Drunkenvalley Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Du sa jo at lovligheten har lite med det å gjøre? Hvordan skal jeg ellers tolke det? Om det er lovlig eller ikke er ikke en nevneverdig faktor for hvorvidt folk bruker rusmidler. Det betyr ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Du sa jo at lovligheten har lite med det å gjøre? Hvordan skal jeg ellers tolke det? Om det er lovlig eller ikke er ikke en nevneverdig faktor for hvorvidt folk bruker rusmidler. Det betyr ikke noe mer enn det. Og dette begrunner du med hva? At det ikke er det for deg? Det er det for meg, og jeg tror i motsetning til deg at det er det for flere. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Ja og poenget var å se det i sammenheng med røyk, det er minimalt med mennesker som doper seg i Norge. Pr i dag er det EKSTREMT mange mennesker som røyker. Klarer vi å få det tallet ned til tilsvarende mange som doper seg, ja da er det en enorm forbedring. Jeg sier ikke at politikken vedrørende ulovlige narkotiske stoffer er perfekt i Norge, jeg mener bare at det er ett fåtall av den Norske befolkningen som driver på med ulovlige stoffer, blir røyk også det går bruken kraftig ned. Thats all Har du bodd under en stein hele livet eller? Det er absolutt ikke få mennesker som ruser seg ulovlig i Norge, og du finner rusmidler i alle slags miljøer. Et forbud gjør ikke stort mer enn å presentere brukere for et illegalt marked, noe som sier seg selv at ikke er helt heldig. Endret 5. januar 2016 av Tmz Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Har du bodd under en stein hele livet eller? Det er absolutt ikke få mennesker som ruser seg ulovlig i Norge, og du finner rusmidler i alle slags miljøer. Et forbud gjør ikke stort mer enn å presentere brukere for et illegalt marked, noe som sier seg selv at ikke er helt heldig. Ift hvor mange som ikke gjør det så er det få mennesker. Som jeg nevnte før, bare se på din familie/omgangskrets. Er det overvekt av folk som ruser seg? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Det er ikke mange som røyker av den yngre garde på samme måte som at det ikke er mange som ruser seg med ulovligheter av den eldre garde. Hvis man legger et skille der så er det mer ulovlige rusmiddler enn røyking i den yngre garde og mer røyking enn ulovlige rusmiddler i den eldre garde. Det er en relativt stor andel av den totale befolkningen som har prøvd eller bruker ulovlige rusmiddler (mer eller mindre) fast. Man må se statistikker opp mot hverandre også, hvis det er 1% som bruker cannabis i Togo og 4.6% i Norge så er det mange som bruker cannabis i Norge i forhold til Togo. Statistikk som antagelig lyver litt, pga ærlighet og tidspunkt for målingene, men gir en pekepin https://en.wikipedia.org/wiki/Annual_cannabis_use_by_country Røykinntak https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_cigarette_consumption_per_capita Endret 5. januar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Og dette begrunner du med hva? At det ikke er det for deg? Det er det for meg, og jeg tror i motsetning til deg at det er det for flere. Har bruken av dop gått opp i Nederland etter at rusmidler ble lovlig? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Har du bodd under en stein hele livet eller? Det er absolutt ikke få mennesker som ruser seg ulovlig i Norge, og du finner rusmidler i alle slags miljøer. Et forbud gjør ikke stort mer enn å presentere brukere for et illegalt marked, noe som sier seg selv at ikke er helt heldig. Ift hvor mange som ikke gjør det så er det få mennesker. Som jeg nevnte før, bare se på din familie/omgangskrets. Er det overvekt av folk som ruser seg? Det er overvekt av folk som på et eller annet tidspunkt har eksperimentert med rusmidler ja, ihvertfall når det gjelder arbeidsplass, omgangskrets, venner og bekjente. Jeg kan også nevne at jeg kjenner til flere som ruser seg sporadisk enn som røyker fast. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Og dette begrunner du med hva? At det ikke er det for deg? Det er det for meg, og jeg tror i motsetning til deg at det er det for flere. Har bruken av dop gått opp i Nederland etter at rusmidler ble lovlig? Det er vell en vanskelig statistikk å føre, men siden du er selvutnevnt ekspert kan du jo kanskje vise til noe info som svarer til dine påstander? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Har du bodd under en stein hele livet eller? Det er absolutt ikke få mennesker som ruser seg ulovlig i Norge, og du finner rusmidler i alle slags miljøer. Et forbud gjør ikke stort mer enn å presentere brukere for et illegalt marked, noe som sier seg selv at ikke er helt heldig. Ift hvor mange som ikke gjør det så er det få mennesker. Som jeg nevnte før, bare se på din familie/omgangskrets. Er det overvekt av folk som ruser seg? Det er overvekt av folk som på et eller annet tidspunkt har eksperimentert med rusmidler ja, ihvertfall når det gjelder arbeidsplass, omgangskrets, venner og bekjente. Jeg kan også nevne at jeg kjenner til flere som ruser seg sporadisk enn som røyker fast. Da er vi i forskjellige omgangskretser.. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Salvesen, jeg tror du har sporet jævlig langt av realiteten når du påstår rus-forbudet er grunnen til at folk ikke bruker rus. Folk unngår det fordi det, på lik linje med å ta seg en pille cyanide om morgenen, har et veldig dårlig rykte. Lovligheten har lite å gjøre med det. Det er ikke stort som stopper en fra å sniffe lim, men er vel ikke så mange som gjør det vel? Neida, vi har alle lyst til å være kjeltringer ikke sant. Problemet er når samfunnet gjør borgerne sine til kjeltringer uten at dette vil hjelpe noen utover å kunne stigmatisere denne nye gruppen av motvillige framtidige tapere. Dette koster mennesker selvrespekt og muligheter og det koster oss skattepenger som selvfølgelig skulle gått til helt andre ting en å skape flere avdelinger i en statlig taperskaperfabrikk. Disse pengene kunne ha blitt brukt på holdningskampanjer og medisinske behandlinger, ikke inn i rettsapparatet og til å betale for tullete nye dyre oppgaver for ett allerede presset politikorps. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Det er vell en vanskelig statistikk å føre, men siden du er selvutnevnt ekspert kan du jo kanskje vise til noe info som svarer til dine påstander? Rent og holdent fordi du er usmakelig? Nei, det gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Har du bodd under en stein hele livet eller? Det er absolutt ikke få mennesker som ruser seg ulovlig i Norge, og du finner rusmidler i alle slags miljøer. Et forbud gjør ikke stort mer enn å presentere brukere for et illegalt marked, noe som sier seg selv at ikke er helt heldig. Ift hvor mange som ikke gjør det så er det få mennesker. Som jeg nevnte før, bare se på din familie/omgangskrets. Er det overvekt av folk som ruser seg? Det er overvekt av folk som på et eller annet tidspunkt har eksperimentert med rusmidler ja, ihvertfall når det gjelder arbeidsplass, omgangskrets, venner og bekjente. Jeg kan også nevne at jeg kjenner til flere som ruser seg sporadisk enn som røyker fast. Da er vi i forskjellige omgangskretser.. Det er vi nok, men det finnes nok rusmidler i din omgangskrets også uten at du er klar over det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Og dette begrunner du med hva? At det ikke er det for deg? Det er det for meg, og jeg tror i motsetning til deg at det er det for flere. Har bruken av dop gått opp i Nederland etter at rusmidler ble lovlig? Det er vell en vanskelig statistikk å føre, men siden du er selvutnevnt ekspert kan du jo kanskje vise til noe info som svarer til dine påstander? Det er veldig enkelt å finne selv, men du er ikke interresert i å lese fakta virker det som. Statistikker er også ofte misvisende pga diverse faktorer man tar med og ikke tar med. Her er ting godt forklart og de forklarer også variasjoner som forekommer i statistikker pga forskjellige faktorer. http://www.parl.gc.ca/Content/SEN/Committee/371/ille/presentation/korf-e.htm Jeg er ikke noen selvutnevnt ekspert, men jeg har lest nok og har nok erfaring så jeg kan si at forbud har lite å si og at det er veldig mange man aldri trodde brukte ulovlige rusmiddler som faktisk gjør det. Jeg kan gladelig innrømme at jeg kan ha feil, men jeg kan også ha rett samtidig som jeg har feil siden det er forskjell på omgangskretser/ folk og faktorer man tar med. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Jeg er ikke sikker på at man kan trekke paralleller til andre forbud her og si at kriminaliteten vil skyte i været. Tobakk er rett og slett ikke et like godt rusmiddel som cannabis, brennevin, morfin osv. Jeg tror ikke folket vil savne tobakken så til de grader at det vil oppstå et stort svart marked. Litt vil det være, men jeg mener dette er et godt forslag som gradvis vil svekke tobakkens stilling. Sosialt er det også, siden produsentene får god tid til å finne seg noe annet å gjøre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Om man hadde brukt røyk slik som andre rusmidler, som f.eks cannabis hadde det nok ikke vært noe problem heller.Cannabis er vel mest vanlig å ta type i helgen eller kanskje en skjelden gang i ukedagene for vanlige personer. Røyk er det jo vanlig å ta 10-20 av daglig og ikke direkte uvanlig med 40 eller mer om dagen heller. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Jeg er ikke sikker på at man kan trekke paralleller til andre forbud her og si at kriminaliteten vil skyte i været. Tobakk er rett og slett ikke et like godt rusmiddel som cannabis, brennevin, morfin osv. Jeg tror ikke folket vil savne tobakken så til de grader at det vil oppstå et stort svart marked. Litt vil det være, men jeg mener dette er et godt forslag som gradvis vil svekke tobakkens stilling. Sosialt er det også, siden produsentene får god tid til å finne seg noe annet å gjøre. Selvfølgelig vil det bli et svartemarked. Folk starter ikke med snus og røyk når de blir 18, så selv idag så finnes det et svartemarked. Ergo, om det blir forbudt så vil mange av de som ble avhengige som unge, bli avhengig av svartemarkedet i all fremtid. Hvis det er ingen risiko for fengsel, så vil trolig prisen gå ned fordi de vil kjøpe fra utlandet. Hvis det er risiko for fengsel, så ender vi opp med å sende arbeidsdyktige til fengsel fordi de har kjøpt røyk til kompisen sin. Og det har ingenting å si at majoriteten ikke røyker, majoriteten drakk ikke alkohol heller når det var forbudt. Men minoriteten som røyker og snuser vil skape et enormt svartemarked. Det kommer nok også føre til en økning i hasj, fordi de samme dealerene som gir dem røyk kan også tilby dem hasj. Endret 5. januar 2016 av Camlon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Poenget er antallet her, få begynner med ulovlige stoffer, mange begynner med lovlige. Dette kan en se på canabis vs tobakk feks. Det er snakk om å redusere, ikke fjerne. Alle er vel enige om at færrest mulig bør røyke (?), men er forbudet rette veien å gå; spesielt sett i lys av at forbudet overhodet ikke hjelper på tilsvarende områder? Forskjellen mellom røyking og industri/trafikk er jo at man kommer veldig innpå røyken, i motsettning til luftforurensning generellt sett i byen.Man står tross alt ved siden av og i samme høyde som de som røyker, noe som gjør at røyken blir mye mer konsentrert i vanlig høyde en annen forurensning. Det er jo en grunn til at industripiper er høye. Jeg er forøvrig ikke allergisk mot røyk eller noe slikt, men prøver å holde meg unna det. Vokste opp med regelmessig, bokstavlig talt, skyer i stua pga røyking, tror det er litt av årsaken. Husker ikke om måtte stumpe røyken, men han stilte seg uansett uforstående til at ikke burde røyke på skytebanen, som strengt tatt er innendørs men mangler en vegg. Luftforurensning i byen er vel omtrent over alt og forårsakes av biler, folk som lukter vondt, industri, matlaging, etc, etc, etc i tillegg til tobakksrøyk. Poenget mitt er at dersom argumentet for et forbud skal være at man er til bry for andre når man røyker selv om man er utendørs, da bør man også forby andre ting som forurenser mer. Jeg er heller ikke allergisk mot røyk, ei heller røyker jeg selv; men jeg synes ikke at jeg har noen som helst rett til å skulle diktere hva andre mennesker skal kunne stappe i sin egen kropp. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 En ting som var et emne tidligere var hvor mye det koster samfunnet. Hvorfor var tobakk nevnt der, men ikke overforbruket av sukker og annet dritt? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Jeg er ikke sikker på at man kan trekke paralleller til andre forbud her og si at kriminaliteten vil skyte i været. Tobakk er rett og slett ikke et like godt rusmiddel som cannabis, brennevin, morfin osv. Jeg tror ikke folket vil savne tobakken så til de grader at det vil oppstå et stort svart marked. Litt vil det være, men jeg mener dette er et godt forslag som gradvis vil svekke tobakkens stilling. Sosialt er det også, siden produsentene får god tid til å finne seg noe annet å gjøre. Selvfølgelig vil det bli et svartemarked. Folk starter ikke med snus og røyk når de blir 18, så selv idag så finnes det et svartemarked? Ergo, om det blir forbudt så vil mange av de som ble avhengige som unge, bli avhengig av svartemarkedet i all fremtid. Hvis det er ingen risiko for fengsel, så vil trolig prisen gå ned fordi de vil kjøpe fra utlandet. Hvis det er risiko for fengsel, så ender vi opp med å sende arbeidsdyktige til fengsel fordi de har kjøpt røyk til kompisen sin. Og det har ingenting å si at majoriteten ikke røyker, majoriteten drakk ikke alkohol heller når det var forbudt. Men minoriteten som røyker og snuser vil skape et enormt svartemarked. Det kommer nok også føre til en økning i hasj, fordi de samme dealerene som gir dem røyk kan også tilby dem hasj. Les da. Jeg sa ikke at det ikke ville bli et svartemarked, jeg sa tvert imot at det nok ville bli det. Men ikke i like stor grad som når det gjelder andre rusmidler, fordi tobakk ikke vil være like ettertraktet. Noe av det viktigste med dette vil være at det blir vanskeligere for de yngste å skaffe tobakk. For i dag kjøper attenåringene til sekstenåringene, de ser ikke det helt store problemet siden de er i samme aldersgruppe. Men når man må være 22,23,24 for å få kjøpt? Igjen, jeg sier ikke at det vil bli umulig å få tak i tobakk, men det vil bli mye vanskeligere. Og i dette tilfellet tror jeg det er alt som trengs til på sikt å gjøre tobakken til en fotnote. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) En ting som var et emne tidligere var hvor mye det koster samfunnet. Hvorfor var tobakk nevnt der, men ikke overforbruket av sukker og annet dritt? Enkelt å finne kilder på det, feite mennesker koster like mye eller mer. Kostnadene totalt sett baserer seg da omtrentish på % andelen feite vs % andelen røykere. http://www.businessinsider.com/cost-of-obesity-2012-4?IR=T Edit; Leif Endret 5. januar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå