Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hei, kjøpte en bil tidligere i høst med en Pioneerspiller i. La ganske fort merke til at lyden fra høyttalerne var veldig tynn og ikke noe å hoppe i taket for. Åpnet opp i dørene, og så at han klotten som eide bilen før meg kun hadde montert ny høyttaler i den ene døra. Rotet litt rundt og fant den andre høyttaleren i bagasjerommet. Monterte den, men til min store forskrekkelse ble lyden enda tynnere. Originalt er det 4*6 som sitter montert, nå er det 6*9 i begge dørene. Dette vet jeg om det som sitter i bilen: -Pioneer DEH-2000MP -Pioneer 6*9. Husker ikke riktig hva de heter, men om det er veldig viktig kan jeg finne det ut senere. -Ingen forsterker. -Originalt ledningsnett frem til høyttalerne. Så til spørsmålet, hva trenger jeg for å få dette til å låte bedre? Det bråker og støyer i bilen, så inntil jeg får støydempet litt, er ikke lydkvalitet det viktigste. Nå er egentlig målet å få noe til med de høyttalerne som allerede sitter i bilen. Regner jo med at høyttalerne krever litt mer enn det spilleren klarer å levere, så regner med at jeg trenger en forsterker. Skal ikke ha sub i bilen, så det eneste en eventuell forsterker skal drive er de to høyttalerne i dørene. Hva trenger jeg? Mono, to, fire? Takker for svar. Edit: Tviler på at installeringen av spilleren har vært veldig etter boka. Leser nå at spilleren må jordes. Jeg opplever mye støy når den spiller radio, og regner med at spilleren ikke er jordet. Kan dette være grunnen til lite trykk? Endret 3. januar 2016 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Hvis ikke høyttalerne er koblet likt (+ og -) så spiller de i motfase, og bassen forsvinner. Prøv å bytte om på terminalene på den ene høyttaleren for å sjekke om lyden blir bedre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 FOrsterkeren i den spilleren er bare på rundt 15W pér kanal så du kan ikke forvente særlig trøkk uansett. Støydemping kan hjelpe en del dog. Dårlig jording fører stort sett bare til mer støy. Er pluss og minus bytta om på én av høyttalerne vil lyden bli veldig tynn. Som Frobe skrev. Det minste du trenger er en 2-kanals effektforsterker. Hva som helst vil være bedre enn den innebygde forsterkeren. Med en 4-kanals har du litt flere muligheter hvis du senere vil bygge ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Skal prøve å bytte om på + og -. Hadde vært greit om det var en så enkel fiks Tenkte å kjøpe en brukt forsterker. Er litt tvilsom til hvor mye støydempingen hjelper på trøkket, da det kom ganske bra med lyd fra den lille originale høyttaleren. Takk for svar, skal teste litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Har ikke fått prøvd anlegget så mye, fordi bilen står i garasjen nå som veiene er saltet. Utifra det lille jeg har testet, virker det som det var interferens som var problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå