melis Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg har planer om å bruke siste semesteret av masterstudiene til å kombinere masteroppgaveskriving med reising. Siden jeg er i slutten av 20-årene og føler meg altfor gammel til å bo på hostell, tenker jeg å beregne et litt større budsjett til overnatting. Etter planen skal jeg tilbringe 8-10 uker i USA og Canada og ca 2 mnd i Kina og Sørøst-Asia. Etter å ha sjekket en del hotellpriser i Asia regner jeg med at jeg skal klare meg der på ca. 15 000 - 20 000 kr/mnd, men hvor stort budsjett bør jeg regne for USA og Canada med dagens valutakurser? Og hvilken type overnatting bør jeg satse på når jeg ikke har bil? Jeg vet at motellene der borte stort sett er ganske billige og holder grei standard, men disse ligger vel for det meste langs motorveiene i utkanten av byene og utenfor allfarsvei? Kan jeg leve på 20 000 kr/mnd ved å bo på hotell og samtidig klare meg uten bil? Eller finnes det andre alternativer til overnatting, som feks. korttidsleie av leiligheter el.l.? Siden jeg skal reise på tvers av kontinenter og verdensdeler regner jeg med å møte på både minusgrader og sommervarme, og ettersom jeg skal skrive oppgave samtidig og også skal ta opp igjen et par fag må jeg også ha med PC og skolebøker. Jeg er derfor usikker på hvordan jeg bør pakke til en slik tur. I utgangspunktet tenker jeg at sekk er mest praktisk, men samtidig har jeg fått for meg at jeg får med meg mer hvis jeg velger stor koffert i stedet. Og hvordan får jeg med meg alt? Bør jeg satse på å kjøpe billige klær underveis som jeg kaster etterhvert? Og sist, men ikke minst, hvordan er det å reise alene som jente i slutten av 20-årene? Jeg er ganske reisevant og har både bodd i utlandet og reist på egenhånd før, men aldri på denne måten over så pass lang tid. Jeg har planlagt å møte noen kjentfolk underveis, men ellers ser jeg for meg at jeg kommer til å være alene mesteparten av tiden. Hvordan skal jeg bli kjent med folk når jeg ikke bor sammen med andre backpackere, og hvor trygt er det egentlig å reise alene i Sørøst-Asia? Hadde satt stor pris på å høre andres erfaringer med lignende reiser Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Det er ikke noe problem med å bo på vandrerhjem når man er i den alderen du er i. Det er veldig mange på den alderen som bor på vandrerhjem. Det er ikke noe problem å reise alene så lenge du holder deg aktiv/sosial. på mine reiser har jeg møtt folk som har bodd på hotel og har følt seg som verdens mest ensomme menneske siden de ikke har hatt noen rundt seg og bodd på vandrerhjem.btw: du er ikke godt voksen når du er i slutten av 20-årene. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 "Godt voksen", jeg forventet 45+. 4 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Timeekspressen selger en rabattbillett de kaller "Godt voksen", den er for de som er 65 eller mer. Lenke til kommentar
melis Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 OK, jeg innser at "godt voksen" kanskje var litt misvisende Poenget er at jeg føler meg litt mentalt ferdig med den typiske backpacker- livsstilen som jeg forbinder med folk i slutten av tenårene og starten av 20-årene som reiser ut i verden for å feste og finne seg selv og der alt er så nytt og spennende. Jeg bodde sist på hostell for et par år siden, og allerede da følte jeg meg gammel, ettersom samtlige av de jeg møtte var under 25. Ettersom jeg skal kombinere reisingen med studier er jeg også avhengig av litt ro (og internett). Jeg tror nok kanskje løsningen må bli en kombinasjon av hostell (for å treffe andre mennesker) og hotell (for litt komfort og arbeidsro). Er det ellers noen som har noen tips til hvordan jeg bør pakke, hva jeg bør budsjettere med og hvilken type overnatting jeg bør gå for? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Et godt kompromiss er vel å gå for hosteller hvor du kan få tak i enkeltrom. Da får du muligheten til å trekke deg tilbake når det er nødvendig, mens du fortsatt har nærhet til fellesområder for alt det sosiale. Ellers tror jeg du finner mye folk i lignende situasjon som deg. Jeg endte opp på enkelte hosteller hvor det var veldig partystemning, mens de aller fleste jeg var på hadde en god blanding. Så lenge du leser kjapt på Hostelworld.com finner du fort ut om det typisk er kun britiske 19-åringer som reiser i grupper på 5 eller flere, eller om det er litt bedre spredning i alder og livssituasjon. Lenke til kommentar
ili Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Jeg ville brukt en god ryggsekk og ikke pakket mer enn at du føler du kan gå rundt med den uten at det plager deg for mye. Skal du fly en del så er det veldig nyttig om den er liten nok til at du ikke trenger å sjekke den inn. 40-50 liter. Angående klær, ville jeg brukt en del ting du kan kombinere. Ikke ha en topp som bare passer for en bukse for eksempel. Men at det meste passer sammen. Dersom du skal i kalde strøk en gang i blant ville jeg pakket en lett dun jakke som kan presses sammen til nesten ingenting. Bruk av vaskerier er veldig billig i mange land sammenlignet med norge. Sør øst asia koster det kanskje 20 kroner å få noen til å vaske og stryke klærne dine på 1 dag. Angående ting, ville jeg bare pakket ting du vet du bruker ofte. Ikke ting du kanskje får bruk for en eller annen gang. Hvor mye det koster i USA for overnattinger vet jeg ikke, men i sør øst asia finner du fint hoteller i ok kvalitet til rundt 200 kroner natta. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Couchsurfing må vel være det beste alternativet for trådstarter slik jeg ser det.. Reiser man alene gir det enorme muligheter til å oppleve ting man ikke får oppleve ved å bo på hotell. Prisen er jo også gunstig siden det i utgangspunktet er gratis med overnatting (det er ganske vanlig å ha med en liten gave til vertskapet, gjerne noe lokalt hjemmefra) Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Kan vanskelig gjøre annet enn å stemme i det samme koret som de fleste har deltatt i her, ingen grunn til å ikke bo på hostel. Men det er greit å sjekke hva slags type steder du booker deg inn på – du kan spare deg for mye festing ved å ikke bo rett ved alle utesteder. Noen grunn til å ikke ha bil når du skal reise så lenge i USA og Canada? I storbyer skjønner jeg det godt, ellers er det ikke samfunn som er særlig godt tilrettelagt for en bilfri tilværelse. Sjekk Airbnb som alternativ til hostel og hoteller. Hvor mye penger du trenger avhenger nødvendigvis veldig av hvor du befinner deg – spesielt i USA kan kostnadsnivået variere mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå