Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan stoppe stress?


SailorMoon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stress er en egenskap vi har utviklet over hundre-tusenvis av år for å takle og overleve alle utfordringer vi møter på planeten Jorden.

Det er ikke noe man 'kvitter seg med' sånn uten videre for å si det sånn.

 

Men mennesker er komplekse, og vi stresser også ofte når det ikke er 'nødvendig', og vi gjerne vil slappe av.

Det er der meditasjon, yoga og alle de andre kommer inn... Men det er ikke lett  :huh:

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke noe stort problem med dette men har noen ganger stresset i forbindelse med jobb. Når det har vært mange ting som har skjedd samtidig (krysspress) kan ikke bare gå å gjøre yoga midt i en arbeidsdag. Passer sjeldent. Noen ganger stresser jeg i bilen hvis jeg for eksempel tar feil avkjørsel av motorveien og vet jeg må kjøre langt for å snu og har noe jeg skal rekke. Andre ganger blir jeg stresset av at samboeren vil at jeg skal være klar til å gå ut elns. nesten med en gang jeg har stått opp.  

 

Generelt sett blir jeg nok stresset når jeg føler at mange ting ser samtidig eller når man er i tidsklemma.  

 

Belphegor: hvilken ting er det du tenker på? Nyskgjerrig 

 

 archongamer: hvilken pustemetoder anbefaler du? Har du noe link eller noe sånt :) Bruker du det?

Lenke til kommentar
archongamer: hvilken pustemetoder anbefaler du? Har du noe link eller noe sånt :) Bruker du det?

 

Det finnes mange teknikker, og min erfaring er at du må prøve deg frem litt og se om du finner noen du føler hjelper deg. Søk litt rundt på nett og youtube og du vil finne mange gode, og noen mindre gode teknikker.

Det viktigste er å ha fokus på utpust, og at du bruker magen når du puster. Når du etterhvert får inn slike teknikker vil riktig og rolig pust sende signaler til hjernen og kroppen om at det ikke er noen "fare", og du vil føle deg roligere og mer i kontroll over stresset.

 

Fant en oppskrift her som er ganske så like den jeg har brukt med stort hell.

 

Først skal du puste dypt inn gjennom nesen med lukket munn. Gjør dette så kraftig, men samtidig rolig, at du hører luften gå inn gjennom nesen. Du kan telle rolig til 5 mens du trekker inn pusten. Så holder du pusten i noen sekunder, tell gjerne rolig til 5 igjen, og så puster du rolig ut gjennom munnen mens du på nytt teller til 5. Så venter du noen sekunder uten å puste inn, gjerne mens du på nytt teller til 5 og så gjør du alt sammen på nytt igjen. Trekk pusten dypt ned i magen.

Du skal puste slik 4 til 5 ganger og da vil du merke at du blir roligere. Det er ofte lettere å gjennomføre dette om du lukker øynene, men om du ikke ønsker det er det ok.

Husk at dette er akkurat som i sport, at du må trene på metodene gjentatte ganger for å bli god, men om du trener så kan du lære deg til å ta kontroll med kroppen på denne måten. Til å begynne med kan det være vanskelig å holde tankene på pusten, men det er en treningssak. Om det kommer andre tanker inn skal du bare si til deg selv at de kan vente og konsentrere deg om pustingen igjen.
Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg kan komme med et forslag, men først vil jeg kjapt gjøre greie for stress så vi er enige om hva stress er. 

 

Stress er en kroppslig reaksjon på "stressorer" (årsaker til stress), som f.eks. dårlig tid, kjører feil i lyskryss, bli skremt, trafikkulykke, redsel, når vi skader oss etc., altså hva enn som gjør oss "stresset". Det å være stresset betyr at kroppen er "ready to fight", og man er i en tilstand hvor man er ekstremt energirik! Man har høy og kraftig puls, reagerer kjapt, skjerpede sanser og kanskje til og med svetter litt.

 

Stress er utviklet for at vi mennesker skal klare å takle situasjoner som gjør at vi må handle raskt. Tenk deg langt tilbake i tid; da vi ble jaget, da vi skulle jakte, da vi skulle forsvare oss var det viktig at vi hadde mye energi og reagerte raskt! 

 

Denne stressresponsen får vi i dag i mange situasjoner, og for vår del er dette veldig lite passende, fordi vi ofte ikke får brukt opp den energien som kroppen produserer, og vi får ikke utnyttet våre det potensialet til å reagere, fordi når vi ofte er stresset, sitter vi gjerne i en stol, eller gjør annet som krever veldig lite energi. Når man er stresset og går rundt seg selv, så gjør man dette fordi kroppen er i en "fight" modus hvor blodsukkeret stiger, kroppen frigjør mange stoffer til blodet som kan gi energi raskt og nervesystemet er i full sving for å holde oss årvåkne og klare for enhver situasjon - men vi bruker jo ikke denne energien annet enn å engste oss, og det er ikke stress ment for. 

 

Så hvordan kan vi takle stresset? 

1. Man kan unngå å bli stresset i like stor grad som man ble tidligere. Lære deg å takle stressende situasjoner bedre. For min del var det veldig stressende å kjøre i byen før pga alt trafikk kaoset, jeg var superstressa. I dag blir jeg ikke det, jeg er blitt vandt med det og takler det mye bedre. 

 

2. Bruk energien kroppen produserer - Trening! I en stressende hverdag kan man dra på trening for å utnytte stresset til noe positivt --> fysisk aktivitet. Når man er klar for fight, og er fullspekket med energi, kan man "tømme seg" med en god treningsøkt. Da snur man stresset fra å være overflødig og unødvendig til nyttig. 

 

3. Negativt stress --> Positivt stress. Når man er superstressa, så er man som sagt full av energi. Snu tankene dine, og tenk positive tanker du kan bruke stresset til. F.eks hvis jeg blir stressa på skolen, så prøver jeg å snu tankene fra redsel og nervøsitet, til pågangsmot og effektiv jobbing, og gleder meg samtidig over at jeg har energi til å utføre det arbeidet jeg skal gjøre.

 

4. Slapp av. Prøv i utgangspunktet å unngå å bli stressa, ta det helt rolig. Unn deg velvære, hør på rolig musikk, drikk en kopp te etc., gjør det du gjør for å slappe av.

 

Langvarig stress kan imidlertidig tære på immunforsvaret, derfor er det ikke uvanlig at studenter blir syke etter en lang og stressende eksamensperiode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 Tren mentalt. Når du kjenner at du kommer i stressmodusen, stopp opp...ta en pustepause. 

 

Tren sier du, mener du da de kjedelige apparatene som du finne på ett helse studio :hmm: 

Det er gørr kjedelig, ta deg en tur ut å gå heller, i naturen. Eller bedre, ta med telt og opp i fjellet.

Det likte jeg før jeg fikk det jeg sliter med i dag, syden er bra for meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 Tren mentalt. Når du kjenner at du kommer i stressmodusen, stopp opp...ta en pustepause. 

 

Tren sier du, mener du da de kjedelige apparatene som du finne på ett helse studio :hmm:

Det er gørr kjedelig, ta deg en tur ut å gå heller, i naturen. Eller bedre, ta med telt og opp i fjellet.

Det likte jeg før jeg fikk det jeg sliter med i dag, syden er bra for meg.

 

Enig i at å gå en tur er friskere enn å trene de samme øvelsene på et trenningsstudio

Lenke til kommentar

Generelt sett blir jeg nok stresset når jeg føler at mange ting ser samtidig eller når man er i tidsklemma.  

Velkjent problem.

 

Det som stort sett hjelper er å:

 

1. Ta en kort pause og koble av

2. Skrive ned punktvis hva som skal gjøres

3. List opp etter prioritet

4. Gjør oppgavene i kronologisk rekkefølge.

 

Har man mye å gjøre blir det fort til at man sitter og ikke får gjort noe.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Generelt sett blir jeg nok stresset når jeg føler at mange ting ser samtidig eller når man er i tidsklemma.  

Velkjent problem.

 

Det som stort sett hjelper er å:

 

1. Ta en kort pause og koble av

2. Skrive ned punktvis hva som skal gjøres

3. List opp etter prioritet

4. Gjør oppgavene i kronologisk rekkefølge.

 

Har man mye å gjøre blir det fort til at man sitter og ikke får gjort noe.

 

 

Takk for godt tips kan prøve det ut 

Lenke til kommentar

Enig med det som sies ovenfor, og vil legge til å bygge opp en evne til å gi litt faen i ting. Som f.eks. når man kjører forbi en avkjøring på motorveien, så får den ekstra tiden ta den tiden det tar. Sånn er'e bare noen ganger.

 

Ikke at man skal gi helt faen i ting, men man må aksepteret virkeligheten som den er og også akseptere at man ikke kan trylle.

Lenke til kommentar

Hva med å ta en litt mer uvanlig tilnærming til dette. Det blir sagt tidligere i tråden dette her:

 

 

 

2. Bruk energien kroppen produserer - Trening! I en stressende hverdag kan man dra på trening for å utnytte stresset til noe positivt --> fysisk aktivitet. Når man er klar for fight, og er fullspekket med energi, kan man "tømme seg" med en god treningsøkt. Da snur man stresset fra å være overflødig og unødvendig til nyttig. 

 

 

Men, dersom du ikke har mulighet for fysisk utløp. Så er et mest nærliggende å skrike ut noen primalskrik eller noe sånn.

 

Garanterer deg oppmerksomhet. Og dersom sjefen din spør om alt går bra, så kan du parrere med at psykologen har anbefalt deg å få utløp slik. I full "Atle Antonsen stil". Bare du unngår å ødelegge andres eiendeler så har du jo ikke gjort særlig til skade.

 



Anonymous poster hash: 5a650...7ff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...