Gå til innhold

Nikon D5 tråden

Anbefalte innlegg

Hehe litt artig, men rett før jeg klikket meg inn her, postet Aust Agder Blad en nyhet fra samme arrangement og bilde av samme dama :p

Skikkelige lokalnyheter skal man lete lenger etter, overskriften lyder som følgende:

"Sjekk hvem som klappet for årets program fra Risør kammermusikkfest i Oslo i kveld." :D

Jepp, det var en heldig journalist derfra med kamera og notatblokk. Tipper det var en dag utenom det vanlige for journalist :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer Mette-Marit bilder på meg i morgen også forresten; samt andre ting... Skjer mye denne uka; bra med litt penger inn etter å ha betalt tidenes faktura for D5-husene tidligere i dag.

Håper bare det blir noe som kan pushe ISO-verdiene kraftig (vil nødig ta bilder på ISO25600 og 1/8000 bare fordi jeg kan); og ikke minst utfordre fokussystemet (tror jeg har en lovende jobb rundt dette på Idol-sending fredag).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

D5 sin AF fungerte også ekstremt bra selv i vanskelige forhold med kraftig motlys (også høyfrekvent rødt lys). Så vi kan konkludere med at AF på D5 er på et helt annet nivå på alle fronter vs tidligere modeller. Dette gjelder også fokuspiunktene helt på ytterkantene.

En annen ting jeg merket meg er at JPEG rendering håndterer motlys mye bedre; selv med motlys blir filene kontrastfylte og man slipper å dra i spakene i ettertid for å få dem bra (blacklevel/kontrast osv).

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og D500 har de samme egenskapene til en fornuftig pris......hmmmmmm  :dribble:

I utgangspunktet skal det stemme; men på tidligere modeller med "identisk" fokussystem har det vist seg at de billigere har mindre prosesseringskraft og de tar dermed lengre tid. Jeg tror D500 fungerer veldig bra på AF, om det er helt identisk med D5 (også i hastighet) gjenstår å se.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

WT6: ekstremt mye bedre dekning, MYE raskere overføring, og oppkobling til nettverk igjen går umiddelbart, kan faktisk la den koble av for hver gang den har sendt.  Dette virker veldig lovende!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Spredning av fokuspunktene mot sidene er faktisk mer dramatisk enn det kan se ut som. I landskapsmodus dekkes hele 30% mer av bildeflaten av fokuspunktene mot høyre og venstre kant sammenlignet mot D4(s).

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spredning av fokuspunktene mot sidene er faktisk mer dramatisk enn det kan se ut som. I landskapsmodus dekkes hele 30% mer av bildeflaten av fokuspunktene mot høyre og venstre kant sammenlignet mot D4(s).

Har du prøvd "Auto AF Fine tune"?

Lenke til kommentar

Har du prøvd "Auto AF Fine tune"?

Ja, nevnt tidligere i denne tråden. Fungerer veldig fint, men ekstremt skjult funksjonalitet :) Så man må vite om den for å kunne bruke den.

Lenke til kommentar

Et nyttig tips til alle som har eller skal kjøpe D5/D500. Anbefaler på det sterkeste å styre unna Lexar XQD 2933x. Jeg har opplevd litt tilfeldige kortproblem på D5 med disse kortene. Jeg trodde problemet var D5, men da jeg fikk tilsvarende feil med flere Sony XQD USB minnekortlesere skjønte jeg at problemet lå i kortene; ikke i D5. Feilen man får ender i Card Error feilmelding på display (og i søkeren). Eneste måte å få liv i kamera igjen er å trekke ut batteri og sette det inn igjen. Dette er ikke D5 som feiler (som jeg har trodd, men Lexar XQD 2933x som er litt på bærtur). Mistenker Lexar har gått på samme smell som de gjorde med sin første generasjon XQD-kort hvor ting kræsja på D4 husene. Dette var en hardware bug i kortene; ser ut som de har klart å reprodusere dette rimelig nøyaktig nok en gang.

Edit:

Forøvrig har Sony også kommet med 440MB/s lesing og 400MB/s skriving XQD-kort. Prisene har også droppet ganske brutalt :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

"å få liv i kamera igjen" er egentlig feil utsagn; kamera fungerer fint og man kan navigere i menyer osv. Men for å få bort card error meldingen må man ta ut batteri (muligens det går å ta ut minnekort og sett inn igjen, men det er mer arbeid enn å ta ut/inn batteri).

Lenke til kommentar

Videre oppdatering på D5 fokus; tror jeg har vært gjennom de fleste scenario hvor D4 AF hadde trøbbel. Det fine er at D5 ikke har trøbbel på noen av disse. Så jeg er overbevist om det nye fokussystemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har Ken Rockwell lagt på seg?

Kan ikke erindre at Kenny noen gang har vært såååååå negativ i sine "reviews" som denne fyren.....

Men det virker som mye kan "tweakes" ut av eksisterende firmware i kamerahus - fra flere produsenter.....???

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...