Gå til innhold

Reparasjon av støvsuger - (Volta Essensio 2000W)

Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Jeg har et problem med denne støvsugeren. Den funker, men den lager veldig høy surklelyd som er sykt irriterende. Jeg har ikke gjort noe med den, den plutselig bare ble slik. Ja jeg har byttet pose, og jeg har skrudd fra hverandre hele greia nå. Lyden kommer fra området rundt tennspolen og det kommer litt mer enn naturlig med gnister herfra så det lukter svidd. Kan ikke se noen fremmedlegemer, så jeg tenker som så at det kan være lurt å sjekke etter deler om det er å få tak i.

Spørsmålet blir vel egentlig hvor kan jeg finne deler til denne(har googlet uten stort hell) og eventuelt noen som vet hvorfor dette har skjedd ?

EDIT: Støvsugeren er rundt 5år gammel.

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Det å kjøpe nytt produkt er alltid siste utvei for meg. Jeg blir oppriktig forbanna når det ikke finnes løsninger for å fikse et produkt. Det finnes jo deler til biler eller datamaskiner å få kjøpt, så hvorfor ikke en støvsuger? jeg ble lettere sjokkert ved første forsøk på å finne en deleforhandler  :dontgetit: Må nok avvente litt på svar fra Elkjøp, så får vi se om de kanskje blir deledistributøren...

Lenke til kommentar

... så jeg tenker som så at det kan være lurt å sjekke etter deler om det er å få tak i.

Hva slags deler leter du etter da? På vanlige støvsugere får man ikke tak i børster eller andre motordeler, kun komplett motor. De er vanligvis ikke bygget for å kunne bytte smådeler og det er også et spørsmål og kostnader og logistikk.

Det å kjøpe nytt produkt er alltid siste utvei for meg. Jeg blir oppriktig forbanna når det ikke finnes løsninger for å fikse et produkt.

Men hva forvente du at det skal koste å fikse et produkt? Billige støvsugere er bruk og kast fordi det vil koste mye mer å fikse enn å kjøpe nytt. Vet ikke hvor mye du har betalt og hvilken versjon av Volta Essensio du har, men de prisene jeg fant så var nivået 700 - 1000 kr. Og da er det vel ikke så økonomisk å bytte ut motor som koster ca kr 500 + frakt (+ evnt masse penger for jobben hvis man ikke gjør det selv). Det hjelper ikke med ny motor når resten av maskinen og utstyr/slange/munnstykker er slitt etter 5 års bruk

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

http://reservedeler.electrolux.no/category/Gulvpleie/St%C3%B8vsugere

Der kan du finne reservedeler til din støvsuger ;) .

Jeg har ikke Electrolux.

... så jeg tenker som så at det kan være lurt å sjekke etter deler om det er å få tak i.

Hva slags deler leter du etter da? På vanlige støvsugere får man ikke tak i børster eller andre motordeler, kun komplett motor. De er vanligvis ikke bygget for å kunne bytte smådeler og det er også et spørsmål og kostnader og logistikk.

Det å kjøpe nytt produkt er alltid siste utvei for meg. Jeg blir oppriktig forbanna når det ikke finnes løsninger for å fikse et produkt.

Men hva forvente du at det skal koste å fikse et produkt? Billige støvsugere er bruk og kast fordi det vil koste mye mer å fikse enn å kjøpe nytt. Vet ikke hvor mye du har betalt og hvilken versjon av Volta Essensio du har, men de prisene jeg fant så var nivået 700 - 1000 kr. Og da er det vel ikke så økonomisk å bytte ut motor som koster ca kr 500 + frakt (+ evnt masse penger for jobben hvis man ikke gjør det selv). Det hjelper ikke med ny motor når resten av maskinen og utstyr/slange/munnstykker er slitt etter 5 års bruk

Det er ingen slitasje av betydning noe sted annet enn motoren. Såklart ville jeg gjort jobben selv. Det er ikke akkurat hokus pokus og bytte et par ledninger og skru sammen. Hadde noen startet å skape et marked for reservedeler, ville prisene over tid blitt presset ned, så vi slipper å virkelig bare kaste fullgode varer som har en liten ripe i lakken. Tenk deg om alle dine pc-deler var sveiset fast. En dag konker et av minnekortene. Du må kaste hele maskinen fordi hovedkortet og alt eller er sveiset fast. MEN slik er det ikke, fordi noen har skjønt at det ville jo vært ren og skjær galskap. 

Lenke til kommentar

http://reservedeler.electrolux.no/category/Gulvpleie/Støvsugere

Der kan du finne reservedeler til din støvsuger ;) .

Jeg har ikke Electrolux.

Jo, indirekte. Noen modeller selges også under begge navn i noen markeder. Electrolux produserer/eier Volta. Hvis du går inn på lenken og slår inn maskinens produksjonsnr (PNC) så ser du hvilke deler som kan skaffes.

Det er ingen slitasje av betydning noe sted annet enn motoren.

Hvis maskinen er 5 år gammel regner jeg med at børstene på kombimunnstykket er temmelig slitt. På så gamle billige maskiner pleier de fleste også å få problemer med slangen.

Hadde noen startet å skape et marked for reservedeler, ville prisene over tid blitt presset ned, så vi slipper å virkelig bare kaste fullgode varer som har en liten ripe i lakken.

Igjen, hvilke deler spør du etter? Det er ikke et marked for annet enn tilbehør på så rimelige produkter. Det er ikke så mye "gjør det selv"-løsninger på slike produkter for de fleste, og med verkstedenes timepris er det ulønnsomt å reparere.

Tenk deg om alle dine pc-deler var sveiset fast. En dag konker et av minnekortene. Du må kaste hele maskinen fordi hovedkortet og alt eller er sveiset fast. MEN slik er det ikke, fordi noen har skjønt at det ville jo vært ren og skjær galskap.

Dårlig sammenlikning. På billige bærbare er det ikke så mange deler som kan byttes, mens på stasjonære kvalitetsmaskiner er alt utskiftbart fordi det kan oppgraderes og er laget for selvbygging. Hvor mange støvsugere lages med mulighet for å bygge selv eller for å oppgradere hw?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Jepp fant ut nå at jeg kunne handle hos dem. Alle deler var utbyttbare. Motoren koster 499kr så jeg må tygge litt på den. 

Børstene på munnstykket er absolutt ikke slitt i det hele tatt. Hvor mye tror du disse slites ved å dras over et parkettgulv med særdeles lav friksjon ? Problemer med slangen ? Det er et tjukt rør det blåser støv gjennom, vet ikke helt om du skjønner hva du prater om her ;)

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen formening om friksjonen på dine gulv, men jeg mener at jeg vet hva jeg prater om utifra min egen erfaring med produktene og alle reklamasjoner fra kunder jeg har vært borti etter temmelig mange år i bransjen. Derfor visste jeg også at lenken som ble oppgitt var helt korrekt hvis du vil bestille deler.

Mulig du steller vesentlig bedre med maskinen enn gjennomsnittsbrukeren, men at børstene på munnstykket er absolutt ikke slitt i det hele tatt etter 5 år tror jeg ikke før jeg får se det. ;) Men jeg har mange ganger sett det motsatte etter et par års bruk. Slangen er ikke et rør, men en plastslange som ofte på billige maskiner slites i festene mot endestykket.

Lenke til kommentar

Utfordringen din er at støvsugere drar all lufta den suger gjennom motoren etter at den har vært gjennom pose og filter og som kjent er ikke alle partiklene helt borte enda.

Dette kan ta knekken på lagrene og jeg misstenker at surklingen du snakker om er lagrene som synger på siste verset.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...