Gå til innhold

Legeforeningen vil forby salg av snus og røyk til alle født etter 2000

Anbefalte innlegg

Det mest vettuge er nok ikke et forbud mot alkohol, men å få mer reell informasjon og utdannelse rundt det, og bedre støtteapparater for å håndtere misbruk.

Eller var det sukker som var temaet? Nei vent, det var tobakk. Uansett, mye samma regla. Forbud kriminaliserer bare handlingene til Ola Nordmann, som er en grov overtredelse allerede vi ser i mange lovverk, deriblant i den katrastrofalt flaue måten vi håndterer rusmidler og lignende. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde heller støttet en større egenandel i helsetjenester om man er røyker. Problemet er at det ikke er oss liberale som syter da, men heller venstresiden. Man er en byrde på samfunnet når man røyker, og det synes jeg er greit at man betaler. Gjør man opp for sin uvane så er det absurd å frarøve mennesker denne friheten.

Huffameg, skulle man betalt mer for helsetjenester for en uvane som koster fellesskapet en del hadde en veldig stor del av befolkningen måtte betalt mye. Den logikken henger mindre på greip enn personlig frihet argumentet (som jeg forsåvidt er enig med)

Lenke til kommentar

Forbud kriminaliserer bare handlingene til Ola Nordmann, som er en grov overtredelse allerede vi ser i mange lovverk, deriblant i den katrastrofalt flaue måten vi håndterer rusmidler og lignende. 

Man trenger ikke å kriminalisere ting selv om man forbyr salg :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller støttet en større egenandel i helsetjenester om man er røyker. Problemet er at det ikke er oss liberale som syter da, men heller venstresiden. Man er en byrde på samfunnet når man røyker, og det synes jeg er greit at man betaler. Gjør man opp for sin uvane så er det absurd å frarøve mennesker denne friheten.

Huffameg, skulle man betalt mer for helsetjenester for en uvane som koster fellesskapet en del hadde en veldig stor del av befolkningen måtte betalt mye. Den logikken henger mindre på greip enn personlig frihet argumentet (som jeg forsåvidt er enig med)

Det er en diskusjon i seg selv.

http://www.minervanett.no/sparer-rykerne-staten-for-penger/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Denne egenandelen kalles vel gjerne for tobakksavgift? I tillegg så dør jo gjerne røykere tidligere, og da sparer de vel skattebetalerne for mye penger!? :)

Lenke til kommentar

Øk prisen på tobakk så mye at alle utgifter samfunnet har med tanke på tobakk blir deket av tobakk brukerne selv.

Gjør det også ulovlig å røyke på offentlige steder.

1. Da koster det ikke meg og deg at andre røyker.

2. Jeg slipper å bli røykforgifta når jeg står å venter på bussen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Øk prisen på tobakk så mye at alle utgifter samfunnet har med tanke på tobakk blir deket av tobakk brukerne selv.

Mnja, dersom prisene blir for høye så fører vel det kun til større handelslekkasje i form av for eksempel smugling? Da taper vel gjerne staten potensielle inntekter?

Forbud mot røyking på offentlige steder: kan i utgangspunktet høres ut som en god idé, men bør ikke dette da også gjelde andre ting som forurenser mer enn tobakk?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Dekkes ikke disse i all hovedsak allerede med dagens avgifter?

Det er allerede forbudt å røyke på bussstasjonen så det skal du alt slippe.

Lenke til kommentar

Glad jeg bor så nærme Sverige at jeg kan dra dit regelmessig. Så er røykerom fortsatt lovlig der :w00t:

Lenke til kommentar

Nei, de gjør ikke det, sist jeg hørte i hvertfall, ikke i nærheten.

Jeg hr0ar aldri sett et eneste røyking forbudt skilt på noe: trikk, buss eller t bane stasjon.

Lenke til kommentar

Denne egenandelen kalles vel gjerne for tobakksavgift? I tillegg så dør jo gjerne røykere tidligere, og da sparer de vel skattebetalerne for mye penger!? :)

Og avgiften støtter jeg. Skal de belaste helsetjenestene, så skal de betale. Å gå så langt som å påstå at de sparer staten for penger skal jeg ikke si bastant, men at de skal gjøre opp for seg er jeg enig i.

Problemet her er egentlig ikke røykere, men heller at vi skal ha gratis helsetjenester. Så det blir litt for dumt å piske røykere for det.

Lenke til kommentar

Jeg hr0ar aldri sett et eneste røyking forbudt skilt på noe: trikk, buss eller t bane stasjon.

Røykeloven sier det ganske klart at det ikke er tillatt. Du får sende en melding til bsusselskapet ditt om du blir plaget og be de sette opp skilt.

Har du link til der du så at det ikke er i nærheten av å dekke utgiftene? Kunne vært interssant å sett hva den legges til grunn for den statistikken.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

På tide å få litt tall og fakta på bordet kanskje?

• I følge statsbudsjettet helsedirektoratet så henter staten inn ca 7 milliarder kroner i året på tobakksavgifter.
  • Hvert år dør ca 7000 som følge av røyking (samme lenke som over). Disse sparer vel da staten for rimelig store summer i pensjonsutgifter.
  • Funn fra Nederland viser at røykerne faktisk sparer staten for penger. Røykere som dør tidligere sparer staten for pensjonsutgifter. I tillegg rekker de ikke å få mange av de helseplagene som er knyttet til høy alder.

EDIT: Fiksa litt skrivefeil og omformulerte litt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Problemet her er egentlig ikke røykere, men heller at vi skal ha gratis helsetjenester. Så det blir litt for dumt å piske røykere for det.

Nettopp. Med personlig frihet følger også personlig ansvar. Velger man å røyke, stappe i seg usunn mat, ikke trene, etc, etc, etc, da velger man samtidig å akseptere at man kan dø tidlig i tillegg til at man må bruke mer penger på helse.

Men selvsagt: er man den type person som mener at staten skal ha ansvar for innbyggernes helse, da er det jo selvsagt rasjonelt å si at staten skal forby ting som er usunt.

Lenke til kommentar

Røykeloven sier det ganske klart at det ikke er tillatt. Du får sende en melding til bsusselskapet ditt om du blir plaget og be de sette opp skilt.

Har du link til der du så at det ikke er i nærheten av å dekke utgiftene? Kunne vært interssant å sett hva den legges til grunn for den statistikken.

http://www.tv2.no/a/3997798

http://www.nettavisen.no/201642.html

Den siste er jo helt basert på Danmark, som har billigere tobakk, men hvor mye billigere den er med tanke på at lønns nivået også er lavere vet jeg ikke.

Men ddn påstår at at røykere dør tidligere ikke gjør de billigere for samfunnet.

Lenke til kommentar

Når det kommer til velferdsstatens utgifter så er det et helt annet spørsmål. Svake grupper brukes ofte som en brekkstang politisk for å skape oppslutning rundt innsparingspolitikk som ellers ville vært upopulær, men om man har gratis helsetjenester eller ikke kommer ikke an på hvor mye pengene røykerne, asylsøkerne, tiggerne eller noen annen enkeltgruppe koster velferdsstaten, men hvilken samfunnsmodell man går inn for politisk. Vi har hatt en stor velferdsstat i over et halvt århundre nå med både røykere, alkoholikere og det ene og det andre, og det er ingen grunn til at vi ikke kan fortsette å ha det uansett hvor mange som røyker. Utover ren smålighet ("jeg vil ikke betale for andres selvpåførte sykdommer") er det ingen grunn til at frihet og sosial sikkerhet skal trekke i motsatt retninger.

Lenke til kommentar

http://www.tv2.no/a/3997798

http://www.nettavisen.no/201642.html

Den siste er jo helt basert på Danmark, som har billigere tobakk, men hvor mye billigere den er med tanke på at lønns nivået også er lavere vet jeg ikke.

Men ddn påstår at at røykere dør tidligere ikke gjør de billigere for samfunnet.

Fra linken din:

Forskeren har ikke tatt med hvor mye mer røykere betaler i avgifter enn ikke-røykere.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Men ddn påstår at at røykere dør tidligere ikke gjør de billigere for samfunnet.

Så vidt jeg kan se så tok ikke forskeren heller høyde for at de som dør tidligere som følge av røyking også sparer staten for pensjonsutgifter.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...