Gå til innhold

Ungarn vs Tsjekkia (medisin studier)

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hei,

Pecs, Ungarn

Buddapest, Ungarn

eller Brno Tsjekkia eller Praha Tsjekkia

Noen som har noen for og imot for enkelte land eller enkelte universitet i byene som ble nevnt?

Noen hjelp til å komme frem til hva som er rette plassen å studere.

Fekk beskjed om at ungarn var ikkje bra pga. borgerkriger og masse innvandring, men har ikkje klart å finne noe som tyder på det.

Er det noen politiske grunner til å velge det og det landet. Eller den og den plassen?
Prisforskjeller, boforhold, engelsk kunnskaper i landet. Er det noe som er bedre eller værre i de ulike landene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes du burde ta medisin i ungarn uten tvil!

Min søster studerer faktisk medisin i Sellewis ellernoe i ungarn, og hun syntes det er supert! Men problemet er at de har eksteme eksamener og veldig veldig mange av dem! Husk at du vil gå veldig lei etter en periode i utlandet.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil vite hvordan byene er, ta deg en tur ned og sjekk dem ut. Er ikke så dyrt å fly med Norwegian til Praha, besøke alle byene med tog og fly tilbake fra Budapest. Uansett, at det skal være borgerkrig i Ungarn er latterlig, og flyktningene merker du ikke noe til med mindre du oppholder deg på stasjonen i Budapest.

Lenke til kommentar

Å ta medisinstudie er et annet ord for arbeidsledighet, spesielt i utlandet.

Nå kjenner eg flere som har tatt medisin i utlandet å fått jobb nå nylig, i enkelte tilfeller mener eg folk bør holde kjeft ang. ting de ikkje har greier på og om de faktisk skal komme med noe så linker de til kildene sine. Takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min søster studerer faktisk medisin i Sellewis ellernoe i ungarn, og hun syntes det er supert! Men problemet er at de har eksteme eksamener og veldig veldig mange av dem! Husk at du vil gå veldig lei etter en periode i utlandet.

Regner med det er eit problem som er ganske likt generelt all over ettersom du faktisk skal kunne alt du lærer og høres egentlig ganske bra ut ifht. det eg har hørt ang. enkelte steder hvor man kommer ut med for lite kunnskap. Ikkje det at eg kan si at det er likt andre plasser.

Lenke til kommentar

Regner med det er eit problem som er ganske likt generelt all over ettersom du faktisk skal kunne alt du lærer og høres egentlig ganske bra ut ifht. det eg har hørt ang. enkelte steder hvor man kommer ut med for lite kunnskap. Ikkje det at eg kan si at det er likt andre plasser.

like kunnskap`? er det det du sier? La meg avklare en ting for alle. Folk som sier f.eks. at polenstudiene er dårligere eller at man slutter pga. dårlige forelesninger ovs... Grunnen bak dette er på grunn av at de ikke greier å holde kravene utlandsstudier har! Det er vanvittig!

Lenke til kommentar

Å ta medisinstudie er et annet ord for arbeidsledighet, spesielt i utlandet.

Dette tror jeg ikke du har helt greie på. Studenter som tar medisinutdanning i utland får både jobb under og etter utdanning. Jeg kjenner ikke en student som har hatt problemer med å få seg jobb. 

Men til TS. Både Budapest og Praha er noen fantastiske byer. Jeg har kun personlig erfaring fra Slovakia, men har flere venner som studerer i Budapest og Pecs. Inntrykket jeg etterhvert har fått er at Budapest har et anerkjent universitet, Semmelsweis, som skal være ranket ganske høyt (noe jeg har hørt, men har ikke fått sett rankingen selv). Både Budapest og Praha er to fantastiske byer. Jeg tror ikke det er veldig stor forkskell på skolene rent pedagogisk og kvalitet, når jeg prater med studenter i både polen, tjekkia og ungarn får jeg inntrykk av at det er ganske likt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

like kunnskap`? er det det du sier? La meg avklare en ting for alle. Folk som sier f.eks. at polenstudiene er dårligere eller at man slutter pga. dårlige forelesninger ovs... Grunnen bak dette er på grunn av at de ikke greier å holde kravene utlandsstudier har! Det er vanvittig!

Var ikkje helt det eg mente. Men takker for infoen og synes det var "perfekt" og akuratt noe informasjon eg leitet etter :p

Det eg sa er at eg har hørt at enkelte plasser har man ikkje fått jobb fordi man blir sett på som å ha hatt for lite kunnskap. Har komt frem til at informasjonen som var gitt til meg må være feil og at vedkommende som studerte i polen sikkert har fått dårligere karakterer (vi snakker E) og dermed ikkje hatt nok kunnskap men likevel fått ein jobb han ble sparket fra.

Litt bakgrunnshistorie for det eg sa her^: Eg jobber innen helsesektor som helsefagarbeider lærling (tar eit komprimert løp som gir med Realfagskompetanse og helsefag m. fagbrev). Jobber 2 dager i uka. Snakka med ein som hadde hørt at ein kar hadde blitt sparket fordi han manglet kunnskap og at han hadde tatt studiene i utlandet og at på grunn av den historien så hadde det blitt strengere å få jobb som lege for utlandstudenter og hu som fremstilte det fekk det til å høres ut som det var umulig og at utdanningen man får var "dritt". Selve historien gjorde meg bekymret for fremtiden ettersom eg er helt fastslått på legestudiene.

Så har eg tenkt meg frem til at kommunen dette gjaldt har muligens ansatt denne karen uavhengig av karakterene han hadde fått fordi de var desperat etter ein kandidat eller noe i de banene. Eller at hele dritten er eit rykte som har masse informasjon som mangler eller har blitt endret. Får man autorisasjon så blir man stemplet "kunnskapsrik og godkjent" og da bør det heller ikkje være noe problem å få jobb.  

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Føler bare for å skrive noe her! Jeg blir så engasjert når jeg leser disse trådene.

Jeg kom inn i Tsjekkia i sommer, på det første fakultetet i Praha, og etter UTALLIGE ganger med veiing for og imot å studere i Norge, så endte jeg opp med at jeg drar til utlandet.

Noen enkle erfaringer på min sommerjobb på sykehjem styrker troen min:

3 av 4 leger som jeg har snakket med på sykehjemmet her jeg jobber på kjøkkenet, har utenlandsk utdanning. Disse er:

Pakistansk, Ungarsk og Slovakisk. De jobber i Norge, og har gjort det i mange år - så jeg ser seriøst ingen som helst grunn til å tvile på jobb etter endt utdanning. En av disse legene fortalte meg at han har 800 pasienter selv, og dette forteller noe annet:

Norge TRENGER leger! Her jeg jobber er det fullstendig krise på legevakten, da det er ALT for få leger.

Å utdanne seg innen medisin er med andre ord IKKE å utdanne seg til arbeidsledighet - maken til tull!

Dessuten har du en veldig bred plattform etter medisinutdanningen. Dersom du ikke får turnus med en gang, kan du i ventetiden imellom:

Være lærer i Biologi, fysikk, kjemi, årsenheter i medisin, fysiologi og generelt anatomi og alt som har med kroppen og humanbiologi å gjøre.

Hospitere sammen med leger rundt omkring i Norge for å fordype deg i arbeidshverdagen (Dette gjør denne damen fra Pakistan)

De 2 andre legene ser norske ut og er litt eldre, så jeg går utifra at de har norsk utdanning.

Lenke til kommentar

Det høres dog ut som at Det første fakultet i Praha og Semmelweis i Ungarn er de lureste å dra til.

På første fakultetet kan du ha ett semester på 12 uker i hjemlandet ditt på sykehus, dette er en enorm fordel da man kan knytte kontakter i hjemlandet og få arbeidserfaring hjemmefra.

I Semmelweis i Ungarn har Stavanger Universitetssykehus samarbeid med skolen, og lyser ut 12 turnusplasser hvert år til norske studenter.

Det går nok bra skal du se!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...