superjan87 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Hei. Faren min kjøpte hus for litt over ett år siden for 2.475.000 hvor han spyttet inn 1.000.000 inn i lånet han hadde på bok, prisantydningen da var 2.750.000. Vi har snakket om å kjøpe det av han ganske lenge og vi bor nå i underetasjen og leier av han. Han har sagt vi kan kjøpe huset bare han får tilbake sin million som han spyttet inn I huset. Men ettersom taksten var 2.750.000 og vi skal kjøpe det for samme summen han kjøpte det for så byr vel det på problemer siden vi er familie? er det noen andre måter å gjøre dette på eller noen som kjenner til reglene for dette? Takker for alle svar Mvh Jan Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Det er ingen arveavgift lengre, så din far kan gi dere huset gratis uten at noen bryr seg. Men da vil jo halvparten av gaven gå til den andre halvparten av "dere" (siden du sier at "vi" skal kjøpe" antar jeg dere er et par), og det er kanskje ikke helt i tråd med intensjonen. Det sentrale er imidlertid at dette er et problem som din far og "dere" kan løse uten at noen regler setter grenser. Tidligere måtte du svart arveavgift for den delen av gaven som gikk til deg (din andel av den del av verdien av huset som oversteg vederlaget dere betalte, inkludert overtagelse av gjeld), men det må du ikke lengre siden arveavgiften er avskaffet. Dermed kan dere betale akkurat hva dere vil, bare vær bevisste på hvem som blir eier av hvor mye og at dette innebærer en gave også til din bedre halvdel, hvis dere ikke avtaler at vedkommende skal betale mer enn deg eller få en mindre eierandel enn deg. 1 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Riktig. Ja, jeg og min bedre halvdel som kjøper. Vi har allerede inngått avtale om ting og tang. Men må bare få det bekreftet. Det vil altså ikke bli noe problem om vi kjøper det for 2.400.000 selvom husets prisantydning er på 2.750.000 selvom vi er i familie som far og sønn? Takker for svar Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Ingen problemer overhodet. Det kan hende det er greit å nevne det på selvangivelsen i kommentarfeltet sånn at det er åpenbart hvorfor dere har mer eiendeler uten å ha betalt for dem, men det vil aldri utløse noen skatt e.l. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Det er ingen arveavgift lengre, så din far kan gi dere huset gratis uten at noen bryr seg. Det sentrale er imidlertid at dette er et problem som din far og "dere" kan løse uten at noen regler setter grenser. Merk dog at dokumentavgiften ved tinglysing skal beregnes av eiendommens verdi, ikke av kjøpesummen dersom sistnevnte er lavere (gavesalg-element). 1 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Riktig. Da ble jeg lykkelig. Da blir vi huseiere innen uken er omme men trenger vi noen megler og takstvurdering siden vi er enige om kjøpesum og alt annet? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Riktig. Da ble jeg lykkelig. Da blir vi huseiere innen uken er omme men trenger vi noen megler og takstvurdering siden vi er enige om kjøpesum og alt annet? Ikke egentlig. Det kan jo være greit å få en advokat til å se på kontrakt, men det er alt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Det er ingen arveavgift lengre, så din far kan gi dere huset gratis uten at noen bryr seg. Det sentrale er imidlertid at dette er et problem som din far og "dere" kan løse uten at noen regler setter grenser. Merk dog at dokumentavgiften ved tinglysing skal beregnes av eiendommens verdi, ikke av kjøpesummen dersom sistnevnte er lavere (gavesalg-element). Hvordan finner man egentlig ut denne verdien? Takstmenn har jo totalt forskjellige meninger. Et lite tips er vel feks. å tinglyse en eller annen heftelse slik at verdien faller betraktelig - som feks. at selger har rett til båtopplag/plass midt i hagen osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå