Gå til innhold

[Løst] Klarer denne å drive et GTX 750 Ti


Anbefalte innlegg

Har en kollega som spurte om hjelp. Hans datter har fått en eldre kontor pc fra jobben til moren sin. Hun ville spille med den, men den har ikke noe grafikkort. Så han spurte meg om hjelp. Sa han ville bruke 500kr. Jeg sa at han burde nok litt opp i pris skal han få noe ut av kortet.

 

Pc'n er en Asus V6-P5G31e

 

Jeg anbefalte enten GTX 750 Ti eller GTX 950.

 

Spørsmålet bunner egentlig ned i at på Asus sin produktside står det at strømforsyningen klarer 380W mens et GTX 750 Ti krever minimum 400W. Vil det gå?

 

Om dere har noen andre kort å anbefale er jeg åpen for forslag. Hun spilte vist Sims og andre lettdrevne spill. Ikke noe særlig grafikktunge fps tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint så lenge man ikke kjører kortet hardt så det bruker max mengde strøm, men jeg hadde ikke prøvd på det. Skulle det gå galt så er verste fall at maskinen blir ødelagt og i beste fall så ryker bare strømforsyningen. Strømforsyninger liker heller ikk å bruke 100% av kapasiteten over lengre tid.

Lenke til kommentar

Sjekk med google om noen har erfaringer med strømforsyningen f.eks NorthQ - NQ4001S 400W og sjekk hva den er beregnet til.

 

Ville anbefalt å kjøpe ny PSU hvis du er i tvil Asus pleier å ha gode deler, men er en grunn for å spare penger veldig mange pcer produsenter gjør er spare psu som kan lukte svidd og grille hovedkort\harddisker hvis de blir overbelastet.

 

Nå koster det deg ikke mye for

EVGA SuperNOVA 650 G2 hvis du ikke skal overklokke så mye, EVGA er ganske gode.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

GTX 750 Ti går fint. Det krever ikke mer strøm enn det får gjennom PCI Express sporet. TDP er på 60W, og PCI Express sporet skal kunne levere 75W.

 

Edit:

@LMH1 og Belphegor: PCI Express er spesifisert til å kunne levere 75W. Tror dere Asus driter i å følge standarden? 

@Demonickon: Kjør på. Jeg kjører et Radeon HD 7750 med TDP på 55W på en 220W PSU helt problemfritt.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Hadde det vært opptil meg hadde jeg tatt rådet om å oppgradere PSU'n, men det var så vidt jeg klarte å overtale han å fra no GT 730 greier til en GTX 750/950 Så tviler jeg får han til å kjøpe en PSU til 1000 lappen.

 

Men da sier jeg til han at det går med GTX 750 Ti, men anbefaler å gå for 950'n. Så får han vurdere selv om det verdt å sjanse på det for 500kr forskjell.

Lenke til kommentar

Hva så? Det er fortsatt et strømtrekk som strømforsyningen må levere. Samma om strømmen kommer fra hovedkortet eller en av de andre kontaktene på strømforsyningen.

Tror du at Asus leverer et hovedkort med PCI-e x 16 som ikke følger standarden? Tror du ikke Asus passer på at strømforsyningen klarer å levere nok til kontaktene på hovedkortet? 

Lenke til kommentar

Hadde det vært opptil meg hadde jeg tatt rådet om å oppgradere PSU'n, men det var så vidt jeg klarte å overtale han å fra no GT 730 greier til en GTX 750/950 Så tviler jeg får han til å kjøpe en PSU til 1000 lappen.

 

Men da sier jeg til han at det går med GTX 750 Ti, men anbefaler å gå for 950'n. Så får han vurdere selv om det verdt å sjanse på det for 500kr forskjell.

GTX 950 vil jeg fraråde uten å skifte PSU.

Lenke til kommentar

Har ikke med hva strømforsyningen klarer å levere til HK eller hva HK klarer å levere til kontaktene, det handler om totalt strømtrekk. Hvis de beregner akkurat nok til å drive alt som maskinen blir levert med så er det samme hvor strømmen til enheten er tilkoblet.

Det handler om totalt strømtrekk. Jeg kan garantere deg at Asus leverer en PSU som er kraftig nok til å levere strøm nok til PCI-e x 16 sporet. Hvis ikke ville de levert et hovedkort uten PCI-e x 16. Asus beregner garantert å drive alt maskinen blir levert med, inklusive PCI-e x 16 sporet, med god margin. Tenk før du synser for mye :-)

Lenke til kommentar

 

Hadde det vært opptil meg hadde jeg tatt rådet om å oppgradere PSU'n, men det var så vidt jeg klarte å overtale han å fra no GT 730 greier til en GTX 750/950 Så tviler jeg får han til å kjøpe en PSU til 1000 lappen.

 

Men da sier jeg til han at det går med GTX 750 Ti, men anbefaler å gå for 950'n. Så får han vurdere selv om det verdt å sjanse på det for 500kr forskjell.

GTX 950 vil jeg fraråde uten å skifte PSU.

 

 

Hvorfor det? Ser på komplett at 750 Ti anbefales det minimum 400W og 950 min. 350W. Asus sier de leverer 380W

Lenke til kommentar

Tenk før du svarer på noe jeg ikke har påstått. Hva en PSU klarer å levere har ingenting med hva HK klarer å levere annet enn at HK ikke vil like at PSU ikke klarer å gi det nok strøm.

 

Det er ikke synsing.

Du har påstått: "Det går fint så lenge man ikke kjører kortet hardt så det bruker max mengde strøm, men jeg hadde ikke prøvd på det. Skulle det gå galt så er verste fall at maskinen blir ødelagt og i beste fall så ryker bare strømforsyningen."

 

Hva PSU klarer å levere i en ferdigmaskin fra merkeleverandør har veldig mye med hvilket hovedkort og hvilke prosessorer som støttes. Derfor er også ofte ekstra strømkontakter ut fra PSU fjernet, samt at hovedkortet har få SATA/IDE kontakter.

 

Vi snakker ikke her om selvbygg, der en hvilken som helst idiot kan velge "noname" 300W PSU til GTX 980. Asus har et garantiansvar som gjør at de ikke kan ta sjansen på for dårlig margin i forhold til spesifikkasjoner. Ble det litt klarere nå?

Lenke til kommentar

 

 

Hadde det vært opptil meg hadde jeg tatt rådet om å oppgradere PSU'n, men det var så vidt jeg klarte å overtale han å fra no GT 730 greier til en GTX 750/950 Så tviler jeg får han til å kjøpe en PSU til 1000 lappen.

 

Men da sier jeg til han at det går med GTX 750 Ti, men anbefaler å gå for 950'n. Så får han vurdere selv om det verdt å sjanse på det for 500kr forskjell.

GTX 950 vil jeg fraråde uten å skifte PSU.

 

 

Hvorfor det? Ser på komplett at 750 Ti anbefales det minimum 400W og 950 min. 350W. Asus sier de leverer 380W

 

Fordi GTX 950 har en TDP på 90W, og derfor krever en egen 6-pins strømkontakt i tillegg til strømmen fra PCI-e x 16 sporet. Denne kontakten finnes neppe i Asus-maskinen, og hvis du begynner å fikle med overganger, så risikerer du å gå ut over grensen som strømforsyningen kan levere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenk før du svarer på noe jeg ikke har påstått. Hva en PSU klarer å levere har ingenting med hva HK klarer å levere annet enn at HK ikke vil like at PSU ikke klarer å gi det nok strøm.

 

Det er ikke synsing.

Du har påstått: "Det går fint så lenge man ikke kjører kortet hardt så det bruker max mengde strøm, men jeg hadde ikke prøvd på det. Skulle det gå galt så er verste fall at maskinen blir ødelagt og i beste fall så ryker bare strømforsyningen."

 

Får omformulere, så lenge ikke PC'en suger max mengde strøm. Beklager på det sterkeste at vi er uenige og at jeg formulerte meg feil.

 

Merkeleverandører bruker ikke bare "top of the line" deler, det er noe du innbiller deg. Det er heller ikke sikkert at det er meingen at man skal bytte GPU selv om HK har et ekstra PCI-e spor. Med mange ferdigmaskiner så brytes også garantien hvis man åpner den eller bytter deler og etter hva jeg kunne se så gjelder det denne maskinen.

Lenke til kommentar

Får omformulere, så lenge ikke PC'en suger max mengde strøm. Beklager på det sterkeste at vi er uenige og at jeg formulerte meg feil.

 

Merkeleverandører bruker ikke bare "top of the line" deler, det er noe du innbiller deg. Det er heller ikke sikkert at det er meingen at man skal bytte GPU selv om HK har et ekstra PCI-e spor. Med mange ferdigmaskiner så brytes også garantien hvis man åpner den eller bytter deler og etter hva jeg kunne se så gjelder det denne maskinen.

 

Jeg innbiller meg ikke at merkeleverandører bruker "top of the line" deler, men jeg kan garantere deg at de dimensjonerer strømforsyningen med god margin i forhold til resten av maskinvaren. De vil aldri ta sjansen på erstatningsansvar for millioner. Feil kan forekomme, og det er derfor enkelte varer fra tid til annen blir tilbakekalt. Dette koster imidlertid produsenten dyrt, og derfor brukes enorme pengesummer på testing og kvalitetskontroll før en anerkjent leverandør sender et produkt ut på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...