archongamer Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Tiden har kommet for at min gamle traver av en Dell skjerm skal få sin endelige hvile. Jeg har lest mye rundt, og har kommet til at jeg ønsker en skjerm med IPS, 99% adobe rgb, god fargegjengivelse og minst 24". Maks pris 7000,- Selv om jeg drømmer meg bort i Eizo skjermer, må jeg nok innse at disse er priset i en klasse jeg ikke har mulighet til å betale. Så har derfor lest mye rundt, og en skjerm som dukker opp som anbefaling i klassen under Eizo skjermene er BenQ SW2700PT. Noen som har erfaring med denne? Lest det var dårlig støtte for de forskjellige kalibreringsverktøyene, men at dette skulle bli bedre med tiden. Finner ingen oppdatert liste over hvilke som er støttet og ikke pr.idag. Tar gjerne i mot andre forslag til skjermer jeg bør undersøke nærmere. Skjermen skal hovedsaklig brukes til fotoredigering i Lightroom og Photoshop. Var usikker i hvilken del av forumet denne ble riktig å poste, så har jeg postet den feil håper jeg en moderator kan flytte den til riktig kategori Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Lest det var dårlig støtte for de forskjellige kalibreringsverktøyene, men at dette skulle bli bedre med tiden. Kjenner ikke til denne monitoren spesielt, men spesifikasjonene ser greie ut. For meg så det ut som det ikke var så verst støtte for kalibereringsenheter med både X-rite og Spyder-enheter i programvaren deres. Har du allerede en annen kalibreirngsenhet som ikke er støtte så kan den selvsagt likevel brukes med programvaren som fulgte med. Forksjellen er at du da kalibrerer via skjermkortet og ikke skjermen direkte. Ikke like bra, men det er slik de fleste kalibrerer og det gir stort sett også veldig bra resultater. Vet ikke hvor oppdatert dette er, men fant dette om programvaren "Palette Master Element": Support OS system : Win7/ Win8/ Win10, Mac OS 10.6.8-10.11 Support Calibrator : X-Rite i1 Display Pro / i1 Pro / i1 Pro 2 & Datacolor Spyder 4 / Spyder 5 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Lest det var dårlig støtte for de forskjellige kalibreringsverktøyene, men at dette skulle bli bedre med tiden. Kjenner ikke til denne monitoren spesielt, men spesifikasjonene ser greie ut. For meg så det ut som det ikke var så verst støtte for kalibereringsenheter med både X-rite og Spyder-enheter i programvaren deres. Har du allerede en annen kalibreirngsenhet som ikke er støtte så kan den selvsagt likevel brukes med programvaren som fulgte med. Forksjellen er at du da kalibrerer via skjermkortet og ikke skjermen direkte. Ikke like bra, men det er slik de fleste kalibrerer og det gir stort sett også veldig bra resultater. Vet ikke hvor oppdatert dette er, men fant dette om programvaren "Palette Master Element": Support OS system : Win7/ Win8/ Win10, Mac OS 10.6.8-10.11 Support Calibrator : X-Rite i1 Display Pro / i1 Pro / i1 Pro 2 & Datacolor Spyder 4 / Spyder 5 Takk for svar! Jeg må tydeligvis ha lest på en lite oppdatert liste over hva som var støttet, for på den jeg så var hverken Spyder 4 eller X-Rite sine kalibratorer støttet enda. Tenkte jeg skulle kjøpe med en X-Rite i1 Pro med skjermen, så da er det problemet ute av verden. Er litt skeptisk til at skjermen er såpass "billig" ut fra specs og størrelse, men gir det en sjanse, og sender den heller i retur om den ikke leverer opp til forventningen. Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Er litt skeptisk til at skjermen er såpass "billig" ut fra specs og størrelse, men gir det en sjanse, og sender den heller i retur om den ikke leverer opp til forventningen. Oppfatter BenQ som et rimelig merke, men det betyr ikke at det er dårlige produkter, tvert i mot er det flere av deres skjermer som har fått bra omtaler i forhold til pris. Prøvde å finne en test av denne og det ligger noe ute, men fant ingen test hos noen av de seriøse skjermtesterne. Må si kalibreringssoftwaren så interessant ut, Dell hadde f.eks kun støtte for X-rite kalibreringsenheter da jeg sjekket for et drøyt år siden. Edit: Fant en BenQ skjermtest hos TftCentral som omtaler kalibreringssoftwaren til BenQ litt. Endret 7. januar 2016 av se# Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Nei dette at det ikke er alt for mange tester å finne hos de seriøse, og mange av de man finner bærer litt preg av å være sponset av BenQ gjør meg litt skeptisk. Har også hørt at BenQ ofte scorer godt i forhold til pris, og det er en av få skjermer som kommer opp når jeg legger mine ønsker til grunn. Alternativet jeg har funnet er Eiza ColorEdge CS230 til ca samme pris, men da må jeg ned på størrelse og oppløsning. Oppløsningen er ikke så viktig, men har alt en 20" i dag, og har lyst på en større skjerm, og føler derfor 23" blir litt mindre enn jeg så for meg. Har sett noen videoer av kalibreringssoftwaren til BenQ, og synes som deg den ser brukbar ut. Liker også denne kontrollen som er på foten til skjermen som gjør det enklere å stille på skjermen, og bytte mellom profiler osv, selv om dette selvsagt mest er en gimmick.Får jeg en skjerm jeg endelig kan stole på at det jeg ser er hva jeg får ut skal jeg egentlig være ganske fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå