xibriz Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Ta følgende scenario: 1. Man reserverer en vare via collect@store hos elkjøp, lefdal etc. 2. Man kommer til butikken for å hente varen innen 24timer 3. De har solgt alle varene av den modellen, ergo er den tydeligvis ikke reservert Hvilke rettigheter har man? Kan man kreve at de leverer samme vare til samme pris (de må da bestille en ny)? Kan man kreve tilsvarende eller bedre vare til samme pris? Må man godta en vare de foreslår? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Det gjelder samme regler i butikk\nett eneste forskjellen er åpenkjøp ved fjernsalg\telefonisalg. Her er ikke butikkene bundet men Expert\lefdal og elkjøp gir dette på de fleste varer bortsett fra mobiler eller hygeneartikkler. Så egentlig har man inngått bindende avtale, men har ikke butikken varen på lager, tror jeg eneste god grunn er varen er feilpriset, særlig om kunden burde forstå varen var feilpriset, eller det vil koste selgeren urimlig kostnader å selge deg tilsvarende\bedre modell til samme pris. Du har fremdeles rett å gå fra avtalen, samme har vel selgeren. I de fleste tilfeller blir det nok du som handler et annet sted. Men er litt usikker på hvis du betaler på forhånd butikken i kassen kommer til hentelagret men varen er ikke der, så gir de deg gavekort i retur og nekter deg å få penger igjen for varen ikke var på lager, her er det vel litt defust kanskje ikke direkte ulovlig men usieriøst. Endret 5. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Så man kan ikke holde butikken ansvarlig i følgende tilfelle: Varen er på lager -> Du reserverer -> Lageret tømmes -> Du ankommer butikk Hva er da vitsen med collect@store? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Vitsen er jo at den reserveres, så tydeligvis har butikken gjort en feil. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Det er jo inngått en avtale om at de reserverer varen. Når de er tom når du kommer innom, er jo dette avtalebrudd. Jeg vil tro du har rett til å få en tilsvarende vare til avtalt pris? Men hvilken lov dette går under er jeg usikker på. Forbrukerkjøpsloven gjelder vel ikke før det er inngått en avtale om kjøp? Mens dette er en avtale om å holde av et produkt? Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Send de en melding og hør om de kan kompensere for det. Jeg hadde ikke hengt meg opp i hvor vidt de har brutt loven. Kanskje de kan sende deg produktet til samme pris per post eller gi deg en rabatt http://www.elkjop.no/cms/20131206_073730/aftersales-0041-kontakt-oss/?intcid=int22569 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Så man kan ikke holde butikken ansvarlig i følgende tilfelle: Varen er på lager -> Du reserverer -> Lageret tømmes -> Du ankommer butikk Hva er da vitsen med collect@store? Du har ikke betalt for varen, så da er så vidt meg bekjent ikke butikken ansvarlig. Vitsen er jo at den reserveres, så tydeligvis har butikken gjort en feil. Ikke nødvendigvis. Ved collect@store så kan det ta opp til 2 timer før orderet kommer inn til butikken (går vanligvis mye fortere). I mellomtiden, så kan varen ha blitt snappet opp av en annen kunde før de ansatte får hentet denne, eller det kan være feil i beholdning 'Tryggeste' måten er at man ringer kundesenteret og ber dem resevere varen, da de lager en direkte resevarsjon på orderet i butikken. De kan se lagerbeholdning, men om det er én på lager, så kan ikke de se om den fysisk er i butikken, men de kan sette deg eller selv ta kontakt med butikken slik at de finner ut asap. - Når det er sagt, så finner i hvertfall jeg, et tilsvarende\bedre produkt til samme pris eller gjør en annen grei deal med kunde om det skulle oppstå noe tull. TS: om dette var\er en problemstilling for deg, så gjerne send en PM så får vi se hva vi får ordnet. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Om varen er reservert deg og selges til en annen kunde, så har vel begrepet "reservere" blitt brukt litt løst? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Problemet med collect@store-opplegg er at de færreste butikker kjører tight nok til at det blir veldig pålitelig, særlig når oppgitt varebeholdning begynner å nærme seg null. Men en avtale er en avtale, også her. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Så man kan ikke holde butikken ansvarlig i følgende tilfelle: Varen er på lager -> Du reserverer -> Lageret tømmes -> Du ankommer butikk Hva er da vitsen med collect@store? Du har ikke betalt for varen, så da er så vidt meg bekjent ikke butikken ansvarlig. Det er da inngått en avtale om en handel, da har butikken ansvar for å innfri sin del av denne avtalen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Varen er reservert når du får bekreftelse, noe som kan ta mange timer Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) TS: om dette var\er en problemstilling for deg, så gjerne send en PM så får vi se hva vi får ordnet. Dette var/er ikke en problemstilling for meg, men det lå ann til å bli det. Men når man får en ordrebekreftelse på e-post som sier "Din ordre er herved bekreftet!", da må vel butikken være ansvarlig hvis de selger denne varen? Scenarioet var som følger: Varen var på lager i butikk ifølge nettsiden -> Jeg reserverte varen med collect@store -> Jeg fikk ordrebekreftelse på epost -> Dagen etter var butikken tom for varen ifølge nettsiden -> Jeg møtte opp på butikken innen 24 timer -> De hadde heldigvis varen Men, en annen problemstilling oppstod. Når jeg møtte opp på butikken sa personalet først at alle collect@store nulles ut ved midnatt. I ordrebekreftelsen står det tydelig at reservasjonen varer i 24 timer. Og når jeg tenker meg om, så har samboeren min brukt collect@store på samme butikk, og ikke fått varen når hun møtte opp pga. at de var utsolgt. Jeg var ikke med denne gangen så hun godtok det bare uten videre. Jeg har uansett sendt mail til butikken at de endten må oppdatere nettsidene og ordrebekretelsen, eller opplære de ansatte. Endret 6. januar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Varen var på lager i butikk ifølge nettsiden -> Jeg reserverte varen med collect@store -> Jeg fikk ordrebekreftelse på epost -> Dagen etter var butikken tom for varen ifølge nettsiden -> Jeg møtte opp på butikken innen 24 timer -> De hadde heldigvis varen Det er fordi om det eks er 1 igjen på lager, og du reserverer denne, så vil det selvsagt stå i etterkant at det ikke er flere igjen på lager. Nettopp fordi du har reservert denne. Når jeg møtte opp på butikken sa personalet først at alle collect@store nulles ut ved midnatt. I ordrebekreftelsen står det tydelig at reservasjonen varer i 24 timer.Collect@Store ordre ligger i systemet i ca. 3 dager. Bestiller du på en Fredag, så er den borte ved Mandagen da den går ut 00:00 natt til Mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå