lesles Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hei. Her er tingen. Jeg er student, og jobber på deltidsstilling to ganger i uka på et sykehus. Sykehuset tilbyr også røntgen undersøkelser. Nå har jeg søkt jobb på en røntgen institutt, som kun tilbyr radiologiske undersøkelser. De er altså ikke et sykehus. Kan man da anse dem som et konkurrent? Hvis ja, kan jeg da jobbe for konkurrenten på deltid? Det er snakk om resepsjons/kundeservice 1-2 ganger i uka. På kontrakten min på sykehuset jeg jobber på nå, sto det KUN om om timelønn, at jeg er ekstrahjelp, og taushetsplikt. Ingenting annet. Hva mener dere om det? Vil gjerne ha sikre svar, så jeg unngår trøbbel etterpå. Har helst ikke lyst å ta det opp med min nåværende sjef enda. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hvis de skal nekte deg det så mener jeg det må stå i kontrakten. Jeg har hatt denne klausulen i flere arbeidsavtaler. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Sjekk kontrakt og arbedisavtale. Står det ikke noe der så er det ok. Ville for sikkerhetsskyld forhørt meg med arbeidsgiver også. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Sjekk kontrakt og arbedisavtale. Står det ikke noe der så er det ok. Ville for sikkerhetsskyld forhørt meg med arbeidsgiver også. Sto ingenting om det i kontrakten. Og det var alt jeg skrev under. Forhørt meg med ny eller nåværende arbeidsgiver? Hvis dette blir tatt opp på intervju, hvordan burde jeg ordlegge meg? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Du burde forhøre deg med begge, men ser ikke at dette bør bli noe problem. De er jo ikke direkte konkurenter heller, tviler på at offentlig helsevesen ser på det private som en konkurent og motsatt. Det beste er å være ærlig når det gjelder slikt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 I utgangspunktet har ikkje arbeidsgiver noke med kvar andre plassar du jobbar med mindre det er avtalt ein konkurranseklausul i arbeidsavtalen. I tillegg til det som er avtalte arbeidsvilkår så har du også ein ulovfesta lojalitetsplikt ovanfor arbeidsgiver, men det skal mykje til at den slår ut i slike sakar. Som arbeidar på golvet så skal det mykje til at det er illojalt å jobbe for andre som driver med liknande ting. I ditt tilfelle så kan det være ei potensiell utfordring dersom du f.eks. anbefalar pasientane på sjukehuset om å oppsøke instituttet eller omvendt. Men det er nok heller tvilsomt at du gjennom ei deltidsstilling har den type pasienttilgang, men det spørs sjølvsagt kva stillinga går ut på. Om du på sjukehuset jobbar med å prioritere køa av pasientar som skal inn til røntgen, og du på institutten jobbar med å ta imot pasientar som kjem dit i staden for å stå i den køa som du jobba med på sjukehuset. Då vil det nok kunne være ei interessekonflikt ved at du har muligheita til å "stjele kundar" frå den eine til den andre. Men utan at du har avtalt konkurranseklausular så er det kun vanlige lojalitetsreglar som gjeld. Uansett anbefalar eg at du forhøyrer deg med sjukehuset som er din nåværande arbeidsgiver. I tillegg er ditt nåværande arbeidsforhold noke som arbeidsgivaren på røntgen instituttet vil ha grunn til å forvente å få vite om. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Kan også nevnes det at private sykehuset jeg jobber på nå, hadde en offentlig avtale på røntgen undersøkelser. Denne avtalen mistet det i år, mens røntgen instituttet som jeg er blitt tilkalt på intervju har vunnet denne kontrakten. Det gjør dem til konkurrenter? edit: Samtidig kan man se på dem som "ikke-konkurrenter", fordi sykehuset ikke lenger tilbyr offentlige timer på røntgen undersøkelser, men kun private. Det innebærer at at sykehuset og røntgen instituttet sitter med ulike pasient grupper --> De som ønsker offentlig undersøkelser og de som ønsker private undersøkelser. Og selv om jeg jobber på sykehus nå, så anbefaler vi pasienten videre til andre/disse røntgen instituttene, hvis vi har fullbooket timer eller evt. nå som vi ikke har offentlige avtaler lenger.. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer på dette røntgen instituttet. Man bør vel alltid foretrekke pasienten først, og gi best mulig veiledning basert på deres kriterier. Endret 5. januar 2016 av lesles Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hva jobber du som? Hvis du ikke jobber med å SELGE tjenesten, og du da må velge om du skal selge en undersøkelse til kunden til den ene eller andre arbeidsgiveren, ser jeg ikke noe problem med det. Men om det er fasit, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Hva jobber du som? Hvis du ikke jobber med å SELGE tjenesten, og du da må velge om du skal selge en undersøkelse til kunden til den ene eller andre arbeidsgiveren, ser jeg ikke noe problem med det. Men om det er fasit, vet jeg ikke. Jobber på resepsjonen. Så jeg setter opp(selger) undersøkelser. Men jeg forhørte meg med min nåværende sjef idag. Hun mente at det ikke skulle være et problem. Ærlighet varer lengst! Lenke til kommentar
VodGjoken Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hei. Her er tingen. Jeg er student, og jobber på deltidsstilling to ganger i uka på et sykehus. Sykehuset tilbyr også røntgen undersøkelser. Nå har jeg søkt jobb på en røntgen institutt, som kun tilbyr radiologiske undersøkelser. De er altså ikke et sykehus. Kan man da anse dem som et konkurrent? Hvis ja, kan jeg da jobbe for konkurrenten på deltid? Det er snakk om resepsjons/kundeservice 1-2 ganger i uka. På kontrakten min på sykehuset jeg jobber på nå, sto det KUN om om timelønn, at jeg er ekstrahjelp, og taushetsplikt. Ingenting annet. Hva mener dere om det? Vil gjerne ha sikre svar, så jeg unngår trøbbel etterpå. Har helst ikke lyst å ta det opp med min nåværende sjef enda. Jobbet selv litt i konkurrerende butikker. Jeg fikk aldri noe pes på dette selv om det stod i kontrakten at de helst ikke vil at jeg skulle så mye som handle i konkurrerende matbutikker. Jeg vil tro du bør ta det opp med sjefen din, og håpe at denne personen er oppegående nok til å forstå hvor du kommer fra. Det er tragisk, men også forståelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå