Gå til innhold

Legeforeningen vil forby salg av snus og røyk til alle født etter 2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glitrende tiltak.

Ingen grunn til at man skal få kjøpt slikt. 

Dette er første steget på å fjerne stoffer som man vet er usunne og som ikke tilfører samfunnet noe godt.

Hadde man bare kunne hatt like stort jag for å fjerne/minimerer bruken av alkehol og sukker fra samfunnet vår, så hadde man gjort mye for å bedre livet til folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har sagt det der i mange år bortsett fra at mitt forslag er å bare kunne få tobakk på "resept" fra legen for de som er over en gitt alder eller, som det sies her, at alle som er født etter X ikke får "resept" i det hele tatt.

Ting som sees på som absurd i dag kan være logisk i fremtiden. Når man regner inn alle negative effekter ved tobakksbruk så tror jeg folk om 20 år vil synes dette var et fantastisk tiltak :)

Lenke til kommentar

Fornuftige forbud på ting som rett og slett er unødvendig og ikke har noen annen effekt enn at man blir svimmel den første stunden tror jeg blir dårlig mottatt den første stunden og akseptert etter en kort periode. Se på "ikkerøykeinneloven", et fåtall personer som brydde seg et år etterpå.

Dette er ikke et forbud som gjelder de som alerede røyker, det er bare for å forhindre nye folk å starte. Jeg røyker selv og synes dette er en smart måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser eg ikkje eit spesielt stort problem med å gjere nikotin som rusmiddel ulovleg.

Og sidan ein må starte ein plass så er det forholdsvis lett å starte forbudet ved 2000-kullet.

Men spørsmålet er kva ein gjer med personar som likevell blir nikotinavhengige, ved at dei kjøper tobakk i utlandet eller rett og slett kjøper tobakk gjennom ulovlege kanalar som smuglartobakk eller via langing.

Her er faren svært stor for at ein får ei ny illegal næring som vil likne svært mykje på dagens hasj-politikk der det er ulovlig, men ikkje eit lovbrudd som folk bryr seg om i større grad enn at røykinga foregår i private heimar i staden for på gata.

Då har eg mykje meir tru på å stramme til avgiftssystemet slik at det for folk flest blir for dyrt å røyke daglig, men at ein fortsatt kan kjøpe seg ein sigarett eller sigar frå tid til anna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legeforeningen ser kun på dette fra et helsemessig perspektiv. Slik sett gir forbudet mening; det vil nesten garantert føre til en nedgang i antall mennesker som røyker, noe som vil gi folkehelsen et skikkelig løft.

Fra et kriminologisk perspektiv er det mer problematisk. Forbud på rusmidler som er populære og som mange er avhengig av fører uten unntak til at det oppstår en svart økonomi som vil virke som en inntektskilde for organiserte kriminelle. Vi ser dette med narkotikapolitikken allerede, og vi så det tidligere med alkoholforbudet i både USA og Norge. Det vil i neste omgang føre til at man må bruke enda større politiressurser på å bekjempe kriminalitet hvor ingen av de involverte opplever seg selv som et offer eller ønsker å anmelde. Samtidig fører det til at man gjør kriminelle av mennesker som ellers ville vært fullt fungerende samfunnsborgere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nikotin er ikke synonymt med tobakk, dette er ikke et nikotinforbud ;)

Men er det ikkje det som er poenget med forbudet då?

Eller er dei rett og slett berre ute etter at folk skal gå over til e-sigaretter og nikotin-produkter istaden for tobakkssigaretter og snus?

Skal ein fyrst lage eit forbud så må ein vell gjere det skikkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

dette er toppers tiltak, sigaretter er noe man aldri trenger hvis man aldri har prøvd det.... 

Vedder på at noen andre har sagt akkurat det samme om både alkohol og diverse narkotikum. ;)

Lenke til kommentar

De kriminelle gnir seg i hendene for hvert forsøk vi gjør på å forby rusmidler. Så også i dette tilfellet.

Vil folk røyke vil de få det til, forbud eller ei.

Så klart, men det er vel ikke tvil om at det vil redusere antall nye røykere i Norge, som også er poenget med dette forslaget?

Lenke til kommentar

Røykere forsvinner vel av seg selv.

Dessuten burde det vel være grenser til hvor mye staten skal bry seg om vår livsstil. Ihvertfall når det har et potensiale til å forverre situasjonen på andre områder, slik som organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar

De kriminelle gnir seg i hendene for hvert forsøk vi gjør på å forby rusmidler. Så også i dette tilfellet.

Vil folk røyke vil de få det til, forbud eller ei.

Så klart, men det er vel ikke tvil om at det vil redusere antall nye røykere i Norge, som også er poenget med dette forslaget?

Garantert, men er det verdt prisen?

Det handler ikke bare om at man må bruke store politiressurser på å håndheve forbudet, det er også et prinsipielt spørsmål ift å ta egne livsstilsvalg. Røyking er bare en av veldig mange usunne livsstilsvalg et flertall av befolkningen gjør hver eneste dag. Jeg gjør også usunne livsstilsvalg i blant, spesielt ift alkohol; jeg er fullt klar over at det ikke er bra for meg, samtidig handler livet også om å nyte det og ikke bare hale det ut for at det skal bli så langt (og så kjedelig) som mulig. Det er en byttehandel jeg vurderer som akseptabel. Men hvis man sier at logikken "forbud = mindre røyking = bra" er gyldig, så ser jeg ingen grunn til at ikke den samme logikken skal være gyldig når det kommer til alle de andre usunne forbruksvarene vi har tilgjengelig. Jeg tenker på fet mat, alkohol, snacks og godteri; hjerteproblemer er i dag et større problem for folkehelsen enn røykerelaterte sykdommer som lungekreft o.l., så hvis vi kun tenker på folkehelsen er det ikke noe problem å argumentere for et forbud her også.

Det prinsipielle spørsmålet her er om folk selv skal kunne ta en vurdering i forhold til hvor sunt de vil leve, eller om dette skal være noe påtvunget.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...