Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leid ut hele leiligheten i 7 år- ikke betalt skatt. Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

 


§ 7-2.Utleieinntekt mv.

(1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når

a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien.

b. hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20.000 kroner i inntektsåret.

 

Merk at bestemmelsen bare gjelder "egen bolig". I skattemessig sammenheng vil det si at du må være bosatt i boligen selv. Boliger du eier for å leie dem ut omfattes ikke av bestemmelsen. 

 

 

Når det gjelder betaling kan du inngå nedbetalingsavtale med kemneren, men utgangspunktet er at alt skal betales straks. Det vil antagelig påløpe forsinkelsesrenter hvis du må inngå nedbetalingsavtale. Disse er høyere enn "endringsrenten", de er p.t. 8,75 % p.a. 

 

Totalen vil bestå av 140k i skatt (denne slipper du ikke), inntil 50k tilleggsskatt (denne kan du slippe), og et mindre rentebeløp (renten beregnes fra 1. januar i året etter ligningsåret - så for inntekter i 2008 vil renten løpe fra 1. januar 2010, og for inntekter i 2014 vil renten løpe fra 1. januar 2016). For inntektsåret 2008 vil det altså være snakk om seks års renter à toppen 3 % p.a. Det vil si at på det beløpet i skatt som stammer fra 2008 vil det ha påløpt i høyden 500 spenn i året i seks år, eller 3000 kr. Så toppen 20k i renter. Rent anslagsvis. 

 

Du kan redusere renten ved å innbetale beløp på forskudd til kemneren. Da skal rente bare regnes frem til betalingstidspunktet. 

 

Oversikt over styringsrenten: I 2010 var den 1,75 %, i 2011 2 %, i 2012 1,75 %, i 2013 og 2014 1,5 %, i 2015 1,25 %, og i 2016 0,75 %. Det meste du vil betale i rente vil altså være for 2011, med 3 % (2 % pluss ett prosentpoeng). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må selv henvende deg til skattemyndighetene. Den enkleste måten er å fylle ut nye selvangivelser for de aktuelle årene (med obligatorisk utleievedlegg), og sende disse til skattemyndighetene med et forklarende brev hvor du skriver hva som har skjedd og at du ønsker at ligningen din blir endret for de aktuelle årene i tråd med innsendt selvangivelse. Be også spesifikt om å slippe tilleggsskatt pga. frivillig retting. 

 

Skattekontoret kan hjelpe deg. 

Lenke til kommentar

Forsinkelsesrenten blir stiv hvis du ikke betaler skattekravet når du får det fra kemneren (forfall). Da snakker vi årlig rente på nesten 9 %. Billigere enn et forbrukslån, men absolutt mulig å få bedre lånevilkår andre steder. Staten er fort en dyr kreditor. 

 

Før forfall er det ikke så stiv rente, da er legalrenten mest satt for å sikre staten mot fallet i pengeverdi. Det pønale elementet ivaretas via tilleggsskatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

5) Siden leilighetens inntekt er skattepliktig ved salg sjekker Skatteetaten nær sagt alltid opp salg av leilighet der eier ikke bor på salgstidspunktet. Det er en veldig enkel sak å sjekke hvem som har bodd på den adressen - et kjapt adressesøk i Folkeregisteret fikser det. Og da har man plutselig en sak. 

 

(Undertegnede er jurist i Skatteetaten.)

 

Merkelig at ikke skatteetaten har fanget opp dette på et tidligere tidspunkt? Forutsatt at leietager faktisk har meldt flytting til aktuelle adresse så burde vel skattetaten enkelt kunne kryssjekke lister og avdekke at det er et leieforhold på adressen?

Lenke til kommentar

Den typen "live-sjekk" er ikke veldig aktuell, primært fordi skatt ikke er unndratt før selvangivelsen sendes inn. Det vil si at når leietaker flytter inn i april 2014 så er det ikke unndratt noen skatt før selvangivelsen sendes inn i april 2015 uten å oppgi leieinntektene. Den sjekken som kan gjøres i april 2014 vil da bli en ren veiledning til utleier og leietaker, og det tviler jeg på at Skatteetaten er interessert i å bruke ressurser på.

 

Man kunne selvfølgelig tenkt seg at det i mai-juni 2015 kjøres en enorm spørring for å få opp alle situasjoner der noen eier en bolig der 1) de ikke selv er folkeregistrert og 2) noen andre er folkeregistrert, og kryssjekker dette mot selvangivelsen (manglende RF-skjema for utleieinntekter). For alt jeg vet (jeg jobber ikke med personbeskatning) kjøres slike rapporter. Men det blir et spørsmål om hvordan man vil prioritere - til syvende og sist må en saksbehandler se på det, og saksbehandleren må gjøre en vurdering av om dette er en sak som skal prioriteres.  

 

Ligningsloven bestemmer for øvrig at leietakere skal oppgi hvor mye leie de har betalt i inntektsåret og til hvem de har betalt dem i selvangivelsen, men departementet har bestemt at dette bare skal gjelde leietaker som leier av sin egen arbeidsgiver/arbeidstaker. Fra inntektsåret 2015 skal instanser som Utleiemegleren også gi opplysninger om formidlede husleieavtaler.

Lenke til kommentar

Den typen "live-sjekk" er ikke veldig aktuell, primært fordi skatt ikke er unndratt før selvangivelsen sendes inn. Det vil si at når leietaker flytter inn i april 2014 så er det ikke unndratt noen skatt før selvangivelsen sendes inn i april 2015 uten å oppgi leieinntektene. Den sjekken som kan gjøres i april 2014 vil da bli en ren veiledning til utleier og leietaker, og det tviler jeg på at Skatteetaten er interessert i å bruke ressurser på.

 

Man kunne selvfølgelig tenkt seg at det i mai-juni 2015 kjøres en enorm spørring for å få opp alle situasjoner der noen eier en bolig der 1) de ikke selv er folkeregistrert og 2) noen andre er folkeregistrert, og kryssjekker dette mot selvangivelsen (manglende RF-skjema for utleieinntekter). For alt jeg vet (jeg jobber ikke med personbeskatning) kjøres slike rapporter. Men det blir et spørsmål om hvordan man vil prioritere - til syvende og sist må en saksbehandler se på det, og saksbehandleren må gjøre en vurdering av om dette er en sak som skal prioriteres.  

 

Ligningsloven bestemmer for øvrig at leietakere skal oppgi hvor mye leie de har betalt i inntektsåret og til hvem de har betalt dem i selvangivelsen, men departementet har bestemt at dette bare skal gjelde leietaker som leier av sin egen arbeidsgiver/arbeidstaker. Fra inntektsåret 2015 skal instanser som Utleiemegleren også gi opplysninger om formidlede husleieavtaler.

 

Dette er nok et spørsmål du ikke liker, men håper å få svar:

vi har jo leid ut til forskjellige folk hvert år.

I den siste kontrakten er det leid ut fra februar-2013.

Kan vi melde inn kun fra da?

 

Eller blir det spørsmål om de foregående årene?

 

Lenke til kommentar

Kom forresten på nå at det blir jo å betale dobbelt.

 

200K til kemneren.

Og så skylde 200K til til banken.

 

Vi føler en plikt for å si i fra, så det kommer vi til å gjøre.

Problemet er bare å betale. Og da får vi håpe vi kan få nedbetalingsavtale.

Det blir jo åpenbart ikke å "betale dobbelt". Du låner penger fra banken som du betaler til kemneren (da går du i 0 - du bruker ingen penger på denne transaksjonen), så betaler du ned til banken senere. Du

 

Refinansiering er en mye bedre ide enn betalingsavtale med kemneren, fordi du får mye bedre rente med sikret banklån enn du får fra kemneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor ønsker du å bare betale delvis? Gjer opp for deg. Legg alle kortene på bordet. Så sitter du med reint mel i posen og ein god følelse :)

Om det løser seg med boliglånet er det ikke noe problem.

Hvis ikke så sliter jeg jo med å betale.

Men, som det ble nevnt er jo renten her lavere enn ved f.eks forbrukslån- så jeg skal betale alt.

Lenke til kommentar

Den typen "live-sjekk" er ikke veldig aktuell, primært fordi skatt ikke er unndratt før selvangivelsen sendes inn. Det vil si at når leietaker flytter inn i april 2014 så er det ikke unndratt noen skatt før selvangivelsen sendes inn i april 2015 uten å oppgi leieinntektene. Den sjekken som kan gjøres i april 2014 vil da bli en ren veiledning til utleier og leietaker, og det tviler jeg på at Skatteetaten er interessert i å bruke ressurser på.

 

 

 

Jeg tenkte vel helst på årene 2008-2013 der TS har unndratt skatt....der er jo ligningene ferdigstilt for lengst.  Underlig at skatteetaten ikke har klart å avdekke dette forholdet.

Lenke til kommentar

 

Kvifor ønsker du å bare betale delvis? Gjer opp for deg. Legg alle kortene på bordet. Så sitter du med reint mel i posen og ein god følelse :)

Om det løser seg med boliglånet er det ikke noe problem.

Hvis ikke så sliter jeg jo med å betale.

Men, som det ble nevnt er jo renten her lavere enn ved f.eks forbrukslån- så jeg skal betale alt.

Ja, men du vil nok slita endo meir om da tilfeldigvis blir oppdaga at du unlot å ta med alle årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den typen "live-sjekk" er ikke veldig aktuell, primært fordi skatt ikke er unndratt før selvangivelsen sendes inn. Det vil si at når leietaker flytter inn i april 2014 så er det ikke unndratt noen skatt før selvangivelsen sendes inn i april 2015 uten å oppgi leieinntektene. Den sjekken som kan gjøres i april 2014 vil da bli en ren veiledning til utleier og leietaker, og det tviler jeg på at Skatteetaten er interessert i å bruke ressurser på.

 

Jeg tenkte vel helst på årene 2008-2013 der TS har unndratt skatt....der er jo ligningene ferdigstilt for lengst.  Underlig at skatteetaten ikke har klart å avdekke dette forholdet.

 

Det er jo ikke underlig at de ikke har sjekket dette, TS har jo signert på at han ikke har utleieinntekter. Systemet vårt baserer seg på ærlighet og tillit, med kun stikkprøver og etterprøving av mistenkelige forhold.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Den typen "live-sjekk" er ikke veldig aktuell, primært fordi skatt ikke er unndratt før selvangivelsen sendes inn. Det vil si at når leietaker flytter inn i april 2014 så er det ikke unndratt noen skatt før selvangivelsen sendes inn i april 2015 uten å oppgi leieinntektene. Den sjekken som kan gjøres i april 2014 vil da bli en ren veiledning til utleier og leietaker, og det tviler jeg på at Skatteetaten er interessert i å bruke ressurser på.

 

Jeg tenkte vel helst på årene 2008-2013 der TS har unndratt skatt....der er jo ligningene ferdigstilt for lengst.  Underlig at skatteetaten ikke har klart å avdekke dette forholdet.

 

Det er jo ikke underlig at de ikke har sjekket dette, TS har jo signert på at han ikke har utleieinntekter. Systemet vårt baserer seg på ærlighet og tillit, med kun stikkprøver og etterprøving av mistenkelige forhold.

 

 

Jo, jeg synes det er merkelig.  Enkelte år så har jo skatteetaten spesielt fokus på nettopp å avdekke utleieforhold som ikke blir innrapportert og da mener jeg de burde klare å fange opp virksomheten til TS. Men igjen, forutsetningen er jo selvfølgelig at leietagerne har meldt flytting til adressen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...