple sender med nye standardheadset.

Ingen skade skjedd. 

Jeg ser ikke helt verdien ved å kutte porten selv, men det er da virkelig ingen svær greie. 

Helt enig i det. Det er ikke svære greiene. Det er derfor jeg lurer på hvorfor de skal gjøre det, når det betyr så lite. Jeg tviler ikke på at de har en god grunn. I et selskap av type og størrelse som Apple har de aller fleste beslutninger en god grunn. Spesielt når det kommer til inntektskilde nr.1. Det betyr jo ikke at alle avgjørelser er gode likevel. 

Så jeg skulle gjerne likt å vite hva grunnen var. Er det rett å slett for å skape mer fokus rundt iPhone? Er det for å øke marginene ytterligere? Er det for å gjøre den ørlite tynnere, eller ørlite mer batteri med tanken, alt teller? SIM kort vil jo og forsvinne, som i Samsung sin Galaxy Gear klokke som kommer med enda ikke støttet i Norge E-Sim. Noe som vil være det samme som at minnekort forsvinner og blir erstattet av internminne. Med hodetelefonutgang også vekke er det plutselig svært få luker og hull i telefonen. Er det et langsiktig mål og en bevegelse mot en lukefri, portfri telefon? Er det for å selge flere overganger? Tjene mer på Lighting lisenser? Selge mer Beats headsett, eller egne headsett?

Mulighetene er mange, men jeg er helt enig. Endringen er liten, og ikke veldig viktig for de fleste. For noen vil det nok være en ulempe som gjør at de ikke kjøper. Vi får se hvor mange det blir. Jeg har en følelse om at hvis dette faktisk skjer, så vil ikke salgstallene for iPhone 7 være veldig forskjellig fra 6S.

Lenke til kommentar

Helt enig i det. Det er ikke svære greiene. Det er derfor jeg lurer på hvorfor de skal gjøre det, når det betyr så lite...

Vel, det kan jo hende at dersom dette gjøres så er det et ledd i en mye større omlegging. Det blir bare spekulasjoner å mene at det betyr så lite. Ja, det kan bety lite å fjerne minijack i seg selv, hvis man snevrer inn perspektivet og kun ser på denne som en helt isolert endring, men det kan altså kanskje være noe mer som ligger bak.

Men skulle det være sånn at det bare er fjerning av denne analoge porten så er det jo også sånn at ulike utviklingssteg har ulik lengde. Noen ganger skjer det store ting som tar oss et langt steg forover, andre ganger skjer det bare små endringer som tilsynelatende egentlig ikke gjør noen endring i det hele tatt. Alt inngår uansett i den stadige utviklingen og forbedringen vi alle er så heldige å få være med på.

Så ser jeg at mange spekulerer i om Apple gjør en slik endring utelukkende av økonomiske hensyn. Det gjør de selvsagt ikke. Det er garantert svært mange elementer som legges til grunn når nye ting skal vurderes. Økonomi vil alltid være ett av disse elementene men ikke nødvendigvis det viktigste. Slik det er for alle seriøse bedrifter.

Lenke til kommentar

Les det jeg skriver:

"Er det et langsiktig mål og en bevegelse mot en lukefri, portfri telefon?"

Så litt usikker på hva du prøver å fortelle meg, fordi jeg har allerede satt den opp på listen over mulige konkrete grunner fra Apple sin side for å gjøre det.

Du kan ellers forklare meg hva årsaken til at Apple bruker TLC NAND da. Utenom de økonomiske grunnene selvsagt. Fordi, den eneste grunnen noen sinne for å gå for TLC er penger. Du kan forklare hvorfor de bruker milliarder av dollar på tilbakekjøp av aksjer. Det å gjøre ting av økonomiske hensyn utelukkende er veldig vanlig. Det er derfor mange mener at selskaper ofte er umoralske og bare bryr seg om penger.

Og hvis du har tenkt å komme med "de har sikkert en grunn" eller lignende, så kan du egentlig bare ignorere spørsmålet istedenfor.  Jeg er lite interessert i å diskutere troen på at Apple alltid gjør ting for en god grunn og alltid har en god plan. Det blir lite objektivt for min del.

Lenke til kommentar

Les det jeg skriver:

"Er det et langsiktig mål og en bevegelse mot en lukefri, portfri telefon?"

Så litt usikker på hva du prøver å fortelle meg, fordi jeg har allerede satt den opp på listen over mulige konkrete grunner fra Apple sin side for å gjøre det.

Det kan du jo ha rett i, kanskje de på sikt ser for seg en enhet uten fysiske porter på. Fremtiden vil vise...:)

Du kan ellers forklare meg hva årsaken til at Apple bruker TLC NAND da. Utenom de økonomiske grunnene selvsagt. Fordi, den eneste grunnen noen sinne for å gå for TLC er penger. Du kan forklare hvorfor de bruker milliarder av dollar på tilbakekjøp av aksjer. Det å gjøre ting av økonomiske hensyn utelukkende er veldig vanlig. Det er derfor mange mener at selskaper ofte er umoralske og bare bryr seg om penger.

Jeg har ikke peiling på hvorfor de bruker en spesiell teknologi i sine produkter. Det har ikke du heller. Begge/alle kan gjerne spekulere så mye de ønsker seg, og gjerne også være så konspiratoriske man vil i forhold til at det eneste kan være penger, men det blir bare synsinger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på hvorfor de bruker en spesiell teknologi i sine produkter. Det har ikke du heller. Begge/alle kan gjerne spekulere så mye de ønsker seg, og gjerne også være så konspiratoriske man vil i forhold til at det eneste kan være penger, men det blir bare synsinger.

Ja, det stemmer, begge parter synser fordi man ikke har 100% sikker info, og? De fleste her inne skjønner det.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...