Gjest medlem-305018 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Heisann folkens! Jeg har en cat5e kabel som går fra et felles patche panel i teknisk rom hjemme hos meg. Jeg ønsker to kabler som går til et rom, men jeg får ikke dratt ut eksisterende kabel og byttet den ut. Lurer derfor på om det er mulig å splitte en cat5e kabel slik at du får to kabler som går gjennom dette røret? Og vill jeg få noen hastihets tap ? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Ja, du kan splitte den til to. Begge vil da få 100mbit hastighet, i stedet for 1gbit. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Heisann folkens! Jeg har en cat5e kabel som går fra et felles patche panel i teknisk rom hjemme hos meg. Jeg ønsker to kabler som går til et rom, men jeg får ikke dratt ut eksisterende kabel og byttet den ut. Lurer derfor på om det er mulig å splitte en cat5e kabel slik at du får to kabler som går gjennom dette røret? Og vill jeg få noen hastihets tap ? Finns billiga GB switchar för ett par hundralappar om du inte har lust att mista ytelse. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Er som sagt mulig, men har da bare mulighet for 100mbit. Du kobler da Hvit Oransje/Oransje og Hvit Grønn/Grønn som den ene "kabelen", og Hvit Brun/Brun og Hvit Blå/Blå på den andre, hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Spray denne inn i røret i begge ender, så kommer den kanskje: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-2000017071/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Tilfeldig Gbit swtich fra prisjakt; http://www.multicom.no/d-link-dlink-go-sw-5g-e-easy/cat-p/c/p6137888 Å splitte er ikke noe herlig ide. Det er mye bedre å bruge switch. Du må splitte i begge ender, være treffsikker på fargene, i det hele tatt få det til og være tilfreds med 100Mbit. En ca 300kr investering er ikke det verste du kan gjøre. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Støtter forslagene med en billig og "dum" switch, absolutt det beste valget du kan gjøre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Ja okei takk Bruker en switch i dag, men tingen her var at internett inn i huset er i et annet rom. Skulle gjerne kjørt det inn i et annet rom, for så å kjøre det gjennom brannmur, server o.l.. Også tilbake til dette rommet hvor nettverket fordeler seg ut i resten av rommene i huset. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Internet kommer inn i rom A, men du sitter på rom B? Du har per i dag en switch i rom A eller B? Skal du kjøre disse tjenestene fra din egen maskin i rom B og så tilbake til rom A? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Om du hadde tenkt ett slikt system, så ville jeg heller sett på om du kan få til en VLAN løsning. Denne lar deg sende flere nettverk i samme kabelen og samtidig holde dem atskillt, dette krever dog hardware i begge endene av kabelen som kan gjøre jobben. Dette er en løsning som krever litt mer tenking og muligens innkjøp, men samtidig gi deg full hastighet kontra en splittet kabel. Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Takk Tror kankje svaret til siste mann her stemmer best. Men for å forklare litt bedre. Nettverket kommer i dag inn i huset i Rom A, her samler også alle CAT kablene fra elle rom seg. Jeg har kotor og "serverrom" i Rom B. Grunnet lite plass og for mye varme i Rom A. Så jeg ønsker at nettverket skal gå fra Rom A til Rom B, gjennom servere, brannmurer og diverse. For så å gå tilbake til Rom A og bli fordelt ut i alle rommene i huset igjen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Da burde du handle en multiports SMART switch og sette i Rom A, og enten sette opp en PFSense server for å være router i Rom B eller konfigurere en vanlig router (Mest sannsynlig med 3 parts firmware for å få funksjonaliteten) for å forstå VLAN strukturen som kreves. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Høres ut som en switch i begge rom kan være løsningen med minst stress? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Høres ut som en switch i begge rom kan være løsningen med minst stress? Vil ikke virke med mindre den støtter VLAN tagging... Endret 12. januar 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Men jeg mener uten vlan. Eller går ikke det? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Ikke slik trådstarter ønsker å sette opp nettverket sitt, nei. Jeg hadde ikke gitt opp å få ut den eksisterende kabelen og trekke om... Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Har hatt elektriker her også, kabelen sitter BOM og jeg tør ikke ta i redsel for å ødlegge røret den ligger i Endret 13. januar 2016 av medlem-305018 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå