Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7

Anbefalte innlegg

Nei, la oss ta det et annet sted. Poenget er at "lock in" er et vidt begrep. For meg er hardware irrelevant - den kan byttes ut og oppgraderes. Det er økosystemet som holder meg fast. Om noen kan tilby noe like bra er jeg klar til å bytte, men så langt har ikke det skjedd. 

(Med "like bra" mener jeg hele pakka, ikke enkeltfeatures. F.eks er delte album en killer app for meg, da de fleste jeg kjenner bruker iOs).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at "lock in" er et vidt begrep...

Det er et kjent begrep ja, og noe alle produsenter forsøker så godt de kan for å få til. Det kan være med alle mulig produkter og tjenester, og gjelder som sagt alle produsenter innen alle mulige bransjer.

Ofte kan det resultere i gode/svært gode produkter og tjenester fra den produsenten man har valgt, men hvis den produsenten eller plattformen begynner å svikte sine kunder så er ikke veien så alt for vanskelig til å bytte til noe annet. Veien blir selvsagt noe lenger jo mer man er investert innen en plattform, men det er fullt mulig.

Så lenge man er fornøyd innen det man har valgt så er det jo ingen åpenbar grunn til å bytte. Men det betyr altså ikke det samme som at man er låst/fanget.

Lenke til kommentar

Dere overtenker og overdramatiserer dette her. 

Om dette skjer kommer det garantert et enkelt lite adapter som konverterer lightning til 3,5mm og som dermed gjør at alle dagens headset funker som før. Da kan folk velge - enten kjøre standard med adapter, standard med BT eller proprietært med Lightning. Skal jeg gjette tipper jeg også Apple sender med nye standardheadset.

Ingen skade skjedd. 

Jeg ser ikke helt verdien ved å kutte porten selv, men det er da virkelig ingen svær greie. 

Hvem er det som "Overdramatiserer"? Muligens de som synes det er helt utenkelig å ta innover seg at det finnes ulemper med et heldigital-lightning-headset, men å poengtere at det finnes ulemper med noe sånn er ikke overdramatisering, det er en enkel presentasjon av fakta. Som jeg har sagt tidligere, ulempene er ikke veldig store, men de er større enn fordelene.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å være enig, men mener både ulempene og fordelene er såpass små at det ikke er noen stor greie. De eneste som vil få et problem er de som uvitende om inkompatibilitet kjøper dyre lightning-headset og vil bytte til en annen plattform senere, men magefølelsen min sier meg at det er en liten gruppe. For alle andre er dette fullstendig udramatisk.

Økt kompleksitet er alltid en ulempe, men er litt usikker på om det er det her da man egentlig bare flytter dac og forsterker et annet sted. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å være enig, men mener både ulempene og fordelene er såpass små at det ikke er noen stor greie. De eneste som vil få et problem er de som uvitende om inkompatibilitet kjøper dyre lightning-headset og vil bytte til en annen plattform senere, men magefølelsen min sier meg at det er en liten gruppe. For alle andre er dette fullstendig udramatisk.

Økt kompleksitet er alltid en ulempe, men er litt usikker på om det er det her da man egentlig bare flytter dac og forsterker et annet sted. 

Ja, det er jeg enig i, det er noe dårligere løsning men spesielt dramatisk er det jo ikke. Den økte kompleksiteten er mest at de fleste(?) har flere hodetelefoner enn mobiler, og i tillegg at mobiler allerede har en beskyttelse av elektroniske deler implementert i større eller mindre grad.

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg er spent på (om Apple gjør dette) er hvilke fordeler som følger med. Det er en pr-messig tung endring å selge inn, og de er nødt til å komme med en unik feature som gjør at det lar seg forklare som en forbedring. "Ett hull mindre" holder ikke. Kanskje de kommer med high-def lyd i itunes store?

Lenke til kommentar

Det jeg er spent på (om Apple gjør dette) er hvilke fordeler som følger med. Det er en pr-messig tung endring å selge inn, og de er nødt til å komme med en unik feature som gjør at det lar seg forklare som en forbedring. "Ett hull mindre" holder ikke. Kanskje de kommer med high-def lyd i itunes store?

Kan være, men isåfall må de med vilje hindre den muligheten på analoge utganger, om det ikke er "high-def" som i flere kanaler, så kan man jo fint outputte det analogt også. Jeg tror ikke det er lurt å ha en slik begrensing, men det vil jo vise seg.

AtW

Lenke til kommentar

Vanntett er jo en mulighet det kan spekuleres i. Jeg tipper at dersom dette kommer, altså fjerne minijack, så er det ikke noe annet enn historien til all annen elektronikk som på et eller annet tidspunkt blir sluttet med. Det aller meste utvikles videre, og nå er kanskje Apple på gang med et eller annet smart som gjør at de kan kutte ut den analoge utgangen.

Det er jo bare noen måneder igjen til høsten og lansering av iPhone 7, vi får vite det helt sikkert da...:)

Lenke til kommentar

Nja, tror ikke vi skal ta helt av her nå. Er selv mye innom Head-Fi.org selv og de fleste ser ut til å mene at Sennheiser HD 540 Reference II som skal være den meste modellen av disse har en lydsignatur som legger seg et sted mellom Sennheiser HD 600 og HD 650 som selges i dag og mange mener de har er en lydkvalitet som er på noe ala samme nivå men at det er litt trøbbel med treble.

Jeg skal ikke ta av, har ikke engang hørt dem. Jeg har hørt og fortsetter å høre på HD 450 som vel kostet £26.99 i 1998.                    

Men forumet der tar av. Når jeg søker opp HD650 i den tråden får de bare pes. De sier 650 er "a joke". Derimot så virker det som de setter HD800 over HD540. Anekdotiske bevis utgjør ingen bevis, men likevel. Her er noen eksempel fra første side med søkeresultat: 

HD650 is not a high-fidelity device; the drivers have a poorly calibrated frequency response. HD800 has larger drivers than HD540 so it moves more air, which gives it a more powerful bass impact. I do not yet like my HD800 more than my HD540II though; not as musical. HD800 needs more use before I can evaluate it confidently.

I sold my 650's with upgrade Equinox cable, cause I felt overall the 540's sounded sonically superior in most areas, and the 650's weren't getting much attention anynore after I bought the 540's.

The HD560II is a very good headphone. It has the same neutrality and transparency as the HD540II but the stereo imaging of the HD560II is a bit more withdrawn and distant than the HD540. Apart from this though, they're excellent and make the HD600/HD650 seem mediocre.

I'm glad that I had the AKG K1000 to turn to. Since using the HD800 and HD540II alongside one another from the same DAC/amp, I missed the HD800's improved bass weight and purer resolution when I went back to the HD540II yet when I left the HD540II to return to the HD800, the rhythm/focus just wasn't the same and I missed the engaging neutrality that I was used to having. I wasn't fully satisfied with either but the K1000 is everything I could possibly want from drivers close to the ears.

HD800 kan man få for 9 990,- AKG K1000 ligger på eBay brukt, for NOK 11,259.49. Pluss shipping. Pluss moms. 

Den tomme pappeska til AKG K1000 ligger på eBay for NOK 444.58 +NOK 530.47 shipping, altså 1,218.81 inklusive moms, før eventuelt fortollingsgebyr. Den eska har jeg hørt skal ha dårlig diskant og endel ekko. ;)

Jeg vet ikke hva Beats har som kan sammenlignes med HD800. Uansett vil nok ikke slike produkter drives direkte fra en telefon, så det er i utkanten av relevanseområdet. Mine HD450 og MDR-1A kan imidlertid drives av en telefon, og jeg ville foretrukket å gjøre det uten en overgang. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Mine HD450 og MDR-1A kan imidlertid drives av en telefon, og jeg ville foretrukket å gjøre det uten en overgang. 

Også om du kunne oppgradert DAC i overgangen? Selv om Apple garantert kommer med et adapter er det neppe noen som nekter andre å lage løsninger. 

Lenke til kommentar

Mine HD450 og MDR-1A kan imidlertid drives av en telefon, og jeg ville foretrukket å gjøre det uten en overgang. 

Også om du kunne oppgradert DAC i overgangen? Selv om Apple garantert kommer med et adapter er det neppe noen som nekter andre å lage løsninger. 

Tror du de legger en DAC i selve overgangen? Virker unødvendig tungvindt når de allerede har en dac i telefonen.

AtW

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere kjøpte jeg et nytt headset for et par dager siden. Det kom levert med en påskrudd overgang fra minijack til stor jack. Ingen reagerer på denne type overgang og bruker den ved behov eller skrur den av når det ikke er behov for den og man heller skal bruke minijack.

Det ville ikke vært noe stor overraskelse for min del om det samme prinsippet kunne vært for en Lightning-plugg. Altså hvis noen produsenter fortsetter å levere headset med en minijack i enden av kabelen så kan den kanskje leveres med en liten plugg påskrudd på minijack'en med en Lightning-plugg som inkluderer dac i enden i stedet for en stor jack-plugg.

Alternativt leveres headset med en kabel med Lightning-plugg direkte på kabelen og dac integrert i headsettet. Det er jo heller ingen umulighet at det kan skiftes ut kabel til bruk mot andre plugger.

Slæpp åff...dette ordner seg...:)

Lenke til kommentar

Vanntett er jo en mulighet det kan spekuleres i. Jeg tipper at dersom dette kommer, altså fjerne minijack, så er det ikke noe annet enn historien til all annen elektronikk som på et eller annet tidspunkt blir sluttet med. Det aller meste utvikles videre, og nå er kanskje Apple på gang med et eller annet smart som gjør at de kan kutte ut den analoge utgangen.

Det er jo bare noen måneder igjen til høsten og lansering av iPhone 7, vi får vite det helt sikkert da...:)

Vi trenger ikke å vente siden spesifikasjonen (audio over lightening) er laget i 2014 og produkter (noen få) finnes.

Om du kan noe om lyd og elektronikk vet du at det ikke er mulig for et adapter/kabel å omgjøre digital til analog audio. Da trenges en type konvertering D/A (som idag alt finns i telefonen da denne kan spille lyd analogt i apparatets høyttalere i tillegg til 3,5 jack).

Da er det litt mere enn et simpelt adapter.

Se litt tilbake på det jeg har postet. iPhone har (må ha D/A omvandling) i telefonen allerede om man fremdeles skal presentere lyd ut av høyttalerene til selve iOS apparatet .

Det er åpenbart hva som er bakgrunn og motiver her (med beats). Saken er at det er noen enkelte som ikke (vil) evne å se eller innse det her.

Forbrukerens valg av hi-end,mid-end headset (åpne,lukkede,in-ear) blir strekt begrenset og utvalget mindre enn i dag hvor man har analog out i 3,5" jack. Om man heller ikke kan ta til seg dette og innse at det er en bakdel . En klumpete dings i lomma A/D omvandler fra lightening til analog 3'5 blir ikke ubetydlig da den må inneholde en da chip og power ic. Eks tiny usb converter http://www.amazon.com/HiFiMeDIY-Android-Digital-Converter-PCM2706/dp/B00FJSEAZ4/ref=pd_sim_267_1?ie=UTF8&dpID=21IUIhiRTLL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=0KMPC8RR8N7DFFX5S1EM

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke å vente siden spesifikasjonen (audio over lightening) er laget i 2014 og produkter (noen få) finnes.

Om du kan noe om lyd og elektronikk vet du at det ikke er mulig for et adapter/kabel å omgjøre digital til analog audio. Da trenges en type konvertering D/A (som idag alt finns i telefonen da denne kan spille lyd analogt i apparatets høyttalere i tillegg til 3,5 jack).

Se litt tilbake på det jeg har postet. iPhone har (må ha D/A omvandling) i telefonen allerede om man fremdeles skal presentere lyd ut av høyttalerene til selve iOS apparatet .

Det er åpenbart hva som er bakgrunn og motiver her (med beats). Saken er at det er noen enkelte som ikke (vil) evne å se eller innse det her.

Forbrukerens valg av hi-end,mid-end headset (åpne,lukkede,in-ear) blir strekt begrenset og utvalget mindre enn i dag hvor man har analog out i 3,5" jack. Om man heller ikke kan ta til seg dette og innse at det er en bakdel . En klumpete dings i lomma A/D omvandler fra lightening til analog 3'5 blir ikke ubetydlig da den må inneholde en da chip og power ic. Eks tiny usb converter http://www.amazon.com/HiFiMeDIY-Android-Digital-Converter-PCM2706/dp/B00FJSEAZ4/ref=pd_sim_267_1?ie=UTF8&dpID=21IUIhiRTLL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=0KMPC8RR8N7DFFX5S1EM

Nå er det foreløpig bare et rykte at Apple skal vurdere å fjerne analog utgang og flytte det til Lightning. Mitt tips er at dersom de velger å gjøre dette så har de løsninger på eventuelle utfordringer. De pleier å ha det...:)

Lenke til kommentar

Tror du de legger en DAC i selve overgangen? Virker unødvendig tungvindt når de allerede har en dac i telefonen.

Hadde ikke overraska meg. Det er sånn de gjør det med analog skjermutgang fra lightning - det er et adapter med eget OS, CPU og ram. 

Ok, virker som en litt tungvin måte å ha en analog linje på, kontra å bare ha det rett fra pluggen, men det er jo selvfølgelig en mulighet. 

AtW

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere kjøpte jeg et nytt headset for et par dager siden. Det kom levert med en påskrudd overgang fra minijack til stor jack. Ingen reagerer på denne type overgang og bruker den ved behov eller skrur den av når det ikke er behov for den og man heller skal bruke minijack.

Men det er analogt til analogt, poenget som har vært skissert tidligere er at man ikke kan ha en slik overgang uten et analogt signal ut. Som jeg har sagt gjentatte ganger, ikke uløsbart, men løsningen er enten ikke heldigital som satt som forutsetning for det jeg kommenterte, eller det følger med noen ulemper. 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det foreløpig bare et rykte at Apple skal vurdere å fjerne analog utgang og flytte det til Lightning. Mitt tips er at dersom de velger å gjøre dette så har de løsninger på eventuelle utfordringer. De pleier å ha det...:)

Det er et rykte om iPhone 7 ja.

Men : Audio over lightening , MFI programmet , Beats , Beats med lightening er IKKE et rykte derimot.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...