Svalmeister Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Hjelp!.. I går fungerte alt som normalt, men når jeg skulle starte idag fikk jeg først ikke signal til skjerm. Prøvde hdmi fra HK, men uten resultatet. Viftene starter, men kunne heller ikke høre at HD ble brukt. Prøvde så å resette bios vhja denne guiden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989 Nå ble power lyset på kabinettet svakere, men virker kun som om viftene på kabinettet som har startet. Specs: Fractal Design Define Mini Cooler Master V450S 450W i5 4460 Corsair Vengeance DDR3 2x4GB Cooler Master Hyper 212 Evo Asus B85M-Gamer Samsung 850 EVO SSD GTX 960 Win 10 Endret 5. januar 2016 av Svalmeister Lenke til kommentar
Svalmeister Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 En liten oppdatering etter å ha prøvd diverse. - Tok ut begge RAM brikkene og satte de inn igjen. Nå kom power lyset tilbake for fullt, samt at CPU kjøleren startet. Ellers ingen reaksjon. - Tok så ut en RAM brikke og lot en stå. Ingen endring bortsett fra at det var bare kabinettviftene som gikk. - Byttet RAM brikke og fikk så ingen reaksjon i det hele tatt. Dvs får ikke lengre strøm til HK engang. Nå er alt helt dødt. Oppga feil specs først. Har EVGA GS650. Noen gode råd? Lenke til kommentar
Agarthian Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Sjekka bios-batteriet? Lenke til kommentar
Svalmeister Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Det har jeg ikke. Tok det ut når jeg kjørte reset av biosen, men har ikke sjekket om det er dødt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Har du jumper på 1-2 CLRTC (normal/keep posisjon) Uten jumper på 1-2 booter ikke hovedkortet. Sett ikke denne i CLR om hovedkortet har 5v sby (psu tilkoplet) Slår du av eller kopler fra PSU når du tar inn ut komponenter som minne. Hvis ikke kan du skade noe da hovedkortet har sby 5v i kretser og slots i soft-off. Prøv uten GTX960 (tatt ut fra hk pcie slot) med skjermkabelen din tilkoplet hovedkortet for å få grafikk fra cpuens Intel hd4600 igp. Asus sier hovedkortet har resettable fuses i dems gamers guardian, har du sjekket at disse sikringene ikke er slått ut : https://www.asus.com/no/Motherboards/B85MGAMER/ DRAM-overstrømsvern B85M-Gamer's tilkoblingsporter og DRAM er beskyttet mot overstrøm og kortslutningsskader av tilbakestillbare sikringer på kortet, noe som øker levetiden på ditt hovedkort. Lenke til kommentar
Svalmeister Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Har du jumper på 1-2 CLRTC (normal/keep posisjon) Uten jumper på 1-2 booter ikke hovedkortet. Sett ikke denne i CLR om hovedkortet har 5v sby (psu tilkoplet) Slår du av eller kopler fra PSU når du tar inn ut komponenter som minne. Hvis ikke kan du skade noe da hovedkortet har sby 5v i kretser og slots i soft-off. Prøv uten GTX960 (tatt ut fra hk pcie slot) med skjermkabelen din tilkoplet hovedkortet for å få grafikk fra cpuens Intel hd4600 igp. Asus sier hovedkortet har resettable fuses i dems gamers guardian, har du sjekket at disse sikringene ikke er slått ut : https://www.asus.com/no/Motherboards/B85MGAMER/ DRAM-overstrømsvern B85M-Gamer's tilkoblingsporter og DRAM er beskyttet mot overstrøm og kortslutningsskader av tilbakestillbare sikringer på kortet, noe som øker levetiden på ditt hovedkort. Beklager liten oppdatering her. Tok alltid ut PSU før jeg gjorde noe. Hadde jumper på 1-2 på CLRTC. Tok også ut GPU og kjørte skjerm fra onboard. Men så endte jeg med å ta alt helt fra hverandre. Koblet først PSU, CPU, en RAM brikke til HK. Fikk da strøm tilbake på HK og kom meg inn i BIOS som jeg så oppdaterte. Koblet så inn en ny komponent av gangen (koblet ut PSU for hver komponent og ventet noen minutter for at alt skulle bli strømfritt). Til slutt koblet jeg inn GPU og alt var oppe å kjøre igjen. Aner ikke hva som i utgangspunktet var feil. Takk for info om sikringene på hovedkortet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Så bra. Godt jobba. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Har du jumper på 1-2 CLRTC (normal/keep posisjon) Uten jumper på 1-2 booter ikke hovedkortet. Sett ikke denne i CLR om hovedkortet har 5v sby (psu tilkoplet) Slår du av eller kopler fra PSU når du tar inn ut komponenter som minne. Hvis ikke kan du skade noe da hovedkortet har sby 5v i kretser og slots i soft-off. Prøv uten GTX960 (tatt ut fra hk pcie slot) med skjermkabelen din tilkoplet hovedkortet for å få grafikk fra cpuens Intel hd4600 igp. Asus sier hovedkortet har resettable fuses i dems gamers guardian, har du sjekket at disse sikringene ikke er slått ut : https://www.asus.com/no/Motherboards/B85MGAMER/ DRAM-overstrømsvern B85M-Gamer's tilkoblingsporter og DRAM er beskyttet mot overstrøm og kortslutningsskader av tilbakestillbare sikringer på kortet, noe som øker levetiden på ditt hovedkort. Beklager liten oppdatering her. Tok alltid ut PSU før jeg gjorde noe. Hadde jumper på 1-2 på CLRTC. Tok også ut GPU og kjørte skjerm fra onboard. Men så endte jeg med å ta alt helt fra hverandre. Koblet først PSU, CPU, en RAM brikke til HK. Fikk da strøm tilbake på HK og kom meg inn i BIOS som jeg så oppdaterte. Koblet så inn en ny komponent av gangen (koblet ut PSU for hver komponent og ventet noen minutter for at alt skulle bli strømfritt). Til slutt koblet jeg inn GPU og alt var oppe å kjøre igjen. Aner ikke hva som i utgangspunktet var feil. Takk for info om sikringene på hovedkortet. Har opplevd det samme med 3 forskjellige Asus HK de siste 7 årene. Har angrepet problemet på en annen måte: Skrudd av maskinen og startet opp igjen. Har som regel kommet etter 2-4 omstarter uten at jeg kan si noe som helst av hva som er problemet. Ut i fra Q-koden som oppstarten står og henger på før jeg restarter, får jeg allt i fra 32-36. Dette tilsier at "CPU post-memory initialization" har feilet på et vis. Og det rare er at det utelukkende har skjedd når XMP-profil er aktivert. Feilen er ikke konsekvent relatert til vanlige omstarter, men har skjedd oftest da maskinen har vært skrudd helt av, som oftest over natta eller når vi har vært på ferie. Bruker helt "vanlige" XMP minnebrikker, som regel nyere enn de som står oppført i QVL (Qualified Vendor List). Poenget er at det her helt vanlige "Rema 1000" brikker, og ikke noe eksotiske saker. Sjekk Q-koden neste gang noe slikt skjer..... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå