Gå til innhold

Musikk på kortfilm

Anbefalte innlegg

Har planer om å lage en kortfilm som er rettet til deltakelse til UKM. Hvordan er det med TONO-avgift (det heter det, sant?) og slikt? Det sier seg selv at en 17- år gutt ikke har all verdens penger til produksjon eller noe slikt, men jeg vil likevel trå på det forsiktige og vite litt i retning av dette. Vurderer eventuelt å melde filmen på en kort-film festival eller to også!..

Endret av TigerOla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bekjent av meg laget en kortfilm, og kontaktet plateselskapene til de respektive artistene han ønsket å bruke musikken til. Husker ikke nøyaktig hvilke summer vi snakker om her, men det var i hvert fall nok til at han droppet det, og ba meg lage musikken i stedet :nice:

Nå er jeg imidlertid litt usikker på hvordan lovverket er her når det gjelder musikk som blir benyttet i ikke-komersielle sammenhenger (altså, du tjener ikke penger på at filmen vises, og musikken benyttes). Det er jo for eksempel ingen som kommer og krever penger hvis et band drar en coverlåt på en konsert, men dersom man forsøker å spille inn en coverlåt på en CD som er beregnet for salg, så kommer det raskt en faktura fra TONO.

Vil rett og slett anbefale deg å ta kontakt med TONO og høre! Forklar situasjonen, og se hva de sier.

Lenke til kommentar

Heisann!

Prata med en fyr i Tono om dette på torsdag.

Vi snakker om to typer avgifter,

En bindingsvgift og en fremførelses avgift.

Fremføringsavgifta er det vel vanlig at arrangører tar seg av, dette er en avgift som betales pr fremføring.

Bindingsavgiften er avhengig av hvor musikken er laga og hvor filmen skal fremføres. Dette er en engangsavgift.

Jeg hadde planer om å bruke amerikansk filmmusikk, dette trodde fyren jeg prata med ble meget dyrt, men han kunne søke for meg så skulle jeg få vite prisen.

For nordisk musikk så er prisen litt over 7kr pr sekund om den skal vises for et mindre fora. For kringkasting ligger prisen for nordisk noe over 10kr pr sek.

Søknadsskjema finner du på webisedene deres.

Jungel skrev:

"Det er jo for eksempel ingen som kommer og krever penger hvis et band drar en coverlåt på en konsert"

Et band som spiller coverlåter på en konsert skal sørge for at fremføringavgift blir betalt. Vet det stort sett ikke praktiseres, men sånn er iallfall loven.

Endret av berre
Lenke til kommentar
Et band som spiller coverlåter på en konsert skal sørge for at fremføringavgift blir betalt. Vet det stort sett ikke praktiseres, men sånn er iallfall loven.

Er dette virkelig tilfelle, selv om konserten ikke tas opp med tanke på fremtidig komersiell bruk??? I praksis vil det da si at jeg plutselig kan få TONO på døren fordi jeg plystrer en melodi i dusjen mens naboen hører meg? Trodde virkelig det var visse grenser for hva man kunne kreve avgift for :roll:

Men dette var vel litt off-topic i forhold til emnet her.

Lenke til kommentar

Heisann!

Har ikke reglene klokkeklart i hodet, men så lenge fremføringen din i dusjen ikke kan betraktes som offentlig så er du vel safe.

Spøk til side.

All musikk har en opphavsperson og det er vel bare rett og rimelig at om et band står på en scene og spiller til seg noen kroner så drypper det litt på han som laga sullamitten også.

Mulig jeg var litt kjapp i stad da jeg sa bandet var ansvarlig, er litt usikker på om det faktisk kan være arrangøren som er ansvarlig for tono-registreringa.

Uansett så er det en hel bråte med regler som regulerer dette og det sikkreste er vel å ta kontakt med Tono for å få det avklart.

Mulig det kan være noen tilstelninger slikt ikke inngår også.

Spør du meg så er det vel litt drøyt at en som deltar i UKM skal betale på tusenvis for en musikktilknytning til videoen sin.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått søknadsskjema, og to informasjons-dokumenter. Steike mye å ta hensyn til.. :roll: *geez* :grumpy: hva er sjangsen for at man kan finne en produsent som er engasjert/har lyst til å spytte inn litt penger i en kortfilm? kunne jo forøvrig vært tøft å vært med på en kortfilmfestival eller flere :)

Lenke til kommentar

www.frifond.no

www.trafo.no

www.solofondet.no

solofondet har søknadsfrist 1. desember, så fort deg! :)

Disse tre er vel de beste å søke om penger fra. Bare en notis i tilfelle dette med klassisk musikk kommer opp igjen: i motsetning til moderne musikk er NOTENE til klassisk fritt vilt, dvs du kan bruke dem så mye du vil. MEN det betyr desverre ikke at du kan bruke noe som noen andre har spilt inn. dvs at du må spille piano og trompet selv om du vil ha et kjent klassisk stykke med. Men piano er da noe alle burde lære seg? :) Nei men helt oppriktig er det ikke vanskelig å lage musikk selv. Gå til www.computermusic.co.uk og last ned gratisversjonen av computermuzys de har (tror den ligger på hjemmesiden) og last så ned noen instrumenter (mda piano, mda epiano m.m.m er veldig gode synther) og programmer din egen låt. Det gir deg mer roen enn å piratkopiere andres musikk (sier ikke at du kommer til å gjøre det, men det er veldig mange som gjør det)

EVENTUELT bare kjøp et par billige mikrofoner og mikk opp et trommesett og spill inn gitar til minidisc. Alle kjenner noen som spiller i band.

lykke til.

Lenke til kommentar

Du kjenner ikke noen som spiller i band, da, eller noen andre musikere? Jeg har selv 'byttet' en del tjenester med musikere. Om du kjenner noen som driver med musikk kan du du si: "jeg kan lage en kjapp musikkvideo, eller filme neste konsert, om jeg kan bruke musikken din". Funker ofte fint. Bare en liten tanke.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Filma en musical senest på onsdag, "Bør Børsjon, Jr." hvor ett kongelig rått band spilte! Det var alt fra 7-10 klassinger der, pluss to-tre andre mer eller mindre lokale proffesjonelle musikere. dødsrått! Var så og si som å høre musikken fra filmen! :D kan jo alltids høre med dem om de kunne vært intr.. ? Men vi får se. Har mailet litt med en fra TONO og en fra UKM. Dette ordner seg :)

Lenke til kommentar

Du kan lage din egen bakgrunnsmusikk i den stilen du vil (innenfor visse grenser) med Band- in a box. Hvor "danskebåt" det låter avhenger av hvor bra MIDI- delen på lydkortet ditt er.

Ellers kan du kikk litt på acidplanet.com og se om det er noe der du kan bruke?

Prøv noe av musikken på uhort.no, og evt. hør med noen av artistene der om du kan få bruke noe gratis.

Hvis jeg ikke husker feil, så skal Adobe Premiere kunne lage bakgrunnsmusikk, også.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Er dette virkelig tilfelle, selv om konserten ikke tas opp med tanke på fremtidig komersiell bruk???

Nå er ikke Norge spesielt strenge i håndhevelsen av slike ting men i England for eksempel er det en selvfølge at alle band av en viss størrelse (små pub-band som spiller for 40 stykker slipper nok unna...) som spiller coverlåter betaler avgift til rettighetshaver ut i fra hvor stort publikumet på den aktuelle konserten er.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så skal Adobe Premiere kunne lage bakgrunnsmusikk, også.

skulle bare kommentere at det er Pinnacle Studio som har det SmartSound-pluginet..... Og faktisk låter det ikke så HIMLA ille... Programmet lager selv intro og outro.... Greit nok liksom....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...