Gå til innhold

Nikon D5 tråden

Anbefalte innlegg

Ok , jeg leste om dette  på Dpreview forumet.

Proffene utnytter styrkene til de to programmene ved å bruke begge to samtidig.

Starter  opp i  DxO , jobber med bildet - eksporter non destuktivt  til Lightroom , og jobber videre.

Står mere om det her og her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen forbedring på D5 vs tidligere modeller er at speilet er dempet. Dvs man får langt mindre vibrasjoner i kamerahuset spesielt på den kritiske lukkeren 1/30 - 1 sekund. Dette gjør også at lukkerlyden på kamera i normal modus lager mindre aggressiv lyd.

Lenke til kommentar

Jared Polin har fått sitt D5 og er i full gang med ISO-testing.

Her er et portrett, tatt på ISO 81,275, med print i stort format.

Det ser absolutt brukenes ut!

Desverre virker det som folk i dag er helt paranoide når det kommer til ISO-støy, men noen type bilder kan faktisk ha støy/korn uten at det gjør noe i mine øyne. Som feks portrettet i videoen eller konsertbilder og lign. Og som han nevner, det blir bedre på print enn pixelpeeping på en skjerm! Det har jeg selv prøvd og ble overasket av resultatet.
Lenke til kommentar

I følge dpreview er det ikke ISO invariant, og har ikke så god dynamikk som håpet på lav ISO... :-/ http://dpreview.com/news/9402203921/nikon-d5-shows-drop-in-dynamic-range

Men igjen er det veldig godt på høy ISO, så det er nok en fornuftig avveining.

Dette er jo allerede kjent og vist på bildene jeg har postet; men man har høyere dynamikk enn noen tidligere kamera på høy ISO. Som gjør at høy ISO bildene faktisk kan brukes til noe nyttig. Mitt syn her er at ISO 25600 kan brukes flatt ut uten å ta hensyn til noe og kvaliteten holder. ISO 102400 kan fint brukes med litt lett prosessering. Det er en helt ny verden faktisk. Noe som også gjør det mulig å bruke f/4 optikk i virkelig dårlig lys, som igjen sparer meg som fotograf for å slepe rundt på tung f/2.8 optikk når lyset blir dårlig.

ISO100 har i området 2/3 trinn dårligere dynamikk vs D4, som faktisk ikke er noe dårlig. Det er fortsatt bedre enn 1DX på dynamikk på ISO 100.

Edit:

Dynamikken på D5 vs D4 krysser omtrent på ISO1000, så fra ISO1250 og oppover er D5 overlegen. Hadde selvsagt vært gøy om dynamikk på ISO 100 var i området 16, men sensorteknologien er ikke der helt ennå. Regner med det nærmer seg innen neste hovedversjon (D6?).

Skal man ha absolutt best dynamikk på lav ISO er Nikon D810 kamera å gå for. Jeg personlig er veldig fornøyd med valgene som er gjort siden det ikke er mange bilder jeg tar på ISO100. De fleste er ISO1600 og oppover. Og de bildene jeg tar på lavere ISO er ofte under langt mer kontrollert lys; så jeg vil ikke ha behovet for å løfte skyggene 5 trinn.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dette er jo allerede kjent og vist på bildene jeg har postet; men man har høyere dynamikk enn noen tidligere kamera på høy ISO. Som gjør at høy ISO bildene faktisk kan brukes til noe nyttig. Mitt syn her er at ISO 25600 kan brukes flatt ut uten å ta hensyn til noe og kvaliteten holder. ISO 102400 kan fint brukes med litt lett prosessering. Det er en helt ny verden faktisk. Noe som også gjør det mulig å bruke f/4 optikk i virkelig dårlig lys, som igjen sparer meg som fotograf for å slepe rundt på tung f/2.8 optikk når lyset blir dårlig.

Det ser virkelig helt uvirkelig ut.. :) Forskjellen er større enn jeg trodde var mulig (jeg har hatt D4 og har D750 nå). 

Hvordan er autofokus ved så lite lys at så ekstrm ISO er aktuelt?

Lenke til kommentar

Det ser virkelig helt uvirkelig ut.. :) Forskjellen er større enn jeg trodde var mulig (jeg har hatt D4 og har D750 nå). 

Hvordan er autofokus ved så lite lys at så ekstrm ISO er aktuelt?

Jeg har ikke fått testet så mye fokus i den virkelig verden; men så langt på "testbenken" ser AF ut til å holde mål; også helt på kantene. Autofokus er vel en av de største nyhetene på D5, det er kvantesprang på nøyaktighet ref tidligere modeller. Om den holder mål i den virkelige verden under svært krevende forhold får jeg nok flere muligheter til å teste ut i løpet av denne uka her.

Edit:

Så langt er jeg trygg på at AF holder mål under normale forhold. Der jeg er mest spent er hvordan D5 håndterer fokus i kraftig rødt motlys. Her finnes så langt ingen kamera som håndterer dette skikkelig (verken D4/D4s eller 1Dx).

Eksempel på 51200 og 102400 ISO tidligere i denne tråden; selv med pixel-peeping fungerer jo dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1702186&p=23154584

Endret av TGB
Lenke til kommentar

SB-5000 blitsene virker teknisk bra, men det blinker kina lang vei av byggekvaliteten.

Jeg er overbevist om at de kommer til å være utslitt innen 2016 er ferdig ;)

Edit:

De kan heldigvis brukes som master for å trigge andre blitser trådløst via det nye radio-systemet. De er mindre og lettere enn SB-910. Systemet for å vinkle blitshodet virker skrøpelig; håper det bare er en følelse. Bare testet med CL-serie på 5 bilder/sekund. Med ISO800 og f/5.6 hang de med et par sekunder uten å ødelegge en eneste eksponering (da gadd jeg ikke teste mer). Mistenker de klarer ganske brutalt blitsbruk før de blir for varme. Har ikke pushet dem skikkelig, men de har ikke hatt noe problem verken med oppladingstid eller å henge med på 5 bilder/sekund med blits (selv uten ekstern batteri-pakke).

Edit2:

Ting som var irriterende; off-remote-on; dvs man må over remote for å komme til on om man skal bruke den for seg selv (unødvendig). Maks spredning uten innebygd diffuser; 24mm. Som er en skuffelse; SB-910 hadde 17mm her.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Litt spesielt at det ser ut/føles som kina lang vei av byggekvaliteten når dem koster 5-6 tusen(?) kr per stk. Men som du sier, det er mulig dem bare kjennes sånn ut.

580EX og selv min gamle 430ex mk1 har vært dønn solid i 10 år.

Utseendemessig var de bra; men det kjentes litt tvilsomt ut. Jeg håper det bare kjennes slik ut fordi de er nye og ikke "gått inn". Knapper og alt er flott, var mer opplegget for å vri blitshode i annen vinkel jeg var skeptisk til. Kan være de går seg til etter litt bruk; jeg krysser fingrer. 5-6 tusen. nesten 7000 inkl mva; så hissig priset.

Mine eldste blitser fungerer også utmerket; men maksstyrken blir svakere med mye bruk. Slik at TTL ikke henger helt sammen lengre. Dvs, pretrigger flash for å måle antar at blitsen klarer full styrke; det gjør den ikke etter en del bruk, og da må man bruke eksponeringskompensasjon (+) for å få rett eksponering. Dette gjelder alle blitser; også Canon :)

Dvs, styrken blir redusert for hele rekken (1/1; 1/2; 1/4 osv blir redusert med typisk 1/3 blendertrinn; så 2/3 osv).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal kjøre den kule stilen i dag og bare legge all lyssterk tele-optikk hjemme; kjøre AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR, og stole på at D5 gjør jobben på ISO6400-25600. Har et oppdrag med Kronprinsesse Mette-Marit på lanseringskonsert i kveld som vil være den ultimate testen på D5 med lyssvak optikk i ekstremt dårlig lys.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal kjøre den kule stilen i dag og bare legge all lyssterk tele-optikk hjemme; kjøre AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR, og stole på at D5 gjør jobben på ISO6400-25600. Har et oppdrag med Kronprinsesse Mette-Marit på lanseringskonsert i kveld som vil være den ultimate testen på D5 med lyssvak optikk i ekstremt dårlig lys.

Er ganske sikker på at det blir suksess. Litt ekstra dybdeskarphet kan da umulig skade, heller. 

Lenke til kommentar

Den siste AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR er virkelig bra optisk også; noe den forøvrig bør være til den ville prisen ;)

Har blitt brukt mest utendørs frem til nå; skuldrene mine vil bli veldig fornøyd om objektivet også kan brukes mer innendørs.

Lenke til kommentar

post-182759-0-24106300-1459370399_thumb.jpg

ISO2000, 70mm, f/5.6, 1/160; SB-5000 på TTL-BL

Det ser kanskje ikke sånt ut, men det er relativt stor bevegelse i dette bilde. Man har et par sekunder maks. Litt det samme man gjør på friidrettsfoto (hvem skulle trodd det?). 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Man har innstilling på kamerahuset som sier hvordan den skal spore; jevn eller tilfeldig bevegelse. Jeg hadde satt den til en mellomting; typisk fashionshow er jevn. Ishockey og håndball tilfeldig. Så man har en del muligheter her også for å få perfeksjon. Brukte bare 1 enkelt fokuspunkt i dag for å virkelig teste. Feil og mangler i fokussystemet pleier bli litt kamuflert når man bruker grupper eller dynamiske fokuspunkt.

Edit; brukte også veldig mye kanter for fokus (portrettmodus og topp/senter osv). Dvs, man får ikke brukt kryssensorene heller. Så dette virker veldig lovende. Normalt med alle tidligere kamerahus så har fokussystemet blitt litt forvirret av og til og dermed får man fokusbom. 

Jeg tar veldig mye bilder i portrettmodus (høykant); og her merket jeg også fordelen med litt bredere fordeling av fokuspunktene vs tidligere modeller. Skulle gjerne hatt enda mer dekning, men det går rett vei. Ikke minst; kantpunktene kan brukes selv under ikke optimale forhold.

Kanskje det aller beste; jeg tenkte ikke noe spesielt over hva jeg gjorde - ting bare gikk naturlig "under press". Jeg roter fortsatt litt med ISO-knappen vs Mode-knappen. Man kan forøvrig konfigurere disse som man vil, men prøver å bruke ISO-knappen der den er satt opp (jeg har klaget på dette i flere år at man ikke klarte bytte iso uten å bytte grep (som er et mareritt når man håndholder stor tung tele-optikk. Så da kan jeg ikke droppe å bruke denne magiske nye tingen. Jeg har forøvrig reassignet video-start/stop knappen i bildemodus til å fungere som modus-knapp.

Edit:

Den ekstra Fn knappen på fronten har jeg egentlig ikke funnet noe fornuftig bruk av (kommer sannsynligvis til å bli brukt til å switche mellom forskjellige innstillings-banker); satte den ene til horizont (som jeg bruker 2 ganger i skuddåret) og den andre til å bytte mellom FX/5:4/DX (bruker nesten aldri DX, men 5:4 brukes hyppig spesielt når bilder sendes direkte fra kamera). Fn3 knappen har jeg valgt å behold til nettverk. Det sparer meg for ekstremt med menytrykking når jeg skal switche ftp-server/wifi-kobling eller lignende.

Fn3 knappen har også en egen "LAN" lampe (lampen ligger ved siden av knappen); som fungere på kablet nett eller wifi. Den blinker litt i overkant mye og hardt; det er lys på den trådløse senderen så hadde vært fint om denne kunne slås av. At den blinker hele tiden hjelper ikke. Gi meg blinking når den prøver å koble opp; grønt kontinuerlig lys når alt er ok (kort-lampen lyser når den overfører uansett) og ikke minst blinkende orange lys når noe er galt med koblingen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hehe litt artig, men rett før jeg klikket meg inn her, postet Aust Agder Blad en nyhet fra samme arrangement og bilde av samme dama :p

Skikkelige lokalnyheter skal man lete lenger etter, overskriften lyder som følgende:
"Sjekk hvem som klappet for årets program fra Risør kammermusikkfest i Oslo i kveld." :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...