Gå til innhold

Legeforeningen vil forby salg av snus og røyk til alle født etter 2000

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke å bruke store politiressurser på å håndheve forbudet.

Det er nok å gi butikkene omsetningsforbud av tobakksvarer. Butikkene følger loven.

Tobakk blir dermed så vanskelig tilgjengelig at mange slutter.

Målet kan ikke være å fjerne hver eneste sigarett i hele landet. Det er umulig.

Men forslaget kan redusere røyking betraktelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kriminelle gnir seg i hendene for hvert forsøk vi gjør på å forby rusmidler. Så også i dette tilfellet.

Vil folk røyke vil de få det til, forbud eller ei.

Så klart, men det er vel ikke tvil om at det vil redusere antall nye røykere i Norge, som også er poenget med dette forslaget?

Ja, ser jo en klar nedgang i bruk av andre rudsmidler når de blir forbudt. Så vi har god track record for å si det ikke hersker tvil ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, ser jo en klar nedgang i bruk av andre rudsmidler når de blir forbudt. Så vi har god track record for å si det ikke hersker tvil ;)

Uhm... hvilken statistikk er det du tenker på nå? Du vet at i Portugal og Nederland som har avkriminalisert det meste av rusmidler så har antall overdosedødsfall stupt? I tillegg så har kriminalitet som følge av disse tingene også blitt kraftig redusert. Her i Norge, hvor det er kjørt på med nærmest en nulltoleranselinje, så er situasjonen nesten stikk motsatt.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å bruke store politiressurser på å håndheve forbudet.

Det er nok å gi butikkene omsetningsforbud av tobakksvarer. Butikkene følger loven.

Tobakk blir dermed så vanskelig tilgjengelig at mange slutter.

Målet kan ikke være å fjerne hver eneste sigarett i hele landet. Det er umulig.

Men forslaget kan redusere røyking betraktelig.

Da forutsetter du at politiet ikke skal bruke ressurser på å forfølge privatpersoner som fortsatt selger og røyker sigaretter, men kun skal kontrollere at ikke utsalgssteder tilbyr dem.

Se forøvrig hva jeg skrev om det prinsipielle ift å ta egne livsstilsvalg. Det ser ikke ut som om noen er spesielt oppptatt av å kunne ta en selvstendig vurdering ift hvordan de vil leve, sunt eller usunt. Den samme logikken som bruker for å forby tobakk kan lett overføres til alle andre forbruksvarer som skader folkehelsen, derfor er jeg skeptisk til den.

Lenke til kommentar

Uhm... hvilken statistikk er det du tenker på nå? Du vet at i Portugal og Nederland som har avkriminalisert det meste av rusmidler så har antall overdosedødsfall stupt? I tillegg så har kriminalitet som følge av disse tingene også blitt kraftig redusert. Her i Norge, hvor det er kjørt på med nærmest en nulltoleranselinje, så er situasjonen nesten stikk motsatt.

Ironi er vanskelig i skriftlig form. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ironi er vanskelig i skriftlig form. :)

Var ikke ironisk. Norsk rusmiddelpolitikk kan vel neppe kalles en suksess?

Kan dere vær så snill å ikke sammenlikne tobakk med rusmiddler, det gir ikke mening og er ikke to sider av samme sak.

Det er ikke helt det samme, men denne tanken om at et forbud vil gjøre alt så meget bedre; det er samme sak. Dersom forbud mot narkotika og alkohol ikke fungerer, hvorfor innbiller man seg da at forbud mot røyk og snus vil fungere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom opium hadde vært noe som folk hadde ønsket: ja hvorfor ikke? Husk at fravær av et forbud ikke er det samme som et påbud. :)

Lenke til kommentar

Med den logikken så kan vi legalisere opium og starte opp masse opiumsbuler. Det hadde slått an ;)

Det er en ganske brutal overtredelse av slippery slope logikk tenkefeil. Men gitt at jeg gir deg argumentet så er det mye som tyder på at avkriminalisert og kontrollert opium er et bedre alternativ enn et forbud.

Dessuten så går ikke ungdommen å starter med opium, slik som med røyking.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Poenget er ikke røyken eller snusen eller alkoholen i seg selv, problemstillingen blir heller grad av frihetsberøvelse vi skal tillate oss at skal finne sted i samfunnet.

Noterer meg at mange i tråden syntes det er helt topp med nokotinforbud, dette er selvfølgelig de som selv ikke bruker nikotin.

Spørsmålet blir hva de samme forbudsforkjemperene syntes om ett kommende forbud mot mettet fett og sukker?

Dette er selvfølgelig helseskadelig på sikt og både legeforeningen ønsker dette forbudet og jeg ønsker ikke lenger å være med på å betale for alle hjerte og karsykdommer som skyldes hamburgere og ribbefett her i landet. Med tanke på folkehelsa vil det mest fornuftige være ett forbud her også.

Eller skal det være greit at dere har muligheten til å spise dette hvis dere ønsker på tross av helseskadene?

Er det riktig at de uten interesse for fysisk helse bli undertrykket av de helsebevisste? Og burde vi ikke verdsette personlig frihet mer enn fysisk helse i Norge?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er ikke røyken eller snusen eller alkoholen i seg selv, problemstillingen blir heller grad av frihetsberøvelse vi skal tillate oss at skal finne sted i samfunnet.

Noterer meg at mange i tråden syntes det er helt topp med nokotinforbud, dette er selvfølgelig de som selv ikke bruker nikotin.

Vår frihetsberøvelse er alerede ekstrem så hvorfor ikke "berøve" oss for noe som er 100% ubrukelig og unødvendig?

Jeg synes at forslaget er helt topp og jeg bruker tobakk, det er fortsatt ikke et nokotinforbud (eller nikotinforbud for den sakens skyld) ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eller skal det være greit at dere har muligheten til å spise dette hvis dere ønsker på tross av helseskadene?

JA! Hva jeg velger å putte i kroppen min har ingen andre noe som helst med. Min kropp, mitt valg.

Er det riktig at de uten interesse for fysisk helse bli undertrykket av de helsebevisste? Og burde vi ikke verdsette personlig frihet mer enn fysisk helse i Norge?

På hvilken måte blir de helsebevisste undertrykt av at jeg røyker 40 sigaretter om dagen og stapper i meg burgere og pommes frites fra morgen til kveld? :)

Lenke til kommentar

Vi har allerede blitt undertrykket, så hvorfor ikke la oss bli undertrykket mer, "for the greater good"?

Personlig frihet er ekstremt prinsipp-fast tema, så det handler ikke nødvendigvis så mye om hva som er best av bedre helse i samfunnet, eller lik/mindre frihet for individer.

Finnes det forøvrig et ord for å føre politikk ved å ekskludere så mange at det møter mindre motstand? Det er nemlig sterkt brukt i røykeforbud. Det er lett å støtte politikken når man ikke røyker, og når man ikke er født etter år 2000. Så hadde det fått mindre grunnlag om man hadde sagt at forbudet gjelder alle, og ikke bare en demografi som ikke har en stemme i politikken?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vi har allerede blitt undertrykket, så hvorfor ikke la oss bli undertrykket mer, "for the greater good"?

Hvis man ser på menneskeheten som en helhet og vi har litt overordnede mål som en rase (utforske verdensrommet) så er det faktisk veldig mye som må ofres for "the greater good". Tobakk er vel egentlig ganske langt ned på listen, men man må starte med enkle ting så vi blir tillvent det å ofre tingogtang.

Men dette er en litt ekstrem tankegang og med dagens merkelige samfunn med krig og galskap så bør vi fokusere og bruke ressurser på andre ting først

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Rent personlig så har jeg svært lite ovenfor tobakk, da jeg ikke er en bruker selv, og er klar over skadene. Som en forkjemper for personlig frihet så mener jeg at et forbud mot tobakk koster mer enn det smaker.

Jeg hadde heller støttet en større egenandel i helsetjenester om man er røyker. Problemet er at det ikke er oss liberale som syter da, men heller venstresiden. Man er en byrde på samfunnet når man røyker, og det synes jeg er greit at man betaler. Gjør man opp for sin uvane så er det absurd å frarøve mennesker denne friheten.

Så kommer man også til argument nr.2: Vil et forbud gjøre ting verre? Hjelper et forbud? Har vi lært noe av forbudspolitikk?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...