Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobbing... mulighet til å få fri rettshjelp og fått vurdert om jeg har en sak?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å fungere, etter omfattende mobbing gjennom barneskolen som på mange vis har ødelagt meg. Som en direkte følge av mobbingen har jeg endt opp med diverse psykiske plager, deriblandt schizoid personlighetsforstyrrelse, spiseproblemer og angst - og jeg sliter enormt med å stole på folk; dermed lever jeg en isolert og trasig tilværelse. Jeg er usikker på om jeg noensinne kommer til å være instand til å takle en fulltidsjobb, og nå går jeg på 5.te året med arbeidsavklaringspenger mens jeg sliter meg gjennom behandlinger og utredninger uten utsikt til noe spesielt forbedring.

Mobbingen skjedde når jeg gikk på barneskolen, og tross gjentatte forsøk på å få skolen til å ta den på alvor, opplevde vi aldri at de tok oss på alvor. Jeg ble stemplet som taper og gang på gang ble mobbingen håndtert på feil måte og/eller ignorert. Blandt annet ble jeg puttet i en liten klasse sammen med alle mobberne og problembarna, fordi de da fikk skånet "resten av klassen" mot mobberne. Miljøet var helt elendig, det haglet fram og tilbake med drapstrusler og man kunne aldri føle seg trygg. Ved et tilfelle holdt en av mobberne på å kvele kameraten min. Ved et annet, så opplevde jeg på en tur i skolens regi at en av mobberne skulle drepe meg, og han var såpass ute av kontroll at de voksne ikke kunne stoppe han - så jeg satt der på rommet med en kniv og ventet på at han skulle komme og ta meg - ventet på å dø. Dette sitter i meg enda. (Hvordan reagerte skolen på dette tilfellet? Jeg ble sendt hjem...)

Det værste jeg opplevde fra skolens side var å bli låst inne med en ufaglært assistent som julte meg gul og blå. Alt jeg ville var å komme meg vekk, og han lot det ikke skje - med makt. Helt uholdbart. Spesielt denne hendelsen sitter i meg sterkt, han knakk meg og viste meg at det eneste som hjelper er vold. Nå i voksen alder vet jeg bedre. Det sitter i meg enda at det å bli fratatt kontrollen er helt uaktuelt, og jeg har store problemer med å sette meg selv i situasjoner jeg ikke kan komme ut av.

Jeg er usikker på om jeg er sterk nok til å takle en sak, og om jeg i det heletatt har en sak. (Selv om skolen åpenbart har sviktet, så er det jo ikke sikkert at det fins nok bevis til at det holder i en sak nå i ettertid.) Men allikevel - det hadde vært greit å få dette vurdert av en advokat. Er dette noe jeg kan få fri rettshjelp til?

Når må det isåfall skje? Nærmer jeg meg eventuelle foreldringsfrister? Det holder på å bli noen år siden dette skjedde - jeg er født i 1989.

Anonymous poster hash: faa64...688
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo ikke utenkelig at staten kan gi fri rettshjelp til å gå til sak mot en kommune. Det kan vel godt tenkes.

Vet ikke hvem som står bak denne websiden, men med et halvt øyelokk så ser jo innholdet rimelig rett ut:

http://www.fri-rettshjelp.no/

Her har vi vel noe av det mer formelle regelverket:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1980-06-13-35

Se ellers denne formuleringen i paragraf 11:

I andre saker kan det unntaksvis innvilges fritt rettsråd dersom det økonomiske vilkåret etter annet ledd er oppfylt og saken objektivt sett berører søker i særlig sterk grad. 

Gjetter på at det kan være mulig å oppnå fri rettshjelp i en mobbesak.

Fri rettshjelp gis vel vanligvis av private advokater.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mobbesaker kan omfattes av fri rettshjelp etter rettshjelpsloven § 11 annet ledd nr. 3, personskadeerstatning. Bestemmelsen omfatter både fysisk og psykisk skade, og både psykisk årsak og psykisk følge, jfr. Justisdepartementets rundskriv G-12/2005. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Mobbesaker kan omfattes av fri rettshjelp etter rettshjelpsloven § 11 annet ledd nr. 3, personskadeerstatning. Bestemmelsen omfatter både fysisk og psykisk skade, og både psykisk årsak og psykisk følge, jfr. Justisdepartementets rundskriv G-12/2005. 

Men hvordan er det med foreldelsesfrister og sånt?

Holder tiden på å løpe fra meg?

Lenke til kommentar

Fant dette her:

https://www.advokat.no/kompetanseomraader/erstatningsrett/voldsoffererstatning/foreldelse-i-mobbesaker/

Hovedregelen om den treårige foreldelsesfristen er at den i alle fall begynner å løpe fra det tidspunkt da det ble aktuelt å søke uføretrygd, og kanskje også noe før dette. Før dette tidspunkt kan man ha vært innvilget sykepenger, rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring mv. Som utgangspunkt begynner ikke treårsfristen å løpe før man har fått utført en sakkyndig vurdering, med mindre det foreligger konkrete opplysninger om et årsaksforhold.

Først våren 2014 ble det aktuelt å tenke i retning uføretrygd, og satt igang grundig utredning av spesialist. Fram til da, så har det vært uaktuelt - målet hele veien fram til da gjennom NAV-mølla var å få hjelp til å komme meg over i normal jobb. Det snudde, når både jeg og saksbehandleren etterhvert så at det faktisk ikke går. Jeg har ikke kommet dit at problemene er godt nok dokumentert enda, men det er tydelig hvilken vei det går.

Er jeg da kommet så langt at jeg bør ta tak i dette med advokat nå?

Hvordan finner jeg en advokat som egner seg til en sånn sak? Anonymous poster hash: faa64...688

Lenke til kommentar

Foreldelsesfristen begynner senest å løpe fra da det blir aktuelt å søke uføretrygd. Hvis dette ble aktuelt for deg våren/sommeren 2014 vil foreldelsesfristen senest utløpe en gang sommeren/høsten 2017. Den kan utløpe tidligere, avhengig av hvor mye kunnskap du har hatt om plagene dine og årsaken til dem. 

Det tar tid å forberede en erstatningssak. Du bør derfor kontakte advokat nå hvis du skal gjøre det. Du bør kontakte en advokat som er spesialist på personskadefeltet. Advokatforeningens tjeneste Advokatenhjelperdeg kan hjelpe deg å finne en lokal advokat som jobber med dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil at staten skal gi deg fri rettshjelp for å saksøke staten? Ta heller en prat med en privat advokat.

Greit nok at du vil dra politikken din inn i alt mulig, men kan du i det minste spare deg for å gi folk direkte feil informasjon for score ett billig poeng?

AtW

• Liker 6
Lenke til kommentar

Du vil at staten skal gi deg fri rettshjelp for å saksøke staten? Ta heller en prat med en privat advokat.

Greit nok at du vil dra politikken din inn i alt mulig, men kan du i det minste spare deg for å gi folk direkte feil informasjon for score ett billig poeng?

AtW

Feil innrømmes i denne saken i lys av Krikkerts innlegg. Beklager. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så dette kommer inn under økonomisk behovsprøvd fri rettshjelp? Har et par små spørsmål i den forbindelse:

Jeg ser på www.fri-rettshjelp.no at det refereres til søker/søkers husstand. Jeg bor hjemme, siden jeg ikke har helse til å bo for meg selv - håper og tror at økonomien til mine foreldre vil være relevant i denne sammenhengen, men spør allikevel - har det noen innvirkning?

Formuen min er også litt rotete registrert - jeg er sikker på at jeg er innenfor beløpsgrensen, men jeg har en bil, og en halvpart i et lån på en hytte som ikke kommer med på selvangivelsen. Har tenkt å få ryddet opp i det, etterhvert - men får jo ikke gjort det nå. Det er vel ikke til hinder for å søke om rettshjelp?

Foreldelsesfristen begynner senest å løpe fra da det blir aktuelt å søke uføretrygd. Hvis dette ble aktuelt for deg våren/sommeren 2014 vil foreldelsesfristen senest utløpe en gang sommeren/høsten 2017. Den kan utløpe tidligere, avhengig av hvor mye kunnskap du har hatt om plagene dine og årsaken til dem. 

Det tar tid å forberede en erstatningssak. Du bør derfor kontakte advokat nå hvis du skal gjøre det. Du bør kontakte en advokat som er spesialist på personskadefeltet. Advokatforeningens tjeneste Advokatenhjelperdeg kan hjelpe deg å finne en lokal advokat som jobber med dette. 

Nærmeste alternativer som kommer opp gjennom den tjenesten befinner seg ca. 20 mil unna, det syns jeg er vel langt. Ser det er 4-5 advokatfirma i nærmeste by som har greit utvalg i hvilke rettsfelt de tar seg av, selv om ikke personskade er nevnt spesifikt. Er det dumt å spørre noen av de om de kan se på dette for meg?

Lenke til kommentar

Det følger av Justisdepartementets rundskriv G-12/2005 pkt. 3.2 at et myndig barn som bor hjemme anses som selvstendig husstand, slik at et barn vurderes uavhengig av sine foreldre så lenge foreldrene ikke har en reell egen interesse i saken.

Når det gjelder myndige barn med eller uten selvstendig inntekt som bor hjemme, så anses disse som en selvstendig enhet/husstand. Det er derfor bare i de tilfeller der det myndige barnet har reell interesse i en sak som foreldre/foresatte fremmer at det skal identifiseres mellom myndige barn og foreldre, jf. § 1-2 annet punktum. Tilsvarende gjelder hvor foreldre/foresatte har reell interesse i en sak som fremmes av et myndig hjemmeboende barn med eller uten selvstendig inntekt. I disse tilfellene må det vurderes konkret om den som ikke søker om bistand faktisk har reell interesse i saken. Foreldre kan f.eks. i alminnelighet ikke sies å ha reell interesse i tilfelle hvor et myndig barn fremmer sak om personskadeserstatning e.l. Tilsvarende gjelder andre personlige ytelser som tilfaller barnet direkte.

Det er ikke dumt å spørre en "generalist-advokat" om han kan se på en sak. Alle advokater har litt peiling på erstatning, selv om mobbing er et ganske spesialisert tema.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det ble ikke aktuelt å søke uføretrygd på våren/sommeren 2014 - bare å tenke i de baner at dette løpet med AAP kan ende opp der; med den konsekvens at jeg snudde over til utredning/behandling som hovedaktivitet. Slik jeg har forstått det er det enda en god del igjen før det faktisk er aktuelt å søke om uføretrygd - totalkræsj med behandler og 6-9 måneders ventetid før jeg kom igang hos en behandler nr. 2 har gjort at det enda gjenstår litt før det er aktuelt å søke - men nå nærmer det seg.

Status i perioden vår/sommer 2014 - sommer 2016, over hvor mye jeg har vist om mine plager:

-Betydelig usikkerhet om årsak. Helt tilbake til 2011 har jeg hatt en liten mistanke om at litt av det jeg sliter med kan komme fra mobbingen, men først høsten 2014 gikk det opp for meg hvor tett kobling det er mellom mobbingen, og plagene. (Delvis gjennom prosessen med behandleren min direkte, og delvis gjennom at enkelte symptomer har blusset opp og tydeligere kobles til mobbingen/skolen - eks: flashback ved levering/henting av unge på samme skole som jeg ble mobbet på)

-Stor tvil om hvor alvorlig fastlegen min vurderer plagene. Selv med et opplegg med fast oppfølging derifra vet jeg ikke hvor han står.

-Begrunnet tvil om de diagnosene som ble stilt i 2014, samt et "helt" område som ikke er utredet. (Første behandler kom fram til to-tre diagnoser som jeg ikke kunne godta, og ikke kjente meg igjen i, og det ble bedt om en ny vurdering helt fra bunn av.)

-Jeg vet ikke hva behandler nr. 1 kom fram til når det gjelder hvor alvorlig han vurderer plagene mine. (Det skar seg så totalt at jeg aldri fikk vite noe om det.)

-Utredning hos behandler nr. 2 er nesten ferdig, og jeg får vite hva han har kommet fram til i løpet av neste måned.

Jeg mener at så lenge jeg ikke har fått vurdert hva fagpersoner mener om hvor alvorlig mine plager påvirker min hverdag, og så lenge det fins betydelig tvil om at mine diagnoser er korrekte - og litt uklarheter når det gjelder årsakssammenheng, så kan vel ikke fristen ha begynt å løpe enda? Det er vel ikke jeg som skal sitte på egen hånd og synse om hvorvidt skadene er store nok til at de gjør det aktuelt med et søksmål? Høres det ut som et greit resonnement? 

----

Hvordan fungerer det eventuelt om jeg blir nødt til å benytte en advokat som er langt unna? Har såvidt forhørt meg med en lokal advokat, og hun visste ikke om noen i nærheten som kunne se på en slik sak.

Er nesten ikke istand til å reise 20mil for å komme meg til de nærmeste advokatene jeg fant gjennom Advokatenhjelperdeg.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke finnes noen lokal advokat, så vil det bli aktuelt å søke dispensasjon fra bostedsforbeholdet etter reglene i lov om fri rettshjelp. Det det i praksis betyr er at du ber om bistand fra en ikke-lokal advokat, og så får han ekstra betalt fra Fylkesmannen for å f.eks. reise til deg for å ta møter der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg beskriver det i forrige innlegg, høres det ut som om det er nok uklart til at jeg enda har god tid på meg?

Hva skjer om inntekten min øker etter å ha fått innvilget fri rettshjelp? (Havner vel akkurat over inntektsgrensen om jeg får innvilget 100% ufør med tillegg for ung ufør)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om det er uklart ennå. Men noe kvalifisert råd kan du først få hvis du oppsøker en rettshjelper/advokat som kan gå gjennom dokumentene dine og se dem opp mot rettspraksis.

Det er inntekten på søknadstidspunktet som avgjør. I særlige tilfeller, hvis inntekten øker etter at hjelpen er innvilget (men før den er avsluttet), eller rettshjelpen fører til en stor utbetaling, kan det offentlige kreve refundert sine utgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å fungere, etter omfattende mobbing gjennom barneskolen som på mange vis har ødelagt meg. Som en direkte følge av mobbingen har jeg endt opp med diverse psykiske plager, deriblandt schizoid personlighetsforstyrrelse, spiseproblemer og angst - og jeg sliter enormt med å stole på folk; dermed lever jeg en isolert og trasig tilværelse. Jeg er usikker på om jeg noensinne kommer til å være instand til å takle en fulltidsjobb, og nå går jeg på 5.te året med arbeidsavklaringspenger mens jeg sliter meg gjennom behandlinger og utredninger uten utsikt til noe spesielt forbedring.

Mobbingen skjedde når jeg gikk på barneskolen, og tross gjentatte forsøk på å få skolen til å ta den på alvor, opplevde vi aldri at de tok oss på alvor. Jeg ble stemplet som taper og gang på gang ble mobbingen håndtert på feil måte og/eller ignorert. Blandt annet ble jeg puttet i en liten klasse sammen med alle mobberne og problembarna, fordi de da fikk skånet "resten av klassen" mot mobberne. Miljøet var helt elendig, det haglet fram og tilbake med drapstrusler og man kunne aldri føle seg trygg. Ved et tilfelle holdt en av mobberne på å kvele kameraten min. Ved et annet, så opplevde jeg på en tur i skolens regi at en av mobberne skulle drepe meg, og han var såpass ute av kontroll at de voksne ikke kunne stoppe han - så jeg satt der på rommet med en kniv og ventet på at han skulle komme og ta meg - ventet på å dø. Dette sitter i meg enda. (Hvordan reagerte skolen på dette tilfellet? Jeg ble sendt hjem...)

Det værste jeg opplevde fra skolens side var å bli låst inne med en ufaglært assistent som julte meg gul og blå. Alt jeg ville var å komme meg vekk, og han lot det ikke skje - med makt. Helt uholdbart. Spesielt denne hendelsen sitter i meg sterkt, han knakk meg og viste meg at det eneste som hjelper er vold. Nå i voksen alder vet jeg bedre. Det sitter i meg enda at det å bli fratatt kontrollen er helt uaktuelt, og jeg har store problemer med å sette meg selv i situasjoner jeg ikke kan komme ut av.

Jeg er usikker på om jeg er sterk nok til å takle en sak, og om jeg i det heletatt har en sak. (Selv om skolen åpenbart har sviktet, så er det jo ikke sikkert at det fins nok bevis til at det holder i en sak nå i ettertid.) Men allikevel - det hadde vært greit å få dette vurdert av en advokat. Er dette noe jeg kan få fri rettshjelp til?

Når må det isåfall skje? Nærmer jeg meg eventuelle foreldringsfrister? Det holder på å bli noen år siden dette skjedde - jeg er født i 1989.

Jeg ville tatt en time hos en advokat å forhørt meg. 

Jeg vet hvordan det er å bli mobbet. Jeg ble mobbet, ble truet, og ble delvis utstøtt (i perioder) , i min oppvekst også. Det var ganske tøfft. Man føler jo at man har levd et helt annet liv enn et vanlig menneske. Føler seg lett anderledes pga oppveksten. Man har hatt et liv preget av angst, og problemer. For min del så har jeg tilgitt dem som mobbet meg, og faktisk så har jeg fått meg et greit liv tiltross for det. Jeg tror de som mobber har det veldig vondt med seg selv, og det må ha gjort dem vondt i ettertid og når de kunne oppføre seg slik. Men jeg har tilgitt det. Liker å isolere meg litt av natur, men vet at jeg bærer mulig litt preg av det. Samtidig så er jeg ganske godt fornøyd med at jeg har klart å komme så langt som jeg har. Fått barn, jobb og har mange fine fritidsinteresser, men for noen er det verre. Jeg hadde ikke bare vonde minner fra barndommen. Jeg har utrolig mange fine og. Og tar vare på de fine. Men skoledagene kunne mange ganger være som et mareritt. 

Så dermed du sliter såpass så gå til en advokat. Jeg støtter deg 100 prosent i det. 

Vet hvor vondt mobbing er, og hvor store skader og problemer det kan føre med seg. 

Håper å få høre hvordan det går i tråden. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det høres ut som om det er uklart ennå. Men noe kvalifisert råd kan du først få hvis du oppsøker en rettshjelper/advokat som kan gå gjennom dokumentene dine og se dem opp mot rettspraksis.

Det er inntekten på søknadstidspunktet som avgjør. I særlige tilfeller, hvis inntekten øker etter at hjelpen er innvilget (men før den er avsluttet), eller rettshjelpen fører til en stor utbetaling, kan det offentlige kreve refundert sine utgifter.

Nå har jeg fått litt mer klarhet i det... og jeg vurderer å gå videre til noen som kan gi meg kvalifiserte råd.

Jeg har fått en diagnose som jeg kan godta / som ikke føles helt feil ut. Tvilen rundt diagnosen er forsvunnet, og prosessen rundt den siste runden med utredning var både grundigere og mer systematisk. Langt utpå høsten fikk jeg vite resultatene fra behandler nr. 2, og han kom også fram til at det ikke fins effektiv behandling for meg. Først i Desember var alt klart til å kunne søke om uføretrygd, og den ble innvilget med tillegg for ung ufør.

Jeg er altså over inntektsgrensa... og må sikkert betale alt selv om jeg skal gå videre med dette. Omtrent hvor mye bør jeg se for meg at det vil koste å ta dette videre? Er kun ute etter størrelsesordenen på hva det eventuelt vil koste, ikke nøyaktige anslag.

- Hva vil det kunne koste å få kvalifisert råd om hvorvidt jeg engang har en sak? Holder det med 25-50 tusen?

-Om jeg har en sak, og velger å gå videre, hva bør jeg regne med for en runde i retten? Blir det fort flere hundre tusen?

Hvor kan jeg eventuelt få tak i mer detaljer om mobbesaker som har blitt ført for retten? Jeg ønsker å vite litt mer enn det man finner i en typisk avisartikkel. (Er jo blitt noen av de... uten at de inneholder all verden til detaljer.) Har lest dommen ifra mobbesaken i Malvik, siden den ble lagt ut på bloggen hennes.

Lenke til kommentar

Må bare skrive at dette var inspirérende, at du makter å ta tak i denne situasjonen. Jeg vil gå så langt som å anbefale deg å se på dette som din livsoppgave frem til du har vunnet. Du bør kanskje også tenke på Voldsoffererstatning, lese litt om dét. Kanskje dét også gjelder i denne saken.

Det er vanskelig å forstå at slike ting kan skje i dagens Norge. Vitner om total inkompetanse i alle ledd i den aktuelle skolen og instansene rundt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

I denne interessante masteroppgaven om emnet ( https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21896/87331.pdf?sequence=1 ) kom jeg over følgende sitat:

For noen år tilbake foregikk det en rettssak i Bergen lagmannsrett *44 vedrørende en elev som var mobbet på Steinerskolen. Et foreldrepar gikk til sak mot Steinerskolen i Bergen for å få oppreisning og erstatning i forbindelse med skolegang. I følge foreldrene var deres sønn utsatt for mobbing, trakassering og ekskludering fra fellesskapet i skolen og i klassen. Videre mente foreldrene at det var lærerne gjennom sin organisering og gjennomføring av opplæringen som bidro til at sønnen deres ble mobbet. Gutten fikk i lange perioder ikke delta i undervisningen, lærerne feiret ikke bursdagen hans, han ble nektet adgang til skolen i kortere perioder og lignende Konsekvensen av dette var at gutten sluttet på Steinerskolen etter oppfordring fra skolens ledelse. Skolen skal ha tilbudt gutten spesialundervisning, men ressursene ble ikke forvaltet i samsvar med lov og regelverk. Foreldrene påklagde enkeltvedtaket

*LG:2004-42071-1. Avsagt: 14.12.2005

Risikerer jeg tilsvarende, altså at det i verste fall går med langt over 500k om en rettsak ikke fører fram?

Rent praktisk - hva skjer om det ender opp slik, og jeg ikke har kjangs på å betale? Tas det noe som helst hensyn til min personlige økonomi når det bestemmes hvem som skal betale kommunens saksomkostninger om jeg ikke når fram med mitt krav?

Som nevnt har jeg ikke all verden til økonomi. De to største usikkerhetsmomentene jeg har før jeg tør gå videre med dette er hvorvidt jeg kan tåle å tape - rent økonomisk sett, og hvorvidt jeg orker å dra opp alt det tunge fra fortida. Om jeg får kyndig råd om at jeg har en solid sak, så tviler jeg på at jeg realistisk sett tør å risikere stort mer enn 400-500k i saksomkostnader ved et eventuelt tap - og selv det vil jo svi veldig hardt Anonymous poster hash: faa64...688

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...