Gå til innhold

Legeforeningen vil forby salg av snus og røyk til alle født etter 2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå lukter det troll av deg, men værsågod, kryddermål:  Det hadde vært spekulasjon hvis jeg hadde sagt at jeg tror det der vil skje. Men alt jeg sa var at det kan skje. Det er et av mange mulige fremtidsscenarier, poenget er at verden kan bli ugjenkjennelig fortere enn du tror. Og det var bare for å understreke at historien kan gjenta seg om man ikke passer på, at en juridisk tilnærming her kan ha noe for seg, noe du avviste siden du mente at tobakk er på vei ut uansett. Ja, det kan godt hende at så godt som hele den norske befolkningen slutter med tobakk helt av seg selv. Men uten regelverk kan det like fort komme tilbake, for eksempel drevet av trender utenfra, iverksatt av en bransje som ikke dør, men flytter på seg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det du skriver om hasj viser at du ikke har peiling i det hele tatt. Har du førstehånds erfaring med dette eller bare spyr du opp ting du finner på selv?

Ja, jeg har noe erfaring, fordi noen jeg kjente var avhengig av hasj.

Det er dermed du som ikke har peiling. Det er ikke vanlig å kjøpe 100-1000 gram til personlig bruk, noe som betyr at det tar tid å selge 10 kg med hasj. Du kan selge det til dealere, men de kjøper fra de samme folkene du kjøper dine 10 kg.

Om du skulle klare å få tak i hasjen langt billigere enn hva dealerene klarer, så skaper du enorm risiko for deg selv. Det er allerede etablerte folk i bransjen, og de er ikke interessert i mer konkurranse. Kan de kaste deg under bussen, så gjør de det.

Dermed så blir fortjenesten fra tobakk mye høyere for småsmugglere. Da er det bare ta seg tur til Sverige, kjøpe 5kg med tobakk fra forskjellige butikker, gjemme det et sted i bilen og kjøre tilbake. Når du kommer hjem så trenger du ikke å finne en dealer, men du kan selge det til dine venner og kompiser og tjene 10-20K kroner. Risikoen er også langt lavere, fordi nordmenn vil aldri godta dine ekstreme straffer.

Lenke til kommentar

Nå lukter det troll av deg, men værsågod, kryddermål:  Det hadde vært spekulasjon hvis jeg hadde sagt at jeg tror det der vil skje. Men alt jeg sa var at det kan skje. Det er et av mange mulige fremtidsscenarier

Var ikke det der en forklaring som beviste at det var en spekulasjon Isbilen? Noe man mener kan skje er vel per definisjon en spekulasjon http://www.learnersdictionary.com/definition/speculation

@Camlon; Vel, siden du kjenner en fyr som var avhengig av hasj så har du mye mer erfaring og peiling på markedet enn meg ;)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

@Camlon; "Ja, jeg har noe erfaring, fordi noen jeg kjente var avhengig av hasj" :lol:

Hva slags erfaring har du som er så mye bedre, er du en dealer? Smugler du dop over grensen?

Vel, siden du kjenner en fyr som var avhengig av hasj så har du mye mer erfaring og peiling på markedet enn meg ;)

Du trenger ikke mye kunnskap om markedet for å vite at 100-1000g er ikke et vanlig personlig kjøp. Jeg begynner å lure på om din "erfaring" er fra filmer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Skal vi diskutere semantikk nå? Det er ikke spekulasjon. Det er ingen gjetning å si at verden kan endre seg, for det skjer, og det er en observasjon av et faktum. Spekulasjon vil være å satse på at endringen vil gå i en bestemt retning, men det har jeg ikke gjort. Argumentet avhenger ikke av at det er sant, Kina trenger ikke å bli verdens navle for at jeg skal ha rett i at det kan skje. Jeg kunne like gjerne sagt at verdensmakten flytter seg til Russland eller Brasil, det er ikke poenget. Poenget er at verden er i endring. Og det poenget ble bare nødvendig fordi noen ba meg utdype en selvfølgelighet. Jeg gikk i fella.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

@Camlon; "Ja, jeg har noe erfaring, fordi noen jeg kjente var avhengig av hasj" :lol:

Hva slags erfaring har du som er så mye bedre, er du en dealer? Smugler du dop over grensen?

Vel, siden du kjenner en fyr som var avhengig av hasj så har du mye mer erfaring og peiling på markedet enn meg ;)

Du trenger ikke mye kunnskap om markedet for å vite at 100-1000g er ikke et vanlig personlig kjøp. Jeg begynner å lure på om din "erfaring" er fra filmer.

Ja, all min erfaring er tatt fra filmer ;)

Nytter ikke å diskutere med deg og jeg har aldri sagt at 100-1000 gram er et vanlig kjøp for forbrukerne. Skal jeg forklare alt så hadde jeg måttet skrive mer enn jeg orker, men det hadde vel ikke tatt lengre tid enn jeg har brukt alerede.

Lenke til kommentar

Ja, all min erfaring er tatt fra filmer ;)

Nytter ikke å diskutere med deg og jeg har aldri sagt at 100-1000 gram er et vanlig kjøp for forbrukerne. Skal jeg forklare alt så hadde jeg måttet skrive mer enn jeg orker, men det hadde vel ikke tatt lengre tid enn jeg har brukt alerede.

Det er vel du som oppfører deg barnslig her. Jeg fortalte deg hvor min erfaring kommer fra, men det vart tydligvis ikke godt nok for deg. Så fortell oss hva din erfaring er, hvorfor skal vi lytte til deg?

Og hvis 100-1000 gram ikke er et vanlig kjøp så hadde jeg rett. For å selge 10 kg, så må du selge til minst 1000 kunder. Som jeg nevnte du kan selge til dealere, men de kjøper fra de samme folkene du kjøpte dine 10kg. Ergo, å selge 10 kg er ikke så lett, og da tar det tid og enorm risiko å få store summer i fortjeneste.

Dermed ble kalkulasjonen din helt på trynet. Når du kan selge unna 10kg røyk like fort som 100g hasj, så er det ikke lenger så farlig at fortjenesten per gram er på 2-4 kroner.

Lenke til kommentar
Det er vel du som oppfører deg barnslig her. Jeg fortalte deg hvor min erfaring kommer fra, men det vart tydligvis ikke godt nok for deg. Så fortell oss hva din erfaring er, hvorfor skal vi lytte til deg?

Fordi jeg har vært borti både smuggling og salg. Du overforenkler tobakssalg når du setter de opp mot hverandre. Det er heller ikke stor risiko knyttet til salg av hasj i tilsvarende mengder til tobakkssalget du beskriver, eneste forskjellen er straffen man kan få hvis man blir tatt.

Å sammenlikne en som smuggler små mengder tobakk med en som smuggler store mengder hasj blir helt feil.

Det er fortsatt større fortjeneste og like enkelt å selge hasj. Man selger ikke til et marked man ikke kjenner til i det hele tatt eller i et marked der man kun kjenner et par folk man ikke stoler på.

Risikoen for å bli tatt når man smuggler er lik 0 hvis man vet hvor man skal frakte det.

Snakker vi over 1 landegrense eller fler? Hvis man kun har 1 landegrense man må krysse ulovlig så er det plutselig en faktor som gjør at det blir enda mer feil å sammenlikne. Båt er en fin ting når man smuggler dop.

Denne diskusjonen blir litt teit å ta videre da den er dratt utover for mye alerede. Orker ikke forsøpple tråden mer, lykke til med smugglingen din :) :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Fordi jeg har vært borti både smuggling og salg.

Så du er dypt kriminell som har vært en dealer og en narkotikasmugler, og så innrømmer du det på et forum. Høres lite troverdig ut.  :roll:

Du overforenkler tobakssalg når du setter de opp mot hverandre. Det er heller ikke stor risiko knyttet til salg av hasj i tilsvarende mengder til tobakkssalget du beskriver, eneste forskjellen er straffen man kan få hvis man blir tatt.

Det var du som startet å sammenligne tobakksmugling og hasjsmugling, og sa at tobakksmugling har ingen fortjeneste, og derfor vil det ikke bli et svartemarked. Jeg nevnte at risikoen forbundet med hasj er mye større, og det krever langt flere kunder. For en dealer tar det like lang tid å selge 100g hasj som det vil ta å selge 10kg tobakk.

Det er fortsatt større fortjeneste og like enkelt å selge hasj. Man selger ikke til et marked man ikke kjenner til i det hele tatt eller i et marked der man kun kjenner et par folk man ikke stoler på.

Markedet vil forandre seg over tid, og tid får svartemarkedet fordi dette forbudet skulle skje gradevis. En annen fordel med tobakksmugling er at man ikke trenger så mange å stole på, fordi du kan få tak i tobakko selv, mens hasj er noe som dyrkes i Afghanistan.

Risikoen for å bli tatt når man smuggler er lik 0 hvis man vet hvor man skal frakte det.

Grensekontroller i Norge er en vits, det er ikke der du blir tatt. Du kan legge igjen digitale spor på internet, du kan bli navngitt av noen du jobber med, du kan bli tatt når du selger. Dette er risikoer som kommer til å bli mindre ved tobakksmugling, spesielt per gram, fordi du ordner kjøpet selv og du trenger færre salg.

Du lurer på hvilket land de kjøper fra. Ja, det vil bli småkjøp fra Norge og store kjøp fra Sverige. At det er så enkelt å tjene penger på dette vil føre til et svartemarked om du forbyr det, fordi hvem som helst kan reise til Sverige, kjøpe inn 5kg tobakk, gjemme det og kjøre hjem igjen. 

Lenke til kommentar

Fordi jeg har vært borti både smuggling og salg.

Så du er dypt kriminell som har vært en dealer og en narkotikasmugler, og så innrømmer du det på et forum. Høres lite troverdig ut.   :roll:

Jeg skrev aldri noe om at jeg har vært dypt kriminell, dealer eller narkotikasmuggler. Greit nok at det ikke høres troverdig ut for deg.

Jeg er av den oppfattningen at man bør ta utgangspunkt i at det folk skriver på forum om personlige erfaringer og liknende seriøst. Hvis man ikke gjør det så blir det bare tull alt sammen.

Men men, jeg skrev at jeg hadde all erfaring/ kunnskap fra film først og det var ikke godt nok så da måtte jeg jo skrive en løgn :roll:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg skrev aldri noe om at jeg har vært dypt kriminell, dealer eller narkotikasmuggler. Greit nok at det ikke høres troverdig ut for deg.

Jeg er av den oppfattningen at man bør ta utgangspunkt i at det folk skriver på forum om personlige erfaringer og liknende seriøst. Hvis man ikke gjør det så blir det bare tull alt sammen.

Men men, jeg skrev at jeg hadde all erfaring/ kunnskap fra film først og det var ikke godt nok så da måtte jeg jo skrive en løgn :roll:

Så du løy, tenkte meg det. Jeg er av den oppfatning at mange folk lyver mye, spesielt som anonyme brukere på forumer og derfor bør du aldri ta anonyme brukeres erfaring veldig seriøst. Du er et bevis på dette, du latet som om du hadde masse erfaring, du lo når jeg sa hvordan jeg kjente til miljøet, men selv så har du ingen ordentlig erfaring.

La oss heller diskutere med ordentlige argumenter, istedenfor å bruke hersketeknikker. Fortell meg heller med argumenter, hvorfor det ikke vil bli gunstig å smugle tobakko ved et eventuelt forbud.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at Belphegor sin "måtte jeg jo skrive en løgn" var sarkasme, Camlon. Jeg syns egentlig dere begge to har holdt på med lite annet enn billige personangrep og "MY DAD CAN BEAT YOUR DAD" krangel, så kan dere legge fra dere dette skvipet?

Nei, det var ikke sarkasme, fordi han nektet for å være kriminell høyere opp. Eventuelt så tror han det er lovlig å smugle dop og drive med dealing.

Mitt poeng har hele tiden vært, at hva slags erfaringer jeg og han har, er ikke relevant.

Lenke til kommentar

Jeg røyker, personlig hadde jeg ikke hatt noe imot om det ble forbud for alle aldre ;D 

Men ja, det hadde vært bra å prøve for å se statistikken om noen år av yngre som røyker, etter det jeg har forstått har det allerede gått ned veldig siden 20 år siden blandt ungdommer / 20åringer så.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...