Gå til innhold

Overklokke GPU, kan jeg virkelig sette opp mV maks?


Anbefalte innlegg

Skal overklokke mitt GTX 980 Ti. Kom over en newbie guide hos Tomshardware.co.uk

 

I denne guiden står det følgende:

 

•As long as you follow this guide, the lifespan or health of your graphics card will not decrease.

 

Lengre ned i guiden når man skal begynne selve overklokkingen er første steg:

 

Drag "Core Voltage (mV)" fully to the right(de referer til MSI Afterburner). Some GPU's can have more additional voltage than others.

 

Jeg ble veldig skeptisk til å kødde for mye med Core Voltage. Er det helt trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max mV er vel begrenset gjennom bios på kortet, som igjen begrenser hvor høyt du kan sette mV i f.eks. MSI Afterburner. Leste en plass at det gikk helt fint å bruke max mV, husker ikke akkurat hvor, men den maxverdien skal være safe (litt avhengig av GPU også). Er ikke det samme som å sette CPU volt til max, det er ekstremt mye verre. F.eks. på mitt kort er det snakk om å øke mV fra 1038 mV til max på 1150 mV, altså fra 1.038 V til 1.15 V, er små verdier i forhold til hva du kan gjøre med CPUen.

 

Vil uansett ta en vurdering på temperaturer osv. :) Det kommer ikke noe senere i guiden som sier at mV skal justeres nedover igjen for å finne sweet spotten?

 

Når det er sagt så er jeg ingen ekspert, godt mulig noen andre har bedre tanker om saken.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Ved modda bios får man max ~1.28v. Dette er dreper ikkje gpu, men vannkjøling er anbefalt. Maxvell skalerer ikkje noe særlig på spenning uansett, så alt over 1.25 er faktisk unødvendig i 99,9% av tilfellene. Det viktigste er at det er kaldt. Altså under 70 grader HELE tiden. Fordi da throtler ikkje kortet.

Lenke til kommentar

På stock bios (ingen tukling med kortet ditt) så kan du fint bruke max mV i afterburner. Du klarer ikke å ødelegge kortet. Så lenge kjølingen din er god nok så vil det ikke ha noe å si for levetiden.

 

Bare husk at mer volt gir mer viftestøy dersom du skal ha lave temperaturer. Mer viftestøy er irriterende og reduserer levetiden på viftene dine.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt volt stå og begynt med core clock mhz. Øk denne helt til systemet ikke er stabilt mer. Deretter øker du volt i små inkrementer til det blir stabilt. Så holder du på slik til du ikke klarer å få det stabilt uansett volt. Skru deretter ned volt til det laveste du kan ha og fremdeles oppnå et stabilt system.

 

For å være ærlig så er det mange kort som klokker like bra (og av og til bedre) uten å øke volt.

Lenke til kommentar

Ved modda bios får man max ~1.28v. Dette er dreper ikkje gpu, men vannkjøling er anbefalt. Maxvell skalerer ikkje noe særlig på spenning uansett, så alt over 1.25 er faktisk unødvendig i 99,9% av tilfellene. Det viktigste er at det er kaldt. Altså under 70 grader HELE tiden. Fordi da throtler ikkje kortet.

 

Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt når jeg kjører f.eks. Unigine Valley Benchmark får jeg 85-86 grader. For sikkerhetsskyld testet jeg uklokket. Jeg fikk til og med nedklokket core med 90 Mhz. GPU-Z viser 1100 Mhz. Fortsatt så havner jeg opp i 82-83 grader, og ved å tvinge viftene på 100% havner jeg 73 grader. Det må være en feil?

 

Tok bildet av oppsettet mitt. Skjønner ikke hvorfor det blir så varmt

 

Her er et bilde av riggen

 

Jeg har et Asus GTX 980 Ti Strix kort. Litt over den sitter det en Noctua NH-D15. Jeg har en 15 vifte som suger foran, en på siden og 2 på toppen som blåser. Pluss en 12 som blåser bak. Er det dårlig oppsatt?

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

Altså hele poenget er jo at man ikke ønsker at frekvensen til kortet skal reduseres på grunn av temperatur.

 

Dersom klokkefrekvensen synker over 69c (gpu boost eller ikke) så fører dette til lavere ytelse og er ikke ønskelig.

 

Derfor har vi vannkjøling, fordi vi hater at boostfrekvens går lavere enn det max boostfrekvens er :D

 

3x gtx 980 i "sandwitch" var håpløst. 2 av korta fikk max ~1100mhz under spilling. over 80 grader hele tiden ved load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...