Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fremmede parkerer på privat P-plass

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at fremmede ofte parkerer på min nummererte P-plass.

Det er opplyst ved innkjørsel til p-plassen at samtlige plasser er private, besøkende henvises til gjesteparkering i nærheten.

Det er lite hyggelig å måtte vente i bilen min frem til en utilgjengelig bilfører finner det for godt å returnere til bilen sin og kjøre vekk.

Hva kan jeg gjøre for å unngå at uvedkommende parkerer på plassen?

Jeg har vurdert å henge opp et skilt til et fiktivt Parkeringskontrollselskap eller et skilt som ber uvedkommende legge igjen telefonnummer og være tilgjengelig på mobil dersom de låner plassen til korte ærend.
Har også vurdert en eller annen fjernstyrt mekanisme som fysisk sperrer p-plassen som bare jeg kan låse opp, men dette blir litt vel drastisk i dette tilfelle.
Kanskje en veikjegle plassert på p-plassen kunne fungert avskrekkende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Onkelen min hadde en tid samme problem som deg. Bodde sentralt i byen og hadde en ganske lukrativ parkeringsplass. På dager hvor det var mye biler i byen, var det som regel et tilfeldig frekt menneske som okkuperte plassen, på tross av skilt som leste "privat parkering". Han sperret til slutt parkeringen med en kjegle. Og dette var effektivt, selv om det skjedde at noen faktisk flytta kjegla for å snikparkere der. 

Lenke til kommentar

Eier eller leier du parkeringsplassen? 

Eier leilighet i borettslag, det er venteliste på p-plass. Dermed eier jeg den ikke, lurer på om jeg da juridisk sett leier den. Betaler ikke leie for plassen, kun fastpris for strøm.

For min del gjør det ingenting om folk låner plassen til korte ærend, men da ser jeg på det som helt naturlig å legge igjen kontaktinfo og være tilgjengelig på telefon når noen ringer, eventuelt være raskt tilbake.

Når noen kommer og:

Parkerer på privat oppmerket plass

Legger ikke igjen noen kontaktinfo

Har lånt bilen av bileier og står dermed ikke oppført som eier av bilen

Bileier ikke kan kontaktes grunnet skjult nummer

Og når det lykkes å oppdrive telefonnummer og navn til bilføreren så er han utilgjengelig med avslått mobil

og blir lenge borte

Det som skurrer litt er at slik oppførsel faktisk lønner seg. Bilfører som parkerer feil med vilje kan spekulere i at eier av p-plass sannsynligvis venter 10-15 minutter før han ringer etter tauebil og at tauebilen gjerne har en responstid den også.

Det må være en lov som forhindrer deg i å parkere i naboen sin garasje/P-plass? Og dermed en straff for å gjøre det?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Både caltrops og hjullås vil kunne straffast som ulovleg sjølvtekt.

Uansett.

Sidan dette er burettslag så er det burettslaget som er eigaren av parkeringsplassen, og dermed også dei som har hjemmelen til å gjennomføre tvangsmiddler. Du som andelseigar med bruksrett til denne parkeringsplassen kan sikkert få delegert myndigheita til å gjere dette, men det må du nesten sjekke opp.

Burettslaget som grunneigar vil kunne ilegge gebyr dersom dette er oppgitt på parkeringsvilkåra. Det er mulig å leige inn eit parkeringsselskap til å gjere denne jobben, men i utgangspunktet kan grunneigaren gjere denne jobben sjølv. Det kan også leggast inn eit parkeringsvilkår om tauing, men her er jussen noke meir usikker.

Kva står på skiltet anna enn at parkeringsplassane er private? Står det noke om tauing eller gebyr? Det må det nesten gjere for å kunne bruke slike tvangsmiddel. Les meir f.eks her: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/ulovlig-parkering-pa-privat-eiendom/

Så fyrst og fremst må du melde ifrå om dette til styret då det er styret som er eigarrepresentanten for burettslaget. Deretter får styret vurdere korleis ein løyser problemet. Men ilegging av privatrettslige parkeringsgebyr er nok dei enklaste tiltaka utanom betre skilting.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet eier av eiendommen som har rett til å foreta beføyelser over feilparkeringer - ikke leietaker (men politiet kan etter vegtrafikkloven § 37 første ledd bokstav c gripe inn til fordel også for en bruker, dvs. leietaker). Det er altså borettslaget som har rett (og, avhengig av avtalen mellom deg og borettslaget, plikt) til å foreta seg ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...