Gå til innhold

Hvor ble det av venstresidens sterke religionskritiske tradisjon?

Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke ser skillet mellom venstre-høyre som forfatter gjør, så synes jeg vedkommende har ett poeng med at man kanskje er litt mindre harde i kritikken med andre religioner enn den kristne?

Er dette virkelig slik, og eksisterer det venstre-høyre skillet forfatter mener å merke?

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Langlesing-Hvor-ble-det-av-venstresidens-sterke-religionskritiske-tradisjon--Bard-Larsen-8300487.html

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Vel, jeg mener at det i dag er lite som skiller den tradisjonelle høyre- og venstresiden i Norge. Eller dvs: jeg har ihvertfall litt problemer med å se hva de store forskjellene er. Ellers er vel min oppfatning også at politikerne i Norge er litt mildere med å kritisere andre religioner enn kristendommen.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke lest artikkelen, men likeledes har jeg en mening angående det faktiske spørsmål. 

Jeg tror mange på venstresiden er redde for å bli assosiert med høyre-radikalismens anti-muslimske retorikk. Religions-kritikk har jo historisk sett kommet fra venstresiden med proponenter som Karl Marx, Lenin og slike. Høyresiden ønsker et samfunn med trege reformer og dette medførte at religionen måtte bli til stede som en faktor i samfunnet. 

I dag er det slik at kritikken mot religion som oftest kommer fra ekstrem høyre mot Islam og hvis man blir plassert i samme bås som dem, blir man også assosiert med meninger som motstand mot menneskeskapte klimaforandringer, esoteriske økonomiske teorier og ofte rasisme. Da er det bedre å være stille og heller ta den eventuelle støyten som kommer av problemer rundt religion.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange på venstresiden er redde for å bli assosiert med høyre-radikalismens anti-muslimske retorikk.

Tviler, venstresiden har jo få problemer med å bli assosiert med islamistenes retorikk. Og selv i land hvor det er ingen muslimsk innvandring som f.eks. New Zealand, så kritiserer ikke venstresiden islam. 

Dette handler nok mer om at en del venstrevridde ser på muslimer som undertrykte av vesten, de tror det vil bli bedre av seg selv, og de er en felles alliert mot høyresiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har blitt en åpenbar splid på venstresiden av politikken med tanke på religionskritikk/ytringsfrihet og de verdensproblemer Islam nå skaper.

Det tydeligste tegnet på dette er denne tidvis skittne drakampen mellom ateister som definerer seg som "progressive left" og andre vanlige "lefties". Mest typiske eksempelet på dette er pr nå i USA hvor medier som RT og TyT gjerne inviterer og støtter Reza Azlan, mens den mindre apolegetiske venstresiden for eksempel med David Packman, Kyle Kulinski og Rubin Report etc, gjerne heller inviterer Sam Harris/Dawkins og andre Islamkritikere.

Selv er jeg forbauset hvordan disse på venstresiden som jo er opptatt av solidaritet ikke viser mer solidaritet ovenfor alle de tusenvis av menneskene verden over som lider under religiøs undertrykkelse.

Lenke til kommentar

Her har vi to intervjuer som illustrere dette veldig godt hvor skittkastingen dem imellom nesten overskygger hovedtemaet i seg selv...

Først inviterer Kyle Kulinski Glenn Greenwald som er en av de fremste av venstresidens Islam-apolegeter og som bruker mye tid på å snakke ned "ny-ateistene" på venstresiden:

https://www.youtube.com/watch?v=cDqYzAvYdQk

Før han så inviterer Sam Harris som også er på venstresiden i Amerikans målestokk, men som har ett totalt annerledes bilde av det hele og som på ingen måte finner seg i kritikken ifra Greenwald:

https://www.youtube.com/watch?v=CYUPr6cH294

Man hadde akkurat samme spetakkelet på The Young Turks men da mellom Reza Azlan og Sam Harris, hvorav Azlan først fikk fritt spillerom til å kritisere Harris, men som fikk svar på tiltale av Harris i ett senere intervju samme sted. Gikk friskt for seg det også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...