ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg skrev i klartekst hva det var, manglende kompatibilitet og /eller behov for batteri. AtW Jeg tror nok begge deler finner sin løsning... Det er ikke noe apple kan gjøre noe med. Det er en ulempe med slike hodetelefoner i overskuelig framtid, uansett hva apple gjør eller ikke. Så kan man alltids diskutere om ulempene er større en fordelene, men det er jo totalt meningsløst å drive med fri fantasi om at ulemper bare forsvinner. Jeg kan jo si at minijack har ulempen at det ikke er trådløst, og noen kan si "det finner nok sin løsning", men det er jo bare tomt prat uten dekning, minijack kommer ikke til å bli trådløst, ulempene jeg skisserer vil eksistere. AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Nja, Joda, sikkert kjipt at mye av det gamle utstyret som fungerte fra Gen 1 iPhone nå må byttes ut , men har du faktisk hatt headset fra 2008 så er det vel på tide å bytte det ut da det må begynne å bli bra slitt. Det er ikke sånn det er med hodetelefoner. Hodetelefoner var bedre før da pengene ble brukt på elementene og ikke markedsføring og utseende. Jeg har noen "lavere mellomklasse"-hodetelefoner fra rundt 1990, Sennheiser HD450 og jeg har Sony MDR-1A i en mye høyere produktklasse. MDR-1A har 4.6 av 5 (basert på 65 stemmer) på Amazon. HD450 har så mye bedre lyd at jeg i dag bestilte et sett brukte HD450 II fra Ebay. I tilfelle mitt sett dør, og i håp om at hodebøylen er mindre slitt. På Ebay selger de hodetelefoner nær sagt tilbake fra krigen, og ikke bare fordi folk samler. Sennheiser-hodetelefoner fra slutten av åtti og begynnelsen av nittitallet har for eksempel en stor following. Som man ser i denne tråden om Sennheiser HD540. Tråden har 79 sider. Der blir hodetelefonene sammenlignet med de dyreste modellene fra Sennheiser i dag, som koster adskillig mye mer (også omregnet til 1980-kroner, naturligvis). De som diskuterer i den tråden har tydeligvis mange dyre hodetelefoner, og likevel får de tredve år gamle HD540 skamløst skryt. Men Beats har lightning-plugg og er nyere, så da er de vel automatisk bedre, right? Nja, tror ikke vi skal ta helt av her nå. Er selv mye innom Head-Fi.org selv og de fleste ser ut til å mene at Sennheiser HD 540 Reference II som skal være den meste modellen av disse har en lydsignatur som legger seg et sted mellom Sennheiser HD 600 og HD 650 som selges i dag og mange mener de har er en lydkvalitet som er på noe ala samme nivå men at det er litt trøbbel med treble. Nå er jo verken Sennheiser HD 600 eller HD 650 spesielt dyre hodetelefoner og begge er jo i salg nå for 2500 og 2700 kr. Begge disse har bedre lydkvalitet og et langt mer åpent lydbilde enn alle mer tradisjonelle hodetelefoner ifra AKG, Beats, JBL, Sennheiser osv.. Og det skyldes jo hovedsaklig to ting; De er åpne hodetelefoner som alltid er å foretrekke hva gjelder lydkvalitet. Og man trenger ikke å tenke på å gjøre de lette å drive fordi de skal benyttes mot mobiltelefoner. Grunnen til at selv Sennheiser sin mer tradisjonelle hodetelefonserie som Urbanite, Momentum osv og andre mer tradisjonelle modeller fra AKG, Beats, JBL osv.. Ikke kan måle seg med modeller som HD 540 RFII, HD 600, HD 650, HD 700 osv.. Skyldes først og fremst fordi produsenten må ha fokus på et helt annet bruksområdet hvor aspekter som portabilitet, utseende og støyreduksjon er ting som må stå i fokus noe som overhode ikke står i fokus når Sennheiser utvikler hodetelefoner som HD 540, HD 600 og HD 650 osv.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg skrev i klartekst hva det var, manglende kompatibilitet og /eller behov for batteri. AtW Jeg tror nok begge deler finner sin løsning... Det er ikke noe apple kan gjøre noe med. Det er en ulempe med slike hodetelefoner i overskuelig framtid, uansett hva apple gjør eller ikke. Så kan man alltids diskutere om ulempene er større en fordelene, men det er jo totalt meningsløst å drive med fri fantasi om at ulemper bare forsvinner. Jeg kan jo si at minijack har ulempen at det ikke er trådløst, og noen kan si "det finner nok sin løsning", men det er jo bare tomt prat uten dekning, minijack kommer ikke til å bli trådløst, ulempene jeg skisserer vil eksistere. AtW Trådløst? Jeg snakker ikke om trådløse ting men om kablede ting... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Ja, det skjønner jeg, og det du sier er på nivå med at minijack plutselig skal fungere trådløst. Det er ikke bare noe som "finner sin løsning". AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Ja, det skjønner jeg, og det du sier er på nivå med at minijack plutselig skal fungere trådløst. Det er ikke bare noe som "finner sin løsning". AtW Vi får nå se da. Hvis Apple fjerner minijack og kobler lyd ut fra Lightning for kablede headset, dermed flytter dac til utsiden av telefonen i den ene eller andre enden av kabelen, så kan det jo hende de finner en eller annen måte å mate den med strøm fra telefonen på. Men vi får svaret til høsten... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Ja, det skjønner jeg, og det du sier er på nivå med at minijack plutselig skal fungere trådløst. Det er ikke bare noe som "finner sin løsning". AtW Vi får nå se da. Hvis Apple fjerner minijack og kobler lyd ut fra Lightning for kablede headset, dermed flytter dac til utsiden av telefonen i den ene eller andre enden av kabelen, så kan det jo hende de finner en eller annen måte å mate den med strøm fra telefonen på. Men vi får svaret til høsten... Selvfølgelig finnes det måter å mate den med strøm fra en telefon, vennligst les hva jeg skriver: En slik hodetelefon vil ha manglende kompatibilitet med andre enheter og/eller batteri, det er ikke noe apple kan gjøre noe med. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig finnes det måter å mate den med strøm fra en telefon... Fint. Da er vi enige om det. En slik hodetelefon vil ha manglende kompatibilitet med andre enheter og/eller batteri, det er ikke noe apple kan gjøre noe med. AtW Et headset med Lightning-plugg passer bare i Lightning ja. Men det er jo mulig at man enten kan bytte kabel til noe annet eller at man plugger en overgang i enden av kabelen. La oss si at jeg fortsatt har mitt headset med minijack, da kan det jo hende jeg kan plugge en litt Lightning-plugg på enden av den kabelen. Eller omvendt, at jeg plugge et lightning-headset i en plugg som lar meg plugge den inn i et eller annet som ikke er lightning... Anyway... Til høsten får vi svar på OM det faktisk blir noe av dette ryktet og også HVORDAN Apple har valgt å implementere det... Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Tja, si det du. Ingen visste om f.eks. M7 før den dukket opp som en egen prosessor for å registrere bevegelse og avlaste hovedprosessoren fra den jobben. Det er et eksempel på smart elektronikk. Den plassen som i dag brukes av minijack kan jo tenkes brukt til en eller annen form for annen smart elektronikk. Kanskje knyttet til lyd siden plassen den erstatter har brukt til lyd nå. Hvem vet...jeg har tro på at Apple kommer til å finne på noe smart å bruke denne ledige plassen til... Beklager, men å kalle en helt vanlig elektronisk krets for M7 gjør den ikke noe smartere av den grunn. M7 er ikke noe spesielt i det hele tatt. Sånn absolutt ikke. Apple vil at det skal være spesielt og fantastisk, men det er ikke. Apple la en elektronisk krets et annet sted er ikke fantastisk, og ikke innovativ. Selskaper driver stadig vekk å vurderer hva som skal være sammen med hvilken krets og hva som er mest praktisk. Apple endret litt på praksisen sin. I noen tilfeller er det positivt å integrere, andre å separere. Apple derimot lager et navn på noe som allerede har et navn, som det har fått av de som faktisk lagde det. Så tror folk det er fantastisk og smart. Hvis en annen form for smart elektronikk er et PR begrep for eksisterende, ikke nytt og ikke smart elektronikk er jeg lite interessert. Det hjelper lite å si "det kommer sikkert noe". Det blir lite relevant for diskusjonen at Apple skal liksom komme med noe fantastisk. Da kan Apple aldri gjør noe galt. Du viser bare en 100% tro på at Apple sikkert gjør "noe smart". Hva med å heller diskutere reelle, sannsynlige, konkrete tilfeller, istedenfor nytteløs spekulasjon om at noe fantastisk kommer til å skje. Der eksempelet på fantastisk ut ut av luften er et PR-begrep? Hvis Apples innovasjon er et PR begrep, er jeg ikke imponert. Se f.eks på neste Galaxy og ryktene. Der skal det komme på plass en langt bedre lydbrikke. Det er en modell fra et selskap. Det er sannsynlig og konkret. De eneste reelle, sannsynlige, konkrete tingene jeg kommer på at Apple kan gjøre er mindre telefon eller større batteri. Et headset med Lightning-plugg passer bare i Lightning ja. Men det er jo mulig at man enten kan bytte kabel til noe annet eller at man plugger en overgang i enden av kabelen. La oss si at jeg fortsatt har mitt headset med minijack, da kan det jo hende jeg kan plugge en litt Lightning-plugg på enden av den kabelen. Eller omvendt, at jeg plugge et lightning-headset i en plugg som lar meg plugge den inn i et eller annet som ikke er lightning... Anyway... Til høsten får vi svar på OM det faktisk blir noe av dette ryktet og også HVORDAN Apple har valgt å implementere det... Vel, som AtW sier så vil det være reelle problemer som Apple ikke kan gjøre noe med. Apple er ikke trollmenn. De kan ikke bare "få ting til å være bra". Det finnes grenser for hva som finnes av eksisterende utstyr. Apple har litt elektronikk de driver med, men det fleste er de avhengig av andre selskaper for å få. Nesten alt av budsjett Apple bruker på elektronikk er ting du ikke ser. Det er stort sett hovedkort/CPU. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Ser det diskuteres og synses om en spesifikasjon/program som ble laget for et par år siden. Dere kan lese litt om audio over lightening definisjonen deres i mfi (Made for IPhone) programmet her http://blog.gsmarena.com/apple-introduce-new-mfi-specification-allows-headphones-lightning-connector/ http://9to5mac.com/2014/06/03/apple-introduces-mfi-specs-for-lightning-cable-headphones-support-arriving-in-future-ios-update/ Og ja hodesettene mates med strøm fra iphone. The specification includes two configurations for headphones. The first is called Standard Lightning Headphones, which uses minimum components when paired to a digital-to-analog converter. The second is called Advanced Lightning Headphones, which allows for more complex features like active noise cancellation. The Lightning cable-equipped headphones would also allow iOS devices to power or charge headphones that require electricity, and would also allow for headphones to potentially power or charge up iOS devices. Reports suggest Apple is planning to allow high definition music downloads and playback on iOS devices as well as new in-ear headphones that could take advantage of high-quality audio and take advantage of Lightning Cable MFi specifications. It is also possible Apple uses newly purchased Beats Electronics' popular headphone line to accelerate adoption for the new standard. http://www.macrumors.com/2014/06/03/lighting-cable-headphone-mfi/ Proprietært hodesett som bare kan brukes med et iOS device. Ikke fleksibelt slik at hodesettene kan benyttes generelt. Samt at forbrukerens valgmuligheter begrenses kontra slik det er idag med et åpent minijack grensesnitt eller bt4.0 hvor man kan velge produkt fritt. Det er helt klart en negativ dreining av fremtidige apple enheter å gå bort ifra minijack imo. Endret 9. januar 2016 av syar2003 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Eller omvendt, at jeg plugge et lightning-headset i en plugg som lar meg plugge den inn i et eller annet som ikke er lightning... Anyway... Til høsten får vi svar på OM det faktisk blir noe av dette ryktet og også HVORDAN Apple har valgt å implementere det... Ja, men da må du ha ett batteri, som jeg har sagt, dette er ikke noe apple kan designe seg rundt. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Vi får nå se hva de eventuelt kommer opp med. Alltid artig å se at de store bedriftene kommer opp med løsninger noen alltid har trodd at er umulig å løse. TKongen: hvis Apple fjerner minijack-pluggen så finner de nok noe smart å fylle den ledige plassen med, skal du se... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Vi får nå se hva de eventuelt kommer opp med. Alltid artig å se at de store bedriftene kommer opp med løsninger noen alltid har trodd at er umulig å løse. TKongen: hvis Apple fjerner minijack-pluggen så finner de nok noe smart å fylle den ledige plassen med, skal du se... Som feks? Jeg kan ikke komme på mange problemer folk mener har vært umulig å løse som har blitt løst. Som sagt, om hodetelefonen har en digital inngang, så må den få strøm fra et sted, feks via lightning, men om det er en overgang fra analog, så må den enten ha en analog inngang i samme plugg, eller et batteri, det er ikke noe apple kan designe seg rundt, like lite som apple kan designe en trådløs minijack som fungerer med dagens minijack-utganger. Man klarer å lage en hodetelefon som ikke trenger batterier, men ikke innenfor de designparametrene som er omtalt her i tråden, eller uten de ulempene jeg har nevnt. AtW Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Hodesett / øreplugger over lightening introdusertes allerede på CES 2015 . JBL og Phillips http://9to5mac.com/2015/01/08/noise-cancelling-headphones-lightning/ Eneste jeg finner p.t (ikke utenlands) via prisjakt er dette :-/ (jippi) https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/hodetelefoner/stoyreduserende/jbl-reflect-aware/223404.11654/ Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Hodetelefoner med aktiv støydemping via mobilen? Velkommen etter, Apple. Dette fikk man til Sony Ericsson-mobilene for 8 år siden, riktignok med den properitære pluggen til Ericsson: http://www.tek.no/artikler/dette_fjerner_stoyen_for_deg/54152?utm_source=prisguide.no Ørepropper med aktiv støydemping til Xperia Z2, Z3, og Z5 koster kr 300 og har god lydkvalitet i tillegg: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2448692 Disse kan i tillegg brukes til binaurale stereoopptak på mobilen, og fungerer som vanlig stereo ørepropper på annet utstyr med 3.5mm utgang (jeg bruker dem også på en DAB-radio). Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Dere overtenker og overdramatiserer dette her. Om dette skjer kommer det garantert et enkelt lite adapter som konverterer lightning til 3,5mm og som dermed gjør at alle dagens headset funker som før. Da kan folk velge - enten kjøre standard med adapter, standard med BT eller proprietært med Lightning. Skal jeg gjette tipper jeg også Apple sender med nye standardheadset. Ingen skade skjedd. Jeg ser ikke helt verdien ved å kutte porten selv, men det er da virkelig ingen svær greie. Endret 10. januar 2016 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Proprietært hodesett som bare kan brukes med et iOS device.Ikke fleksibelt slik at hodesettene kan benyttes generelt. Samt at forbrukerens valgmuligheter begrenses kontra slik det er idag med et åpent minijack grensesnitt eller bt4.0 hvor man kan velge produkt fritt.Det er helt klart en negativ dreining av fremtidige apple enheter å gå bort ifra minijack imo. Alt handler jo om profitt i dagens samfunn. Koster sikkert litt å lage hodetlf utgang også. Samt ved å gjøre dette får man mersalg av nye øreplugger, adaptere osv. I tillegg til at kundene blir enda mer fanget innen en plattform enn tidligere. Terskelen blir nok enda høyere for å bytte bort fra et merke man har blitt så låst til på alle mulige måter. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) I tillegg til at kundene blir enda mer fanget innen en plattform enn tidligere. Terskelen blir nok enda høyere for å bytte bort fra et merke man har blitt så låst til på alle mulige måter. Dette er blant de merkeligste argumentene jeg ser noen bruker. Hvordan er man "låst på alle mulige måter"? For å gjenta meg selv for n'te gang. Den gangen jeg hadde Windows/Android kjøpte jeg ikke et eneste Apple-produkt. Rett og slett fordi det ikke hadde fungert optimalt mot alt det andre jeg hadde. Var jeg da låst til Windows/Android? Da jeg ikke lenger var fornøyd med hvordan Windows/Android fungerte startet jeg å bytte litt etter litt til Apple frem til jeg hadde byttet alt. Hva er det som hindrer meg i å gjøre det samme nå hvis jeg skulle bli misfornøyd med Apple? Hva er det i det hele tatt som hindrer meg i å kjøpe nøyaktig hva jeg vil av dataprodukter? Et Windows/Android-produkt vil ikke fungere optimalt når det gjelder integrasjon, men det kan jo være at det er andre elementer som kunne veie tyngre...? Jeg gjør mer eller mindre akkurat det samme innen data nå med Apple som jeg gjorde før med Windows/Android bare med den forskjellen at det fungerer mye mer stabilt og har fått tilført noen tilleggsdimensjoner som forenkler datahverdagen. Hvordan er dette låst? Hvorfor syns du det er enklere å kalle det "fanget/låst..." og ikke heller se på nyutvikling innenfor en plattform som utvidede muligheter og ny funksjonalitet som tilfører en merverdi? Endret 10. januar 2016 av rogkas Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Dere overtenker og overdramatiserer dette her. Om dette skjer kommer det garantert et enkelt lite adapter som konverterer lightning til 3,5mm og som dermed gjør at alle dagens headset funker som før. Da kan folk velge - enten kjøre standard med adapter, standard med BT eller proprietært med Lightning. Skal jeg gjette tipper jeg også Apple sender med nye standardheadset. Ingen skade skjedd. Nettopp! Det er da klart at dersom dette skjer så vil det komme løsninger på "De Negatives Bekymringer"... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg er forsåvidt låst til Apple selv - den primære grunnen er ikke hardware men iCloud Photos. Den er såpass fantastisk at det skal mye til for at fordeler ved andre plattformer får meg over. Ikke bare har jeg alt av bilder overalt, men jeg kan også enkelt dele med de fleste jeg kjenner. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg er forsåvidt låst til Apple selv - den primære grunnen er ikke hardware men iCloud Photos. Den er såpass fantastisk at det skal mye til for at fordeler ved andre plattformer får meg over. Ikke bare har jeg alt av bilder overalt, men jeg kan også enkelt dele med de fleste jeg kjenner. Dine erfaringer med iCloud Photos skulle jeg gjerne få vite mer om. Jeg bruker Lightroom i dag, og har forsøkt applikasjonen Bilder, men syns den ble for svak til mitt bruk. Men jeg gir det gjerne en sjanse til hvis det er noe jeg har oversett... Jeg kan lett se alle fordelene med integrasjonen i iCloud, men vil gjerne også ha en lokal applikasjon på Mac som gir meg de mulighetene jeg ønsker der. La oss ikke ta den diskusjonen i denne tråden kanskje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå