AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Da fant jeg en lyd som virker å være svært lik min sekundære tinnituslyd. Fy så irriterende den kan være når jeg skal sove. Heldigvis er den ikke der like fremtredende hver natt. Lytt til introen på denne video, og den hummingen i starten er nokså nær hva jeg opplever. Veldig plagsom lyd i lengden, når man ikke kan slå den av. Om den treffer helt nøyaktig hvor dyp min lyd ligger tror jeg ikke. Min lyd er bittelitt dypere. Men det er samme humming, brummete lydbilde som i video for det: Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Og hva mener du vi skal/kan gjøre med det? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Godt svar. Men, om du kan la meg bare få dele denne erfaringen med andre. Så kanskje det er nok. Man vet aldri hva andre kan finne på å svare, dele erfaring eller råd kanskje. Er ikke ute etter medlidenhet, vil jo ikke være til stor hjelp med det. Jeg er bare glad jeg fant en lyd som jeg kan vise andre for å forklare hvordan det er. Ikke så mye mer. Men, la innlegget stå så får man se om det leder til noe Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Tvilsomt at å dele lyden med andre løser problemet ditt. Vært hos legen enda? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hadde vært greit med ei tidsangivelse for kva vi skal høyre på når lydsporet er 8 timar langt. Eg veit ikkje ein gong kva som tel som intro på så lange låter, dei to fyrste timane eller dei to fyrste sekunda? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 ok, er den første noen minutter lange introduksjonen (har ikke hørt hele 8 timene selv). Omtrent en 30 sekunder uti så legges det også på noe som virker som en resonans (gjenlyd, gjenklang). Jeg synes den effekten gjør opplevelsen mer ekte, nær min opplevelse. Ikke nødvendigvis slik at hodet mitt begynner å vibrere som en stemmegaffel, men mer for å beskrive opplevelsen med hvor gjennomtrengende plagsom det kan være. Første gang jeg ble klar over lyden (2011-2012), så forstod jeg ikke at det var en tinnituslyd. Jeg lette høyt og lavt innenfor huset, så litt utenfor huset også. Gikk så langt at jeg spurte naboene om de kunne høre den rare lyden. Til den sekundære tinnituslyden dukket opp, så hadde jeg en stund hatt den primære høytpipende lyden som er umulig å overse, annet enn om en er så engasjert i noe at man glemmer fokus på den. Og der er jo cluet med tinnitus. Fokuset er en sentral del av opplevelsen. Selv om lyden dukker opp ofte sånn helt ufrivillig også, så kan man jo lytte seg litt til den. Når jeg først ble klar over den sekundære lyden var tinnitus så var det et slag eureka. Fikk en skikkelig, oi sann følelse da. Ble ikke flau over å ha spurt naboen, men fikk en sånn oh shit-opplevelse der og da. Så den sekundære lyden framtrer som regel først når det blir veldig stille i rommet jeg er i, typisk skal sove. Den andre høyfrekvente pipelyden hører jeg jo døgnet rundt. Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Tvilsomt at å dele lyden med andre løser problemet ditt. Vært hos legen enda? Ja, jeg har vært hos lege og fire forskjellige øre-, nese- og halsleger ØNH. Fastlegen foretok seg ingenting i forhold til tinnitus som var synlig for meg som pasient (fastlege 1). Felles for ØNH-legene er at de fleste av dem har det veldig travelt. Så noen pasient-lege-bonding kan man glemme. Den fjerde ØNH-legen jeg traff var også den som ga meg værst opplevelse. Byttet etterhvert fastleger. Rekkefølgen ser altså slik ut: a) fastlege 1 - ingen hjelp å få (aldrende lege) b) svippet innom en ØNH-privatklinikk, som man kunne oppsøke uten timebestilling på en utenlandsreise jeg likevel skulle på (kun få uker etter jeg fikk primærtinnitus i 2011), hun sendte henvisning tilhørselsentralen på sykehuset i Stavanger. Hadde på forhånd lest at ørevoks kan skape tinnitus, så jeg hadde et lite håp om en quick-fix da. Det ble ikke funnet noen ørevokspropp. Fikk også en audiologundersøkelse der. c) på hørselssentralen i Stavanger traff jeg en travel ØNH-lege, som jeg synes var svært overfladisk i pasientdialogen, og hun fortalte ingenting som kunne gi et lite håp om hjelp eller forbedring av situasjonen. Ble rett og slett temmelig nedtrykket av hele besøket etterpå. d) fastlege 2 - etter et fastlegebytte fikk jeg henvisning til ØNH-lege som mange offentlige henviser til e) fastlege 2 - ønsket helst å prakke på meg antidepressiva/angstmedisiner, da jeg hadde noen depresjonsperioder med angst. Takket nei, og ønsket å komme igjennom det uten å prøve medisin enda. f) fastlege 2 - tar måneder uten å produsere en ordentlig legerapport til NAV. Kommer kun en mislykket legerapport som ikke stemmer helt overens med ansvarsgruppemøte som ble gjennomført vinter 2013. g) i mellomtiden kommer jeg til nummer tre av ØNH-leger (den offentlig tilknyttede). Får ikke så mye direkte hjelp der og da med særlig mye annet, men får et utbytte fra denne ØNH-legen ved å komme meg på "tinnitusmestringskurs". Der får jeg ihvertfall lære meg mer om hva dette med tinnitus går i. Dette er også den eneste faggruppen som noensinne ytrer at det finnes håp om en bedre tilværelse med tinnitusen. Synes det er skummelt å se hele tegningen av hvor lite forberedt legestanden er på tinnitus som lidelse. i) oppsøker privatklinikk - får henvisning til ØNH-lege nummer 4 h) bytter til fastlege 3 - utelukkende for det NAV-surret med legeerklæring. Fastlege 2 er ellers en hyggelig lege. Og jeg er kjempetålmodig med fastlege 2 før jeg tar et nytt fastlegebytte. Det har nå gått over et halvt år uten at han møter selv NAV sine purrehenvendelser på en legeerklæring. j) kommer til brutalt avvisende ØNH-lege 4, men får med meg noe fra ham. Skal utdype. Men, får altså med meg "tinnitusmaskerer" og litt oppfølging fra hans audiolog. Utdypning: Når jeg ytrer hvordan jeg lider, så møter han meg med at han har hørt dette hundrevis av ganger før. Samme historiene. Også foretar han sine forpliktelser med omtrent helt unødvendige fysiske undersøkelser (ihvertfall unødvendig for meg som har hatt dem noen omganger før). Også kommer vi til kjernen hvor han kanskje ikke har mandat til å nekte meg å prøve ut tinnitusmaskerer (jeg vet ikke helt ståa der). Jeg vil kategorisere ØNH-lege 4 for å ha hatt en svært dårlig arbeidsdag, eller at han er moden for å pensjonere seg? Ellers vil jeg nevne at jeg nå har vært innom mange audiologiske undersøkelser ifm. ØNH-besøkene. Testresultatene for ørene sammenfaller med en audiologundersøkelse fra 1998. Lenge før jeg fikk tinnitus som jeg hører kronisk (2011). Jeg har minst 6 audiologundersøkelser hvor det påvises samme hørselsskade som er mild, men også utenfor talefrekvensene (heldigvis). k) NAV har i noen år sendt meg til flere Arbeidsmarkedsbedrifter l) 2013 makter jeg ikke å stå i arbeid lengre, og jeg møter veggen m) andre i livet mitt har i noen år hatt mistanke til at jeg har Aspergers n) NAV følger dette opp med en Aspergersutredning o) jeg får enda en ny diagnose på listen (2015) - Aspergers p) fastlege 3 - når jeg kommer til ham og velter fram det jeg har vært igjennom, så går tankene til om at jeg har helseangst. Ikke så rart, iom. alt jeg har vært igjennom før jeg havner hos ham. q) fastlege 3 - Så parallellt med noen av bokstavene forut, så har jeg vært pasient hos denne unge mannen. r) Nå venter dette med å ferdigstille AAP hos NAV med dens undersøkelser/utprøving i arbeidslivet s) Fikk en oppringning fra NAV i dag, som sier at vi nå skal i gang med arbeidsutredning, eller hva navnlapp en skal ha for det Har nesten tatt for meg alle bokstavene i alfabetet til nå i listen ovenfor Om tinnitusmaskeringsapparat: Må si at den ikke gir noen umiddelbar forbedring. Den hvite støyen er ikke ille å ha på øret å lytte til heller, men man blir ikke helbredet fra tinnitus ved å gå med tinnitusmaskerer. Svaret på det siste ligger vel egentlig i ordet "maskere". Jeg tror at denne tinnitusmaskereren kan gi noe lindring kanskje, men har tilgode å gå lenge nok med slikt utstyr til at jeg vet hvordan langtidsopplevelsen blir ved bruk av den. Den må ut av øret når jeg sover. Jeg har litt hyperakusis (overfølsomhet for forskjellig støy) også. Men, jeg har sett andre som har hyperakusis som har det mye mye værre enn meg. Jeg går ihvertfall på kino, og forsøke unngå å bruke ørepropper. Kanskje tinnitusmaskereren gjør at jeg tåler støy bedre, hvem vet alle svarene? Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 hvor høy er lyden du hører? så høy at du ikke hører noe lenger på det øret? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 hvor høy er lyden du hører? så høy at du ikke hører noe lenger på det øret? Vel sekundærlyden må nok ligge innenfor hørselsområde. Men primærlyden ligger faktisk såpass høyt, at jeg tror det ligger utenfor hørselsområde. Leger vil ikke av seg selv finne på å lete etter hvor høy frekvens lyden ligger på. Fordi tinnitus i prinsippet nesten alltid er en fantomlyd (hallusinasjonslyd om du vil), selv om det finnes unntak hvor man faktisk kan lokalisere en lyd i øret og så foreta tiltak som gjelder slike andre typer helselidelser. Har ikke statistikk på hvor mange som har tinnitus som fantomlyd, men kan anbefale at du spør Hørselshemmedes landsforbund etter slike data. Jeg vil likevel tro at brorparten av tilfellene kan dreie seg om fantomlyd. Og som jeg lærte på stressmestringskurset, så går det altså i nervebaner som involverer frykt-flukt senteret som har navnet amygdala. Siden amygdala er livsviktig for et menneske så kan man ikke fjerne den kirurgisk. Siden det er få medisiner som virker på tinnitus, så kan man ikke dempe det på det viset. Men, her gjenstår mye forskning. Det kan vil bli brukt medisiner for å lindre symptomer som depresjon og angst om legen finner at det er nødvendig, og man selv ønsker medisin. Men hensikten er ikke å fjerne tinnitus som lydopplevelse. De som holdt mestringskurset ordla seg på følgende provoserende måte, men hensikten var å vise forskjellen mellom den som lider og den som har det noe bedre eller har det svært mye bedre: De sa nemlig: Tinnitus er bare en lyd Og med det mente de at folk som får null hjelp fra legestanden vil kunne få større problemer, for tenk deg hvor deprimerende det kan bli om man aldri får fred for tinnitusfokuset. Det blir som at du irriterer deg for at naboen holder fest eller klipper plenen 24/7. Poenget er å få brutt dette mønsteret med fokus. Og det er vel der hjelpemidler som f.eks. tinnitusmaskerer har et poeng. Jeg kan love deg at uten dette hjelpemiddelet, om jeg er i festlig lag, så glemmer jeg bort lyden totalt en kortere stund. Enkelte som får helt sammenbrudd tar en gang innimellom selvmord. Så selv om det heldigvis ikke skjer alt for mange, så er det jo ille for den det skjer og de som står ham/henne nær. Bare for å dra fram de mest ekstreme utfall. Så det er ikke å spøke med, og leger bør ta det mer på alvor. Problemet er at leger, hørselssentraler mm. ikke har fått særlig opplæring om tinnitus. Tro det eller ei. Så når du kommer i kontakt med dem, så vil de helst unngå tema om de kan. For de har hørt at man ikke skal snakke om det, eller noe sånn. Det er kun delvis riktig, man skal forsøke å unngå å terpe på det. Og pasienten skal forsøke å ikke fokusere særlig på tinnitus, men man behøver jo fagpersonell å drøfte det med. Så en del leger sitter der og venter vel på at det skal gå over av seg selv, eller at du bryter sammen. Så dersom du ikke vet som fagperson at tinnitus kan gi en rekke følgesymptomer, og disse begynner å manifistere seg i hva det nå måtte, så kan det gå ganske langt for pasient. Ingen svar og ingen hjelp ! Ok, du får depressjoner og angst, hva blir svaret jo piller. Du får muskelspenninger som blir så jævlige, at legen sender deg til fysioterapeut. Du får, du får.. Tenker det gir tegningen. Hva om da svaret ligger i en tinnitusmaskerer, eller et tinnitusmestringskurs for den der pasienten? Man får jo ikke det svaret om det ikke prøves ut. Konklusjonen på tinnitusmestringskurset, er veldig simpel. Man skal etterstrebe å få et best mulig liv. La oss si du blir helt ødelagt av stress, ja så må det jo tilrettelegges. Nå har ikke alle aspergers og tinnitus samtidig da, slik som med meg. Men, for meg er stress en svært ødeleggende opplevelse. Da blir det full rulle med symptomer både her og der. Nå har jeg ikke vært igjennom den dansen for mange ganger, så jeg storgleder meg jo til neste stressbølge skal skylle over meg da, egentlig ikke Jeg har en søster som jo bare må ha hyperakusis på det værste. Hun sliter noe jævlig med lydømfintlighet. Det er blitt plagsomt ikke bare for henne selv, men også for folk som står henne nær. For hun oier seg for den ene etter den andre lyden. Går av og til og slår av lyden når hun er på besøk hos familie, eller går med ørepropper titt og ofte. Det er ikke noe godt liv. Så denne julen når vi hadde god tid, så forsøkte jeg å forklare at det kunne være hyperakusis og at hun måtte slutte å skjerme seg for lyder, men benektelsens trang er sterk. Så jeg er usikker på om budskapet nådde fram. Helt sprøtt. Ok, tilbake på det faglige sporet: På tinnitusmestringskurset sa de at man bør unngå å stoppe å leve. GÅ PÅ KINO, eller hva du nå enn vegrer deg for. Skjerme seg mot støy kan bli til en vond sirkel. Tinnitus og depresjon/angst er et høna og egget kompleks. Man vet ikke hvilken retning som forårsaker det andre. Det kan nemlig gå begge veier, eller det er vanskelig å stille diagnoser, eller man vet for lite om rekkefølger med årsakssammenhengene fra de oppstår til de manifisterer seg. Med min aspergers så har jeg jo svært mange overlappende symptomer med tinnitusfølgesymptomene. Så jeg tror mitt fokus først bør dreie seg om hvordan lære å leve bedre som en som har aspergers. Og det er det jeg nylig har begynt å jobbe med. Tilbake til spørsmålet ditt, så tror jeg at primær fantomtinnituslyden min ligger kanskje på en mellom 10000 Hz opptil en plass ved 11 - 12000 Hz et sted. Har såvidt bare rørt et online program hvor man kan leke seg fram. Så dette er jo langt utover normalt høreområde. Så i prinsippet så tror jeg at tinnitusen for meg gir meg svært sensitiv hørsel. Prøvde å fyre opp lyden på lydanlegget hjemme for en person, og når det nådde 8000 Hz så hørte ikke den personen lyden lengre. Med meg selv så vil jeg da lytte etter høyere lyder. Siden jeg har en konstant lyd oppi 10 - 11 tusen Hz liggende som fantomlyd, så vil jeg når jeg sammenlikner høre en hel masse frekvenser som ligger over 8000 Hz. Kanskje det dreier seg om at jeg kjenner hvilken lyd jeg skal lytte etter, eller at jeg har mer sensitiv hørsel. Tror ikke at jeg vinner noe på å lete fram lyden spesifikt, og spille den av for noen andre. Jo kanskje med søsteren min. Hun vil sikkert "pent" be meg om å slå av det helvetes lydsirkuset Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Skulle ha korrekturlest forrige. Der jeg skrev stressmestringskurset, skulle det ha stått tinnitusmestringskurset. Jeg har tilgode å delta på noe som helst stressmestringsopplegg til nå. Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Fant en til korreksjon. Burde ha føyet til ordet TV-lyden istedetfor bare lyden, hva angår min søsters hyperakusis. Hun slår gjerne av lyden helt på TV, når f.eks. far hører på Dagsrevyen og liknende. Han har hatt litt støyende arbeidsliv, så han har TV kanskje litt høyere på enn en del andre folk. Men, det er ingen unnskyldning for å overreagere. Går jo an å be folk dempe lyden litt, og enten innfinne seg, eller finne ut av en annen mestringsstrategi. For henne så blir det vel et enten være i stue eller ikke være tilstede. Ta fram øreproppene, eller oppsøke faglig hjelp som ØNH og folde hendene for at de utsteder tinnitusmaskerer eller andre hjelpemidler. Skal bli spennende å se utviklingen der. For jeg trodde før vi møttes i julen at hun hadde litt bedre kunnskap og kontroll over sin lydoverfølsomhet. Vi treffes bare et par ganger i året eller noe slik. Da vi bor på forskjellige steder i landet. Faglig: Ja Hyperakusis og Tinnitus følger hverandre svært ofte. Så en med øresus/tinnitus har ofte lydoverfølsomhet/hyperakusis i varierende grad samtidig. Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 synes det hørtes ut som en ganske digg lyd å sovne til jeg Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Ja det er jo litt snålt at jeg skulle finne den på starten innen disse søvnmeditative youtube-låtene da. Men en lydkilde f.eks. MP3-avspiller/telefon kan man frivillig slå av. Værre om den der dukker opp prosentvis av de antall gangene jeg skal prøve å innsovne da, og helt tilfeldig når. Fellesnevner er stillhet, det er da man hører tinnitus som værst. Men, jeg har også en opplevelse av at et og annet av lyder kan sette i gang lydstyrkeopplevelsen på min tinnitus, nå og da. Er jeg sliten midt på dagtid, så kan tinnitus også være ganske høylytt eller påtrengende plagsom. Men, den aller værste greie med min tinnitus er når jeg er sliten eller stresset, så kan det pipe ekstra høyt og jævlig på den høyfrekvente. Den der sekundær tinnitusen fra det meditasjonssporet i førstepost, er der også helt sikkert mer fremtredende på dager jeg er utslitt. Aspergers kan gjøre en mer sårbar for stress, og man blir fortere utslitt en andre. Så det er nok sammenhenger også her. Men, det er vanskelig å komme til bunns i dette som er så nytt for meg enda. Tror ikke at alle som får økt tinnitusbesvær når de er utslitt automatisk har aspergers heller. En annen ting jeg vil nevne er slike skjelett og muskulære forhold: Tinnitus kan jo ha opphav i skjelett og muskler også. F.eks. så er kjeveledd og nakkemuskulatur/ledd noe tilknyttet tinnitus. Men, jeg tror at om terapeut ikr ke hakunnskap om tinnitus så blir utbytte sikkert forbigående, eller man lærer ikke noe spesiellt av spesialistene. Er vel ikke helt unaturlig å tenke seg at jeg med aspergers som sitter mange timer bakom PC kan ha muskulære plager fra all stillesittingen? Skal jeg da søke meg en kontorjobb slik at jeg får ytterligere mer stillesittende PC-skjermtimer, eller skal jeg ut og grave grøfter bare for å ta noen vilkårlige arbeidsoppgaver for seg. Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 synes det hørtes ut som en ganske digg lyd å sovne til jeg Vet ikke om det er optimalt å sove til, men tror jeg foretrekker noe slikt av lyd jeg Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Kanskje det er denne lyden du "hører", I så fall hører du ikke lyden med ørene, men den høres I bevisstheten ... jeg bruker selv den lyden som "anker" ifm meditasjon. " Nāda yoga Page issues Nāda yoga (नादयोग) is an ancient Indian metaphysical system. It is equally a philosophical system, a medicine, and a form of yoga. The system's theoretical and practical aspects are based on the premise that the entire cosmos and all that exists in the cosmos, including human beings, consists of sound vibrations, called nāda. This concept holds that it is the sound energy in motion rather than of matter and particles which form the building blocks of the cosmos. Nāda yoga is also a reverential way to approach and respond to sound. In this context, sound [and] music carry a spiritual weight more meaningful, respectively, than what sensory properties normally provide. Sound and music are considered to play a potential medium/intermediary role to achieve a deeper unity with both the outer and inner cosmos. Nāda yoga's use of sound vibrations and resonances are also used to pursue palliative effects on various problematic psychological and spiritual conditions. It is also employed to raise the level of awareness of the postulated energy centers called chakra. Music has been used by most Indian saints, prophets as an important and powerful tool in the quest for the achievement of nirvana; notable names to be mentioned here include Kanakadasa, Thyagaraja, Kabir, Meerabai, Namdeo, Purandaradasa and Tukaram." Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Kanskje det er denne lyden du "hører", I så fall hører du ikke lyden med ørene, men den høres I bevisstheten ... jeg bruker selv den lyden som "anker" ifm meditasjon. " Nāda yoga Hvem vet. Legevitenskapen når ihvertfall kun så ----------- langt før de også må innse at det ikke har svar på alt. Settes pris på litt innspill. Skal ikke avvise ting i retning yoga ihvertfall. Selv om det er uprøvd for meg foreløpig. Slo opp på det ordet du nevner og fant denne: Litt sånn ooommm fra han som holder meditasjonen i gang. Skal jeg finn en nærliggende lydopplevelse som samsvarer med meditasjonsøkten der, så må det være tåkelur i så fall. Også til lyden i førstepost og min sekundære tinnitus så får jeg assosiasjoner til duren i et motorrommet på et skip eller noe sånn Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Mye interessant som står skrevet her. Fikk selv tinnitus for en måned siden, og har siden vært hos flere øre-nese-hals spesialister. Håpet først på at det skulle gå over neste dag, men da ulyden ble sterkere og jeg begynte å slite med søvn tok jeg tid til søke meg rundt på internett og spørre meg hva dette var forno. Angrer noe jævlig på det der. Er jo en hypokonder fra før, så google burde jeg ha holdt meg unna. Men så desperat som jeg var ble det ble litt vanskelig å holde fingerne unna tastaturet. Begynte å lese alt fra hvordan dette kunne være permanent, at det ikke hadde noe kur til historier om personer som hadde tatt livet av seg på grunn av tinnitusen. Var også mye annet skremmende skrevet jeg ikke trenger å utdype meg i. Uansett, det ga jo meg kraftig angst og jeg mista hele matlysen. Låste meg inn i rommet ditt, og lå bare å hørte på tinnitus lyden. Ventet bare på at det skulle forsvinne, så ble den i en periode så plagsom at jeg bestemte får å ringefastlegen. Ble videre henvist til ØNH. Så gikk jeg der da, ikke sant. Fant ut at jeg hadde helt normal hørsel, og de kunne ikke påvisne noen hørselskade eller infeksjon/ørevoks i øret. Alt så bra ut. Tok også MR og her var det heller ikke noe å finne. Helvete tenkte jeg. Håpte på en svulst i hjernen, så var det i vertfall kur mot dette helvete. De kunne ikke finne årsaken til min tinnitus, menmMest sannsynnelig var det blanding av høyt musikk, hodetelefoner og unormal høy koffeininntak grunnen. Dårlig kombinasjon, men man lærer aldri før det er forsent. Livets sirkel. Men uansett, legen mente jo at den burde forsvinne av seg selv i løpet av uka, men nå har det gått en måned, og her er jeg fortsatt. Leste et sted at etter 2-8 uker så er tinnitusen mest sannsynlig kronisk, og siden dette er min femte uke så håper jeg at det går over i løpet av de neste ukene. Skal ærlig innrømme, og jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg begynner å bli meg igjen. Personen jeg var før jeg fikk tinnitus. Jeg er ikke der 100 %, men det er en prosess som jeg forventer kan ta tid. Leser du mine tidligere post her så ser du hvor desperat og gærn jeg var. De første ukene gikk jeg rundt å tenkte på ulike måter jeg kunne ta livet av meg. Alt fra piller til å kjøre utenfor en klipp. Uansett, ser litt mer optimistisk på livet nå. Har i vertfall hørselen og synet i behold, ikke sant. Har ikke fått sove så mye enda, før kunne jeg lett nyte søvn i 12 timer, nå er jeg takknemlig bare jeg får sove i noen få timer. Håper jo selvfølgelig tinnitusen gir seg snart, og så er jeg jo veldig ung og forhåpentligvis har bedre sjanse til å kvitte meg med denne plagsomme ulyden. Men den er ikke like plagsom den var i begynnelsen. Om natta er det likevel verst, åpenbart fordi det er helt stille. Med tinnitus har jeg også merket en del andre symptomer, blant annet smerter ved høye siden av bryset, stivhet og smerter i nakken ,ømme, køe og smerter i tærne og føttene. Hodepine og til slutt, kvalme. Er jeg alene her, eller har du også opplevd dette? Jeg har ikke peiling hvor vidt disse symtomene har med min tinnitus å gjøre, og har heller ikke nevnt det for legen da jeg ikke følte det var relatert, ikke at jeg forstår det nå heller, men kroppen er jo avansert så ingenting burde egentlig utelukkes. Har merket at tinnitusen min har blitt mye roligere nå, kanskje det er et tegn på at det gir seg snart? Hvem vet. Håper det. Vi alle gjør, gjør vi ikke. Tror jeg vet nesten alt som kan vites om tinnitus, men mindre det ligger en hemmelig kur eller informasjon gravd et sted. Har lest så mye i det siste at engelsken min har blitt ti ganger bedre og med utvidet ordforråd. Noe fordeler har ivertfall lidelsen gitt. Irriterer meg fortsatt over hvordan jeg aldri hadde hørt om tinnitus før jeg fikk det. Den eneste lidelsen jeg visste om der personer hørte lyder i hodet var kun schizophreni. Og hva slags navn er tinnitus? Høres ut som en gammel utdødd dinosaur. Prøver å gjøre alt for å forebygge mer hørselskade, blant annet ved bruk av propper når jeg er ute. Har kvittet meg med hodeelefonene også, men det hjelper lite når skaden allerede har skjedd. Håpet at det ikke er permament er det eneste som gjør at jeg kan fungere meg i det daglige og jeg håper at stillhet ikke bare en drøm, men også snart en realitet. Håper det ordner seg. For oss begge. Endret 7. januar 2016 av ceauses03 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Kanskje det er denne lyden du "hører", I så fall hører du ikke lyden med ørene, men den høres I bevisstheten ... jeg bruker selv den lyden som "anker" ifm meditasjon. " Nāda yoga Hvem vet. Legevitenskapen når ihvertfall kun så ----------- langt før de også må innse at det ikke har svar på alt. Settes pris på litt innspill. Skal ikke avvise ting i retning yoga ihvertfall. Selv om det er uprøvd for meg foreløpig. Slo opp på det ordet du nevner og fant denne: Litt sånn ooommm fra han som holder meditasjonen i gang. Skal jeg finn en nærliggende lydopplevelse som samsvarer med meditasjonsøkten der, så må det være tåkelur i så fall. Også til lyden i førstepost og min sekundære tinnitus så får jeg assosiasjoner til duren i et motorrommet på et skip eller noe sånn Anonymous poster hash: 62650...25e Vel, du fant noe av det mer eksperimentelle slaget "nada", og for all del det er interessant for de som driver med nettopp de teknikkene.Men den lyden jeg snakker om er en evig tilstedeværende "summing" eller "vibrasjon" i bevisstheten. Den kan høres tilfeldig, og antas av noen å være en tinnitus lyd, men siden den ikke er forbundet med hørselsans eller øret, er det ingen skade eller sykdom. Og den lyden kan man kultivere akkurat som man vil, og lære seg å bruke den eller "fjerne" den om man vil. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Mye interessant som står skrevet her. Fikk selv tinnitus for en måned siden, og har siden vært hos flere øre-nese-hals spesialister. Håpet først på at det skulle gå over neste dag, men da ulyden ble sterkere og jeg begynte å slite med søvn tok jeg tid til søke meg rundt på internett og spørre meg hva dette var forno. Angrer noe jævlig på det der. Er jo en hypokonder fra før, så google burde jeg ha holdt meg unna. Men så desperat som jeg var ble det ble litt vanskelig å holde fingerne unna tastaturet. Begynte å lese alt fra hvordan dette kunne være permanent, at det ikke hadde noe kur til historier om personer som hadde tatt livet av seg på grunn av tinnitusen. Var også mye annet skremmende skrevet jeg ikke trenger å utdype meg i. Uansett, det ga jo meg kraftig angst og jeg mista hele matlysen. Låste meg inn i rommet ditt, og lå bare å hørte på tinnitus lyden. Ventet bare på at det skulle forsvinne, så ble den i en periode så plagsom at jeg bestemte får å ringefastlegen. Ble videre henvist til ØNH. Så gikk jeg der da, ikke sant. Fant ut at jeg hadde helt normal hørsel, og de kunne ikke påvisne noen hørselskade eller infeksjon/ørevoks i øret. Alt så bra ut. Tok også MR og her var det heller ikke noe å finne. Helvete tenkte jeg. Håpte på en svulst i hjernen, så var det i vertfall kur mot dette helvete. De kunne ikke finne årsaken til min tinnitus, menmMest sannsynnelig var det blanding av høyt musikk, hodetelefoner og unormal høy koffeininntak grunnen. Dårlig kombinasjon, men man lærer aldri før det er forsent. Livets sirkel. Men uansett, legen mente jo at den burde forsvinne av seg selv i løpet av uka, men nå har det gått en måned, og her er jeg fortsatt. Leste et sted at etter 2-8 uker så er tinnitusen mest sannsynlig kronisk, og siden dette er min femte uke så håper jeg at det går over i løpet av de neste ukene. Skal ærlig innrømme, og jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg begynner å bli meg igjen. Personen jeg var før jeg fikk tinnitus. Jeg er ikke der 100 %, men det er en prosess som jeg forventer kan ta tid. Leser du mine tidligere post her så ser du hvor desperat og gærn jeg var. De første ukene gikk jeg rundt å tenkte på ulike måter jeg kunne ta livet av meg. Alt fra piller til å kjøre utenfor en klipp. Uansett, ser litt mer optimistisk på livet nå. Har i vertfall hørselen og synet i behold, ikke sant. Har ikke fått sove så mye enda, før kunne jeg lett nyte søvn i 12 timer, nå er jeg takknemlig bare jeg får sove i noen få timer. Håper jo selvfølgelig tinnitusen gir seg snart, og så er jeg jo veldig ung og forhåpentligvis har bedre sjanse til å kvitte meg med denne plagsomme ulyden. Men den er ikke like plagsom den var i begynnelsen. Om natta er det likevel verst, åpenbart fordi det er helt stille. Med tinnitus har jeg også merket en del andre symptomer, blant annet smerter ved høye siden av bryset, stivhet og smerter i nakken ,ømme, køe og smerter i tærne og føttene. Hodepine og til slutt, kvalme. Er jeg alene her, eller har du også opplevd dette? Jeg har ikke peiling hvor vidt disse symtomene har med min tinnitus å gjøre, og har heller ikke nevnt det for legen da jeg ikke følte det var relatert, ikke at jeg forstår det nå heller, men kroppen er jo avansert så ingenting burde egentlig utelukkes. Har merket at tinnitusen min har blitt mye roligere nå, kanskje det er et tegn på at det gir seg snart? Hvem vet. Håper det. Vi alle gjør, gjør vi ikke. Tror jeg vet nesten alt som kan vites om tinnitus, men mindre det ligger en hemmelig kur eller informasjon gravd et sted. Har lest så mye i det siste at engelsken min har blitt ti ganger bedre og med utvidet ordforråd. Noe fordeler har ivertfall lidelsen gitt. Irriterer meg fortsatt over hvordan jeg aldri hadde hørt om tinnitus før jeg fikk det. Den eneste lidelsen jeg visste om der personer hørte lyder i hodet var kun schizophreni. Og hva slags navn er tinnitus? Høres ut som en gammel utdødd dinosaur. Prøver å gjøre alt for å forebygge mer hørselskade, blant annet ved bruk av propper når jeg er ute. Har kvittet meg med hodeelefonene også, men det hjelper lite når skaden allerede har skjedd. Håpet at det ikke er permament er det eneste som gjør at jeg kan fungere meg i det daglige og jeg håper at stillhet ikke bare en drøm, men også snart en realitet. Håper det ordner seg. For oss begge. Jeg tror vi i Norge er i nybrottsopplegg i forhold til Tinnitus. Var i en tysk bokhandel og kjøpte en tysk bok om tinnitus. Den har et helt spekter av ting å sette seg inn i. Jeg kan enkelte tyske ord, men dette er faglitteratur, så jeg orker ikke helt noe annet enn å skumlese og hoppe litt her og der i den boka. Når jeg får tid skal jeg skanne og legge til et par sider fra den kanskje her inne. Gi meg litt ekstra tid da til å få gjort dette, for jeg er midt oppi AAP, og har en del legetimer og diverse å syssle med nå. Mitt inntrykk er at man nok kan lære litt fra utlandet, selv om det finnes enkelte i Norge som har kompetanse, så er det svært spredt. Legger også ved et dokument om tilstanden i Norge pr år 2005 om tinnitusoppfølging. tinnitus.pdf Veldig interessant dokument. Men siden du selv har tinnitus, så vil jeg tatt det i porsjoner, eller fått noen andre til å lese det og så oppsummere litt for deg. Unngå for all del å dypdykke for lenge om gangen om tinnitus. En generell regel er at man gjerne kan snakke litt om tinnitus, men ikke gjør det til din oppgave å enten skulle frelse hele verden, eller å gå rundt og snakke om alt det negative. Så om du har venner med tinnitus, så bør en vel være svært forsiktig med å gjenta ting. Forsøk å bli ferdig med det på en måte, og forsøk å gå videre i livet så langt du greier ved å få litt fokus vekk fra tinnitus. MR-undersøkelse: Ja, har vært i den maskinen. De fant noen milde forkalkninger her og der, og den som kan være verre av de funnene er i rotkanal ut til ene skulder og armen min. Men kroppen degeneres jo med alderen på denne måten for alle og en hver. Vanskelig å si hva som forårsaker påvekst i hulromsveggen der nerven går fra ryggsøyle og ut til skulder og videre. Har hatt det slik at det kan verke helt ned i ytterste tommelledd. Hos meg ligger dette i høyrehendt musearm. Har og har hatt verre og mildere tegn på musearm nå og da. En gang på ferie så flasket det seg så jævlig opp med følelser som fikk slippe, og det satte seg rett i skjelett og muskulatur. Legen ga meg kortison og inflamatorisk piller. Gikk til manuellterapeut en syv ganger og jeg ble fin da. Året etter fikk jeg en ny runde med ubehag, og da prøvde jeg fysioterapeut, og han ga opp. Sa at du blir ikke bedre, da etter 5 behandlinger. En måned senere så var jeg fin helt av meg selv. Kan skyldes at jeg var under mye følelsesmessig stress der og da. Siden fastlegen var så treig med legeerklæringspapiret. Å fått bevege seg strider jo litt mot min aspergers natur, der jeg "murer meg inne" store deler av året Men bevegelse er nok en stor del av vedlikeholdet på det nevnte. Jeg hadde dessuten venstresidig grenblokk på hjerte. Den forsvant også måneden etter at jeg byttet fastlegen. Forstå det den som kan. Og det er jo en fysisk målbar greie man finner på EKG. Var til kontroll en måned senere og den var der fremdeles. Men, i løpet av en 3-4 mnd. var det altså borte som nevnt. Ok, det var dagens fortelling Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Vel, du fant noe av det mer eksperimentelle slaget "nada", og for all del det er interessant for de som driver med nettopp de teknikkene.Men den lyden jeg snakker om er en evig tilstedeværende "summing" eller "vibrasjon" i bevisstheten. Den kan høres tilfeldig, og antas av noen å være en tinnitus lyd, men siden den ikke er forbundet med hørselsans eller øret, er det ingen skade eller sykdom. Og den lyden kan man kultivere akkurat som man vil, og lære seg å bruke den eller "fjerne" den om man vil. Har du noen "fagfolk" innen slikt man kan oppsøke? Anbefalinger. Om du kan gi en kort innføring i forskjellig yoga-relaterte greier så hadde kanskje det vært til hjelp også. For jeg har inntrykk av at det finnes mye forskjellig innen yoga. Alt fra bevegelse til åndelige greier. Kaller de forskjellige instruktørene seg forskjellige ting alt etter hva de arbeider for å hjelpe med? Anonymous poster hash: 62650...25e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå