Gå til innhold

Gunstigst bilhold i enkeltmannsforetak (5 seter)


ekh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Tesla utgår p.g.a pris. Er ikke interessert i bruke mer enn det jeg får for den hun kjører i dag, og det er 400 +. Også er det dette med privatbruk jeg også lurer på. For hvis vi skatter av privatbruken, så er det vel ingen som har noe med hvordan privatbruk det er, f.eks henger kjøring. Vi har en bil til som jeg bruker på jobb, men pr. nå er det ikke aktuelt at det skal være hovedbilen/familiebilen. Vi er avhengig av at den bilen fruen skal kjøre, også skal kunne brukes til alt mulig annet privat også. (hvis det er mulig) Og biltype må være stasjonsvogn ala Passat, Oktavia/Superb, E klasse, A6. 

 

Virker ikke som om du har regnet på det i det heletatt.

 

Si du kjøper en Tesla til 800 000(model x), da betaler du 22 000 i renter pr år, besparelsene i drivstoff ligger på ca akkurat det samme med de kjørelengdene. 

 

Hvordan du da ser for deg at det blir billigere med en bil til 400 000 kan jeg ikke forstå. 

Ikke har Tesla noe særlig mer tap en andre biler prismessig, ikke ser det ut til at det vill endre seg heller. Men bensin/diesel, spessielt sistnevnte går en veldig usikker fremtid i møte. 

 

Jeg ville iallefall vurdert det og lest meg litt opp, sjekket mulighetene og priser. Tror det er langt mer å spare en du tror :)

 

 

La oss si at renteutg og driftsbesparelse utligner hverandre.

 

800.000 skal uansett nedbetaler og 100.000 pr år er MYE mer enn 50.000 pr år (forutsatt 8 års levetid)

 

 

Jo det blir en ekstra utgift, men sleng på resten av godene og plutselig går en bra ut av det uansett:) 

 

Jeg gikk nettopp fra en bil til ca prisen TS tenker på til Tesla, kjører lite men går ca i 0 uansett(teoretisk) 

 

 

Med en ekstra pris på 400.000 og levetid på 8 år må besparelsen være ganske høy for at det lønner seg. Jeg kjører mye (25000) men service og diesel kommer meg på ca 30.000 i året.

 

Så lenge en ikke har store utgifter til bomstasjoner eller parkering så skal det godt gjøres å få det lønnsomt i forhold å kjøpe en bil til 400.000

 

Kul bil, dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med en ekstra pris på 400.000 og levetid på 8 år må besparelsen være ganske høy for at det lønner seg. Jeg kjører mye (25000) men service og diesel kommer meg på ca 30.000 i året.

 

Så lenge en ikke har store utgifter til bomstasjoner eller parkering så skal det godt gjøres å få det lønnsomt i forhold å kjøpe en bil til 400.000

 

Kul bil, dog.

 

 

I eksempelet til TS går rentene vekk i besparelse av drivstoff, så har en service. Skal en skifte olje to ganger i året er det fort 15 000, så har en storservice etterhvert, clutch, bremser, og andre ting som tidvis ryker på disse bilene. 17500 og alt er dekket av tesla i 5 år. Så er det bom, ferje osv. Det blir fort mange kroner når en setter opp regnestykket! Dette med bom osv må en jo ta med en klype salt, dette skal vekk.

 

I tillegg har tesla holdt seg godt i pris, de som kjøpte biler i 2013-14 selger i dag bilen til tilnærmet samme pris. Men dette er pga valuta. 

 

Selv byttet jeg ut min bil til rundt 4 til en tesla nettopp, det vill ikke koste meg særlig ekstra(teoretisk, en vet jo aldri hva som kan skje).

Lenke til kommentar

 

 

 

Med en ekstra pris på 400.000 og levetid på 8 år må besparelsen være ganske høy for at det lønner seg. Jeg kjører mye (25000) men service og diesel kommer meg på ca 30.000 i året.

 

Så lenge en ikke har store utgifter til bomstasjoner eller parkering så skal det godt gjøres å få det lønnsomt i forhold å kjøpe en bil til 400.000

 

Kul bil, dog.

 

 

I eksempelet til TS går rentene vekk i besparelse av drivstoff, så har en service. Skal en skifte olje to ganger i året er det fort 15 000, så har en storservice etterhvert, clutch, bremser, og andre ting som tidvis ryker på disse bilene. 17500 og alt er dekket av tesla i 5 år. Så er det bom, ferje osv. Det blir fort mange kroner når en setter opp regnestykket! Dette med bom osv må en jo ta med en klype salt, dette skal vekk.

 

I tillegg har tesla holdt seg godt i pris, de som kjøpte biler i 2013-14 selger i dag bilen til tilnærmet samme pris. Men dette er pga valuta. 

 

Selv byttet jeg ut min bil til rundt 4 til en tesla nettopp, det vill ikke koste meg særlig ekstra(teoretisk, en vet jo aldri hva som kan skje).

 

 

Tror jeg ville byttet verksted om jeg betalte 7500 kroner for et oljeskift. Mer enn 1000 koster det stort sett ikke.

 

Ellers er det vel greit for TS også å ta hensyn til mva fradrag i forhold til ny eller brukt bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror jeg ville byttet verksted om jeg betalte 7500 kroner for et oljeskift. Mer enn 1000 koster det stort sett ikke.

 

Ellers er det vel greit for TS også å ta hensyn til mva fradrag i forhold til ny eller brukt bil.

 

 

For å opprettholde garanti må en ofte utføre service på merkeverksted. Sist service jeg hadde hos Bavaria kostet 9000 fastpris..

Lenke til kommentar

En 30.000 intervallservice på Møller på Jessheim, har jeg brukt å betale rundt 4000kr for. Litt dyrere på 60.000 om man bytter olje på dsg. Reg.reim rekker jeg ikke å bytte om jeg kjøper ny bil og har den i 3 år. 

 

Jeg vet ikke noe om Tesla priser, men hvis en sånn 85+ kostet rundt 800 i 2013, så ser jeg det ligger slike til under 600 i dag, men dette kan dere mer om. Taper en Tesla seg 100.000kr i året om man kjører 25-30.000 km i året??? Jeg sitter med en følelse av at tapet på en Tesla etter 3 år, er en del høyere i kroner og øre enn på en passat til halve prisen, selv med alle fordelene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En 30.000 intervallservice på Møller på Jessheim, har jeg brukt å betale rundt 4000kr for. Litt dyrere på 60.000 om man bytter olje på dsg. Reg.reim rekker jeg ikke å bytte om jeg kjøper ny bil og har den i 3 år. 

 

Jeg vet ikke noe om Tesla priser, men hvis en sånn 85+ kostet rundt 800 i 2013, så ser jeg det ligger slike til under 600 i dag, men dette kan dere mer om. Taper en Tesla seg 100.000kr i året om man kjører 25-30.000 km i året??? Jeg sitter med en følelse av at tapet på en Tesla etter 3 år, er en del høyere i kroner og øre enn på en passat til halve prisen, selv med alle fordelene. 

 

Tror nok du må se litt mer, en 85P kostet i slutten av 2013 rett over 600 i 2013(grunnpris), så om de går for ca det samme nå har den ikke tap seg særlig. P modellene er ofte de som taper seg mest også. Husk at en 85P i dag koster langt mer pga valuta, derfor har bruktprisen også gått opp.

 

http://www.gronnbil.no/getfile.php/BILDER/elbiler%20m%20avgift.jpg

Lenke til kommentar

Kan hun føre kjøregodtgjørelse inntil 6000km med privatbil, selv om hun har avtale på enkelte oppdrag at det skal spesifiseres km til en avtalt sats. Blir det litt som å skrive dobbelt, eller er dette to individuelle ting? Jeg ser helt klart enkelte fordeler med å ta et oljeskift i garasjen hver 15.000 km. Men har man bilen i 3 år og følger intervall varslingen, så tror jeg du får omtrent samme innbytte pris. Om jeg velger å beholde min gamle Touran enda noen år, kan det hende den har godt av litt hyppigere oljeskift.

 

Du må skille mellom det ho og kunden avtaler som betaling for oppdraget, og det foretaket "skylder" deg for jobben. Eg hadde eit oppdrag der me avtalte ein km-pris på kr 10,00, men då køyreboka blei gjort opp ved periodens slutt, var kostnaden til foretaket kun på kr 4,05 pr km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan hun føre kjøregodtgjørelse inntil 6000km med privatbil, selv om hun har avtale på enkelte oppdrag at det skal spesifiseres km til en avtalt sats. Blir det litt som å skrive dobbelt, eller er dette to individuelle ting? Jeg ser helt klart enkelte fordeler med å ta et oljeskift i garasjen hver 15.000 km. Men har man bilen i 3 år og følger intervall varslingen, så tror jeg du får omtrent samme innbytte pris. Om jeg velger å beholde min gamle Touran enda noen år, kan det hende den har godt av litt hyppigere oljeskift.

 

Du må skille mellom det ho og kunden avtaler som betaling for oppdraget, og det foretaket "skylder" deg for jobben. Eg hadde eit oppdrag der me avtalte ein km-pris på kr 10,00, men då køyreboka blei gjort opp ved periodens slutt, var kostnaden til foretaket kun på kr 4,05 pr km.

 

Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...