MLhaugen Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hei. Jeg tok ut fra fondkontoen min i sommer og plasserte dem i en sparekonto for jeg ville ikke ta sjanse på min pensjon. Og jeg begynner å bli eldre så ville ikke ta sjansen, men nå på skattekortet virker det ut som dette er skrevet opp som lønn. Er det riktig? Jeg er blitt uføre for 3 år siden. Så jeg bare lurte om dette blir tatt som lønn og jeg vil få mindre lønn hele neste år pga dette er som sagt beregnet som lønn. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Kontakt skatteetaten og fiks ligningen din hvis det er feil. Lenke til kommentar
MLhaugen Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Jeg vet ikke om det er riktig og ta det med som lønnetarbeid, eller ikke. Så vet ikke om det er feil Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Opplysninger om sommerens uttak har ikke fått noe å si for skattekortet som ble skrevet ut i desember. 1 Lenke til kommentar
MLhaugen Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Men det står: Lønn m.v. 72.000 Uføretrygd fra folketr. 270 500 26 % skattetrekk av dine inntekter. Betyr ikke det at dem har regnet ut at jeg har jobbet? Hmm. For jeg har hatt 0 i inntekt. Lenke til kommentar
MLhaugen Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 For ifjor hadde jeg 18.5% skattetrekk. Nå har jeg plutselig 26%, og ingenting har forandret seg. Har samme inntekt, samme lån utenom det har blitt betalt litt ned hver mnd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Med mindre du endret skattekortet ditt sent i 2015 bygger opplysningene i skattekortet for 2016 på selvangivelsen for inntektsåret 2014. Hvis du i 2014 mottok AAP deler av året vil dette slå ut som "lønn", og du vil da få en lønnspost på skattekortet for 2016. 1 Lenke til kommentar
lurerlurer Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Det gjorde jeg ikke, men jeg fikk etterbetalt noen penger da. Som var på kroner ca 92.000kr før skatt. Kanskje det er det? Burde jeg ringe å spørre om jeg kan få lavere %, for jeg trenger virkelig den 1.000kr jeg trekker mer enn ifjor. Takk for at du tar tid for å svare meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå