Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sa opp jobben, må jeg jobbe mer der nå?

seler

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb med to dagers oppsigelsestid på. Denne jobben sa jeg opp i romjula. De første dagene jeg skulle jobbe igjen etter jula var mandag og tirsdag 4 og 5 januar. Må jeg jobbe disse dagene siden jeg har to dagers oppsigelsestid, eller er disse to dagene allerede gått siden jeg sa opp i romjula, slik at jeg ikke må jobbe mer der nå? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står at "i prøvetiden har man en gjensidig oppsigelsestid på 2 dager". Jeg sa opp for en uke siden. Begynner disse to dagene å gå fra den dagen jeg sa opp, slik at jeg ikke må jobbe mer? Eller betyr det at jeg må jobbe de to neste dagene som jeg egentlig skulle ha jobbet?

Lenke til kommentar

Det har vært stengt på jobben i jula, og det åpner opp der i morgen igjen, så jeg har ikke hatt noen arbeidsdager siden jeg sa opp. Går ikke oppsigelsesdagene når det er stengt/er ferie på jobben, slik at de først begynner å gå i morgen da?

Lenke til kommentar

Trodde at det gjaldt arbeidsdager ikke fridager/helligdager. Men du vet sikkert dette bedre enn meg @HerrBrun.

Kommentaren på arbeidsrett.no sier at 14-dagersfristen i § 15-3 (7) (som sier at det i prøvetid gjelder en oppsigelsesfrist på 14 dager om ikke annet er avtalt) beregnes etter kalenderdager. Det er jo også den mest naturlige tolkning av "dager", så jeg ser ikke så mange argumenter for en annen løsning. Det samme må nesten gjelde når man har fastsatt kortere frist.

Lenke til kommentar

Dette står i kontrakten min:

Oppsigelse og varighet - gjelder kun ved avtalt oppdrag med fast arbeidstid/periode

Oppsigelsestiden bestemmes ut ifra beskrivelsen i den til en hver tid definerte oppdragsbeskrivelse del 2) avtalt med oppdragsgiver, men er i prøvetiden avtalt til 2 dager regnet fra samme dag som arbeidsgiver melder dette/har•mottatt denne pr. e-post, eventuelt skriftlig fra arbeidstaker. Det er avtalt 6 mnd. prøvetid ved heltid, og denne kan utvides i inntil 6 mnd. ved

sykefravær.

Jeg sendte mail til arbeidsgiver for en uke siden, men den er ikke bekreftet mottatt av arbeidsgiver, da sjefen der sikkert har ferie til i morgen og sikkert ikke sjekker /svarer på mail før han kommer på jobb igjen da. Jobben jeg har er slik at det ikke gjør noe om jeg er borte fra jobb, slik at man må ikke finne en erstatter for meg. Jeg tenkte kanskje det var to dager, men blir litt usikker nå på om jeg må dra på jobb eller ikke i morgen. 

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker dette (og med mindre man for eksempel har definert "dager" i kontrakten som arbeidsdager) må du ikke møte opp i morgen. Men jeg vil på det varmeste anbefale å gjøre det. De to dagene kan være forskjellen på en god og en dårlig attest, og det koster deg veldig lite.

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å prate med arbeidsgiveren. Det er nok lurest og ta en telefon og få avklart eller avtale spesielt hvordan kontrakten skal tolkes. Det høres ikke spesielt bra ut for din del om arbeidsgiver blir overrasket over at du ikke dukker opp og så senere på dagen oppdager hvorfor og at du har vist deg der for siste gang. Man bør jo satse på å få gode referanser og navn på referanselista som kan prate positivt om deg.

Lenke til kommentar

Noen attest og referanser skal jeg uansett ikke ha fra denne jobben. Det var ikke noen seriøs jobb som jeg skal ha med videre på CVen. Har ikke jobbet der så lenge heller. Men da ser det ut som at jeg kan ta sjansen på å ikke møte opp på jobb i morgen. Skal prøve å ringe sjefen i morgentidlig for sikkerhetsskyld, men ikke sikkert jeg får tak i han før jeg egentlig skulle startet på jobb.

Lenke til kommentar

Slik eg les avtalen så er nok fristen utgått i romjula.

Avtalen ser også ut til å ha tjent sin funksjon ved at arbeidsgiver har fått meir enn to dagars varsel på at du har sagt opp jobben. Og at det dermed ikkje burde være noken overraskelse at du ikkje møter på jobb i morgen.

Anbefalar uansett å ha ein dialog med arbeidsgiver for å sjekke at begge forstår kontrakta likt.

Lenke til kommentar

Uklarheten her må ligge i hva som menes med at arbeidsgiver "har mottatt" oppsigelsen "pr. e-post".

Skjer det

1) når eposten er sendt og teknisk sett tilgjengelig fra arbeidsgivers datamaskin?

2) når arbeidsgiver faktisk har lest eposten?

3) når arbeidsgiver med rimelighet kan forventes å ha lest eposten?

Jeg heller mot at "mottatt" bør tolkes som "kommet frem" i avtalerettslig forstand, og at det da vil være tilstrekkelig at eposten er sendt og tilgjengelig for den andre parten. Dvs alternativ (1) over. Men løsningen er etter min mening ikke selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg heller mot at "mottatt" bør tolkes som "kommet frem" i avtalerettslig forstand, og at det da vil være tilstrekkelig at eposten er sendt og tilgjengelig for den andre parten. Dvs alternativ (1) over. Men løsningen er etter min mening ikke selvsagt.

Hvor ligger tvilen her, etter ditt syn? Jeg sliter med å se annet enn at det kun kreves at oppsigelsen er kommet frem, "arbeidsgiver har mottatt på epost" må jo bety når det er framme i arbeidsgivers epostsystem, som vel samsvarer med den alminnelige regel. Den alminnelige avtalerettslige regelen er også den som utvilsom gjelder i arbeidsforhold hvor det ikke er avtalt noe annet, og jeg er ikke helt sikker på om man kan fravike den til arbeidstakers ulempe.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med arbeidsgiver nå, og han sa at han ikke hadde lest mailen så oppsigelsen ville være gyldig fra i dag av når jeg sa fra på telefon, så jeg må derfor jobbe mandag og tirsdag. Litt kjipt siden jeg trodde oppsigelsen gjaldt fra da jeg sendte mailen for en uke siden, men jeg kan vel kanskje ikke forvente at noen skal lese mailer i juleferien. 

Lenke til kommentar

I prinsippet har det ingenting å si om han har lest mailen eller ikke, så lenge han har fått den. Om du vil stå på ditt så kan du la være å møte opp, og de kan ikke kreve deg for noe eller holde igjen lønn eller lignende. Men det er et veldig lite taktisk grep, og om du har utestående lønn så kan de gjøre livet surt for deg en periode om de er useriøse.

Jeg ville møtt opp om ikke det var helt umulig for meg.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med arbeidsgiver nå, og han sa at han ikke hadde lest mailen så oppsigelsen ville være gyldig fra i dag av når jeg sa fra på telefon, så jeg må derfor jobbe mandag og tirsdag. Litt kjipt siden jeg trodde oppsigelsen gjaldt fra da jeg sendte mailen for en uke siden, men jeg kan vel kanskje ikke forvente at noen skal lese mailer i juleferien. 

Hva koster det deg å møte opp? Synes ikke du bør gå etter hva som er rett her. Skal du bare være hjemme uansett så er det like greit å bare gå på jobben.

Du får ihvertfall gode skussmål videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom arbeidsgiver legger andre tolkningar til grunn så er det for arbeidsgivers risiko som er den som forfatta arbeidsavtalen.

Særlig når avtalen har så uvanleg kort oppsigelsestid så er det arbeidsgivers ansvar å spesifisere om også oppsigelsen må leverast på spediell måte.

Dersom det går fint å jobbe to dagar til så er ikkje det så mykje å krangle på, men som du ser på diskusjonen over så har du nok ditt på det tørre også om du ikkje møter opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...