Gå til innhold

Nyttårsutfordring - Mini-ITX "gaming" build

Anbefalte innlegg

Har fått utfordring i å sette sammen en liten og nett gaming maskin. Etter å ha børstet støv av "hagla" og blitt bitt av CS:GO-basillen igjen, er det behov for en maskin dedikert til oppdraget.

Håper dere kan komme med litt innspill på et optimalt oppsett som vil dekke behovet. Ønsket budsjett er 3-4.000, men tror nok det skal være mulig å tøye opp til 5.000,- om nødvendig. Vil nok kombineres med en 1080p skjerm (kanskje 144hz) på sikt.

Det kan sees bort fra alt annet enn:

• Kabinett (enkelt og lite som kan tas med uten store problemer. Må ikke være Shuttle)
  • CPU
  • RAM
  • Skjermkort
  • PSU
  • HDD
  • Hovedkort

Har prøvd å sette sammen noe, men er svært lite kjent med den slags type komponenter. For det første er det langt over budsjett, så håper noen har noen gode råd i forhold til hva som kan passe.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=243000&view=m

Takker  :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen leter du etter brukte komponenter som passer ditt behov. Kronekursen er svak og komponentene er derfor ekstra dyre for tiden. Det krever litt mer av tiden din men det sparer deg noen kroner. Jeg kommer allikevel med noen tips til justeringer skal du kjøpe nytt.

RAM: Du kan starte med 1 stk 4 gb ram og utvide senere om det skulle være behov. Dersom du har kontroll på programmene som kjører skulle ikke 4 gb påvirke ytelsen nevneverdig.

SSD: Skal du ha SSD har du OCZ Trion serien som er billigere. Jeg vet at 850 EVO er en populær SSD men med et stramt budsjett kan du med fordel gå for OCZ Trion, der velger du mellom 100 kroner billigere og samme størrelse eller samme pris og dobbelt så stor plass.

Hovedkortet ditt er nok litt overkill for bruken. Kanskje et Asus H81I-Plus hadde vært tingen? Det er lite ytelse og mest funksjoner å hente der, så du trenger ikke er 1000 kroners hovedkort med mindre du skal fylle maksinen med disker, overklokke osv..

Skjermkort: Kan hende det finnes billigere AMD alternativ men her er jeg ikke særlig oppdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Tjaa... CS:GO er ikke akkurat spesielt krevende. Du bør kunne dra det rimelig bra, selv med to generasjoners gamle skjermkort. Noen her inne må vel ha erfaring med det?

Prosessor og minne - her er det enda mindre behov.. :)

Kabinett - unngå for all del Phanteks Evolv Enthoo ITX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Hva er galt med enthoo om jeg kan spørre?

Lite plass til disker og SSD.

Trangt hvis du har ATX strømforsyning.

Skjermkort har lite rom til å puste (ligger helt nedpå boksen til strømforsyningen)

Dårlig ventilering i toppe, og generelt mye varmere enn med f. eks Corsair 250D.

Hvis du installerer en AiO vannkjøler kan du like gjerne kjøpe varianten uten vindu - det ser helt latterlig ut.

Corsair 250D er bedre, men langt fra optimalt.. Jakten forsetter for min del..

Lenke til kommentar

snipp

Hvis man ikke bygger skikkelig vannkjøling i enthoo så har man ikke helt skjønt poenget med kabinettserien. Ja det følger med vifter og ja den kan brukes som en ordinær kasse. Men jeg føler man ikke bruker potensialet til kabinettet da. Det at det er lite plass til drev betyr ikke noe i en slik maskin. Man kan fint få inn nok GB til at det holder - resten går på NAS på nettverket.

Det er absolutt ikke et lurt kabinett å kjøpe hvis man ikke skal utnytte det. Og det er heller ikke et godt valg for TS i denne tråden, gitt sitt budsjett.

Men det er fortsatt et knakende bra bygd kabinett, som har et godt potensiale i et lite skall. Jeg kan glatt anbefale enthoo serien.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. 

Som nevnt så er det så og si kun CS:GO den vil bli benyttet til, som følge av at andre maskiner dekker alle andre behov. Tenker dermed at det ikke vil være noe problem å gå noen generasjoner tilbake på f.eks GPU. Men jeg har svært lite kjennskap til litt tidligere modeller, derfor tenkte jeg å høre her.

4GB vil nok også holde og se bort i fra 144 hz. Spillet vil nok bli spilt med lave grafikk innstillinger og oppløsning uansett, så kravet er egentlig bare at det skal kjøre optimal med høyest mulig FPS.

Om det er mirco eller mini kabinett spiller liten rolle. Tenkte mest at det kunne vært så lite som mulig mtp. at det ikke vil kreves så mye.

Skal ta å holde en utkikk på bruktmarkedet som dere tipser om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

snipp

Hvis man ikke bygger skikkelig vannkjøling i enthoo så har man ikke helt skjønt poenget med kabinettserien. Ja det følger med vifter og ja den kan brukes som en ordinær kasse. Men jeg føler man ikke bruker potensialet til kabinettet da. Det at det er lite plass til drev betyr ikke noe i en slik maskin. Man kan fint få inn nok GB til at det holder - resten går på NAS på nettverket.

Det er absolutt ikke et lurt kabinett å kjøpe hvis man ikke skal utnytte det. Og det er heller ikke et godt valg for TS i denne tråden, gitt sitt budsjett.

Men det er fortsatt et knakende bra bygd kabinett, som har et godt potensiale i et lite skall. Jeg kan glatt anbefale enthoo serien.

Så Phanteks sier dette kun er for selvbygget vannkjøling..?

Det er faktisk ganske billig i forhold til mange andre mini itx.

NAS.... Ja, selvfølgelig er det noe de fleste har :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...