Gå til innhold

Legeforeningen vil forby salg av snus og røyk til alle født etter 2000

Anbefalte innlegg

Du mener med andre ord at det er likegyldig om cannabis selges over disk på Rema eller om det er totalforbud, like mange vil bruke like mye uansett?

Og det samme med røyk?

Det er vel heller et argument for å slutte å selge tobakk i butikkene, enn for et totalforbud.

Men hadde cannabis vært like avhengigdannede som røyk, så tror jeg forbudet hadde vært ekstremt ineffektivt. Jeg vet om flere som startet med cannabis, som fikk faste forhold med en dealer. Det hadde faktisk vært bedre for dem om de kunne ha kjøpt det i butikken.

Og så handler det ikke bare om å redusere antallet som bruker det, det handler også om kriminalitet. Det er bedre å ha 10% som røyker lovlig, enn å ha 5% som røyker ulovlig.

Nettopp! Men tobakk er ikke populært nok, særlig blant dagens ungdom, til at dette kommer til å bli noe problem. Og de som har et legitimt behov for å bruke tobakk vil fortsatt ha muligheten.

Det vil heller ikke bli forbudt å røyke tobakk med dette forslaget. Det har aldri vært forbudt å røyke tobakk, ikke for noen. Ikke å kjøpe heller. Det som i dag er forbudt er å selge tobakk til folk under 18.

Tokakk er det absolutt populært blant en del unge, spesielt snus. Så jo, det kommer til å bli et stort problem med et totalforbud.

Og er det ikke ulovlig å kjøpe fra svartemarkedet, så vil det føre til at svartemarkedet blir enormt. Det eneste de trenger å bekymre seg om, er å hindre å bli tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et nevneverdig problem. Men det vil fortsatt være noe å vinne på å gjøre det vanskeligere for de yngste å få tak i tobakk, som jo er det dette dreier seg om. Den siste lille puffen over kanten av stupet for tobakksindustrien.

Det virker som noe poengløst og herskende uten at det ligger noen praktisk hensikt bak det da. Kan jo like gjerne la det være og det vil dø på egenhånd.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

@Thoto79; Poenget med den linken var å vise til tall på hvor mye røykere og feite folk koster, var ikke meningen å stigmatisere noen. Jeg synes de fleste feite folk er stygge, men det betyr ikke at jeg stigmatiserer dem. De er like mye verdt i mine øyne :)

Var kanskje fordi jeg brukte ordet feit at du brukte ordet stigmatisering?

Nei nei, skjønte at du bare presenterte en ærlig link, var ikke rettet mot deg men til tråden generelt! :)

Lenke til kommentar

Nettopp! Men tobakk er ikke populært nok, særlig blant dagens ungdom, til at dette kommer til å bli noe problem. Og de som har et legitimt behov for å bruke tobakk vil fortsatt ha muligheten.

Det vil heller ikke bli forbudt å røyke tobakk med dette forslaget. Det har aldri vært forbudt å røyke tobakk, ikke for noen. Ikke å kjøpe heller. Det som i dag er forbudt er å selge tobakk til folk under 18.

Tokakk er det absolutt populært blant en del unge, spesielt snus. Så jo, det kommer til å bli et stort problem med et totalforbud.

Og er det ikke ulovlig å kjøpe fra svartemarkedet, så vil det føre til at svartemarkedet blir enormt. Det eneste de trenger å bekymre seg om, er å hindre å bli tatt.

Men mye av populariteten kommer av at det er så lett å få tak i. Og greia her er jo at de snus er populært blant i dag, vil slippe å måtte ty til noe svartemarked.

Lenke til kommentar

Ikke et nevneverdig problem. Men det vil fortsatt være noe å vinne på å gjøre det vanskeligere for de yngste å få tak i tobakk, som jo er det dette dreier seg om. Den siste lille puffen over kanten av stupet for tobakksindustrien.

Det virker som noe poengløst og herskende uten at det ligger noen praktisk hensikt bak det da. Kan jo like gjerne la det være og det vil dø på egenhånd.

Det er verdt bryet å ta grep for å hindre at det gjenoppstår. Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den, som det heter. Om noen tiår har folk glemt hvor kjipt det var da "alle" røykte. Ingen kan fortelle hvordan det var å ha KOLS, eller miste sin kjære pappa til lungekreft, og vips har vi det gående igjen. Loven kan hjelpe oss å huske. "Hei, la oss ikke gjøre dette en gang til".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Og så handler det ikke bare om å redusere antallet som bruker det, det handler også om kriminalitet. Det er bedre å ha 10% som røyker lovlig, enn å ha 5% som røyker ulovlig.

Hvorfor er det bedre?

Fordi det (nesten) alltid er bedre å ha et kontrollert marked enn et svartebørsmarked. Det viktigste, synes jeg, er å få ned andelen røykere, ikke om det er svartemarked eller ikke. Har vi et svartemarked og andelen synker (forhåpentligvis) ned til 0% så er det bedre enn et lovlig marked der andelen holder seg på f.eks. 5%.

Men et svartemarked med tobakksvarer er ikke bærekraftig uansett hvis ikke det er en enorm andel som bruker tobakksvarer og de er villige til å betale store summer. Selv om det hadde vært et totalforbud så måtte svartemarkedet, i de fleste deler av landet, tatt en pris som overgår den norske prisen i dag. Det er ikke fristende å betale 200,- for en 20-pack så man blir svimmel i 5 minutter 20 ganger :lol:

Lenke til kommentar

Det er verdt bryet å ta grep for å hindre at det gjenoppstår. Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den, som det heter. Om noen tiår har folk glemt hvor kjipt det var da "alle" røykte, og vips har vi det gående igjen. Loven kan hjelpe oss å huske.

Det er jeg uenig i, og jeg syns å kriminalisere noe slikt på et så søkt grunnlag er hånlatterlig.

Lenke til kommentar

Det eneste det er snakk om å kriminalisere her er salg av tobakk til folk under en viss alder. Du står fritt til å dyrke det selv. Det blir ikke forbudt å røyke.

Det som er søkt er vel å anta at siden tobakk er på vei ut nå, vil det aldri komme tilbake igjen. Industrien er fortsatt massiv, og verden er stor.

Lenke til kommentar

Et totalforbud kanskje ville skapt et stort svartemarked, men det er ikke det det er snakk om her.

Det som er snakk om her er et gradevis totalforbud. Det betyr bare et gradevis økende svartemarked. De gruppene som blir påvirket går til svaremarkedet, de andre gruppene forsetter å kjøpe fra butikken.

1000 gram med cannabis til 150,- pr gram = 150.000,-.

25 kartonger til 300,- pr stykk som selges for 600,- blir 150.000,-. Prøv å skjule 125 kartonger i en personbil du.

Nå er ikke smuglerene dumme nok til å kjøpe kartonger, de vil kjøpe løstobakk og snus. 1 kartong har ca 200 gram røyk og koster allerede idag ca 500 kroner i Sverige, så la oss si prisen blir 1000 i Norge. Smugler man over 5 kg røyk, så kan man tjene 12500 kroner, og 5 kg er lett å gjemme.

1 kg hasj fører ikke til 150K i fortjeneste, fordi du må kjøpe hasjen, så kanskje man kan tjene 50K. Men problemet er at de fleste kunder kjøper bare 1-10 gram, og da må du bruke mye tid og risiko på å finne kjøpere. Selger du røyk, så vil de fleste kjøpe 100g-1kg.

Ergo, fortjenesten for å smugle røyk vil bli høy. I tillegg så blir straffen langt lavere om man blir tatt.

Lenke til kommentar

Det eneste det er snakk om å kriminalisere her er salg av tobakk til folk under en viss alder. Du står fritt til å dyrke det selv. Det blir ikke forbudt å røyke.

Det som er søkt er vel å anta at siden tobakk er på vei ut nå, vil det aldri komme tilbake igjen. Industrien er fortsatt massiv, og verden er stor.

Så du har ikke et reelt argument enn at du mener historien vil gjenta seg av ingen åpenbar eller praktisk grunn.

Lenke til kommentar
Nå er ikke smuglerene dumme nok til å kjøpe kartonger, de vil kjøpe løstobakk og snus. 1 kartong har ca 200 gram røyk og koster allerede idag ca 500 kroner i Sverige, så la oss si prisen blir 1000 i Norge. Smugler man over 5 kg røyk, så kan man tjene 12500 kroner, og 5 kg er lett å gjemme.

1 kg hasj fører ikke til 150K i fortjeneste, fordi du må kjøpe hasjen, så kanskje man kan tjene 50K. Men problemet er at de fleste kunder kjøper bare 1-10 gram, og da må du bruke mye tid og risiko på å finne kjøpere. Selger du røyk, så vil de fleste kjøpe 100g-1kg.

Ergo, fortjenesten for å smugle røyk vil bli høy. I tillegg så blir straffen langt lavere om man blir tatt.

Jeg lurer på hvilken nybegynner som hadde betalt 1.000,- for 200 gram røyk :lol: :lol: :lol:

Edit; 5kg tobakk tar mer plass enn 1 kg hasj. Storsmugglere tar inn 100+kg, de må betale kanskje 10.000,- pr kilo, kommer an på hvem man kjøper av, og selger kilovis for 30-40-50.000,- pr kilo. Fortjenesten er mye høyere og en nybegynner kan ruse seg hver dag i 3-4 dager på 1 gram. Det er mer lukrativt å kjøpe og selge hasj uansett hva du sier.

Vi kan jo også snakke om kokainmarkedet der det er MYE høyere profitt ved smuggling av større kvanta.

Det virker ikke som om du har stor peiling på hvordan svartebørsen, pris/ etterspørsel eller smugglermarkedet fungerer :)

Et parti på 100kg hasj er borte i løpet av maks et par dager i en stor by som for eksempel Oslo.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken nybegynner som hadde betalt 1.000,- for 200 gram røyk :lol: :lol: :lol:

Du vet at det er 1 gram røyk i en sigarett? Det koster ca 110 kroner for en pakke, ergo 110 kroner for 20 gram.

"Typically a cigarette weighs approximately 1 gram of which the tobacco content can vary between 65-100% depending on the type of cigarette;"

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=how%20many%20grams%20tobacco%20in%20one%20cigarette

Edit; 5kg tobakk tar mer plass enn 1 kg hasj. Storsmugglere tar inn 100+kg, de må betale kanskje 10.000,- pr kilo, kommer an på hvem man kjøper av, og selger kilovis for 30-40-50.000,- pr kilo. Fortjenesten er mye høyere og en nybegynner kan ruse seg hver dag i 3-4 dager på 1 gram. Det er mer lukrativt å kjøpe og selge hasj uansett hva du sier.

Og tar man inn så mye risikerer man 10 år bak fengsel. Blir man tatt med 5kg røyk, så vil man risikere langt mindre fordi det er tross alt lovlig for noen grupper å kjøpe tobakk.

I tilegg så ignorerte du hva jeg skrev om salg. Du kan kanskje importere 10 kg hasj, men å selge 10kg hasj er ikke like lett. Selger du det til store dealere, så tjener du nesten ingenting, og selger du det selv så må du skaffe deg masse ansatte som selger det for deg. Å ansette folk er naturligvis en enorm risiko.

Det er mye lettere å selge røyk, fordi folk kjøper langt større mengder. Dermed, så kan langt flere gå inn i markedet, og det vil vokse frem et stort svartemarked.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jau, sant det. Jeg bor i kjøreavstand til svinern så jeg tenker ikke på den norske prisen :p:D

Uansett så vil ikke smugglere ta en stor risiko uten å tjene mye. En tredobbling av investeringen er som oftest et minimum. Da blir det jo 1.500,- for 200 gram.

Skal man innføre et totalforbud og få bukt med smugglingen så må man selvfølgelig også ha strengere straffer for smuggling. 1 år i fengsel for smuggling av 10 kg + sigaretter/ tobakk er bra. Man kan ikke bare gjøre noe ulovlig uten å innføre andre prevantive tilltak :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

I tilegg så ignorerte du hva jeg skrev om salg. Du kan kanskje importere 10 kg hasj, men å selge 10kg hasj er ikke like lett. Selger du det til store dealere, så tjener du nesten ingenting, og selger du det selv så må du skaffe deg masse ansatte som selger det for deg.

Det er mye lettere å selge røyk, fordi folk kjøper langt større mengder. Dermed, så kan langt flere gå inn i markedet, og det vil vokse frem et stort svartemarked.

Det der er det desidert dummeste jeg har hørt. Det er forbausende enkelt å selge unna 10 kg hasj på ekstremt kort tid og hvis man bare tjener 3 ganger investeringen så går det enda raskere. Jeg vet faktisk litt for mye om det her og hvis ikke du har førstehåndserfaring så anbefaler jeg deg å la vær å diskutere salg av hasj.

Lenke til kommentar

Så du har ikke et reelt argument enn at du mener historien vil gjenta seg av ingen åpenbar eller praktisk grunn.

Joda, men jeg syntes ikke det var nødvendig å komme med et eksempel, siden det er såpass åpenbart. Men ok:

Tobakksbransjen er mektig, og verden er stor. Den kommer ikke til å dø ut av at nordmenn slutter å røyke og snuse, og kulturer varierer vilt fra tid til tid, sted til sted. Et globalt forbud mot tobakk er dermed for mye å håpe på, og det vil være et marked for tobakk et eller annet sted i lang tid fremover, kanskje for alltid. Selv om vi har forbud mot tobakksreklame, er det mange andre måter fabrikantene kan snike seg inn i folks bevissthet på, blant annet gjennom produktplassering. I dag har vel Hollywood også begynt å få regler mot slikt, men ting endrer seg som sagt fort. Plutselig er det Kina vi betrakter som verdens navle, og der har industrien levd herrens glade dager under et annet regime. Kanskje vi til og med har fjernet forbudet mot tobakksreklame siden ingen lenger har lyst til å reklamere for tobakk uansett. Ingen husker hvordan det var da tobakk var en greie, men det har ikke blitt en bedre ide med årene.

Men uten den kollektive erindringen i form av et regelverk mot tobakk, står Norge svakere overfor markedskreftene som ønsker å gjeninnføre styggedommen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det der er det desidert dummeste jeg har hørt. Det er forbausende enkelt å selge unna 10 kg hasj på ekstremt kort tid og hvis man bare tjener 3 ganger investeringen så går det enda raskere. Jeg vet faktisk litt for mye om det her og hvis ikke du har førstehåndserfaring så anbefaler jeg deg å la vær å diskutere salg av hasj.

Nei, du kan ikke så mye om dette. De fleste kunder kjøper 1-10 gram for personlig bruk. Det betyr at du må ha minst 1000 salg for å kunne selge unna 10kg hasj.

Å selge større doser til dealere er selvfølgelig mulig, men da får du en langt lavere pris. I tilegg så setter du deg selv i enorm risiko, fordi når en dealer blir tatt så nevner de deg. Du vil også få problemer med andre narkotikabaroner som gjerne vil kaste deg under bussen.

Jau, sant det. Jeg bor i kjøreavstand til svinern så jeg tenker ikke på den norske prisen :p:D

Uansett så vil ikke smugglere ta en stor risiko uten å tjene mye. En tredobbling av investeringen er som oftest et minimum. Da blir det jo 1.500,- for 200 gram.

Skal man innføre et totalforbud og få bukt med smugglingen så må man selvfølgelig også ha strengere straffer for smuggling. 1 år i fengsel for smuggling av 10 kg + sigaretter/ tobakk er bra. Man kan ikke bare gjøre noe ulovlig uten å innføre andre prevantive tilltak :)

Så hva gjør du om noen har kjøpt tobakk til faren sin på vei hjem. Skal du kaste han i fengsel i et år? Og hva med de som er over lovlig alder, skal de i fengsel de også?

Lenke til kommentar

Joda, men jeg syntes ikke det var nødvendig å komme med et eksempel, siden det er såpass åpenbart. Men ok:

Tobakksbransjen er mektig, og verden er stor. Den kommer ikke til å dø ut av at nordmenn slutter å røyke og snuse, og kulturer varierer vilt fra tid til tid, sted til sted. Et globalt forbud mot tobakk er dermed for mye å håpe på, og det vil være et marked for tobakk et eller annet sted i lang tid fremover, kanskje for alltid. Selv om vi har forbud mot tobakksreklame, er det mange andre måter fabrikantene kan snike seg inn i folks bevissthet på, blant annet gjennom produktplassering. I dag har vel Hollywood også begynt å få regler mot slikt, men ting endrer seg som sagt fort. Plutselig er det Kina vi betrakter som verdens navle, og der har industrien levd herrens glade dager under et annet regime. Kanskje vi til og med har fjernet forbudet mot tobakksreklame siden ingen lenger har lyst til å reklamere for tobakk uansett. Ingen husker hvordan det var da tobakk var en greie, men det har ikke blitt en bedre ide med årene.

Men uten den kollektive erindringen i form av et regelverk mot tobakk, står Norge svakere overfor markedskreftene som ønsker å gjeninnføre styggedommen.

Spekulasjon på like høyt nivå som dette skal jeg nok se lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...