ekh Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Sikkert 100 spm om liknende før, men jeg fyrer løs i håp om noen tips. Fruen har startet opp et enkeltmannsforetak, og jeg lurer litt på hva som lønner seg for oss når det gjelder bilhold. I dag er det jeg som eier bilen hun bruker, men tenker på om det går an at hun kjøper en firmabil? Tipper hun vil kjøre rundt 20.000 km i året i næring og rundt 10.000 km i året i privat kjøring. Det må være en 5 seter. Hun har kontorsted hjemme, og kjører til flere ulike plasser iløpet av en uke. Hvis hun har bilen i enkeltmannsforetaket, kan hun vel utgiftsføre diesel, service osv? Jeg vet i tillegg at hun fakturerer km på de oppdragene hun har. Hvordan spiller dette inn? Lønner det seg å kjøpe kliss ny bil til 400.000kr. Et år gammel bil til 300.000kr. Eller en 3-5 år gammel bil i samme prissjiktet? (da motor og utstyr etter far sine ønsker) Eller noen andre alternativ? Hvordan blir dette med beskatning, mva, avskrivning osv?? Tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Kjenner ikke til firmabil, men med så lang kjørelengde vill hun glatt spare en 25-30 000 kun i drivstoffutgifter ved å kjøpe elbil. Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Hun kjører av og til så langt at elbil ikke passer til bruken, samt at jeg drar en del tung henger privat, så elbil utgår for våres del. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Hun kjører av og til så langt at elbil ikke passer til bruken, samt at jeg drar en del tung henger privat, så elbil utgår for våres del. Dette med rekkevidde er bare ett problem for folk uten elbil, så jeg ville sjekket mer nøye. Klart en kan ikke gå for de minste med slik kjørelengde. Henger kan du dra med Tesla's nye modell, men hvor mye er fortsatt usikkert. Ville dog hatt en egen bil til det om du kjører med den privat. Er vell ikke innenfor å drive med slikt privat om den skal brukes som firmabil? Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Tesla utgår p.g.a pris. Er ikke interessert i bruke mer enn det jeg får for den hun kjører i dag, og det er 400 +. Også er det dette med privatbruk jeg også lurer på. For hvis vi skatter av privatbruken, så er det vel ingen som har noe med hvordan privatbruk det er, f.eks henger kjøring. Vi har en bil til som jeg bruker på jobb, men pr. nå er det ikke aktuelt at det skal være hovedbilen/familiebilen. Vi er avhengig av at den bilen fruen skal kjøre, også skal kunne brukes til alt mulig annet privat også. (hvis det er mulig) Og biltype må være stasjonsvogn ala Passat, Oktavia/Superb, E klasse, A6. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Tesla utgår p.g.a pris. Er ikke interessert i bruke mer enn det jeg får for den hun kjører i dag, og det er 400 +. Også er det dette med privatbruk jeg også lurer på. For hvis vi skatter av privatbruken, så er det vel ingen som har noe med hvordan privatbruk det er, f.eks henger kjøring. Vi har en bil til som jeg bruker på jobb, men pr. nå er det ikke aktuelt at det skal være hovedbilen/familiebilen. Vi er avhengig av at den bilen fruen skal kjøre, også skal kunne brukes til alt mulig annet privat også. (hvis det er mulig) Og biltype må være stasjonsvogn ala Passat, Oktavia/Superb, E klasse, A6. Virker ikke som om du har regnet på det i det heletatt. Si du kjøper en Tesla til 800 000(model x), da betaler du 22 000 i renter pr år, besparelsene i drivstoff ligger på ca akkurat det samme med de kjørelengdene. Hvordan du da ser for deg at det blir billigere med en bil til 400 000 kan jeg ikke forstå. Ikke har Tesla noe særlig mer tap en andre biler prismessig, ikke ser det ut til at det vill endre seg heller. Men bensin/diesel, spessielt sistnevnte går en veldig usikker fremtid i møte. Jeg ville iallefall vurdert det og lest meg litt opp, sjekket mulighetene og priser. Tror det er langt mer å spare en du tror Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Noen må jo skaffe meg de 400.000 kr ekstra jeg trenger for å kjøpe Tesla`n i utgangspunktet. Jeg har ikke regnet på dette i det hele tatt nei, men uavhengig av hvor mye/lite jeg sparer, så skal jeg/vi ikke kjøpe dyrere bil enn rundt 400.000kr. Det jeg er mest opptatt av er om det går an å kjøpe en slags firmabil, skatte av den slik at vi kan bruke den privat også, og få utgiftsført diesel, service osv. Kan hende det lønner seg å bare ha privatbilen vi har i dag, jeg aner ikke. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Noen må jo skaffe meg de 400.000 kr ekstra jeg trenger for å kjøpe Tesla`n i utgangspunktet. Jeg har ikke regnet på dette i det hele tatt nei, men uavhengig av hvor mye/lite jeg sparer, så skal jeg/vi ikke kjøpe dyrere bil enn rundt 400.000kr. Det jeg er mest opptatt av er om det går an å kjøpe en slags firmabil, skatte av den slik at vi kan bruke den privat også, og få utgiftsført diesel, service osv. Kan hende det lønner seg å bare ha privatbilen vi har i dag, jeg aner ikke. De får du jo gratis av banken da rentekosten går opp i sparing av drivstoff Men for all del, kun ett forslag. Jeg kan ikke mye om firmabil og beskatning, så her skal jeg ikke råde om noe. Men lykke til Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Tesla utgår p.g.a pris. Er ikke interessert i bruke mer enn det jeg får for den hun kjører i dag, og det er 400 +. Også er det dette med privatbruk jeg også lurer på. For hvis vi skatter av privatbruken, så er det vel ingen som har noe med hvordan privatbruk det er, f.eks henger kjøring. Vi har en bil til som jeg bruker på jobb, men pr. nå er det ikke aktuelt at det skal være hovedbilen/familiebilen. Vi er avhengig av at den bilen fruen skal kjøre, også skal kunne brukes til alt mulig annet privat også. (hvis det er mulig) Og biltype må være stasjonsvogn ala Passat, Oktavia/Superb, E klasse, A6. Virker ikke som om du har regnet på det i det heletatt. Si du kjøper en Tesla til 800 000(model x), da betaler du 22 000 i renter pr år, besparelsene i drivstoff ligger på ca akkurat det samme med de kjørelengdene. Hvordan du da ser for deg at det blir billigere med en bil til 400 000 kan jeg ikke forstå. Ikke har Tesla noe særlig mer tap en andre biler prismessig, ikke ser det ut til at det vill endre seg heller. Men bensin/diesel, spessielt sistnevnte går en veldig usikker fremtid i møte. Jeg ville iallefall vurdert det og lest meg litt opp, sjekket mulighetene og priser. Tror det er langt mer å spare en du tror La oss si at renteutg og driftsbesparelse utligner hverandre. 800.000 skal uansett nedbetaler og 100.000 pr år er MYE mer enn 50.000 pr år (forutsatt 8 års levetid) Lenke til kommentar
Furuberget Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Eg driv eit lite ENK, om ikkje i like stor stil. Eg har privat bil, men skriv køyrebok etter satsene til skatteetaten (kr 4,05/km i 2015 med tillegg for passasjer, tilhenger etc). Køyreboka er dokumentasjon til rekneskapet mitt, på at eg overfører eit visst beløp frå firmakonto til min privatkonto (eg har splitta dette nokså rigid for å ikkje blande midlane). Oppmot kunde, så faktuerer eg etter avtale, og har enten brukt fast, avtalt pris, eller kr 5,00/km. Då går firmaet i "overskudd" kontra utgiften til meg. Dette har eg ført på ein konto 3190 - køyreinntekt. Eg er ikkje mva-pliktig, så litt usikker korleis det blir med mva på køyring, men det kanskje de? Viss det er full tids firma, burde ho kanskje sjekke med rekneskapsfører på dette. Med så lang køyrelengde, er det eit brytningspunkt for når det lønner eg å ha bilen registrert på firma. Samtidig blir satsen mindre når ein køyrer over 6000km i året. På andre sida vil alt bilhald ligge på deg privat, mtp reklamasjonar ved reparasjon osv. Der gjekk far min på ein smell. Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Ser for meg at det ender opp med f.eks en ny passat til rundt 400. Da slipper jeg tenke på uforutsette utgifter til reparasjon osv. Det er vel slik at man tar avskrivning hvert år på bilen også? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Tesla utgår p.g.a pris. Er ikke interessert i bruke mer enn det jeg får for den hun kjører i dag, og det er 400 +. Også er det dette med privatbruk jeg også lurer på. For hvis vi skatter av privatbruken, så er det vel ingen som har noe med hvordan privatbruk det er, f.eks henger kjøring. Vi har en bil til som jeg bruker på jobb, men pr. nå er det ikke aktuelt at det skal være hovedbilen/familiebilen. Vi er avhengig av at den bilen fruen skal kjøre, også skal kunne brukes til alt mulig annet privat også. (hvis det er mulig) Og biltype må være stasjonsvogn ala Passat, Oktavia/Superb, E klasse, A6. Virker ikke som om du har regnet på det i det heletatt. Si du kjøper en Tesla til 800 000(model x), da betaler du 22 000 i renter pr år, besparelsene i drivstoff ligger på ca akkurat det samme med de kjørelengdene. Hvordan du da ser for deg at det blir billigere med en bil til 400 000 kan jeg ikke forstå. Ikke har Tesla noe særlig mer tap en andre biler prismessig, ikke ser det ut til at det vill endre seg heller. Men bensin/diesel, spessielt sistnevnte går en veldig usikker fremtid i møte. Jeg ville iallefall vurdert det og lest meg litt opp, sjekket mulighetene og priser. Tror det er langt mer å spare en du tror La oss si at renteutg og driftsbesparelse utligner hverandre. 800.000 skal uansett nedbetaler og 100.000 pr år er MYE mer enn 50.000 pr år (forutsatt 8 års levetid) Jo det blir en ekstra utgift, men sleng på resten av godene og plutselig går en bra ut av det uansett:) Jeg gikk nettopp fra en bil til ca prisen TS tenker på til Tesla, kjører lite men går ca i 0 uansett(teoretisk) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Ser for meg at det ender opp med f.eks en ny passat til rundt 400. Da slipper jeg tenke på uforutsette utgifter til reparasjon osv. Det er vel slik at man tar avskrivning hvert år på bilen også? Nja, ikke glem de sjuke service prisene til møller og co. Om du klarer å sikre deg en service avtale så er du nesten sikret. Blir en god del servicer med slik kjørelengde! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Blir en god del servicer med slik kjørelengde! Nja, ikke mer enn en i året (med longlife-olje), og det bør man strengt tatt ha (eller gjøre selv, om man er kompetent til det, og garantitiden er ute) uansett hvor lite, og på hva slags drivstoff, man kjører. Når det gjelder bilholdet til trådstarter, så er det egentlig bare ett alternativ (eller to, om man regner separat yrkesbil som ikke brukes privat, og egen privatbil, som et alternativ), nemlig vanlig firmabil og skatt for privat bruk av den. Kjøregodtgjørelse for bruk av privat bil i næring er ikke aktuelt ved kjørelengde i næring over 6000km. Det er dog, så vidt jeg vet, mulig/lovlig å føre godtgjørelse for 6000km i næring, og droppe resten, eller rettere sagt, ta de siste 14.000km næringskjøring som privatkjøring. Se mer om det i siste avsnitt. Firmabilreglene (for personbil -for varebiler er det gjort endel fordelaktige endringer, som ikke gjelder TS), kort sagt: Fullt fradrag i foretaket for alle driftsutgifter; drivstoff, service, bompenger, parkering, forsikring, årsavgift, 20% saldoavskrivning. Påplussing i inntekten med 30% av bilens listepris (etter skatteetatens lister) som ny under 293.200, pluss 20% av overskytende. Skatt av dette beløpet, avhengig av inntekt/trinnskatt-nivå, på X antall prosent. For en bil til 400.000 vil det si avskrivning på 80.000 første år, som synker etterhvert (neste år blir det 20% av de gjenværende 320.000 på "bilkontoen", altså 64.000), samt fullt fradrag for alt annet. Merk dog at du ikke får fullt fradrag for all _momsen_, denne skal fordeles forholdsmessig. (se edit om moms nederst!) På inntektssiden: 30% av 293.200=87.960+ 20%av (400.000-293.200)106.800=21.360 - totalt 109.320,- som skal skattes av. Nå har jeg ikke tatt med de andre driftsutgiftene, men vi ser altså at inntektspåplussingen pga firmabil her blir betydelig større enn avskrivningene, selv det året de er høyest. Sånn sett, så kan man lure på om det overhodet lønner seg med firmabil, kontra en privatbil som man ikke fører verken utgifter eller inntekter på... Når bilen er blitt tre år gammel skal riktignok inntektspåplussingen (de 30+20 prosentene) regnes ut fra 75% av listeprisen, så da reduseres jo denne en del. (fra 109.320 til 89.320) Det som kanskje lønner seg best er å ha bilen som privatbil og føre kjøregodtgjørelse etter statens satser for bruken i næring, inntil det nevnte taket på 6000km er nådd, og så droppe godtgjørelse og notering i kjørebok for de 14.000 siste km næringskjøring -det er så vidt jeg kan begripe lovlig. Med satsen på 3,80kr/km for 2016 blir det 22.800kr i rent fradrag. Edit: såvidt jeg har forstått, så får man ikke fradrag for moms på personbil (verken på selve bilen eller de tilhørende driftsutgiftene) i næring, bare på varebil. Når trådstarter skal ha personbil, så er altså ikke momsfradrag og fordeling av det aktuelt. Endret 6. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Blir en god del servicer med slik kjørelengde! Nja, ikke mer enn en i året (med longlife-olje), og det bør man strengt tatt ha (eller gjøre selv, om man er kompetent til det, og garantitiden er ute) uansett hvor lite, og på hva slags drivstoff, man kjører. Med en kjørelengde på 30000 pr år bør vell det skiftes olje og andre ting to ganger pr år på en bensin/diesel bil. Ble iallefall rådet til service hver 15 på min bmw. Min sist service der kostet 9000(ser en bort i fra ekstra kosten ved skifte av bremser...). Kjøper en feks en tesla med 5 års service avtale til 17500 + garanti, da er en sikret mot uforutsette utgifter. nesten iallefall. Igjen, mye å spare Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Service-intervall med long-life-olje er veldig ofte oppgitt til 30.000km -men selv ville jeg byttet (dvs, jeg ville gjort jobben selv...) motorolje+filter en gang imellom, altså på 15.000. Endret 5. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Service-intervall med long-life-olje er veldig ofte oppgitt til 30.000km -men selv ville jeg byttet (dvs, jeg ville gjort jobben selv...) motorolje+filter en gang imellom, altså på 15.000. Ja jeg har samme inntrykk, altså at det er oppgitt til 30 men anbefales av verksted hver 15. Og med en bil som skal rulle såpass hvert år er det nok sundt med det ekstra skiftet for å unngå for mye trøbbel senere. 1 Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Takk for gode svar og tips. Jeg har hatt så mye vw opp gjennom åra, samt at "hele" familien kjører det. Og vi kjører konsekvent på 30.000 intervall. Min Touran har gått 190.000 og bytta olje hver 30.000, og min far er på sin 3 Touran som nå har rusla 150.000 km og det har funka fint. Og en 30.000 service i året er ikke villt dyrt! Men som nevnt lenger opp, kanskje det ikke nødvendigvis er bare lurt å kjøpe firmabil. Lenke til kommentar
ekh Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Kan hun føre kjøregodtgjørelse inntil 6000km med privatbil, selv om hun har avtale på enkelte oppdrag at det skal spesifiseres km til en avtalt sats. Blir det litt som å skrive dobbelt, eller er dette to individuelle ting? Jeg ser helt klart enkelte fordeler med å ta et oljeskift i garasjen hver 15.000 km. Men har man bilen i 3 år og følger intervall varslingen, så tror jeg du får omtrent samme innbytte pris. Om jeg velger å beholde min gamle Touran enda noen år, kan det hende den har godt av litt hyppigere oljeskift. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Kan en virkelig ha personbil på firma? "Vårt" firma fikk ikke ha det, måtte kjøpe "lastebil" (Tahoe) Kommer jo selvsagt an på hva firmaet driver med kanskje, er ingen ekspert på området så bare lurer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå