Gå til innhold

Hvit tiger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her faller valget på V3 der farger og detaljer kommer best fram.

Synd at den hvite sibirtigeren er vel dette er utryddet.

Der har jo dyreparkene sin misjon - å ta vare på artene så de ikke forsvinner helt.

Jeg har jo sjøl levert en serie her der bengaltigre parrer seg. Selv om de var til "restauring" så var de ville og skulle ut i jungelen igjen. Bussen hadde gitter for vinduene og bare en hull på størrelse med en sigaretteske å fotografere gjennom ute i det skarpe tropelyset.

Der ser vi forskjellen til Norge.

En serie på NRK nå viser hvordan de bare avliver jerv fordi den er på feil side av grensa.

I India som jeg jo kjenner godt - og også i Afrika ville dyret bare bli bedøvet og fraktet til et område der den kunne leve videre. Merkelig at slikt gjøres med en truet dyreart som jerven.

 

Roar

Lenke til kommentar

Her faller valget på V3 der farger og detaljer kommer best fram.

Synd at den hvite sibirtigeren er vel dette er utryddet.

Der har jo dyreparkene sin misjon - å ta vare på artene så de ikke forsvinner helt.

Jeg har jo sjøl levert en serie her der bengaltigre parrer seg. Selv om de var til "restauring" så var de ville og skulle ut i jungelen igjen. Bussen hadde gitter for vinduene og bare en hull på størrelse med en sigaretteske å fotografere gjennom ute i det skarpe tropelyset.

Der ser vi forskjellen til Norge.

En serie på NRK nå viser hvordan de bare avliver jerv fordi den er på feil side av grensa.

I India som jeg jo kjenner godt - og også i Afrika ville dyret bare bli bedøvet og fraktet til et område der den kunne leve videre. Merkelig at slikt gjøres med en truet dyreart som jerven.

 

Roar

 

Ja, vi mennesker må nok ta på oss skylden for en del utdøende dyrearter/varianter av dyr. Interessant å lese dine betraktninger her. Som deg ser jeg også på nevnte NRK-serie. Og akkurat som deg tenkte jeg at det må da være mulig (og i høysete grad mulig) å flytte for eksempel jerv som har trukket over en satt grense. Det opplyses jo at man har meget god oversikt over jerv i en bestand som er mindre enn ønskelig. Da kan det umulig vær så vanskelig å flytte eksemplarer til mer ønskede områder, gjerne langt unna området der den har holdt til. På den måten vil en også bidra til å minske faren for innavl, noe som lett kan oppstå når en bestand blir konsentrert og liten.

Skj

Lenke til kommentar

Hei,

liker best VI/V2 og V4 her, på V3 har du en svart halo rundt hele dyret. Fint utsnitt og komp, og fin positur på den flotte tigeren.

Har vært et par ganger der, begge gangene i sterkt solskinn (ikke så uvanlig der :) ) og dermed vanskelig å fotografere.

Mvh Oddmund

Lenke til kommentar

Hei,

liker best VI/V2 og V4 her, på V3 har du en svart halo rundt hele dyret. Fint utsnitt og komp, og fin positur på den flotte tigeren.

Har vært et par ganger der, begge gangene i sterkt solskinn (ikke så uvanlig der :) ) og dermed vanskelig å fotografere.

Mvh Oddmund

 

Hei Oddmund, og takk for fin og konstruktiv tilbakemelding. Når det gjelder V3 er det nok dratt hardt i enkelte spaker med bl a litt for mye skarphet. Resultatet er som du påpeker en liten svart halo rundt tigeren. Riktig som ellers påpeker at det i skarpt solskinn kan være vanskelig, og noen ganger helt umulig å få de helt rette fotoforhold. Under mitt opphold var det variasjoner på dette og dermed relativt gode muligheter for en ivrig amatørfotograf. Ser forøvrig med stor interesse på dine bidrag, de aller fleste av meget god kvalitet. Av mange gode bilder ble jeg spesielt begeistret for Svartmeisbildet ditt lagt inn 6. desember 2014. Litt av et blinkskudd !

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...