rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Min erfaring er at den eneste tekniske forskjellen (vekt/størrelse/whatever) mellom headset med og uten batteri er hvorvidt de har en ladeport. ...og hvis man løfter erfaring til noe litt mer generelt, så er det vel egentlig en erfaring vi alle har at ting har en lei tendens til å ordne seg...:-) Kikker vi bakover i historien er det mange ting som veldig mange har vært negative til som har endt med å fungere svært bra. Jeg tror denne saken med mulig fjerning av minijack og overgang til Lightning vil bli veldig bra og at denne diskusjonen vil føye seg inn i historien som diskusjoner vi muligens humrer litt av... Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Vi diskuterte dette litt dypere igår for å unngå missforståelser, men innleggene ble slettet pga vi driftet for mye fra original artikkel. Så må nok avslutte diskusjonen. Men: En liten oppklaring fra min side var: Diktatur har både fordeler og ulemper, som alle andre styre metoder. Media sin feil at diktatur kun er negativt ladet, ikke min. Eksempelet med gjeter og sau, var ikke nedlatende ment som at Apple/IOS brukere er sauer (dyr), og heller ikke at Android brukere er gjetere (mennesker). Mer ett eksempel på en styre metode hvor Apple forbruker er sauer (ikke som dyr, men som ledd i diktatorisk styre), og gjeter ville vært Apple selv (like mye menneske som forbruker). "Android brukere" er faktisk ikke med her i det hele tatt, så vet ikke helt hvor det kom ifra. Det finnes flere mobiler som har Android OS, men som ikke har 3.5mm kontakt. Å ligge i denne aksept/komfort sonen for lenge, gjør det vanskeligere (dyrt, kompleks, tidkrevende, tiltaks krevende, osv) å være "uenig", og terskelen for "stikke av" er da meget høy. Dette er ingen tilfeldighet, heller en textbook business strategi. Det er ikke slik at en diktator er absolutt ond, og vil bare skape elendighet, tvert imot. En gjeter vil jo at sauene skal ha det best mulig. Styre måten er bare litt mye basert på at ved å ofre noe frihet, vil det være mulig at hele gruppen beveges som en enhet, ett samfunn, ett organ. "Diktatur done right" er mer vinklet for utsagn som tyder på at forbruker er lykkelig. Selv om valgmuligheter/fleksibilitet er ofret. "Ignorance is bliss" sies det. På overflaten kan slik virke meget negativt, svart/hvit som du sier, men går en litt i dybden på ett slikt utsagn, forstår en at det ikke bare er negativt, i flere tilfeller (siden vi er flere millioner individer med forskjellig personlighet og mål) er det faktisk heller mer positivt. Dette kommer dessverre ikke tydelig frem via forum innslag, da det vil kreve alt for mye diskutering. Jeg har vanskelig (som forbruker) å takke Apple for å fjerne 3.5mm kontakten. Denne tar ikke så stor plass at det vil være noe fordel for meg som kan veie opp for ulempene ved å fjerne en slik fleksibilitet. Som nevnt tidligere, Samsung A8 lansert i fjor, er en mobil som viser hvor tynn denne kontakten er. Mobilen er 5.9mm tykk, hvor Iphone 6s er 7.1mm.. Ok, da skal jeg heller ikke gå videre inn på dette, men tror jeg forstår bedre hva du sier nå, og er enig i mye av det. Det du nevner med størrelse og også andre er jo veldig viktig. En ting er å fjerne, men hva med fordelene av å fjerne? Lightning og bluetooth headset finnes allerede. Du skal altså spare plass i selve telefonen med en mindre kontakt. Hva bruker du plassen til? Gjør den mindre? Men da må headsettet bli større. Folk sier det er liten forskjell på headsett med og uten batteri. Vel forskjellen på en telefon med og uten mini-jack er også liten. Så samtidig som jeg ser at en telefon klarer seg fint uten, så ser jeg ikke problemet med å ha den med heller. Jeg vil heller ha en telefon som veier litt mer enn et headset som koster en del mer og veier mer. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Hva bruker du plassen til?... Noe annet enn en plugg. Kanskje noe smart elektronikk med nye, og bedre, funksjoner... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Min erfaring er at den eneste tekniske forskjellen (vekt/størrelse/whatever) mellom headset med og uten batteri er hvorvidt de har en ladeport. ...og hvis man løfter erfaring til noe litt mer generelt, så er det vel egentlig en erfaring vi alle har at ting har en lei tendens til å ordne seg...:-) Kikker vi bakover i historien er det mange ting som veldig mange har vært negative til som har endt med å fungere svært bra. Jeg tror denne saken med mulig fjerning av minijack og overgang til Lightning vil bli veldig bra og at denne diskusjonen vil føye seg inn i historien som diskusjoner vi muligens humrer litt av... Ingen har framstilt det som noen massiv ulempe å ha en aktiv hodetelefon, det er bare det at fordelene er enda mindre. Fordelen med en ligtninplugg er små, det tar større plass på mobilen og fører til mere styr med bruk mot andre enheter. AtW Endret 9. januar 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Min erfaring er at den eneste tekniske forskjellen (vekt/størrelse/whatever) mellom headset med og uten batteri er hvorvidt de har en ladeport. ...og hvis man løfter erfaring til noe litt mer generelt, så er det vel egentlig en erfaring vi alle har at ting har en lei tendens til å ordne seg...:-) Kikker vi bakover i historien er det mange ting som veldig mange har vært negative til som har endt med å fungere svært bra. Jeg tror denne saken med mulig fjerning av minijack og overgang til Lightning vil bli veldig bra og at denne diskusjonen vil føye seg inn i historien som diskusjoner vi muligens humrer litt av... Ingen har framstilt det som noen massiv ulempe å ha en aktiv hodetelefon, det er bare det at fordelene er enda mindre. Fordelen med en ligtninplugg er små, det tar større plass på mobilen og fører til mere styr med bruk mot andre enheter. AtW Skjønner vel ikke helt at det kan ta større plass på mobilen. Pluggen er jo der allerede... Hvis det er riktig at Apple fjerner minijack så vil det nok komme løsninger som ordner opp i eventuelle ulemper. Kjenner vel at akkurat det ikke er noe som bekymrer veldig... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Min erfaring er at den eneste tekniske forskjellen (vekt/størrelse/whatever) mellom headset med og uten batteri er hvorvidt de har en ladeport. ...og hvis man løfter erfaring til noe litt mer generelt, så er det vel egentlig en erfaring vi alle har at ting har en lei tendens til å ordne seg...:-) Kikker vi bakover i historien er det mange ting som veldig mange har vært negative til som har endt med å fungere svært bra. Jeg tror denne saken med mulig fjerning av minijack og overgang til Lightning vil bli veldig bra og at denne diskusjonen vil føye seg inn i historien som diskusjoner vi muligens humrer litt av... Ingen har framstilt det som noen massiv ulempe å ha en aktiv hodetelefon, det er bare det at fordelene er enda mindre. Fordelen med en ligtninplugg er små, det tar større plass på mobilen og fører til mere styr med bruk mot andre enheter. AtW Skjønner vel ikke helt at det kan ta større plass på mobilen. Pluggen er jo der allerede... Hvis det er riktig at Apple fjerner minijack så vil det nok komme løsninger som ordner opp i eventuelle ulemper. Kjenner vel at akkurat det ikke er noe som bekymrer veldig... En minijack tar mindre plass enn en lightning. Apple har ingen mulighet til å løse at man trenger batteri og/eller at det blir inkompatibelt med mye eksisterende utstyr. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) En minijack tar mindre plass enn en lightning. Apple har ingen mulighet til å løse at man trenger batteri og/eller at det blir inkompatibelt med mye eksisterende utstyr. AtW Ehhh...du har fått med deg at det er snakk om å FJERNE minijack-pluggen. Da tar ikke plutselig Lightning større plass, den tar akkurat like liten plass som den tar i dag... Hva Apple kommer opp med av løsninger dersom de fjerner minijack gjenstår jo å se. Et headset kan antagelig bruke batteriet i iPhone dersom det kobles til med kabel. Det burde ikke være noe problem. Overganger/plugger til eksisterende utstyr pleier å løse skifter i teknologi, tipper det også kan løse dette eventuelle skiftet... Endret 9. januar 2016 av rogkas Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Noe annet enn en plugg. Kanskje noe smart elektronikk med nye, og bedre, funksjoner... "Kanskje noe smart elektronikk" er et av de dårligste salgsargumentene jeg har hørt. Hvis jeg skal bytte ut noe med konkret nytteverdi, vil jeg forvente at det gjøres av en grunn. Altså må noe bli bedre. Noe konkret. Ikke "kanskje smart elektronikk". Og hva er ellers smart elektronikk? Hva definerer du som smart elektronikk? En minijack tar mindre plass enn en lightning. Apple har ingen mulighet til å løse at man trenger batteri og/eller at det blir inkompatibelt med mye eksisterende utstyr. AtW De kan jo alltids innføre trådløs overføring av strøm Det er sannsynligvis en elendig løsning. Du ville brukt mye plass for å klare å sende strøm så langt, og mobilen hadde vært tom for strøm på under 1 time. Men selve konseptet fungere hvertfall. Samsung bruker det jo i praksis i Galaxy Note. Pennen får strøm fra mobilen via et magnetfelt over skjermen. Grunnen er jo at penner som til Surface, iPad osv blir ekstra tunge siden de må ha batteri. Størrelse øker og. Men siden det ikke er praktisk mulig så blir det jo som du sier. Telefonen blir mindre, men ekstrautstyr blir større (og dyrere). iPhone er jo allerede en relativt stor telefon. Hvis målet er å få mindre telefoner tror jeg kanskje de burde se litt nærmere på oppbyggingen av telefonen generelt, enn å ta vekk ting. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 En minijack tar mindre plass enn en lightning. Apple har ingen mulighet til å løse at man trenger batteri og/eller at det blir inkompatibelt med mye eksisterende utstyr. AtW Ehhh...du har fått med deg at det er snakk om å FJERNE minijack-pluggen. Da tar ikke plutselig Lightning større plass, den tar akkurat like liten plass som den tar i dag... Hva Apple kommer opp med av løsninger dersom de fjerner minijack gjenstår jo å se. Et headset kan antagelig bruke batteriet i iPhone dersom det kobles til med kabel. Det burde ikke være noe problem. Overganger/plugger til eksisterende utstyr pleier å løse skifter i teknologi, tipper det også kan løse dette eventuelle skiftet... Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 "Kanskje noe smart elektronikk" er et av de dårligste salgsargumentene jeg har hørt. Hvis jeg skal bytte ut noe med konkret nytteverdi, vil jeg forvente at det gjøres av en grunn. Altså må noe bli bedre. Noe konkret. Ikke "kanskje smart elektronikk". Og hva er ellers smart elektronikk? Hva definerer du som smart elektronikk? ... Tja, si det du. Ingen visste om f.eks. M7 før den dukket opp som en egen prosessor for å registrere bevegelse og avlaste hovedprosessoren fra den jobben. Det er et eksempel på smart elektronikk. Den plassen som i dag brukes av minijack kan jo tenkes brukt til en eller annen form for annen smart elektronikk. Kanskje knyttet til lyd siden plassen den erstatter har brukt til lyd nå. Hvem vet...jeg har tro på at Apple kommer til å finne på noe smart å bruke denne ledige plassen til... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtW Den må ha strøm ja, og hvis man plugger den i Lightning så kan den jo hente strøm fra batteriet i iPhone... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtW Den må ha strøm ja, og hvis man plugger den i Lightning så kan den jo hente strøm fra batteriet i iPhone... Du snakket om en overgang til andre enheter (som ikke har lightning) AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtW Den må ha strøm ja, og hvis man plugger den i Lightning så kan den jo hente strøm fra batteriet i iPhone... Du snakket om en overgang til andre enheter (som ikke har lightning) AtW Jepp. En overgang fra Lightning til noe annet ja... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtW Den må ha strøm ja, og hvis man plugger den i Lightning så kan den jo hente strøm fra batteriet i iPhone... Du snakket om en overgang til andre enheter (som ikke har lightning) AtW Jepp. En overgang fra Lightning til noe annet ja... OK. Men man har akkurat de problemene jeg skisserte uansett når det gjelder å koble en hodetelefon inn i eksisterende utstyr. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Skal en overgang fungere må den ha batteri. Er ikke noe Apple kan gjøre noe med. AtWDen må ha strøm ja, og hvis man plugger den i Lightning så kan den jo hente strøm fra batteriet i iPhone... Du snakket om en overgang til andre enheter (som ikke har lightning) AtW Jepp. En overgang fra Lightning til noe annet ja... OK. Men man har akkurat de problemene jeg skisserte uansett når det gjelder å koble en hodetelefon inn i eksisterende utstyr. AtW Tror ikke jeg helt har forstått hvilke problemer du mener at dette kan skape, og som skal være vanskelig/umulig å løse. Men noe er det visst... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg skrev i klartekst hva det var, manglende kompatibilitet og /eller behov for batteri. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg skrev i klartekst hva det var, manglende kompatibilitet og /eller behov for batteri. AtW Jeg tror nok begge deler finner sin løsning... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Joda, sikkert kjipt at mye av det gamle utstyret som fungerte fra Gen 1 iPhone nå må byttes ut , men har du faktisk hatt headset fra 2008 så er det vel på tide å bytte det ut da det må begynne å bli bra slitt. Det er ikke sånn det er med hodetelefoner. Hodetelefoner var bedre før da pengene ble brukt på elementene og ikke markedsføring og utseende. Jeg har noen "lavere mellomklasse"-hodetelefoner fra rundt 1990, Sennheiser HD450 og jeg har Sony MDR-1A i en mye høyere produktklasse. MDR-1A har 4.6 av 5 (basert på 65 stemmer) på Amazon. HD450 har så mye bedre lyd at jeg i dag bestilte et sett brukte HD450 II fra Ebay. I tilfelle mitt sett dør, og i håp om at hodebøylen er mindre slitt. På Ebay selger de hodetelefoner nær sagt tilbake fra krigen, og ikke bare fordi folk samler. Sennheiser-hodetelefoner fra slutten av åtti og begynnelsen av nittitallet har for eksempel en stor following. Som man ser i denne tråden om Sennheiser HD540. Tråden har 79 sider. Der blir hodetelefonene sammenlignet med de dyreste modellene fra Sennheiser i dag, som koster adskillig mye mer (også omregnet til 1980-kroner, naturligvis). De som diskuterer i den tråden har tydeligvis mange dyre hodetelefoner, og likevel får de tredve år gamle HD540 skamløst skryt. Men Beats har lightning-plugg og er nyere, så da er de vel automatisk bedre, right? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Men Beats har lightning-plugg og er nyere, så da er de vel automatisk bedre, right? Nei. Det er de nødvendigvis ikke. Men de er ikke automatisk dårligere heller... Jeg kjøpte for et par dager siden et nytt headset med det jeg oppfatter som svært god lyd. Kablet med jack/minijack i enden og brukes på en iPhone 6s eller en iPad. Det er uansett helheten som teller og jeg tror nok det enten eksisterer, eller vil komme, headset med Lightning som har svært god lydkvalitet, enten fra Beats eller fra en av andre produsentene av sånt. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Beats har vel strengt tatt ikke ett eneste produkt som har svært god lydkvalitet. Bass ja, men lyd er mer enn bass. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå