Gå til innhold

Trenger z-wave dørsensor med tilkobling for eksterne brytere

Anbefalte innlegg

I gangen har vi 3 kleskap.

Jeg ønsker å montere 3 mikrobrytere slik at når dørene åpnes så går taklyset opp til fullt.

(Det er vanligvis dimmet)

Har flere slike fra før som jeg er veldig fornøyd med, men tanken var å fase ut 433Mhz enhetene nå, ikke  kjøpe flere av dem.

Kjøpte en slik men den gir (i HS) ikke samme signal som når magnetkobingen åpnes.

(Den gir et signal som tilsvarer "tamper" og som må resettes med egen kommando)

Er det noen som kan anbefale en batteridrevet z-wave sensor med ekstra "trådsløyfe" utgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en slik men den gir (i HS) ikke samme signal som når magnetkobingen åpnes.

(Den gir et signal som tilsvarer "tamper" og som må resettes med egen kommando)

Er det noen som kan anbefale en batteridrevet z-wave sensor med ekstra "trådsløyfe" utgang?

Prøvde "trådsløyfe" utgangen idag med en dørsensor med magnet, den gir da status "unknown"/254 ved åpen stilling, og resetter seg når magneten kommer på plass igjen.

Lenke til kommentar

hehe

Er vist bare Genaralvirus som har LEST postingen min.

Problemet mitt er altså at jeg ønsker å bruke denne UTEN magnetkoblingen, KUN med trådsløyfen.

Jeg trenger da et signal når trådsløyfen brytes og som går tilbake (av seg selv uten noen manuell reset) når trådsløyfen lukkes.

Slik jeg opplever denne er at den melder trådsløyfen som "Intrusion Unknown Location" og denne gåt ikek tilbake når sløyfen lukkes men må resettes med å trykke "Reset Notifications".

Jeg hadde håpet at den skulle melde "On-Open-Motion"

Lenke til kommentar

Som sagt så rapporterte min som var koblet til en dørsensor med kabel "Intrusion Unknown Location" når dør var lukket og "Unknown"/254 når åpen. Ingen problem å endre verdi 254 til "on-open-motion". Hva koblet du til?

Ok Jeg tester igjen:

Uten magnet:

Starter med Reset Notification ->Status "No Event" Åpen bryter på sløyfa

Trykk på bryteren, Status -> "Unknown"

Slipper bryteren -> Ingen endring

Så det samme med Lukket Bryter:

Starter med Reset Notification ->Status "No Event" 

Slipper bryteren, Status -> "Unknown"

Trykk på bryteren -> Ingen endring

Med magnet inntil:

Samme resultat!

Riktignok oppdaterer den seg om jeg tar magneten bort eller inntil men da kun TIL "Intrusion Unknown Location".

Slik skifter det da annenhver gang hva som er "Unknown" Annenhvergang når bryteren er lukket annenhver gang når den er åpen.

Jeg finner ingen måte å bruke dette til å detektere at skapdørene er åpne eller lukket.

Og JA, jeg har sjekket at den er assosiert :)

Lenke til kommentar

Som sagt så rapporterte min som var koblet til en dørsensor med kabel "Intrusion Unknown Location" når dør var lukket og "Unknown"/254 når åpen. Ingen problem å endre verdi 254 til "on-open-motion". Hva koblet du til?

Ok Jeg tester igjen:

Uten magnet:

Starter med Reset Notification ->Status "No Event" Åpen bryter på sløyfa

Trykk på bryteren, Status -> "Unknown"

Slipper bryteren -> Ingen endring

Så det samme med Lukket Bryter:

Starter med Reset Notification ->Status "No Event" 

Slipper bryteren, Status -> "Unknown"

Trykk på bryteren -> Ingen endring

Med magnet inntil:

Samme resultat!

Riktignok oppdaterer den seg om jeg tar magneten bort eller inntil men da kun TIL "Intrusion Unknown Location".

Slik skifter det da annenhver gang hva som er "Unknown" Annenhvergang når bryteren er lukket annenhver gang når den er åpen.

Jeg finner ingen måte å bruke dette til å detektere at skapdørene er åpne eller lukket.

Og JA, jeg har sjekket at den er assosiert :)

vet ikke om denne er gyldig for den versjone du har men på side 2 står det noe om en parameter som må settes for å få external switch til å funke. har du satt den?

http://products.z-wavealliance.org/MarketCertification/File?folder=&filename=MarketCertificationFiles/988/ZD 2102_04162014 - 500系列.pdf

edit: hmm vel linken skulle vært hele det der... hater space i linker..

edit 2: drit i link last opp fil:) enkle er oftest det beste som de sier..ZD 2102_04162014 - 500系列.pdf

Endret av iceanger
Lenke til kommentar

Fant heller ingen parameter setting i HS.

Punkt 8 på side 3 hinter vel om at de vingler litt med den eksterne switchen ;)

Men takk for manual!

Det ga meg ideen om å lese den MEDFØLGENDE manualen (Fra Clas).

Det står det klar og tydelig at "The external switch will sende an alarm to you z-wave system when a window/door is opened in the same way as the magnetic switch".

Så her er det bare noen klønete programmerere som har vært på ferde.

Kunne vært gøy å vite om det er HS som roter eller sensoren.

Noen som har et "ikke HS" system som gidder å teste?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

etter min erfaring så dukker ikke så mange parametre opp i hs. men om du har set knappen og dropboxene med parameter number  value og value size kan du endre parametre som oppgis i manualen like fullt. men man må være sikker på at man har rett verdier og rett versjon av manual;)

feks på qubino dimmeren min fulgte jeg manualen for å sette dimme tiden ( tiden det tar å dimme fra 100% til 0% eller motsatt via bryteren) til 30 sekunder. den skulle da ha en 4bit value ifølge manualen (utdatert versjon tydeligvis) noe som ikke stemte og fort ga ganske snodig oppførsel fra stakkaren. den overskrev jo da plutselig noe som ikke skulle overskrives..

om det ikke står noe om det i manualen dere har som fulgte med produktet så kan det jo være greit å styre unna;) evt prøve å finne ut produsent så man kan få hørt med de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...