Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leid ut hele leiligheten i 7 år- ikke betalt skatt. Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

 

 

 Å ikke betale skatt kan være veldig straffbart! 

 

Ikke noe mere alvorlig enn at det blir krevd inn skyldig beløp + en viss prosent straffeskatt.

 

 

Nei det stemmer ikke, en bekjent av meg sitter i fengsel nå pga en ting som ble glemt ift selvangivelse, har betalt tilbake alt og fikk fortsatt dom. 

 

 

Det gjaldt nok helt sikkert noe annet enn leieinntekter på bolig...ihvertfall må det ha vært I mye større omfang enn det TS beskriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det gjaldt nok helt sikkert noe annet enn leieinntekter på bolig...ihvertfall må det ha vært I mye større omfang enn det TS beskriver.

 

 

Det stemmer, men det kan godt sammenlignes med saken her da personen ikke var klar over at det var en feil osv. 

Gjelder også ett større beløp. 

 

Klart, nå skal jeg ikke skremme TS med fengsel, det skjer nok ikke. Men jeg ville forhørt meg grundig med advokat før jeg snakket med noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg ville regnet på ca hvor mye som har gått til kommunale avgifter, strøm og forsikring, trukket dette i fra de totale leieinntektene og sett på 28% av dette. Det er nok ca der dere vill havne. Har dere kvitteringer til vedlikehold og slikt ville jeg også trukket det i fra.

 

Siden det er snakk om så store summer ville jeg også tatt kontakt med advokat eller noen andre som kan hjelpe dere å komme best mulig ut av situasjonen, både økonomisk og rettslig for å si det sånn. Å ikke betale skatt kan være veldig straffbart! 

 

 

Røft regnet:

11200 ,- i kommunale avgifter.

1000 ,- i forsikring (er det for lite/mye?)

Det blir 12200 ,- i året.

De betaler strøm selv.

8500 ,- x 12 = 102.000 ,-.

102.000,- - 12.200 ,- = 89.800 ,-

 

Er 89.800 ,- det vi har tjent på leiligheten pr år?

 

Så hvis vi ganger det med 7 (år) så får vi 628.600 ,-.

 

27% av 628.600 ,- er 169.722 ,-.

 

Så vi skylder 170.000,- pluss renter og evt. tilleggsskatt?

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg ville regnet på ca hvor mye som har gått til kommunale avgifter, strøm og forsikring, trukket dette i fra de totale leieinntektene og sett på 28% av dette. Det er nok ca der dere vill havne. Har dere kvitteringer til vedlikehold og slikt ville jeg også trukket det i fra.

 

Siden det er snakk om så store summer ville jeg også tatt kontakt med advokat eller noen andre som kan hjelpe dere å komme best mulig ut av situasjonen, både økonomisk og rettslig for å si det sånn. Å ikke betale skatt kan være veldig straffbart! 

 

 

Røft regnet:

11200 ,- i kommunale avgifter.

1000 ,- i forsikring (er det for lite/mye?)

Det blir 12200 ,- i året.

De betaler strøm selv.

8500 ,- x 12 = 102.000 ,-.

102.000,- - 12.200 ,- = 89.800 ,-

 

Er 89.800 ,- det vi har tjent på leiligheten pr år?

 

Så hvis vi ganger det med 7 (år) så får vi 628.600 ,-.

 

27% av 628.600 ,- er 169.722 ,-.

 

Så vi skylder 170.000,- pluss renter og evt. tilleggsskatt?

 

 

 

 

Jeg er redd for det, ja. Men jeg er ingen ekspert, ville avventet til de med juss kompetanse kommer inn på banen :) De har alltid gode råd! 

 

Men ville sett på dette som worst case ja.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville regnet på ca hvor mye som har gått til kommunale avgifter, strøm og forsikring, trukket dette i fra de totale leieinntektene og sett på 28% av dette. Det er nok ca der dere vill havne. Har dere kvitteringer til vedlikehold og slikt ville jeg også trukket det i fra.

 

Siden det er snakk om så store summer ville jeg også tatt kontakt med advokat eller noen andre som kan hjelpe dere å komme best mulig ut av situasjonen, både økonomisk og rettslig for å si det sånn. Å ikke betale skatt kan være veldig straffbart! 

 

 

Røft regnet:

11200 ,- i kommunale avgifter.

1000 ,- i forsikring (er det for lite/mye?)

Det blir 12200 ,- i året.

De betaler strøm selv.

8500 ,- x 12 = 102.000 ,-.

102.000,- - 12.200 ,- = 89.800 ,-

 

Er 89.800 ,- det vi har tjent på leiligheten pr år?

 

Så hvis vi ganger det med 7 (år) så får vi 628.600 ,-.

 

27% av 628.600 ,- er 169.722 ,-.

 

Så vi skylder 170.000,- pluss renter og evt. tilleggsskatt?

 

 

 

 

Jeg er redd for det, ja. Men jeg er ingen ekspert, ville avventet til de med juss kompetanse kommer inn på banen :) De har alltid gode råd! 

 

Men ville sett på dette som worst case ja.

 

 

Uff da..

Men, man får en avtale på det? Vi sitter naturligvis ikke med 170.000 ,- ++ på bok.

Endret av Oladunk.nordmann
Lenke til kommentar

 

 

Røft regnet:

11200 ,- i kommunale avgifter.

1000 ,- i forsikring (er det for lite/mye?)

Det blir 12200 ,- i året.

De betaler strøm selv.

8500 ,- x 12 = 102.000 ,-.

102.000,- - 12.200 ,- = 89.800 ,-

 

Er 89.800 ,- det vi har tjent på leiligheten pr år?

 

Så hvis vi ganger det med 7 (år) så får vi 628.600 ,-.

 

27% av 628.600 ,- er 169.722 ,-.

 

Så vi skylder 170.000,- pluss renter og evt. tilleggsskatt?

 

 

 

 

Glemte du ikke fellesutgiftene...er det ikke dere som betaler dem? I så tilfelle skal dette også trekkes fra.

I tillegg er det jo normalt flere fradrag, f.eks inspeksjonsturer (kjøregodtgjørelse), nødvendig vedlikehold, annonsering på Finn,eventuelt slitasje på møbler osv.

Jeg tror du tar altfor hardt I I dine estimater og skyldig beløp blir mye mindre. 

 

Dette må du diskutere med en saksbehandler på skatteetaten.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

 

 

 

Røft regnet:

11200 ,- i kommunale avgifter.

1000 ,- i forsikring (er det for lite/mye?)

Det blir 12200 ,- i året.

De betaler strøm selv.

8500 ,- x 12 = 102.000 ,-.

102.000,- - 12.200 ,- = 89.800 ,-

 

Er 89.800 ,- det vi har tjent på leiligheten pr år?

 

Så hvis vi ganger det med 7 (år) så får vi 628.600 ,-.

 

27% av 628.600 ,- er 169.722 ,-.

 

Så vi skylder 170.000,- pluss renter og evt. tilleggsskatt?

 

 

 

 

Glemte du ikke fellesutgiftene...er det ikke dere som betaler dem? I så tilfelle skal dette også trekkes fra.

I tillegg er det jo normalt flere fradrag, f.eks inspeksjonsturer (kjøregodtgjørelse), nødvendig vedlikehold, annonsering på Finn,eventuelt slitasje på møbler osv.

Jeg tror du tar altfor hardt I I dine estimater og skyldig beløp blir mye mindre. 

 

Dette må du diskutere med en saksbehandler på skatteetaten.

 

 

Jo, vi betaler fellesutgifter på 1450,- cirka pr mnd.

Kan vi trekke fra det også?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, vi betaler fellesutgifter på 1450,- cirka pr mnd.

Kan vi trekke fra det også?

 

 

Om det er fellesgjeld så tviler jeg på at det kan trekkes i fra, men evt forsikring som må ligge inne i fellesgjeld kan en muligens få fradrag for.

 

 

Fellesutgifter I sameier pleier å dekke bygningsforsikring, strøm I fellesarealer, brøyting.  Så dette er nok fradragsberettiget.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fellesutgifter I sameier pleier å dekke bygningsforsikring, strøm I fellesarealer, brøyting.  Så dette er nok fradragsberettiget.

 

 

Jepp, TS har svart på at det er uten gjeld så da bør det går fint. Men da synes jeg forsikringen er veldig høy, vi betaler vell en 100 lapp eller to i innbo

Lenke til kommentar

 

 

 

Fellesutgifter I sameier pleier å dekke bygningsforsikring, strøm I fellesarealer, brøyting.  Så dette er nok fradragsberettiget.

 

 

Jepp, TS har svart på at det er uten gjeld så da bør det går fint. Men da synes jeg forsikringen er veldig høy, vi betaler vell en 100 lapp eller to i innbo

 

 

Men, 100,- er vel i mnd?

Så da er vel 1200,- ikke fjernt..

 

EDIT: ser jeg skrev 1000,- i forsikring. Mener naturligvis årlig. Sånn som kommunale avgifter på 11.200 er årlig.

Endret av Oladunk.nordmann
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fellesutgifter I sameier pleier å dekke bygningsforsikring, strøm I fellesarealer, brøyting.  Så dette er nok fradragsberettiget.

 

 

Jepp, TS har svart på at det er uten gjeld så da bør det går fint. Men da synes jeg forsikringen er veldig høy, vi betaler vell en 100 lapp eller to i innbo

 

 

Men, 100,- er vel i mnd?

Så da er vel 1200,- ikke fjernt..

 

EDIT: ser jeg skrev 1000,- i forsikring. Mener naturligvis årlig. Sånn som kommunale avgifter på 11.200 er årlig.

 

 

Ah, da var det jeg som missforsto :p

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg tar feil nå, men jeg er ganske sikker på at dere får trukket fra for oppussingen. Eksempelvis:

Om kjøkkenet fra 1970 var topp standard, og dere pusser opp til topp standard i 2015 får dere fratrukket hele beløpet. Om kjøkkenet var i dårlig standard når det ble bygget/pusset opp i 1970, og dere oppgraderer til topp standard i 2015 får dere bare fratrukket deler av det. Det blir slik jeg har forstått det "synsing" hvilken standard det gamle kjøkkenet var.

 

Forhåpentligvis svarer Herr Brun eller krikkert i tråden. De har nok bedre peiling på juss-aspektet ved dette.

Endret av H. Specter
Lenke til kommentar

Det virker som om du bør snakke med en profesjonell for å få hjelp til å ordne opp i dette. Det vil koste litt penger, men sjansen blir da mindre for at du blir anklaget for noe straffbart og/eller får straffeskatt, eller taper en masse penger fordi du ikke får med fradrag.

 

Dette stiller jeg meg 100% bak, det vill nok koste noen tusen men til slutt vill det nok spare TS for mye penger og "stress". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...