Gå til innhold

Oculus gir bort en gratis Oculus Rift til Kickstarter-støttere


Anbefalte innlegg

Her: https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luckey_founder_of_oculus_and_designer/

 

Det er mye lesing, men veldig interessant og bør leses helt gjennom om man er interessert i VR :)

 

Jeg ser ikke noe ordentlig svar for kostander her, de sier "we don't make money on the occulus rift", det er en intensjonelt vag påstand som godt kan bake inn ting som utviklingskostander. 

 

" I wish I could share the detailed breakdown, but I cannot, for both internal and partner related reasons. "

 

I tillegg er det noen underlig påstander blandet inn, feks:

 

"and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses"

 

Noe som åpenbart ikke er riktig. Det er ikke mer komplisert å lage dette enn ett high-end-objektiv.

 

Det er sant at mobiler ikke har 90 Hz, men mange har AMOLED, og de mobilskjermene er bedre på andre måter enn skjermene i riften. Feks er de større.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her: https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luckey_founder_of_oculus_and_designer/

 

Det er mye lesing, men veldig interessant og bør leses helt gjennom om man er interessert i VR :)

 

Jeg ser ikke noe ordentlig svar for kostander her, de sier "we don't make money on the occulus rift", det er en intensjonelt vag påstand som godt kan bake inn ting som utviklingskostander. 

 

" I wish I could share the detailed breakdown, but I cannot, for both internal and partner related reasons. "

 

I tillegg er det noen underlig påstander blandet inn, feks:

 

"and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses"

 

Noe som åpenbart ikke er riktig. Det er ikke mer komplisert å lage dette enn ett high-end-objektiv.

 

Det er sant at mobiler ikke har 90 Hz, men mange har AMOLED, og de mobilskjermene er bedre på andre måter enn skjermene i riften. Feks er de større.

 

AtW

 

 

At mobilskjermer er større betyr ikke at de er bedre. Oculus valget bevisst å splitte skjermene fordi det gir bedre innlevelse og bilde.

Han forklarer lenger nede at han mente at linsene er vanskeligere og mer komplekse å lage enn linseelementer i et DSLR objektiv.

 

Han skriver også direkte, som jeg linket til, at WE ARE NOT MAKING MONEY ON  RIFT HARDWARE.

 

Noe slikt kan han ikke lyve om. Det ville bli oppdaget og gitt pes både til oculus og facebook, samtidig som det ville svekket troverdigheten til oculus i fremtiden.

 

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere det som over all sannsynlighet er fakta med tanke på den begrensede kunnskapen du har om dette? Du vet vel ingenting om hvordan skjermene lages?

 

Og AMOLED er ikke av samme tech som oled skjermene i riften overhodet.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

At mobilskjermer er større betyr ikke at de er bedre. Oculus valget bevisst å splitte skjermene fordi det gir bedre innlevelse og bilde.

Han forklarer lenger nede at han mente at linsene er vanskeligere og mer komplekse å lage enn linseelementer i et DSLR objektiv.

 

Han skriver også direkte, som jeg linket til, at WE ARE NOT MAKING MONEY ON  RIFT HARDWARE.

 

Noe slikt kan han ikke lyve om. Det ville bli oppdaget og gitt pes både til oculus og facebook, samtidig som det ville svekket troverdigheten til oculus i fremtiden.

 

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere det som over all sannsynlighet er fakta med tanke på den begrensede kunnskapen du har om dette? Du vet vel ingenting om hvordan skjermene lages?

 

Og AMOLED er ikke OLED!

 

Jo, det betyr at de er bedre på andre måter, som jeg skrev. Selvfølgelig har de valgt å splitte skjermene, om ikke hadde det ikke vært en VR-brille. Hva så? Poenget her er produsksjonskostandene.

 

Og, det gir i det minste mer mening, men de sier jevnlig ting som ikke er riktig da, med vilje eller fordi de uttaler seg utydelig.

 

Selvfølgelig kan man lyve om det, vanskelig å etterprøve 100% om det er riktig, og de har jo sagt feil ting om prisen før med små konsekvenser. Er det sikkert de lyver? Nei, på ingen måte, men synes det høres rart ut at det faktisk er 5000-6000 i produksjonskostand for delene i et slikt produkt.

 

Er det sannsynligvis fakta? Ja, det er nok sikkert mer sannsynlig at det er fakta enn at det ikke er det, men jeg synes ikke det er det "Over all sannsynlighet".

 

Og jo, AMOLED er OLED.

 

AtW

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

Jo, det betyr at de er bedre på andre måter, som jeg skrev. Selvfølgelig har de valgt å splitte skjermene, om ikke hadde det ikke vært en VR-brille. Hva så? Poenget her er produsksjonskostandene.

 

Og, det gir i det minste mer mening, men de sier jevnlig ting som ikke er riktig da, med vilje eller fordi de uttaler seg utydelig.

 

Selvfølgelig kan man lyve om det, vanskelig å etterprøve 100% om det er riktig, og de har jo sagt feil ting om prisen før med små konsekvenser. Er det sikkert de lyver? Nei, på ingen måte, men synes det høres rart ut at det faktisk er 5000-6000 i produksjonskostand for delene i et slikt produkt.

 

Er det sannsynligvis fakta? Ja, det er nok sikkert mer sannsynlig at det er fakta enn at det ikke er det, men jeg synes ikke det er det "Over all sannsynlighet".

 

Og jo, AMOLED er OLED.

 

AtW

 

 

Igjen så bommer du ang skjermene.

Ville det ikke vært VR-brille om ikke de splittet skjermene?

 

Kan du ta forklare meg hvorfor DK2 bruker skjermen fra Note 3 i sin opprinnelige form?

 

Jeg refraserte utsagnet mitt rett etter på til dette, var litt kjapp med skrivingen:

"Og AMOLED er ikke av samme tech som oled skjermene i riften overhodet."

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

Igjen så bommer du ang skjermene.

Ville det ikke vært VR-brille om ikke de splittet skjermene?

 

Kan du ta forklare meg hvorfor DK2 bruker skjermen fra Note 3 i sin opprinnelige form?

 

Jeg refraserte utsagnet mitt rett etter på til dette, var litt kjapp med skrivingen:

"Og AMOLED er ikke av samme tech som oled skjermene i riften overhodet."

 

Nei, ford du må jo ha to forskjellige skjermbilder når man har en VR-brille. Greit nok, man kan ha en billigløsning med å ha en fysisk sperre mellom de to delene, men da splitter man jo også opp skjermbildet.

 

Hva slags OLED-tech er det i disse brillene da? Mener du det er PMOLED?

 

AtW

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

Nei, ford du må jo ha to forskjellige skjermbilder når man har en VR-brille. Greit nok, man kan ha en billigløsning med å ha en fysisk sperre mellom de to delene, men da splitter man jo også opp skjermbildet.

 

Hva slags OLED-tech er det i disse brillene da? Mener du det er PMOLED?

 

AtW

 

AtW...

 

I Oculus Rift DK2 er det en solid-piece original Note 3 skjerm.

Vær vennlig å slutt å si noe annet når du ikke har kunnskap om det du snakker om. Det blir ukultur av slikt.

Det er heller ingen fysisk sperre/deling på midten.

https://youtu.be/-HoHkFgslJc?t=2m49s

 

Det sendes også kun en vanlig bildefeed ut fra HDMI porten på 1920x1080, akkurat slik det gjør til en vanlig dataskjerm. Bildet deles i to i GPU, ikke fysisk i brillene.

 

Slik ser feeden som sendes ut til Rift DK2 ut:

 

post-131058-0-59760600-1452177107_thumb.jpg

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

AtW...

 

I Oculus Rift DK2 er det en solid-piece original Note 3 skjerm.

Vær vennlig å slutt å si noe annet når du ikke har kunnskap om det du snakker om. Det blir ukultur av slikt.

Det er heller ingen fysisk sperre/deling på midten.

https://youtu.be/-HoHkFgslJc?t=2m49s

 

Det sendes også kun en vanlig bildefeed ut fra HDMI porten på 1920x1080, akkurat slik det gjør til en vanlig dataskjerm. Bildet deles i to i GPU, ikke fysisk i brillene.

 

Slik ser feeden som sendes ut til Rift DK2 ut:

 

attachicon.gifVox-Machinae-Oculus-Rift-2.jpg

 

Det er jo en fysisk sperre, om ikke så hadde du fått krysskontaminering fra det høyre skjermbildet over på den venstre skjermen og motsatt, det er jo helt åpenbart stengt av mellom de to halvdelene på DK2? Akkurat som det er på "google-cardboard"-aktige varianter. Uten noen sperre imellom hadde man ikke fått 3D, man må stenge av så venstre øye kun ser sin del.

 

Og apropos ukultur av feilinformasjon, hva slags OLED mener du det er i Occulus rift?

 

AtW

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

Det er jo en fysisk sperre, om ikke så hadde du fått krysskontaminering fra det høyre skjermbildet over på den venstre skjermen og motsatt, det er jo helt åpenbart stengt av mellom de to halvdelene på DK2? Akkurat som det er på "google-cardboard"-aktige varianter. Uten noen sperre imellom hadde man ikke fått 3D, man må stenge av så venstre øye kun ser sin del.

 

Og apropos ukultur av feilinformasjon, hva slags OLED mener du det er i Occulus rift?

 

AtW

 

En fysisk sperre på veien mellom linsene og ned til skjermen ja, men ikke en sperre som deler skjermen i to.

Vel, nå jobber ikke jeg i Oculus, så jeg kan ikke si noe 100% men jeg er overbevist om at de helt nye skjermene designet for VR ikke er av samme skjermteknologi som man finner i eksisterende mobilskjermer som var det du begynte å snakke om.

 

Jeg har ikke gjort ukultur av å spre feilinformasjon, det er det du som har gjort her AtW.

Men hvis Oculus en gang forteller at de har brukt samme skjermteknologi som en eksisterede mobilskjerm eller har basert seg på dette skal jeg med varmt hjerte beklage og sende deg en blomsterbukett. Dette kan du sitere meg på senere om du vil :)

Endret av Dysfunctional
Fjernet quotes for enklere lesning
Lenke til kommentar

 

 

En fysisk sperre på veien mellom linsene og ned til skjermen ja, men ikke en sperre som deler skjermen i to.

Vel, nå jobber ikke jeg i Oculus, så jeg kan ikke si noe 100% men jeg er overbevist om at de helt nye skjermene designet for VR ikke er av samme skjermteknologi som man finner i eksisterende mobilskjermer som var det du begynte å snakke om.

 

Jeg har ikke gjort ukultur av å spre feilinformasjon, det er det du som har gjort her AtW.

Men hvis Oculus en gang forteller at de har brukt samme skjermteknologi som en eksisterede mobilskjerm eller har basert seg på dette skal jeg med varmt hjerte beklage og sende deg en blomsterbukett. Dette kan du sitere meg på senere om du vil :)

 

 

En fysisk sperre som deler skjermbildet i to var poenget mitt. Men greit nok, jeg ser at jeg kan ha uttalt meg på en måte som kan misforstås, det jeg ville fram til er at alle VR-briller må sende et unikt bilde til hvert øye.

 

Og for å presisere, jeg sa det var AMOLED, hverken mer eller mindre. Og det vil det med 99% sikkerhet være.

 

Hva konkret mener du er feilinformasjon som jeg har kommet med?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg orker faktisk ikke å diskutere mer med deg nå. Har ingen problemer med å fremlegge flere argumenter, men jeg tror sannsynligheten for at du fortsetter å kverulere bare for å kverulere som du ofte gjør, vil være ganske stor.

Du får tenke det du tenker og så får jeg tenke det jeg tenker :)

Lenke til kommentar

Jeg orker faktisk ikke å diskutere mer med deg nå. Har ingen problemer med å fremlegge flere argumenter, men jeg tror sannsynligheten for at du fortsetter å kverulere bare for å kverulere som du ofte gjør, vil være ganske stor.

Du får tenke det du tenker og så får jeg tenke det jeg tenker :)

 

Jeg har vært ganske nøktern i disse diskusjonene, og i liten grad sagt noe med særlig sprengstoff i, og det er ikke bare meg heller. Du reagerer veldig sterkt på alt som ikke er ekstremt positivt om Occulus Rift. Jeg gleder meg også til den kommer, og kommer antakelig til å kjøpe men det betyr ikke at alt er 100% fryd og gammen. Det er ihvertfall fint om du lar være å slenge ut feilaktige påstander om "feilinformasjon" og "kverulering" og så bare si at du ikke orker å faktisk vise at det står noe bak de tomme påstandene. Orker du ikke, så er det greit, å slenge dritt og så plutselig ikke orke når du blir konfrontert med det er ikke en spesielt heldig måte å diskutere på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...