Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bulket en annen bil, hva nå?

G-Oh-O

Anbefalte innlegg

Jeg parkerte i en bakke med fronten oppover, en annen bil parkerte bak meg. Når jeg satt meg inn i bilen for å kjøre klarte jeg å slå albuen borti utløserknappen på håndbrekken(ikke spør) slik at jeg rullet inn i bilen bak.

Jeg har hengerfeste og det tok all støyten, så jeg har ingen skader på min bil, men det ble en bulk i bilen bak, det så ut til å bare være på plasten av støtfangeren og noen plastdetaljer såvidt jeg kunne se.

Jeg fikk fatt i eier og vi ordnet med skademelding.

Hva kan jeg forvente nå? Ordner forsikringsselskapene opp seg i mellom? Må jeg betale noe? Er det lurt av meg å ikke varsle fra til mitt selskap fordi jeg kan miste bonus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du sender inn din del av skademeldingen. Når motpartens bil er fikset, får du vanligvis spørsmål fra ditt forsikringsselskap om du vil betale dette selv, eller om det skal dekkes av forsikringen. Slik du beskriver skaden, er dette helt klart noe du vil betale selv, for å unngå reduksjon av din bonus. Dersom du velger å ta det på forsikringen, er det ingenting for deg å betale, da egenandel gjelder kun dersom det er skade på din egen bil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Bytte fanger + lakkering

10 tusen kanskje.

Det kommer helt an på bilen..

Jeg har sjekket pris på ny frontfanger til bilen min (den har en liten skade fra før jeg kjøpte bilen), den koster ca 6000,-

Så kommer lakkering i tillegg, det koster nok fort 3-4000,- det også, og et par timers arbeid for demontering og montering.

I dag sitter det ofte en del utstyr i fangeren, så som lyktespylere og sensorer til parkeringsvarsling..

Prisen for en slik jobb utført hos merkeverksted kommer nok fort på 15k.

Det er allikevel vesentlig mindre enn bonustapet ved skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kommer an på bonus og aktuell forsikringspris. Dersom man har 75% på 5+ år, koster det faktisk ingenting å ta det på forsikringen.

Lenke til kommentar

Kommer an på bonus og aktuell forsikringspris. Dersom man har 75% på 5+ år, koster det faktisk ingenting å ta det på forsikringen.

Au-da!

Det var mørke tall :( Er vel bare å bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar

Er ikke så fryktelig vanskelig å bytte frontfanger selv da, så kan spare mye på arbeidet om du er litt handy eller kjenner noen som kjenner noen som er det. ;)

Lykke til!

Edit: Sorry, trodde posten slo seg sammen med forrige når jeg slang på en kjapp ekstrapost :(

Hadde skaden vært på min bil så kunne jeg selvfølgelig ordnet det selv, men når jeg har skadet en annen persons bil så tror jeg neppe han er interressert i en slik shady løsning, det blir nok merkeverksted og føring med gaffel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke så fryktelig vanskelig å bytte frontfanger selv da, så kan spare mye på arbeidet om du er litt handy eller kjenner noen som kjenner noen som er det. ;)

Lykke til!

Edit: Sorry, trodde posten slo seg sammen med forrige når jeg slang på en kjapp ekstrapost :(

Hadde skaden vært på min bil så kunne jeg selvfølgelig ordnet det selv, men når jeg har skadet en annen persons bil så tror jeg neppe han er interressert i en slik shady løsning, det blir nok merkeverksted og føring med gaffel.

Ah sorry, tenkte feil.. My bad :)

Lenke til kommentar

Si ifra til ditt forsikringsselskap at du kan være interessert i å betale skaden på egen bil (hvis noen) og motpartens bil  for å unngå bonustap.  Taksering av skade er noe av det første som gjøres, så du vil relativt fort få en idé om det blir relativt lite eller mye.

Ingen behov for "shady" løsninger.  

Det du må regne på er hva et bonustap medfører for deg.  Hvis du f.eks. har opptjent endel kasko og mister 40% bonus ved skade, så kan det være lønnsomt å betale selv skader på 40K   (dvs hvis du regner på hva det vil koste for deg å komme opp i samme bonus igjen over flere år).

Støtfanger pris etc kommer helt an på biltype.  Hvis den er lakkert i bilens farge, så kommer gjerne lakkering i tillegg (fordi støtfanger som reservedel ikke nødvendigvis er lakkert).  Videre hvis motparten har full kasko med dekning av leiebil mens bilen er på verksted så blir dette også lagt til regningen. 

Dessverre er bonustap som koster den enkelte en stor sum (akkurat det forsikring burde sikre mot) en vanlig årsak til at folk stikker fra slike parkeringsuhell.  Sånn sett hadde det vært bedre med fastpris på forsikringen - til samme pris som 75% bonus gir idag.  Det er forsikringsbransjens best bevarte hemmelighet at dette er fullt mulig.  Men de tjener langt mer på det uoversiktlige bonussystemet som gjør at vi i prinsippet lurer oss selv til å betale en overpris på forsikringer.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...