heipameg Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Heisann gode folk på diskusjon.no. Jeg har blitt sykemeldt, og har fått blankett fra fastlegen som jeg også har fylt ut litt på. Før starten av denne måneden, forklarte jeg til arbeidsgiver at jeg ikke blir i stand til å jobbe, og det sa de var greit, men de trengte en sykemelding. Jeg har en 50% stilling, og jobber ganske mye timer lik stillingen jeg er gitt, om ikke kanskje noen få timer mer. Det som er "problemet" nå, er at etter jeg sa ifra til arbeidsgiver at jeg blir syk, at jeg har time hos fastlegen og kommer til å få en sykemelding, så har ikke arbeidsgiveren min oppgitt noen som helst arbeidstimer på skiftsplanen. Jeg jobber dermed 0 timer i januar. Hvis vi tar 37 timer (normal arbeidstid per uke for heltid) dele på 2, så blir det 18,5 timer. Vil jeg likevel få betalt av arbeidsgiver og av NAV 18,5 timer per uke verdt med lønn, eller hvordan blir det nå, siden arbeidsgiver ikke satte opp noen jobbtimer for meg på skiftsplanen? Edit: Kort oppsumert så lurer jeg på om jeg vil 100% få sykepenger, uavhengig av hva som står på skiftsplan. Hva sier loven? I min kontrakt står det 50%, på hver lønnslipp jeg har fått, står det at stillingsbrøken min er på 50% også. Endret 4. januar 2016 av neegalamar Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 De første 16 dagene er det arbeidsgiver som skal betale. Hva som skjer etter det er avhengig av om arbeidsgiver forskutterer sykepengene eller om du må få de direkte fra NAV.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Jeg forstår det. Men får jeg likevel penger de første 16 dagene, selv om arbeidsgiver ikke har gitt meg noen timer jeg egentlig skulle ha jobbet? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Det må du jo avklare med arbeidsgiver, men det som står i linken er:"Sykepenger fra arbeidsgiveren Arbeidsgiver utbetaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene, og skal fastsette et sykepengegrunnlag for denne perioden. Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Hvis du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste 4 ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse." Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Skjønner. Tusen takk. På egenerklæringseksjonen på sykemelding som jeg skal gi til de som skal betale sykepenger, står det "Arbeidsfør fra og med:". Kan jeg skrive "usikkert" på det? Jeg vet jo ikke når jeg blir frisk igjen, da jeg ikke kan spå fremtiden. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Tror ikke du behøver å skrive noe der. I tilfelle bør du kunne bruke det samme som den siste sykemeldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå