Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] BMW 523 iA tikking fra motor, farlig? Forslag til løsning?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har følgende problem: På min 2006 BMW 523 iA så lager motoren tikkelyder før den blir varm (og ofte litt i etterkant også). 

Beskrivelse

 

Kjøpte en BMW 523 iA av en forhandler for ca 1 år siden. Bilen har 70 000 km på telleren og bærer preg av godt vedlikehold. Jeg kjører i likhet med forrige eier (som jobbet offshore) også ganske lite og bilen står fremdeles mye i ro da jeg stort sett tar toget til jobb. 

 

Helt siden jeg fikk bilen har bilen tikket når jeg starter den. Jeg mener at tikkingen forsvinner når jeg gir gass, antar at det er fordi oljetrykket øker. 

Jeg har hatt bilen på flere servicer siden jeg fikk den for å være sikker på at den er i god stand, blant annet:

 

- Flush og oljeskift på automatkasse

- Motorflush og oljeskift

- Skift av bremser og bremsevæske

 

Alt er gjort av et autorisert verksted med flinke folk. Flush og service på girkassen ble gjort av et spesialverksted som kun jobbet med girkasser.

 

Regnet med at motorflushen skulle åpne oljekanalene litt og eliminere tikkingen. Men det har den ikke gjort. Dersom jeg kjører en stund (20 minutter typisk), så forsvinner tikkingen helt selv på tomgang. Jeg prøver også bevisst å sakke ned farten litt enkelte plasser når motoren er varm for så å gi på litt slik at oljetrykket øker. Men jeg blir liksom aldri kvitt problemet, motoren tikker igjen dagen etter. Om det er av noen betydning så kan jeg opplyse om at bilen står i en lukket garasje. Skal ikke påstå at det er direkte varmt i garasjen, men omlag 5 - 10 grader holder den nok nå på vinteren når det er ca 0 grader utenfor.

 

Så, har noen av dere kloke hoder der ute forslag til løsning? Eventuelt, er det farlig at motoren tikker på denne måten?

 

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generelt grunnlag ville jeg prøvd QMI metallbehandling. Friksjonsnedsettende teflonstoff som fjerner ulyder og friksjon. Har selv nettopp behandlet min nyinnkjøpte gamle Pajero med 3liters V6, som tikket godt ved kald motor. Sugde ut 1 liter av motoroljen, erstattet med dette, kjørte et par timer, og lyden er bort vekk. SVJV er det full garanti på dette produktet, og det er godkjent i bruk i alle former for motorer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For andre som har problemet så løste jeg det ved å kjøre bilen en rundtur på 40 minutt - 1 time eller noe slikt slik at olje og motor ble skikkelig varm. 

Når motoren var skikkelig varm så var tikkingen borte. Etter at motoren var varm så ga jeg fullt gasspådrag noen ganger der det var mulig for å få opp oljetrykket i motoren og forhåpentligvis bidra til å forbedre oljesirkulasjonen. Det virker som dette fungerte veldig bra.

 

Nå har bilen stått i flere dager og tikkingen er helt borte når jeg starter, selv når bilen har stått ute i 10 minus en hel natt så tikker den ikke lenger.

 

 

Lenke til kommentar

Bmw sine motorer skal tikke litt, det er bare slik de er. Jeg har selv eid en lang rekke bmw motorer (ofte litt eldre modeller). Den seneste motoren jeg solgte, var en 2.8L rekke sekser (noe eldre modell). Denne var chippet, og ga ca 280hk på bakhjulene. Motoren hadde 498k km på telleren, og den har tikket litt hele sin livstid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...