Gå til innhold

Trykkluft til rensing av pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke farlig for pcen, men det anbefales vel heller ikke å ha den direkte kontakt med sollys eller røyke\ eller ha stearinlys i nærheten.

 

Går vel fint med kun luft på boks, poenget er bare å fjerne støv men kan være støvet trenger litt trykk for å blåse vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enig. Kjøpte en minikompressor til 370kr på biltema. Og kjøper du en til 700kr så får du med en som har tank i tillegg. 

Du får nok de i plast som koster under 130kr også, men de var ikke gode nok til å fylle luft i et sykkeldekk en gang, og ville nok brent opp før de klarte å blåse ren en PC.

den til 370kr. Hva bruker du for å drive den?

 

Bruker min gamle chieftech strømforsyning. Selv om det er mer elegant å bruke et mopedbatteri som du f.eks bruker duct-tape for å feste sammen med kompressoren. Da har du en liten portabel sak uten ledninger som du lader opp i ny og ne. :) Alternativt et bilbatteri selvsagt, men det er litt stort og tungt igjen. Kunne nok også brukt et 12-14,4V drillbatteri. :) Hadde du vært litt selvmekk, så tipper jeg du kunne fått de få plass til cellene i et 12V/10,8V Li-ion batteri hvor lampa egentlig er. 

Lenke til kommentar

 

Bruker min gamle chieftech strømforsyning. Selv om det er mer elegant å bruke et mopedbatteri som du f.eks bruker duct-tape for å feste sammen med kompressoren. Da har du en liten portabel sak uten ledninger som du lader opp i ny og ne. :) Alternativt et bilbatteri selvsagt, men det er litt stort og tungt igjen. Kunne nok også brukt et 12-14,4V drillbatteri. :) Hadde du vært litt selvmekk, så tipper jeg du kunne fått de få plass til cellene i et 12V/10,8V Li-ion batteri hvor lampa egentlig er. 

 

Er også inne på tanken med å bruke en gammel strømforsyning. En enkel 8 pins kontakt burde jo være nok... Eller to for å være sikker. 

Lenke til kommentar

Ikke noe olje i de minisakene i alle fall. Tok alle delene i fra hverandre og så satte den sammen igjen. Og ikke noe olje å se der i alle fall.

Ikke at olje og PC'er er noe problem. Annet enn at det lettere kommer smuss på oljebelagte deler om man ikke tørker det. Men blir mer motstandsdyktig mot korrosjon. Aldri før har komponentene mine hatt det så bra som da de hadde vært nedsenket i olje. ^^

 

Men potensialet for kondensvann er jo til stede uten noen utskiller. Ikke at jeg har hatt problem med det heller på den minisaken. 

 

 

Er også inne på tanken med å bruke en gammel strømforsyning. En enkel 8 pins kontakt burde jo være nok... Eller to for å være sikker. 

 

Anbefaler helst 2-3 8-pins eller 6-pins. Grunnet ytelsen faller ganske godt med spenningsfall. Og en PC-PSU har typisk litt for lavt spenningnivå for at den yter maksimalt fra før. (skal helst ha en 13-14V)

 

Edit: Aller best er en singel-rail PSU, ellers ville jeg i alle fall koblet sammen et par railer. Små railer på 15-20A ble trigget av startstrømmen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kjøpte en slik for en stund siden, ble så lei av lite trykk og potensiale for vann i de dyre møkka-sprayboksene.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200057/?gclid=CJSmkYryn8oCFWvncgodICwDNg

 

Og så kan den jo brukes til andre lette jobber også.

Utskiller og ingen olje.

 

Bråker en god del da, eneste negative.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Anbefaler helst 2-3 8-pins eller 6-pins. Grunnet ytelsen faller ganske godt med spenningsfall. Og en PC-PSU har typisk litt for lavt spenningnivå for at den yter maksimalt fra før. (skal helst ha en 13-14V)

 

Edit: Aller best er en singel-rail PSU, ellers ville jeg i alle fall koblet sammen et par railer. Små railer på 15-20A ble trigget av startstrømmen.

Skaffer meg litt ekstra ledninger til PSU så jeg har 3 stk 8 pins å ta av. 

 

Og noe annet enn singel rail PSUer kan vi ikke ha noe av. :p 

 

Kjøpte en slik for en stund siden, ble så lei av lite trykk og potensiale for vann i de dyre møkka-sprayboksene.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200057/?gclid=CJSmkYryn8oCFWvncgodICwDNg

 

Og så kan den jo brukes til andre lette jobber også.

Utskiller og ingen olje.

 

Bråker en god del da, eneste negative.

Jeg tenkte veldig mye på den eller den andre Andrull linket til. Men så var det disse 90db da... Støvsuger er vel som regel i 85-90db tror jeg... Jeg ønsker ikke noe som bråker mer enn det. 

Lenke til kommentar

Nei den bråker godt, og det er en "sinna" lyd.

Men den er meget effektiv med en trykkluftpistol i enden, og jeg går ut når jeg blåser maskinene ren (ellers hadde kona drept meg). Når da jeg ikke trenger gjøre dette mer en noen få ganger i året så går det greit.

 

Som fast installasjon, brukt ofte innendørs, er det en suboptimal løsning :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å gå ut. Ikke før jeg har et eget sted og en egen garasje hvor jeg kan gjøre slikt. :p 

Gikk til innkjøp av den minikompressoren som Andrull linket til tidligere. Nå venter jeg bare på 3 stk 8pins pcie kabler/forlengere for min AX750 PSU har fortsatt noen år igjen med liv i seg. Og vil muligens bli tatt i bruk igjen mot slutten av året igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...