Shootas86 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hei, Ny her på forum å viste ikke hvilken kategori jeg skulle poste dette spm i da det innebærer : ruter og ekstern hardisk. Problemet er som følger: Har en asus rt-ac66u ruter å har kobblet til en ekstern hardisk til denne. Er det noen mulighet å kobble denne hardisken slik at den ekstrakter RAR filer automatisk? Vis jeg ekstrakter via mac air som jeg bruker så går det knall fort, det samme gjøre det vis jeg har hardisken kobblet til macen, MEN ikke når jeg gjør det via lokal nettet mitt :s En fil på 4 gb kan bruke 1 times tid via nettet å ekstrakte. Å dette forutsetter at macen er i våken tilstand. Håper det er noen smarte sjeler som har noen tips om å få ruteren/eksterne hardisken til å ekstrakte automatisk, da ingen ting mellom lagres på macen min Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Det er fordi at å flytte mange små enkeltfiler over nett tar mye lengre tid enn å flytte én stor fil - det er nok dette du ser resultatet av. I tillegg viser egen erfaring med Winrar at programmet er ineffektivt når du skal pakke ut filer direkte på et tregt medium - f.ex. usb1 minnepinne eller nettverksdisk (bruker ikke winrar selv nå, bruker 7-zip pga det er gratis + ofte bedre komprimering på filer). Derfor er det mest sansynligvis mest effektivt å pakke ut filene til lokal disk/ssd for deretter å kopiere til nettverksmappe. Bruker du Windows, kan Teracopy anbefales. 1 Lenke til kommentar
Shootas86 Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Alle filene ligger allerede på hardisken når jeg ekstrakter. Jeg går inn på nettverksdisken i macen å ekstrakter mappen der den er. er helt sørgelig hvor tregt det går:s hardisken i seg selv er temmelig rask. Går det ann å installere type winrar på nettverks hardisken å ekstrakte der? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Går det ann å installere type winrar på nettverks hardisken å ekstrakte der? Eh, ja forsåvidt - om du vil legge litt ressurser i det. Fremgangsmåten vil da være: Erstatt OS på ruteren med Linux (dersom mulig). Legg inn rar - kommandolinjeversjon - på ruteren (finnes en Linux-versjon, kommando-linje). Lag et script elns. som søker etter nye filer i en gitt mappe. Eventuelt bruk et annet pakkeprogram. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Hvis det er en film i .rar arkivet, kan du bruke XBMC (nå Kodi) til å spille av filmen direkte fra arkivet.Med mindre det faktisk er kompresjon inni bildet her... Endret 11. januar 2016 av Caddy Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Alle filene ligger allerede på hardisken når jeg ekstrakter. Jeg går inn på nettverksdisken i macen å ekstrakter mappen der den er. er helt sørgelig hvor tregt det går:s hardisken i seg selv er temmelig rask. Går det ann å installere type winrar på nettverks hardisken å ekstrakte der? Forstår jeg deg rett når jeg sier at du har koblet disken til ruteren, på disken ligger allerede rar-filene du skal ekstrakte, og du forsøker, via en annen maskin på nettverket, å ekstrakte disse filene inn på den samme harddisken? Filene ekstraktes isåfall ikke direkte fra disken til disken, men går innom maskinen du bruker i mellomtiden der selve dekomprimeringen gjøres, før de ferdig ekstrakterte filene sendes tilbake til disken. Kanskje ikke nøyaktig i rekkefølge, men poenget er at all data må sendes over nettverket, frem og tilbake. Altså tyner du linjen din begge veier. I tillegg kommer noe tid til selve dekomprimeringen. Dekomprimering av filer er en prosess som krever en prosessor for å utføres. Altså kan ikke disken selv utføre dette. Ruteren skulle i teorien kunne utføre det ettersom den har en prosessor innebygget (mer spesifikt en 600 MHz Broadcom-prosessor). Problemet er at ruterens operativsystem ikke er bygget for at du selv skal kunne installere apps og gjøre hva du vil på den. Skal dette være mulig må det nesten være innebygget støtte for det i ruterens operativsystem, noe jeg tviler på. DD-WRT kunne vært en mulighet, men jeg vet heller ikke om dette støtter dekomprimering av filer som en egen tjeneste. Tryggeste og greieste løsningen må være å investere i en Raspberry Pi som gjør jobben for deg tenker jeg. edit: Da enten i form av at den gjør jobben macen din gjør over nettverket i dag - noe som ikke vil gå raskere, men du slipper å ha macen på, og en RPi krever betydelig mindre strøm, eller at du kobler disken direkte til RPi med USB, og finner en måte å aksessere den via nettverket på derfra. edit2: Et annet alternativ som involverer RPi er å flytte rar-filene til den (krever at du utstyrer den med tilstrekkelig lagringsplass og filformat som støtter store nok filer), la den ta seg av dekomprimeringen og deretter la den flytte ferdig dekomprimerte filer inn på nettverksdisken. Endret 11. januar 2016 av srbz Lenke til kommentar
Shootas86 Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Alle filene ligger allerede på hardisken når jeg ekstrakter. Jeg går inn på nettverksdisken i macen å ekstrakter mappen der den er. er helt sørgelig hvor tregt det går:s hardisken i seg selv er temmelig rask. Går det ann å installere type winrar på nettverks hardisken å ekstrakte der? Forstår jeg deg rett når jeg sier at du har koblet disken til ruteren, på disken ligger allerede rar-filene du skal ekstrakte, og du forsøker, via en annen maskin på nettverket, å ekstrakte disse filene inn på den samme harddisken? Filene ekstraktes isåfall ikke direkte fra disken til disken, men går innom maskinen du bruker i mellomtiden der selve dekomprimeringen gjøres, før de ferdig ekstrakterte filene sendes tilbake til disken. Kanskje ikke nøyaktig i rekkefølge, men poenget er at all data må sendes over nettverket, frem og tilbake. Altså tyner du linjen din begge veier. I tillegg kommer noe tid til selve dekomprimeringen. Dekomprimering av filer er en prosess som krever en prosessor for å utføres. Altså kan ikke disken selv utføre dette. Ruteren skulle i teorien kunne utføre det ettersom den har en prosessor innebygget (mer spesifikt en 600 MHz Broadcom-prosessor). Problemet er at ruterens operativsystem ikke er bygget for at du selv skal kunne installere apps og gjøre hva du vil på den. Skal dette være mulig må det nesten være innebygget støtte for det i ruterens operativsystem, noe jeg tviler på. DD-WRT kunne vært en mulighet, men jeg vet heller ikke om dette støtter dekomprimering av filer som en egen tjeneste. Tryggeste og greieste løsningen må være å investere i en Raspberry Pi som gjør jobben for deg tenker jeg. edit: Da enten i form av at den gjør jobben macen din gjør over nettverket i dag - noe som ikke vil gå raskere, men du slipper å ha macen på, og en RPi krever betydelig mindre strøm, eller at du kobler disken direkte til RPi med USB, og finner en måte å aksessere den via nettverket på derfra. edit2: Et annet alternativ som involverer RPi er å flytte rar-filene til den (krever at du utstyrer den med tilstrekkelig lagringsplass og filformat som støtter store nok filer), la den ta seg av dekomprimeringen og deretter la den flytte ferdig dekomprimerte filer inn på nettverksdisken. Hei. Takk for svar. Grunnen til at jeg ønsker å få .rar ekstraktet er grunnet film. Jeg bruker apple tv4 til avspilling, Har fått instalert kodi på denne men siden den ikke er støttet av appletv enda så er hele film opplevelsen noe redusert, grunnet *treghet* et avspillings programmen som ligger i app store på apple tv heter : infuse pro å verket temmelig bra , men støtter ikke rar filer:( Ser ut som jeg må vente til kodi kommer offesielt til apple tv:( Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Du får pakke ut filene manuelt da. Både 7-zip og winrar kan pakke ut fra mange rar-filer samtidig*. * Nei ikke sånn som du kanskje missforstår, utpakking fra de komprimerte filene utføres sekvensielt - men du slipper å trykke på hver enkelt fil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå