X672 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Hei, Tenkte eg skulle begynne å installere litt smart ting i huset og tenkte å gå for Z-Wave og HomeSeer. Derfor lurer eg på om det er mulig å bruke temperatur delen i røykvarsleren fra Fibaro til å styre ein Z-Wave bryter, f.eks denne https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/4-bryter-9006.html ? Lenke til kommentar
Tunlid Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Hei, Om du ønsker å styre en varmeovn vil jeg ikke anbefale det basert på egen erfaring. For å styre en varmeovn basert på en termostat er du avhengig av hyppige målinger av temperaturen (optimalt minst 1 gang i minuttet), ellers vil du oppleve store svingninger i romtemperaturen (spesielt på kalde dager). En temperaturgiver som går på batteri vil da batteriet tappes veldig fort. Personlig har jeg gått for samme løsningen, men da med ZW100 som er tilkoblet en USB power adapter. Endret 4. januar 2016 av Tunlid Lenke til kommentar
X672 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Takk for svar Ja, har sett på den men hadde kanskje håpet å slippe unna litt billigere da eg kun trenger temperatur og røykvarsler men ikkje alt det andre. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Jeg vil si at det ikke er nødvendig å måle temperaturen en gang i minuttet. Fibaro sine bevegelsessensorer kan du sette til å rapportere hvert 5. minutt, men også med en gang endringen er større enn f.eks. 1 grad (eller 0,5). Dette burde i utgangspunktet være tilstrekkelig. Vanligvis har termostaten et område temperaturen skal være innen, det er vanlig med litt "slingringsrom". Husk imidlertid at hvis du måler oppe i taket så vil du måle en høyere temperatur enn gjennomsnittstemperaturen (eller den opplevde temperaturen) i rommet. Varmen stiger jo. ... men utenom det støttes det å koble strøm på bevegelsessensorer hvis du skal lese ut verdier ofte. Det sparer deg penger på batterier, ja. Lenke til kommentar
X672 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Bestilte meg 3 stk Multisensor - ZW100 1 stk Z-wave, Aeon Labs ZW075-C16, på/av-mottaker med energimåler 3 stk Z-wave TKB TZ68 på/av-mottaker 1 stk Z-wave, Remotec ZXT-120, IR-extender Så har kjøpt HS3Pro og AEON LABS - USB Adapter with Battery ZW090-C, GEN5, Z-Wave Home Automation Har 4 røykvarslere fra Houseguard System 1 med remote så kan eg heller erstatte og utvide med meir etter kvart 1 Lenke til kommentar
iceanger Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 hvordan er du fornøyd med system 1 og remote? lurer litt på om jeg skulle prøve å "hacke" remoten litt men vet ikke helt om det a) er verdt det og b) er mulig. tanken var å koble en fibaro universal sensor inn på silence og locate knappene samt alarm led'en. men det krever at jeg kan komme til de. Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av innmaten av den remoten vel X672? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Virker fint det, har ikkje hatt noko problem utenom at svigerfar var så grei å byttet alle batteriene ein gang han satt barnevakt, problemet var at han satte alle i feil vei... Fant det ut når småen hadde "gjømt" ein liten lekebil inne i ovnen og det kom masse røyk uten at røykvarslerene startet å hyle... Kan sjå om eg kan skru den opp når eg kjem heim fra jobb. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Bestilte meg 3 stk Multisensor - ZW100 1 stk Z-wave, Aeon Labs ZW075-C16, på/av-mottaker med energimåler 3 stk Z-wave TKB TZ68 på/av-mottaker 1 stk Z-wave, Remotec ZXT-120, IR-extender Så har kjøpt HS3Pro og AEON LABS - USB Adapter with Battery ZW090-C, GEN5, Z-Wave Home Automation Har 4 røykvarslere fra Houseguard System 1 med remote så kan eg heller erstatte og utvide med meir etter kvart Ser de bruker 868Mhz frekvens, er dette noe man kan koble til Z-wave:)? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 868 MHz er et åpent frekvensbånd (2,4 GHz og 433 MHz er andre eksempler) og har (dessverre) ingenting med protokoll å gjøre. Lenke til kommentar
iceanger Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Supert Virker fint det, har ikkje hatt noko problem utenom at svigerfar var så grei å byttet alle batteriene ein gang han satt barnevakt, problemet var at han satte alle i feil vei... Fant det ut når småen hadde "gjømt" ein liten lekebil inne i ovnen og det kom masse røyk uten at røykvarslerene startet å hyle... Kan sjå om eg kan skru den opp når eg kjem heim fra jobb. Supert:) Takker Lenke til kommentar
X672 Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Houseguard System 1 remote innmat https://drive.google.com/file/d/0Bx-3c1AVze_8aWF3UDFHVmItTnc/view?usp=sharing Lenke til kommentar
iceanger Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Genialt. Tusen takk. den ser ganske hackevennlig ut den er nok litt lite plass til å få inn universal sensoren og strøm til den men enkelt tilgjengelige loddepunkter om ikke annet da får jeg vel se om jeg får ut fingeren og får bestillt litt snacks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå